Onko kukaan jaksanut lukea Marquesin Sadan vuoden yksinäisyyden? Itse olen tankannut sitä jo vuoden päivät, enkä suoraan sanottuna tajua siitä hölkäsen pölähtävää. Välillä hienoja kohtia, mutta kokonaisuus jää, sanoisinko, utuiseksi.
Sadan vuoden yksinäisyys
5
646
Vastaukset
- The Rat
Itse luin sen teininä, tuollaiset 15 vuotta sitten. Odottelee hyllyssä uusintaa joka tulee sitten joskus.
Kyllä sen ainakin minä jaksoin lukea. Päivä kai siihen meni, ehkä kaksi. Siihen aikaan tuli luettua hieman enemmän (ja nopeammin). :) mytologiaa kommunismia. Sellaisen käsityksen sain, kun luin sen 70-luvulla. Vaikeasti aukeava juttu koko Macondo. Parhaiten koko kirjasta jäi mieleen kääntäjä Matti Rossin stalinistinen esipuhe.
- Yhtyneet hetelmät
On aika erikoinen kirja. Pohjalla totta, sillä kirjahan kertoo United Fruit Co:n todellisista toimista banaanivaltiossa. Ihmisiä tapettiin ja rääkättiin, siitä on mustaa valkoisella vaikka miten. Marquesin henkilöt ovat aivan ihania karikatyyreja, vaikka tunnelma koko kirjassa on vähän unenomainen.
Ehkä kirja aukeaisi paremmin, jos hankkisit vähän faktatietoa. - väsynyt.
Parhaita lukemiani kirjoja. Sekä mies- että naiskuvaus valloittavaa, värikästä... Luin eka kertaa teini-iässä, sittemmin vielä useita kertoja. Kiitos muuten pukkauksesta, taidanpa ottaa sen (taas) kesälukemistooni!
- Jälkeläinen
Juu...tulipa tuossa ihan kuukausi sitten kyseinen teos luettua ja täytyy myöntää, että jotkut sivut luin niin sanotusti pikaluvulla eli hieman silmäillen. Tällaisia kirjoja lukiessa tulee aina sellainen olo, että pitäisikö tätä nyt osata tulkita jotenkin hienolla tavalla. Suoraan sanottuna en minäkään varmaan Sadan vuoden yksinäisyyttä täysin ymmärtänyt, mutta ei se tarkoittanut, etten muutamaa tylsää kohtaa lukuunottamatta olisi sen lukemisesta nauttinut.
Macondo paikkana oli mielestäni äärimmäisen kiehtova ja henkilöhahmot mielenkiintoisia. Aina kun sukuun syntyi (tai ilmestyi) uusi jäsen aloin jo malttamattomana odottamaan, kuinka surkean tai ironisen lopun hän tulisi saamaan. Erityisesti huomioni kiinnittyi siihen, että Macondo ja sen asukkaat olivat hyvin realistiseen tyyliin kuvattu, mutta silti romaani ei ollut aivan jyrkästi todelliseen elämään kiinnittynyt. Myöhemmin äidinkielen tunnilla törmäsinkin kyseisen kirjan kohdalla termiin maaginen realismi, eli ei kai tulkintani sitten aivan metsään mennyt.
Minä kyllä jo vuoden jälkeen luovuttaisin. Jos ei kiinnosta niin turha yrittää väkisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2692262En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831001Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n53964- 107944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81911- 42854
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21838Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67736Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299684- 33677