Vakuudet käyttöön! Autoja, matkoja, taulu-tv...

JormaBelli06

Kuinka moni myöntää ottaneensa pankista lainan auton hankintaan? Olen ottanut.
Kuinka moni on vastaavilla keinoilla ottanut lainaa matkoja, taulu-tv yms. hankintoja varten? En.

Nythän on fakta se, että vakuuden arvo on noussut, koska asunto-omaisuuden arvo on kasvanut.

Esim (Nurmijärvi yms. PK-seudun laitamilta):
2001 alkuvuonna kolmion arvo: 95 000
2006 alkuvuonna saman kolmion arvo, mutta rempattu: 145 000

Lainaa jäljellä: esim. 70 000 eur
Vakuusarvo 70% vuonna 2006 (0.75 x 145 000): 101500 eur. Vakuutta käytettäväksi huvituksiin:
SUMMA SUMMARUM: 101500 - 70 000 = 31500 eur

Eli tässäkin esimerkissä voi ottaa nyt uutta niin ihanaa ja ainakin vielä (!) halpaa käyttölainaa kaikenlaiseen kivaan 31500 eur edestä. Käyttölainan marginaalikin on pankissa usein maltillinen n. 1% - 1,5% max verrattuna rahoitusyhtiön kiskontaan.

Nyt kaikki toteuttamaan unelma-hankintoja. Toki tuo edellyttää asuntosi arvioittamista esim. jonkun pankkiinpäin kallellaan olevan kiinteistövälittäjän toimesta. Nyt toimeksi, jos et ole vielä ottanut maximilainaa, tee-se-nyt! Nyt markkinat vetää ja talous voi hyvin. NAUTI.

MISTÄ tilastosta näkisi nämä käyttölainat suhteutettuna asuntolainaan? Moni talous on varmaan velkaantunut maximaalisesti myös tuolta käyttölainapuolelta. Mahdolliset maksuvaikeudet voivat olla paljon laajempia kuin kukaan vielä osaa kuvitella!

t. JormaBelli06

11

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SUMMA SUMMARUM:

E.V.V.K.

• raggar

Kyllä pahalta tuntuu, kun jengo ottelee kulutusluottoja leluihin. Luotolla ostetun auton nyt vielä ymmärtää, mikäli sellainen on ehdoton edellytys ansiotyölle (tai siellä käynnille), mutta taulu-TV:t ja sen semmoiset - voi sentään!

Yleensä juuri nämä kulutusluotot ovat syynä taloudellisiin vaikeuksiin joutumiselle, koska niillä rahoitetaan sellaisia asioita, joita on mahdoton (=matkat) tai hyvin vaikea realisoida ostohintaan. Mielestäni tällainen kulutusluotoilla viihde-elektroniikkaa ostava kansalainen on se todellinen "tuulipuku". Kirjastot ovat edelleen julkista palvelua, mutta kun välttämättä pitää katsoa "Sakkareita" taulu-TV:stä niin minkäs sille voi...

• JormaBelli06

Kyllä, mutta kun vakuus kasvaa niin ns. credit limit on helposti aika korkea. Eli saat pankista pumpattua rahaa aika hyvin ulos asuntoa vastaan. On kokeiltu. Sieltä vaan lähinnä kysytään: paljon? Toki itse olen käyttänyt tätä halpaa käyttölainaa vain autoon, mutta äkkiäkös siinä hankitaan sohvaryhmää, tv:tä yms. sontaa, joiden arvo katoaa ja sit tulee se kuuluisa maksun aika. Ja pahoissa vaikeuksissa ei paljoa rahaa tehdä vanhalla sohvalla tai taulu-tv:llä. Amerikkalaistyylinen creditillä eläminen tuntuu kuitenkin jotenkin tännekkin pesiytyneen.

• Iloinen vuokralainen

Taulu tv:istä vieläpä kuva niin karseaa katseltavaa, että muutaman tonnin hintalappu (LCD) alkaa vähintäänkin hymyilyttämään.

Oon löytänyt 2 mallia jotka täyttää mun laatustandardit kuvanlaadun suhteen toinen oli LG:n malli ja toinen Sonyn. Loistavat värit eikä pätkääkään häiriöitä kuvassa.

Toinen asia, tv...naurettavaa paskaohjelmaa 24/7 ja jotkut haluaa vielä katsella tuota realitysontaa taulu tv:stä...noo huvinsa kullakin.

• raggar
        JormaBelli06 kirjoitti:

Kyllä, mutta kun vakuus kasvaa niin ns. credit limit on helposti aika korkea. Eli saat pankista pumpattua rahaa aika hyvin ulos asuntoa vastaan. On kokeiltu. Sieltä vaan lähinnä kysytään: paljon? Toki itse olen käyttänyt tätä halpaa käyttölainaa vain autoon, mutta äkkiäkös siinä hankitaan sohvaryhmää, tv:tä yms. sontaa, joiden arvo katoaa ja sit tulee se kuuluisa maksun aika. Ja pahoissa vaikeuksissa ei paljoa rahaa tehdä vanhalla sohvalla tai taulu-tv:llä. Amerikkalaistyylinen creditillä eläminen tuntuu kuitenkin jotenkin tännekkin pesiytyneen.

Näinhän se menee. Puhki istuttuja (tuhnutettuja?) sohvia on hiukan vaikea rahapulassa luukuttaa - taulu-TV:den kohdalla sama juttu. Sarjatuotannolla tehdyn kulutustavaran hinta kun laskee lähes poikkeuksetta koko ajan (no ok, tästä poikkeuksena ehkä purjeveneet, joiden arvo on monena viime vuotana laskenut vain inflaation verran) Moni tuntuu säätävän kulutustasonsa luottojen lyhennysten mukaan tyyliin: "1000:lla eurolla kuukaudessa ylläpidän tällaista ja tällaista tavaramäärää". Tosin ehkä kritisoin liikaa subjektiivisia elämänarvoja. Kaipa se telkkarin edessä maatuminen on jollekin se elämän suola. Itse menen mielummin vaikkapa lenkille - eikä maksa mitään.

• varsinainen asiantuntija
        Iloinen vuokralainen kirjoitti:

Taulu tv:istä vieläpä kuva niin karseaa katseltavaa, että muutaman tonnin hintalappu (LCD) alkaa vähintäänkin hymyilyttämään.

Oon löytänyt 2 mallia jotka täyttää mun laatustandardit kuvanlaadun suhteen toinen oli LG:n malli ja toinen Sonyn. Loistavat värit eikä pätkääkään häiriöitä kuvassa.

Toinen asia, tv...naurettavaa paskaohjelmaa 24/7 ja jotkut haluaa vielä katsella tuota realitysontaa taulu tv:stä...noo huvinsa kullakin.

Nestekidenäyttöisten ja plasmatekniikalla toteutettujen televisioiden kuvan laatu on poikkeuksetta parempi kuin kuvaputkitelevisioiden.
        Ongelmat kuvan kanssa johtuvat seuraavista seikoista:
        - säädöt pielessä
        - resoluutio on huonosti yhteensopiva ohjelmalähteiden kanssa.
        Yleisin mainostettu/myyty HD yhteensopiva resoluutio ei ole jaollinen, eli hyvin skaalautuva, minkään nykyisen ohjelmalähteen kanssa (digi tv, DVD, astelliitti), mikä on aika omituista. Pienempi resoluutiokin voisi olla huomattavasti paremi, kun jako täsmää.

Nykyisen "taulutelevisioiden" kuva on todella hyvä, kun säädöt on kohdallaan. Euroopan tuleva HDTV formaatti on joko 1080i tai 720p (todennäköisesti tuo jälkimmäinen), ja tuon takia kannattaisi ostaa Plasma (tai LCD) näyttö jonka pysty resoluutio olisi tuo 720.
        Itse pidän plasmatekniikkaa parempana varsinkin isokokoisissa (>40") näytöissä. LCD näyttöjen pitempi viive voi isommilla näytöillä olla harmillinen.

• mitään järkeä

Meillä on vain ja ainoastaan asuntolainaa; samalla lainarahalla on vaihdettu ykkös auto, ja ostettu kakkosauto.

Korkomarginaali siis "autolainallekin" vain 0,45%, ja korot siltäkin saa vähentää verotuksessa kun kaikki on "asuntolainaa".

• JormaBelli06

Kannattaahan sitä yrittää verottajan kanssa leikkiä. Verrataanpas nyt sitä asunnon kauppakirjaa ja otettua lainaa, jaa - eipäs täsmää. Näytäppäs sitä tekastua remonttisuunnitelmaa. Kuitit? Ai teitkö itse, itsekö kulutit kaljaan 10 000 eur, jota ei näy kuiteissa?? Mjaa, mielenkiintoista. Verovalmistelija K.Koljonen jatkaa asiaa istuntosalissa 3. piste.

• mitään järkeä
        JormaBelli06 kirjoitti:

Kannattaahan sitä yrittää verottajan kanssa leikkiä. Verrataanpas nyt sitä asunnon kauppakirjaa ja otettua lainaa, jaa - eipäs täsmää. Näytäppäs sitä tekastua remonttisuunnitelmaa. Kuitit? Ai teitkö itse, itsekö kulutit kaljaan 10 000 eur, jota ei näy kuiteissa?? Mjaa, mielenkiintoista. Verovalmistelija K.Koljonen jatkaa asiaa istuntosalissa 3. piste.

Olemme rakentaneet talon. Asuntolainaa on autoista huolimatta vain n. 1/3 kiinteistön nykyarvosta.
        Neuvottelimme lainan varmanpäälle yläkanttiin. Vieläkin on myönnettyä lainavaraa 15.000 euroa nostamatta. (Mutta lupaan että en enää tuota käytä kulutusluottona, jos lupaat ettet vaan käräytä.)

• käännettynä

pitääkö sinun oikein "asuntosi" pantata että saat auton, itse en ole koskaan ottanut lainaa autoliikkeestä enkä pankista vaan haen rahat tililtäni ja maksan autoni....yleensä olleet vähän yli 40-50t€ autoja.
      ihmettelen vaan tässä että kaveri jolla on velkaa luulee olavansa jotenkin varoissaan ???? mitä sinulla on muuta kuin TUULENHUUHTOMAPERSE?.
      menisit jonnekin (esim.kiinalaisille) muulle palstalle naukumaan RIKKAUKSISTASI joita sinulla ei ole.....suomalainen ilonaihe, MULLA ON VELKAA ASUNNOSTA,AUTOSTA JA TELKKARISTA.....buahahahahah, VITTU MIKÄ NUIJA, ETTÄ KEHTAAKIN OLLA TYHMÄ JÄTKÄ.

• JormaBelli06

Tilanne on hyvä kun on saman verran rahaa säästössä, kun on lainaa. Sitä periaatetta minä noudatan. Miksi sitoa puhdasta rahaa johonkin niin IDIOOTTIMAISEEN JA TYPERÄÄN ESINEESEEN KUN AUTO?

Olet selvästi järjeltäsi rajoittunut, kun et näin yksinkertaista asiaa tajua. NUIJAAAA!!! BUAHAHAHA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe