koliikkia? apua kaivataan

uusi äiti

tyttö on nyt 3 viikkoa vanha. Muutaman päivän on nyt itkeskellyt kovemmin, etenkin illat. Vaipat on vaihdettu, syöty on ja röyhtäytettykkin, tutti ei kelpaa eikä pullo tai rinta. Hirveästi ei kai jää vaihtoehtoja kun nämä perustarpeet on tyydytetty? Vauva kyllä kiemurtelee välillä kuin mahaan koskisi, mutta ylös nostaessa alkaa huuto. Välillä helpottaa kun käveleskelee vauva sylissään tai keinuttaa, mutta huuto saattaa alkaa taas yhtäkkiä. Olen aivan neuvoton ja väsynyt. Muutenkin on ollut hieman masennusta synnytyksen jälkeen:( Kun vauva on osittaisimetyksellä ( Alussa ongelmia imetyksessä, ollut vaikea päästä enää täysimetykseen), niin mietin että saakohan pullosta liian nopeasti maidon mikä aiheuttaisi vatsan puruja? Hyviä neuvoja kaivataan..Olen lukenut jostain "lääkkeestä" mitä voisi antaa ennen syöttöä? Kiitos kovasti avusta:)

32

31917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moikka

      Neuvolasta oletko kysellyt neuvoja?
      Omilla kokemuksillani voin sanoa,että tyypillistä 3 vkoa-8vkoa kestävää kitinää ja itkua vatsakipujen takia.

      Yksi hyvä keino on vyöhyketerapia,tosin siellä on käytävä 4-5 kertaa,että alkaa helpottaa.
      Apteekista saa Cuplaton-tippoja,mallas-uute kuulemma on myös auttanut.Eli käväise apteekissa.

      Kyllä ne vauvan vatsakivut yleensä johtuu ilmasta siellä suolen mutkissa,mutta jos apuja ei tunnu tulevan esim. näistä konsteista,on lääkärissä käynti paikoillaan,jotta selviää onko kyse allergiasta.

      • Moikka

        Niin kannattaa pitää vauvaa sellaisessa asennossa,jossa hänen selvästi on helpompi olla.Omillani huomasin kyljellään olon auttavan ja samalla hieroin alaselkää ja painelin peppua,ilmaa rupsutteli vauva siinä ollessaan ja helpotti selvästi.Kokeilemalla löydät omalle lapsellesi parhaan tavan auttaa oloa.

        Mutta,kysy vielä neuvolasta.Kyllä ne siellä tietää,kun tämä on jokseenkin jokaisessa vauvaperheessä tuttu ongelma,tosin ohimenevä :D


      • Äippä-76

        Meillä oli esikoisella koliikkia ja melkovarma merkki koliikista on vauvan jäykkyys ja masusta kuuluvaa plurinaa kun maha "käy" jatkuvasti.
        Ja tietysti tuo huuto joka yleensä on samaan aikaan päivästä/yöstä.
        Kokeile aptekista saatavia tippoja juuri noita edellä mainittuja cuplaton ja disflatyliä osta varalta molempia nin voit kokeilla kumpaakin koska meillä ei cuplatonit auttanut vaan tuntui että pahensi.
        Tietysti eri päivinä kokelet että huomaa kummasta apua/haittaa enämpi.
        Tuosta toisesta mulla ei siloin ollut edes tietoo, milloin sit tullut myyntiin...
        Vyöhyketerapiaa ehdottomasti kantsii kokeilla muutaman kerran jos ei muut konstit auta.
        Hiero vauvaa jalkapohjista pienin pyöriävin liikkein peukaloilla ja joka varpaan juuresta.
        Hieroa voi vielä masun päältä ja kysy tähän ohjeita esim. neuvolasta tai koita googletaa "vauvahieronta", en tiedä löytyykö netistä mut laitoksella ainakin on ohjeet jos sieltä vaikka saisi...
        Pidä vauvaa esim. istuissasi reisien päällä poikittain ja mahallaa siten, että pää ei roiku pahasti vaan vauva voi lepuuttaa sitä siinä ja kädet pään molemmin puolin eli mahd. tukeva asento.
        Jalat jää hieman roikkumaan.
        Sitten voi pikkasen "tärryyttää" omaa jalkaasi joka on vauvan jalkapäässä tai sievästi taputtelet rytmikkäästi selkää/peppua.
        Meillä joskus nukahti tuohon asentoon :)
        Kapalointia voi kokeilla tai kantoliinaa jos sellainen on.
        Mutta helpointahan tietty, kun ei tarvitsisi kovin itse muokkailla, koska siinä menee kyllä voimat itseltä.
        Voimia sulle ja hae apua vauvalle ei ne turhasta itke!


      • ei muut
        Äippä-76 kirjoitti:

        Meillä oli esikoisella koliikkia ja melkovarma merkki koliikista on vauvan jäykkyys ja masusta kuuluvaa plurinaa kun maha "käy" jatkuvasti.
        Ja tietysti tuo huuto joka yleensä on samaan aikaan päivästä/yöstä.
        Kokeile aptekista saatavia tippoja juuri noita edellä mainittuja cuplaton ja disflatyliä osta varalta molempia nin voit kokeilla kumpaakin koska meillä ei cuplatonit auttanut vaan tuntui että pahensi.
        Tietysti eri päivinä kokelet että huomaa kummasta apua/haittaa enämpi.
        Tuosta toisesta mulla ei siloin ollut edes tietoo, milloin sit tullut myyntiin...
        Vyöhyketerapiaa ehdottomasti kantsii kokeilla muutaman kerran jos ei muut konstit auta.
        Hiero vauvaa jalkapohjista pienin pyöriävin liikkein peukaloilla ja joka varpaan juuresta.
        Hieroa voi vielä masun päältä ja kysy tähän ohjeita esim. neuvolasta tai koita googletaa "vauvahieronta", en tiedä löytyykö netistä mut laitoksella ainakin on ohjeet jos sieltä vaikka saisi...
        Pidä vauvaa esim. istuissasi reisien päällä poikittain ja mahallaa siten, että pää ei roiku pahasti vaan vauva voi lepuuttaa sitä siinä ja kädet pään molemmin puolin eli mahd. tukeva asento.
        Jalat jää hieman roikkumaan.
        Sitten voi pikkasen "tärryyttää" omaa jalkaasi joka on vauvan jalkapäässä tai sievästi taputtelet rytmikkäästi selkää/peppua.
        Meillä joskus nukahti tuohon asentoon :)
        Kapalointia voi kokeilla tai kantoliinaa jos sellainen on.
        Mutta helpointahan tietty, kun ei tarvitsisi kovin itse muokkailla, koska siinä menee kyllä voimat itseltä.
        Voimia sulle ja hae apua vauvalle ei ne turhasta itke!

        konstit auttanu, vasta sitten sai hetken hengähtää, kun keksin tehdä turvakaukalosta keinut, elikkä paksulla koydellä ripustin katosta, ja siinä sitten keinuttelin. Siinä oli sitte hiljaa.


      • santtu
        Äippä-76 kirjoitti:

        Meillä oli esikoisella koliikkia ja melkovarma merkki koliikista on vauvan jäykkyys ja masusta kuuluvaa plurinaa kun maha "käy" jatkuvasti.
        Ja tietysti tuo huuto joka yleensä on samaan aikaan päivästä/yöstä.
        Kokeile aptekista saatavia tippoja juuri noita edellä mainittuja cuplaton ja disflatyliä osta varalta molempia nin voit kokeilla kumpaakin koska meillä ei cuplatonit auttanut vaan tuntui että pahensi.
        Tietysti eri päivinä kokelet että huomaa kummasta apua/haittaa enämpi.
        Tuosta toisesta mulla ei siloin ollut edes tietoo, milloin sit tullut myyntiin...
        Vyöhyketerapiaa ehdottomasti kantsii kokeilla muutaman kerran jos ei muut konstit auta.
        Hiero vauvaa jalkapohjista pienin pyöriävin liikkein peukaloilla ja joka varpaan juuresta.
        Hieroa voi vielä masun päältä ja kysy tähän ohjeita esim. neuvolasta tai koita googletaa "vauvahieronta", en tiedä löytyykö netistä mut laitoksella ainakin on ohjeet jos sieltä vaikka saisi...
        Pidä vauvaa esim. istuissasi reisien päällä poikittain ja mahallaa siten, että pää ei roiku pahasti vaan vauva voi lepuuttaa sitä siinä ja kädet pään molemmin puolin eli mahd. tukeva asento.
        Jalat jää hieman roikkumaan.
        Sitten voi pikkasen "tärryyttää" omaa jalkaasi joka on vauvan jalkapäässä tai sievästi taputtelet rytmikkäästi selkää/peppua.
        Meillä joskus nukahti tuohon asentoon :)
        Kapalointia voi kokeilla tai kantoliinaa jos sellainen on.
        Mutta helpointahan tietty, kun ei tarvitsisi kovin itse muokkailla, koska siinä menee kyllä voimat itseltä.
        Voimia sulle ja hae apua vauvalle ei ne turhasta itke!

        hae luontaistuoteliikkeestä babybiolatte maitohappobakteereja ja kalanmaksaöljykapseleita(epa).varmasti kivut loppuu!kokemusta on.


    • tosiaan..

      osaisi varmaan paremmin sieltä neuvolasta neuvoa, kun näkee lapsen ja on nähnyt alusta asti. Koliikiksi lasketaan vähintään 3 kertaa viikossa kerrallaan vähintään 2 tuntia jatkuva kova huuto. Usein myös kakka on vihertävää. "kohtauksen"aikana vauva ei huoli pulloa/tuttia/rintaa. Ja Syöttämisen yrittäminen usein vain pidentää ja pahnetaa kohtausta. Cuplaton ja disflatyn tipat enen ruokailua hajottavat mahassa olevia uilmakuplia. Mutta ei usenkaan ole apua varsinaiseen koliikkiin. Joillekin auttaa päivittäinen hieronta ns koliikkihieronta.

    • muutamia

      Lasta voisi pitää sylissä vatsallaan polvien päällä.

      Cuplatonia voi kokeilla.

      Röyhtäytä lapsi MYÖS SYÖDESSÄ pari-kolme kertaa. Eli anna juoda tuttipullosta vähän ja röyhtäytä ja sama homma taas uudestaan kerran pari.

      Vyöhyketerapiasta on joku saanut avun.

      Nyt on tutkittu, että apteekista saatavat maitohappobakteerit (nestemäiset, voi antaa myös vauvalle), helpottavat koliikkia.

      Laita itsellesi kohtauksen ajaksi korvatulpat.

      Jos on joku henkilö jakamassa itkun kuuntelua, niin se ei tunnu niin pahalta...

      Koliikki-itku on hermoja raastavaa, mutta onneksi se ei ole mitenkään vauvalle vahingollista.

      Jaksamisia vaavin kanssa!

      • kaupasta

        Unohtui mainita, että kaupoista saa ns. erikoistuttipulloja, jotka eivät päästä niin paljon ilmaan vaavin masuun. Myös on erikoistutteja.


      • sitte

        on ollut myös paljon puhetta niistä rela tipoista, että joillakin vauvoilla sitte vaan pahentaa, ku niissä on jotain öljyä, mikä ei sovi. Etta parempi jo valmiiksi vatsavaivaiselle olisi ne gefilus kapselit, ne kalliimmat, jotka suunniteltu erityisesti lapsille, jauhe liukenee nesteeseen, myös vain apteekista.


    • Lähihoitajaopiskelija

      -Lasta ei syötetä kerralla täyteen(röyhtäytellään välillä,että ilma tulee pois)
      -Hieman kohoasennossa vatsallaan nukuttaminen
      -syöttö pystyasennossa
      -vauva hieronta ja liikuttelu

      • emoalus

        -vauvan nukkuma-asentoa hieman koholle.
        -vatsahieronta,navan ympäriltä, myötäpäivään, pyörivin liikkein
        -jalkoja koukkuun vatsan päälle, jumppaa
        -venttiilituttipullo
        -kapalossa nukuttaminen.tuo turvallisuuden tunnetta ja rauhoittaa
        -säännölliset ruoka-ajat.pysyy niissä. esim väli n. 3-4 tuntia. jatkuva syöttäminen, esim. tissi suuhun joka inahduksella..lisää vaan vaivoja.


    • auttoi

      parin päivän käytön jälkeen MAITOHAPPOBAKTEERIT.

    • suoraan

      vyöhyketerapeutille! Meillä auttoi 2 käyntikerran jälkeen, eipähän tarvi itseään väsyttää ja vauvaki tykkää hieronnasta. Samalla opit myös itse hieromaan vauvaasi. Suosittelen!

    • susanna82

      MOI
      MEILLÄ TYTTÖ HUUSI 3 VIIKKOA KOKO AJAN EKÄ NUKKUNUT YHTÄÄN. OSTIN KAIKKIA TIPPOJA MITÄ NEUVOLASTA KÄSKETTIIN ANTAA MUTTA EI TEHONNUT. MUTTA SIT YHTENÄ
      YÖNÄ PÄÄTIN ETTÄ LOPETAN KOKONAAN IMETTÄMISEN NIIN SIIHEN LOPPU KOLIIKKI. JA SE EI RIIPPUNUT SIITÄ ETTÄ 'MINULLA EI OLISI TULLUT RIITTÄVÄSTI MAITOA KOSKA MINULLA IHA RUUTANA TULI SITÄ. NIIN KOLIIKKI LOPPU HETI SIIHEN PAIKKAAN SE JOI TUTTELIA JA ALKO NUKKUUN TOSI HYVIN EI HERÄNNYT KUN YHESTI SYÖMÄÄN YÖLLÄ. KOKEILE SITÄ KONSTIA EI SE OLE VAARALLISTA JOS SINÄ IMETTÄMISEN LOPETAT. NEUVOLASSA SANOTTIIN ETTÄ RINTAMAITO EI VAAN PASSANNUT VAUVALLE.

      • tarjarr

        Lisäisin vielä noiden vastauksien lisäksi, että meillä oli myös tuollaista itkua tytöllä.
        Aina n. viidestä ilta yhdeksään pitkän aikaa. Tyttö sai tuolloin tuttelia, mutta vaihdettiin äidinmaitokorvike NAN nimiseen korvikkeeseen ja itkut loppui :)

        En muista mistä tai ketä tuota tuolloin ehdotti( saati mitään muutakaan tuona aikana:), mutta auttoi meillä!


      • Kirsi-82
        tarjarr kirjoitti:

        Lisäisin vielä noiden vastauksien lisäksi, että meillä oli myös tuollaista itkua tytöllä.
        Aina n. viidestä ilta yhdeksään pitkän aikaa. Tyttö sai tuolloin tuttelia, mutta vaihdettiin äidinmaitokorvike NAN nimiseen korvikkeeseen ja itkut loppui :)

        En muista mistä tai ketä tuota tuolloin ehdotti( saati mitään muutakaan tuona aikana:), mutta auttoi meillä!

        Hirveää huutoa yökaudet, kunnes vaihdettiin tutteliin ja loppui kuin seinään. Olisikohan kyseessä vain korvikkeen vaihdos eikä mitään sen kummempaa kummassakaan? Joku väitti, että se riippuu suoliston kehitysvaiheesta ja loppuu tiettynä hetkenä joka tapauksessa.


      • ikäinen

        oli vaavi kun lopetit imettämisen? Ostitko jonkinlaisen erikois pullon.

        Minulla on myös tuossa kovin itkuinen ja kivulias 4vkon ikäinen taapero ja itku kohtaukset painottuu päivällä viidestä ilta yhdeksään.

        Itelläni on masennus ja hiljattain paranin vasta kasvohalvauksestakin joten ongelmia on ollut vähän likaakin ja nyt alkaa myös minun keinot loppua tuon koliikin suhteen.

        On vielä kolmivuotias erittäin seuran kipeä ja ehkä hiukan mustasukkainenkin 3vuotias tyttö "hoitoapuna"...

        Pelkään lopettaa imettämisen monestakin syystä. Muiden puheet kuinka tärkeää se rintamaito on (tiedän sen kyllä, mut jos se tosiaan johtuisi siitä se kipu vaavilla) ja toinen tuleeko taapero olemaan tosi paljon kipeenä ja kolmas se tuttipulloon opettaminen/totuttelu

        Edellinen vaavini oli myös koliikin riivaama ja stressi ja unen, sekä oma ruuan puutteeni aiheutti maidon tulon loppumisen tavallaan kesken ja pelkään, että nyt sama kesken loppuminen yllättää taas.
        Kiitos vastauksista ja neuvoista
        t: Mami ja tyttäret


    • hei71

      Hei! Itselläni on 2,5kk tyttö joka kans kärsi vatsavaivoista sain vinkin ystävältä jätä happamat sapuskat pois (esim. appelsiinimehu, omenat) siis itseltäsi.Tyttö lopetti iltahuudot noin 2 viikon sisällä

    • Iskä

      Tervehdys! Meilläkin on tullut juuri lapsi taloon ja kolmisen viikkoa on hänelläkin ikää. Tuntuu tosiaan olevan välillä vaikeaa tuo elämä, varsinkin lapsi raukoilla. Joku sanoi, että itkuisa vaihe ja rauhattomuus menee muutamassa viikossa ohi. Se minkä huomasin että lapsi rauhoittuu on ilmanmuuta se, että lapsi saa ihokontaktia ja itsevarmaa ja sopivan äänekästä löpertelyä:) Koska pikkuisellasi tuntuu muut perustarpeet olevan ok, sanoisin että ei aihetta paniikkiin. Onhan se hyvä että lapsi pitää ääntä, voisi olla murheellisempaa mikäli sitä ääntä ei kuuluisi, ja sitä paitsi keuhkot kasvaa kun kunnolla huutaa:) Onnea uudelle asukille ja voimia sinulle, koita torkahdella aina tilaisuuden tullen.. No, hei sitten ja hyvää alkanutta kesää.

    • jillaroos

      Meillä on itketty iltaisin 2-5 päivänä viikossa laitokselta tulosta asti. POika on nyt reilut 2kk.
      Meillä auttoi huimasti vyöhyketerapia. Käytiin 5 kertaa ja vauvan yleisvire muuttuin huomattavasti positiivisemmaksi tuona aikana. Ei enää huutanut suoraa huutoa joka asiata vaan pystyi myös ns känisemään kun joku asia oli huonosti, myös siis pieruille että yksin jättämiselle.
      kokeilin myös Cuplatonta -ei mitään apua. Nyt käytössä Disflatyl, mistä en osaa sanoa. On kuitenkin helpompi annettava kun ei tarvitse antaa joka syötön yhteydessä.
      Käytiin myös homeopaatilla ja elämä muuttui laakista, nyttenkin poika on ottamassa iltatorkkuja joista viikko sitten sain vain unelmoida! Iltahulinathan oli klo 17-22.
      Eli kaikki keinot käyttöön! Ja kannattaa kyseenalaistaa välillä myös lääketiedettä ;o).
      Meillä siirryin myös ruoka-aikoihin, niin että massu saa ainakin 2 tuntia levähdettyä. Yritän pitää välit kolmessa tunnissa mutta yöllä se ei ole niin helppoa kun itse haluaa vaan äkkiä nukkumaan. Välihörpyttelyyn olen antanut keitettyä vettä (mihin olen ihan himpun verran laittanut sokeria, näinhän tehtiin vanhaan aikaan -ja ihan hyviä ihmisiä on kasvanut).
      Meillä vauva on ollut alusta asti osaksi korvikkeella ja nyt rintaraivojen takia mietin imetyksen lopettamista pikku hiljaa -omatunto meinaa soimata vaikka ei sais! Itse olen käyttänyt myös NANia ja siitä Hyper Allergeniciä, mitä saa vain jauheena. Välillä helppouden vuoksi olen osatnut valmistakin. Semperin korviketta kokeilin, mutta aiheutti lisää paukkuja.
      Nukkumisen jälkeen ja yleensä vaipan vaihdon yhteydessä hieron jalkapohjia ja pumppaan polvia vatsan päälle, pidän muutaman sekunnin sen mukaan miten vauva antaa (jos masu kovin kipeä ei voi pitää kuin hetken) ja sitten rentoutan jalat kevyesti ravistelemalla.

      Toivottavasti tämä auttoi kohtalotovereita!
      Varsinkin jos annatte korviketta kannattaa miettiä vesihörpyttämistä. sillä korvike monesti kovettaa vatsaa...

      nyt poieni rakas heräs ihan tyytyväisenä :oD
      täytyy lopetella

      tsemppiä kaikille!
      päivi

      • Äitikollega

        Vinkkejä itkuisan lapsen olon helpottamiseksi uusilla nettisivuilla rotinat.fi


      • ApuaSaanutÄiti

        Suosittelen vyöhyketerapiaa koliikkiongelmiin. Yleensä 2-3 kertaa auttaa vaivoihin.
        Suosittu paikka www.fysioninja.fi (sijaitsee kauniaisissa) ---> kannattaa EHDOTTOMASTI kokeilla


      • ApuaSaanutÄiti

        Suosittelen vyöhyketerapiaa koliikkiongelmiin. 2-3 kertaa yleensä auttaa vaivoihin.
        Suosittu paikka on Fysio Ninja --> www.fysioninja.fi --> suosittelen LÄMPIMÄSTI

        Hyvää Joulua kaikille
        t. ApuaSaanutÄiti


    • äiskä88:)

      itse kuulin ennekuulemattoman keinon. Kaverini epäili minulla olevan alhainen elimistön ph-tasapaino koska minulla oli aika sitkeä hiivasieni tulehdus, joka yleensä kertoo siitä. Ph-arvo vaikuttaa suoraan äidinmaitoon ja sitä kautta aiheuttaa vatsavaivoja vauvalle. Ostin luontaistuote kaupasta pascoe-emäsjauhetta. tämä tuote on täysis kivennäisaine pitoinen ravintolisä joten sitä ei ole riski testata. pakkauksen mukana tulee ph-liuskoja joista itse sain arvokseni alhaisimman mahdollisen ja jo yhden päivän jälkeen kun itse otin 1tl veteen sekoitettuna ja vaaville 1/2tl myös veteen sekoitettuna, auttoi huomattavasti! oma ph on jo tänään neutraali vaikka olen vasta todellakin eilen aloittanut. koliikki ei ollut helpoin laatuaan vaan aivan lodutonta itkua ja valvomista yötä päivää. googlettamalla löytyy lisätietoa ja tarinoita miten se on muilla auttanut! mutta mikäli virtsasi ph on jo muutenkin hyvä, ei tämä välttämättä auta teille mutta parasta toivon!! tiedän mitä se on, ja kuinka voimia vievää koliikki voi olla. painotan tosiaan googlettamista "pascoe emäsjauhe koliikki" hakusanoilla. tsemppiä!!

      • äiskä88-taas

        useat eivät tässä tapauksessa huomaa tutkia omaa ph-arvoaan ja lopettavat imetyksen mikä voi myös auttaa mutta imetys on kuitenkin vauvalle parhain ravinnonlähde joten omaa maitoa kannattaa parantaa tällä tavalla! useat käyttää tätä jauhetta jo raskausaikana mikä voi ennaltaehkäistä vatsavaivoja, joten kannattaa pitää mielessä. jauhe maksaa n.24e mutta on pieni hinta että saa yöt nukuttua ja vauvan tyytyväiseksi.


      • Sannitar
        äiskä88-taas kirjoitti:

        useat eivät tässä tapauksessa huomaa tutkia omaa ph-arvoaan ja lopettavat imetyksen mikä voi myös auttaa mutta imetys on kuitenkin vauvalle parhain ravinnonlähde joten omaa maitoa kannattaa parantaa tällä tavalla! useat käyttää tätä jauhetta jo raskausaikana mikä voi ennaltaehkäistä vatsavaivoja, joten kannattaa pitää mielessä. jauhe maksaa n.24e mutta on pieni hinta että saa yöt nukuttua ja vauvan tyytyväiseksi.

        auttaa, jos äiti jättää ihan kaiken maidon proteiinin ruokavaliosta, sillä lehmänmaito on yleisin ruoka-aine, mikä aiheuttaa allergisia oireita ja vatsanväänteitä pikkuvauvoille. Korvikkeet saattavat siksi usein pahentaa tulannetta.


      • Korva kuulolla
        Sannitar kirjoitti:

        auttaa, jos äiti jättää ihan kaiken maidon proteiinin ruokavaliosta, sillä lehmänmaito on yleisin ruoka-aine, mikä aiheuttaa allergisia oireita ja vatsanväänteitä pikkuvauvoille. Korvikkeet saattavat siksi usein pahentaa tulannetta.

        Radiossa haastateltiin koliikkihoitajaa, joka kertoi, että hänen lapsiasiakkaistaan KAIKKI kahta lukuunottamatta olivat parantuneet äitien lopetettua lehmän-maidon/-maitotuotteiden käytön imetyksen aikana. Tulokset näkyivät 48 tunnin jälkeen. (Toinen näistä kahdesta lapsesta, joiden oireet eivät helpottaneet, kärsi jostain purentaviasta ja toisella oli joku muu sairaus.) Lehmän maito soveltuu märehtijän vasikalle, ja joissain maissa lääkärit kauhistelevatkin suomalaista tapaa antaa lehmän maitoa alle 2,5-vuotiaille lapsille.


      • piippis
        Korva kuulolla kirjoitti:

        Radiossa haastateltiin koliikkihoitajaa, joka kertoi, että hänen lapsiasiakkaistaan KAIKKI kahta lukuunottamatta olivat parantuneet äitien lopetettua lehmän-maidon/-maitotuotteiden käytön imetyksen aikana. Tulokset näkyivät 48 tunnin jälkeen. (Toinen näistä kahdesta lapsesta, joiden oireet eivät helpottaneet, kärsi jostain purentaviasta ja toisella oli joku muu sairaus.) Lehmän maito soveltuu märehtijän vasikalle, ja joissain maissa lääkärit kauhistelevatkin suomalaista tapaa antaa lehmän maitoa alle 2,5-vuotiaille lapsille.

        Hyvin yksinkertasesti nukuttaessa oman mahan päälle masulleen pää rintaa vasten. Sitten pientä hytkytystä ja puhetta. Aluks höpöttelen niitänäitä ja kun sen verran rauhottuu alkaa kuunteleen että saa tuttia suuhun niin kirja käteen ja luen sitä ääneen kunnes vauva nukahtaa.. Rauhottaa yllätävän hyvin.
        Sillon kun ei oo toiminu oon vähäks aikaa laskenu viereen taputellu hieronu ym, ja kokeillu kohta uudestaan.
        Mitä rauhallisempi itse oon sen nopeempaa vauvakin rauhottuu, siks en ite suosittele kävelyä ja sylissä heijaamista, koska siinä ei itsellä oo rento, hyvä ja rauhallinen olo olla.


    • allergikkoitsekin

      Omia ajatuksia, kokemuksia:

      vauva oli noin 2 viikkoa kun aloitti vääntelehtimisen ja jatkuvan heräilemisen. Unta ei välillä voinut ottaa edes tuntia, joten vaunuissa nukuttaminen oli hankalaa...
      Näin jälkeenpäin tajuan valokuvista että maha oli erittäin pullea ja ihossa punaista laikkua (vaaleaa), silloin ajattelin vain oireista että ehkä tämä on vain sitä jotain mitä vauvoilla monesti alussa on kun suolisto ei ole kehittynyt...
      Kokeiltiin cuplatonia, disflatylia, rela-tippoja, röyhtäyttämisiä, omaa ruokien karsimisia siinä ajan mittaan eikä mistään tuntunut olevan apua...
      Ilmojen päästäminen pepusta auttoi vähän. Kakkaa lensi välillä kaaressa ilman kanssa. Kakkaa tuli muutoinkin tosi paljon, olihan vauva melkein jatkuvasti rinnalla koska oli itkuinen ja "kipeä".Haki siis lohtua.
      Sitten kun lapseni oli reilu 3kk niin alkoi yölliset huudot joita noin tunnin välein. Apua tuli kun nosti vauvan pystyasentoon syliin ja käveli vähän aikaa.
      Muutaman yön jälkeen annoin hänelle pullosta korviketta, tai yritin antaa mutta hän kieltäytyi.

      Silloin tajusin että nyt on jokin oikeasti vialla, epäilin allergiaa.
      Soitin neuvolaan ja siellä onneksi sanoivat suoraan että jos lapsella vakuutus niin menkää suoraan allergialääkärille.
      Niin varasin sinne ajan ja mentiin. Heti ensikäynnillä haastattelun jälkeen oli melko vahvasti sitä mieltä että lehmänmaitoallergiaa, olihan vanhemmillakin laktoosi-intoleranssia jolloin monesti vauvalla saattaa puhjeta kyseinen allergia (perinnöllistä nuo sietämättömät ruoka-aineet).
      Sitten sain ohjeeksi jättää kaiken lehmänmaitoon liittyvän sekä naudanlihan pois. Ja parin viikon päästä mentiin lapsen kanssa testiin.
      Jo kahden yön jälkeen ruokavalioni aloittamisesta näkyi lapsessa selvä muutos, kaikki ne oireilut hävisi ja lapsi alkoi nukkuakin paremmin. Mahan turvotus hävisi ja iho parani pikkuhiljaa.
      Testissä laitettiin iholle tuttelia ja kas, 15 minuttin päästä oli testikohdat turvonneet. Ei tarvinnut altistaa edes vatsan kautta koska iho-oireet näkyivät niin selvästi, paha allergia.

      Elämä alkoi hymyillä vihdoin meillekin kun saatiin tuo diagnoosi ja osattiin toimia sen mukaisesti. Harmittaa vain kun aiemmin ei tajunnut noista oireista, tosin esikoisen kanssa moni asia on hankalaa...
      Nyt lapseni jo vuoden vanha ja siirtyi riisimaitoon, lehmänmaitotuotteet ja naudanliha vielä poissa koska niistä yhä oireilee. Ruokien miettiminen tuottaa vähän enemmän työtä kuin ns. normilapsilla mutta kaiken tuon alkuhäslingin kokeneena vaivat on pieniä. Ja lapsi voi hyvin ja hän onkin erittäin isokokoinen ja reipas enkelityttönen.

      Seuraavan kanssa osaankin sitten toimia jo heti kättelyssä nopeammin...
      Lääkärille pitänee muistaa viedä maanantaina (naistenpäivänä) kukkia, hän on enkelimme pelastaja koska tarttui asiaan vakavasti ja antoi selvät "kaavat" miten toimitaan ja edetään...

    • VAARIlta

      Laita pulloon keitettyä vettä ja MERISUOLAA. Se on suolanpuutetta. Suolaisuus pitää olla suunnilleen sama kun meressä. Anna ensin vain senverran että vauva maistaa sen suolan. Jos näyttää siltä että se haluaa lisää
      anna vauvan itsensä päättää kuinka paljon hän tarvii. Huuto loppuu siihen. Terv. VAARI

    • Koliikkilapsen isä

      Meidän tenavalla on/oli todella paha koliikki. Saimme alla olevan lähteen ystäväperheeltä, jonka tapasimme perhevalmennuksessa. Kysymyksessä on aivan loistavan lastenlääkärin kehittämän menetelmän mikä toimii.

      Menkää ottamaan siis selvää faktapohjaisesta itku katkaisuprosessista: The Happiest Baby on the Block / by Harvey Karp. Tämä ei ole homeopatiaa tai lumelääkintää vaan aidosti toimiva viiden vaiheen menetelmä, millä koliikkikohtaus voidaan katkaista.

      Youtubesta löytyy esimerkkivideoita miten tämä "kapalointi hyssytys imemisrefleksi kylkiasento hytkytys" tehdään oikein.

      Koska koliikki oli todella raskasta meidän perheelle, koen velvollisuudekseni jakaa nämä ohjeet - lääkäri Karpille pitäisi antaa Nobelin Rauhanpalkinto! Tilasimmekin ton dvd setin, vaikka netistä löytyy sama paketti varmasti myös varettamalla.

      Koliikkiin on olemassa apua - neuvoloissa tätä ei ole otettu riittävän vakavasti!

    • 3.n vanha äiti

      Hei! Älä masennu! Oikein olet toiminut....kantaminen ja kävely auttaa. Meillä alkoi koliikki silloin kun alkoi ne D-vitamiinitippojen ottaminen. 3 kk sitä kesti ja sitten kaikki ok! Vika ei ole sinussa. Tsemppiä sinne!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe