Olkapään tähystysleikkaus

kivulias

Hei! onko ketään sellaista paikalla jolle olisi tehty tuo tähystysleikkaus olkapäähän? Mulla löytyi kalkkeutumaa ja sitä kuulemma "rapsuttelevat" pois. Jännittää kovasti ja haluaisin mielelläni lukea miten teillä on toipuminen mennyt? Kuinka pitkä mahtaa sairaslomasta tulla? unohdin sen kysyä lääkäriltä...

33

50692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parantunut

Nopeaa, siistiä ja kivutonta toimintaa.
      Sairasloma yksilöllisesti kolmesta viikosta kolmeen kuukauteen. itse olin vain kolme viikkoa, vaikkakin viikon jälkeen oli jo suht normaalin tuntuinen.

• Kiertäjäkalvo

Multa tähystettiin olkapää vajaa vuosi sitten. Alussa tietysti kipeä, mutta kipulääkkeet on hyviä. Itsestä paljon kiinni, miten nopeasti paranee. Kuntoutin kättä leikkauksen jälkeen kotikonstein, mutta se vaatii itsekuria. Hyvin kuitenkin paranee.

• Jäsenkorjaaja

Olkapään kalkkiongelman saa hoidettua ehkä 80% tapauksista ilman leikkausta, manuaalisesti ja sairaslomaa ei tarvita yhtään, kustannukset 100-200 egeä.

• 13vuoden vaiva

Haluaisin kuulla jäsenkorjaajalta enemmän, että olisiko todella mahdollista saada olkapään kalkkeutumat (isoja, 5cm:n alueita)pois tai niistä huolimatta saada käsi kuntoon ilman pelkoa että kalkkeutumat jatkossa eivät vaivaisi ?

• ritu

Vasen olkapääni on kahdesti tähystysleikattu. Eka kerralla tosi kipeä ja sairaslomaa 6 viikkoa. Toinen kerta helppo kuin mikä (poistettiin vain arpikudosta eka leikkauksen jäljiltä) ja sairaslomaa 5 viikkoa. Vaatii kovasti oma-aloitteista liikettä ja kuntoutusta niin kyllä hyvä tulee. Paljon toistoja annettujen ohjeiden mukaisesti.

• uusintaleikkaus

Hei!

Minulle tehtiin vasempaan olkapäähän tähystysleikkaus maaliskuussa 2005. Yksityisellä ja tähystämällä päiväkirurgisesti. Ei kipuja. Olkapäässä oli tulehdus, repeämiä, ahtautta jne. Tehtiin tilaa ja putsattiin.

Ei parantunut, tuli toisenlaiset vaivat. Vaihdoin toiseen ortopediin ja toiseen yksitysisaaraalaan. Ekakin oli spesialisti mutta tämä viimeinen "tunnettukin" olkapääspesialisti. Viikko sitten leikattiin. Leikkaus alkoi kello 8.15 ja kotiin lähdin 13.00. Tehtiin nukutuksessa. Olkapää oli löysä, solisluussa jotakin, tulehdusta taas jne. Nyt kantoside 4 viikkoa. Alustavasti sairaslomaa 6 viikkoa. Toivottavasdt nyt paranee. Olkapää on jo nyt tullut maksamaan noin 7000 euroa.
      Tietääkö kukaan mihin voi valittaa ekasta leikkauksesta ja kannattaako? Epäilen, että siinä meni jokin "vikaan".

• Yksityinen arvelutti

Hei!Voisitko kertoa paikkakunnan, jossa leikkaus tehtiin. Itse en uskaltanut mennä yksityiselle vaikka olin jo lainan varmistanut pankista. Vaikutti niin hätäiseltä touhulta, itse sanoin suoraan, että vaadin kunnon esilääkityksen, pitkän toipumisajan, mutta ei olisi ollut edes mahdollista yöpyä! Päädyin sitten julkiselle, eli aina ei hyvää hoitoa saa edes rahalla!
        Tässä oma tarinani.

• uusintaleikkaus
        Yksityinen arvelutti kirjoitti:

Hei!Voisitko kertoa paikkakunnan, jossa leikkaus tehtiin. Itse en uskaltanut mennä yksityiselle vaikka olin jo lainan varmistanut pankista. Vaikutti niin hätäiseltä touhulta, itse sanoin suoraan, että vaadin kunnon esilääkityksen, pitkän toipumisajan, mutta ei olisi ollut edes mahdollista yöpyä! Päädyin sitten julkiselle, eli aina ei hyvää hoitoa saa edes rahalla!
        Tässä oma tarinani.

Hei!

Leikkaus tehtiin kummallakin kerralla Helsingissä. Kummallakin kerralla itse tapahtuma eli leikkaus meni hienosti. Anestesialääkäri kävi juttelemassa ja kyselemässä kaikenlaista. Hyvää huolta pidettiin ja ystävällisiä oltiin. Esilääkitykset, kipulääkkeet ja kaikki oli ok.

Kummassakin paikassa olisi ollut mahdollista yöpyä. Minä vain olen sellainen, että kammoan sairaaloita joten lähdin heti pois kun pääsin. Ekassa paikassa lasku oli 3500 ja nyt 2600. Tämä jälkimmäinen leikkaus ol ipidempi ja siinä oli enemmän korjattavaa. Jälkimmäisen sairaalan taksat vain olivat halvemmat vaikka kaikki olivat tosi ammattilaisia.

Minä en halunnut enää jonottaa julkiselle puolelle. Kävin tämän yksityisen puolella myös magneettikuvassa ja pääsin sinne heti seuraavana päivänä puhelinsoitostani. Omalla paikkakunnallani jono kuvaukseen olisi ollut noin 6-12 viikkoa. Leikkausajankohtaa ei edes osattu arvailla. Eikä sitä kuka leikkaa ja miten (tähystys/avo). Nyt ilmoitin itse milloin menen leikattavaksi ja sain päättää kellonajankin.

En ole varma oliko ekassa leikkauksessa jokin moka. Ehkä ei. Ihmetyttää vain miten vuoden kuluttua siitä voi olla tällaisia uusia vikoja. Ensi kuussa lopputarkastus, ehkä ortopedi silloin "kertoo" mistä uudet viat mahdollisesti johtuivat!!!

Miten sinun leikkauksesi onnistui? Tähystämälläkö tehtiin? Millaisia vikoja oli? Oletko satuttanut olkapääsi vai mistä vika johtui?

• Arvelutti
        uusintaleikkaus kirjoitti:

Hei!

Leikkaus tehtiin kummallakin kerralla Helsingissä. Kummallakin kerralla itse tapahtuma eli leikkaus meni hienosti. Anestesialääkäri kävi juttelemassa ja kyselemässä kaikenlaista. Hyvää huolta pidettiin ja ystävällisiä oltiin. Esilääkitykset, kipulääkkeet ja kaikki oli ok.

Kummassakin paikassa olisi ollut mahdollista yöpyä. Minä vain olen sellainen, että kammoan sairaaloita joten lähdin heti pois kun pääsin. Ekassa paikassa lasku oli 3500 ja nyt 2600. Tämä jälkimmäinen leikkaus ol ipidempi ja siinä oli enemmän korjattavaa. Jälkimmäisen sairaalan taksat vain olivat halvemmat vaikka kaikki olivat tosi ammattilaisia.

Minä en halunnut enää jonottaa julkiselle puolelle. Kävin tämän yksityisen puolella myös magneettikuvassa ja pääsin sinne heti seuraavana päivänä puhelinsoitostani. Omalla paikkakunnallani jono kuvaukseen olisi ollut noin 6-12 viikkoa. Leikkausajankohtaa ei edes osattu arvailla. Eikä sitä kuka leikkaa ja miten (tähystys/avo). Nyt ilmoitin itse milloin menen leikattavaksi ja sain päättää kellonajankin.

En ole varma oliko ekassa leikkauksessa jokin moka. Ehkä ei. Ihmetyttää vain miten vuoden kuluttua siitä voi olla tällaisia uusia vikoja. Ensi kuussa lopputarkastus, ehkä ortopedi silloin "kertoo" mistä uudet viat mahdollisesti johtuivat!!!

Miten sinun leikkauksesi onnistui? Tähystämälläkö tehtiin? Millaisia vikoja oli? Oletko satuttanut olkapääsi vai mistä vika johtui?

Tämä kaikki tapahtui Kymenlaaksossa, ei Helsingissä, sekin on tuttu paikka opiskeluajoiltani. Kun kerroin hoitavalle ortopedilleni, etten pysty menemään tuohon paikkaan tähystysleikkaukseen, hän laittoi lähetteen julkiselle. Kummastutti, että tähystys olisi tehty nukutuksessa eikä puudutuksessa, ei edes esilääkettä olisi tarvinnut, no huh ja kaiken lisäksi olisi mennyt vain pari tuntia heräämössä, ja keskussairaala tarjoaa puudutuksen, ym. tarkemmat esivalmistelut ja itse en kammoa sairaaloita, vaan haluan pidemmän seuranta-ajan, muista vaivoista johtuen.

Niin minunkin ortopedillä on vastaanotto Helsingissä ja hän käy myös täällä Kymenlaaksossa. Eli leikkaus on vielä edessä.

• uusintaleikkaus
        Arvelutti kirjoitti:

Tämä kaikki tapahtui Kymenlaaksossa, ei Helsingissä, sekin on tuttu paikka opiskeluajoiltani. Kun kerroin hoitavalle ortopedilleni, etten pysty menemään tuohon paikkaan tähystysleikkaukseen, hän laittoi lähetteen julkiselle. Kummastutti, että tähystys olisi tehty nukutuksessa eikä puudutuksessa, ei edes esilääkettä olisi tarvinnut, no huh ja kaiken lisäksi olisi mennyt vain pari tuntia heräämössä, ja keskussairaala tarjoaa puudutuksen, ym. tarkemmat esivalmistelut ja itse en kammoa sairaaloita, vaan haluan pidemmän seuranta-ajan, muista vaivoista johtuen.

Niin minunkin ortopedillä on vastaanotto Helsingissä ja hän käy myös täällä Kymenlaaksossa. Eli leikkaus on vielä edessä.

Minulle sanottiin, että nukutus on parempi koska silloin voidaan käsi laittaa jonkinmoiseen koneeseen joka liikuttaa olkapäätä ääriasentoihin. Ihminen on silloin ihan rento. Ekassa paikassa sain esilääkitykse Nyt viikko sitten en ottanut. Kaikki hoidettiin niin nopeasti. Tulin sairaalaan lepohuoneeseen 7.30. Kello 8.00 leikkaussaliin ja nukutus...Tämä sopi minulle.

Kyllä kaikki menee hyvin. Turha jännittää.

• tietäväiset
        uusintaleikkaus kirjoitti:

Minulle sanottiin, että nukutus on parempi koska silloin voidaan käsi laittaa jonkinmoiseen koneeseen joka liikuttaa olkapäätä ääriasentoihin. Ihminen on silloin ihan rento. Ekassa paikassa sain esilääkitykse Nyt viikko sitten en ottanut. Kaikki hoidettiin niin nopeasti. Tulin sairaalaan lepohuoneeseen 7.30. Kello 8.00 leikkaussaliin ja nukutus...Tämä sopi minulle.

Kyllä kaikki menee hyvin. Turha jännittää.

Samat kirurgit pyörivät sekä yksityis- että julkispuolella :) Harva on puhtaasti jommallakummalla rintamalla.

• ei aina
        tietäväiset kirjoitti:

Samat kirurgit pyörivät sekä yksityis- että julkispuolella :) Harva on puhtaasti jommallakummalla rintamalla.

Olin aikonut omaan sairaalaan leikkaukseen, jono olisi ollut 6-12 kk. Kävin ortopedin luona joka kysyi leikkautanko omalla paikkakunnalla vai mitä teen. Mietin ja sanoin, että en enää odota. Sen jälkeen ortopedi sanoi, että no hyvä. Olkapää on "hankala" tähystettävä vielä, sitä eivät kaikki hallitse, varsinkaan vanhemmat ortopedit. Hän oli sitä mieltä, että 10 vuoden kuluttua olkapäitä tähystysleikataan kuin polvia, noin vain.

Tämä ortopedi on olkapääspesialisti, kouluttaja, urheiluvammoihin perehtynyt ja käsittääkseni ei leikkaa kuin yhdessä paikassa! Jos maksan, haluan saada parasta. Kaikenlisäksi ortopedi oli muutenkin mukava, kuunteli tarkkaan ja heti huomasi, että tiesi mitä aikoo tehdä.

• Karjalan heili
        ei aina kirjoitti:

Olin aikonut omaan sairaalaan leikkaukseen, jono olisi ollut 6-12 kk. Kävin ortopedin luona joka kysyi leikkautanko omalla paikkakunnalla vai mitä teen. Mietin ja sanoin, että en enää odota. Sen jälkeen ortopedi sanoi, että no hyvä. Olkapää on "hankala" tähystettävä vielä, sitä eivät kaikki hallitse, varsinkaan vanhemmat ortopedit. Hän oli sitä mieltä, että 10 vuoden kuluttua olkapäitä tähystysleikataan kuin polvia, noin vain.

Tämä ortopedi on olkapääspesialisti, kouluttaja, urheiluvammoihin perehtynyt ja käsittääkseni ei leikkaa kuin yhdessä paikassa! Jos maksan, haluan saada parasta. Kaikenlisäksi ortopedi oli muutenkin mukava, kuunteli tarkkaan ja heti huomasi, että tiesi mitä aikoo tehdä.

Olkapääni tähystysleikattiin nukutuksessa reilu 2 viikkoa sitten.Tietysti leikkauksen jälkeen oli särkyä ja on vieläkin-päivittäin joudun särkylääkkeitä syömään,mutta kun tiedän,että olkapää saatiin kuntoon leikkauksella ja nämä säryt menee ohi,kun käsi kuntoutuu,niin kyllä nämä kivut kestää.Kova jumppa päivittäin kivun sallimissa rajoissa,niin hyvä tulee.Yli 11 viikkoa sairauslomaa nyt ensiks,lokakuulla kontrolli-lomaa jatketaan tarpeen mukaan,olen ammatiltani hierontaterapeutti,joten käsien on oltava täysin kunnossa ja voimien palauduttava ennalleen palatakseni työelämään takaisin.Nyt leikattiin oikea olkapää,seuraavaksi vasen.Ei pelota mennä toiseenkaan leikkaukseen,pitivät niin hyvää huolta siellä sairaalassa-kivusta ei tarvinnut kärsiä,oli niin tehokkaat lääkkeet ja niitä sai heti pyytäessään!!!

• kipeä
        Karjalan heili kirjoitti:

Olkapääni tähystysleikattiin nukutuksessa reilu 2 viikkoa sitten.Tietysti leikkauksen jälkeen oli särkyä ja on vieläkin-päivittäin joudun särkylääkkeitä syömään,mutta kun tiedän,että olkapää saatiin kuntoon leikkauksella ja nämä säryt menee ohi,kun käsi kuntoutuu,niin kyllä nämä kivut kestää.Kova jumppa päivittäin kivun sallimissa rajoissa,niin hyvä tulee.Yli 11 viikkoa sairauslomaa nyt ensiks,lokakuulla kontrolli-lomaa jatketaan tarpeen mukaan,olen ammatiltani hierontaterapeutti,joten käsien on oltava täysin kunnossa ja voimien palauduttava ennalleen palatakseni työelämään takaisin.Nyt leikattiin oikea olkapää,seuraavaksi vasen.Ei pelota mennä toiseenkaan leikkaukseen,pitivät niin hyvää huolta siellä sairaalassa-kivusta ei tarvinnut kärsiä,oli niin tehokkaat lääkkeet ja niitä sai heti pyytäessään!!!

viikko sitten tähystettiin minulta vasen olkapää,myöhemmin vuorossa oikea.olkalisäkettä poistettiin ja muutenkin putsattiin.kaulahermopuudutus ei onnistunut,joten nukutettiin.töissä olen "kroonikkovuodeosastolla",jossa ei yksikään liiku omin avuin.sairaslomaa 5viikkoa,vähän ihmetyttää..ja nyt ainakin kivut vielä kovat.ei mitään kontrolliaikoja tms.

• Karjalan heili
        kipeä kirjoitti:

viikko sitten tähystettiin minulta vasen olkapää,myöhemmin vuorossa oikea.olkalisäkettä poistettiin ja muutenkin putsattiin.kaulahermopuudutus ei onnistunut,joten nukutettiin.töissä olen "kroonikkovuodeosastolla",jossa ei yksikään liiku omin avuin.sairaslomaa 5viikkoa,vähän ihmetyttää..ja nyt ainakin kivut vielä kovat.ei mitään kontrolliaikoja tms.

leikkauksesta ja yhä sairaslomalla,pari viikkoa sitten alkoi leikattua kättä särkeä,katottiin ultralla,jossa todettiin,attä hermopinne ja eikun kortisonipiikkiä vain.Tuntuu ihmeelliseltä,koska juuri tuon hermopinteen takia käteni leikattiin.Kontrolli oli 2kuukauden päästä siellä Ortonissa,missä leikattiinkin-jatkoseurannat olen käynyt omalääkärillä(yksityisellä)!Eihän tää niin valoisalta tunnu,toinen käsi vielä leikkaamatta,ens viikolla ultrassa yrittävät poistaa kalkkia tuosta leikkaamattomasta olkapäästä.Ei se kortisoni auttanut,nyt ootan paikkaa hermoratatutkimuksiin(taas)!Että näin.Ei riitä sulle tuo sairasloma-käyt vain jatkoa hakemassa!!

• jonekzm
        Karjalan heili kirjoitti:

leikkauksesta ja yhä sairaslomalla,pari viikkoa sitten alkoi leikattua kättä särkeä,katottiin ultralla,jossa todettiin,attä hermopinne ja eikun kortisonipiikkiä vain.Tuntuu ihmeelliseltä,koska juuri tuon hermopinteen takia käteni leikattiin.Kontrolli oli 2kuukauden päästä siellä Ortonissa,missä leikattiinkin-jatkoseurannat olen käynyt omalääkärillä(yksityisellä)!Eihän tää niin valoisalta tunnu,toinen käsi vielä leikkaamatta,ens viikolla ultrassa yrittävät poistaa kalkkia tuosta leikkaamattomasta olkapäästä.Ei se kortisoni auttanut,nyt ootan paikkaa hermoratatutkimuksiin(taas)!Että näin.Ei riitä sulle tuo sairasloma-käyt vain jatkoa hakemassa!!

tänään tähystivät olkapään ja poistivat nivelen ympäriltä kalkkeutumia.kaulahermopuudutus toimi
        hyvin ja sen jälkeen leikkasivat heti perään hermopinneen ranteesta.olkapäässä on kipupumppu
        joten siinä ei ole pahempia kipuja mutta rannetta pakottaa hiukan.jos jollain on kyseisiä vaivoja kannattaa mennä lääkärille siitä sanomaan, 90%:sti ne tulee leikkauksella kuntoon.

• vasta menossa
        jonekzm kirjoitti:

tänään tähystivät olkapään ja poistivat nivelen ympäriltä kalkkeutumia.kaulahermopuudutus toimi
        hyvin ja sen jälkeen leikkasivat heti perään hermopinneen ranteesta.olkapäässä on kipupumppu
        joten siinä ei ole pahempia kipuja mutta rannetta pakottaa hiukan.jos jollain on kyseisiä vaivoja kannattaa mennä lääkärille siitä sanomaan, 90%:sti ne tulee leikkauksella kuntoon.

Olen menossa olkapään tähystysleikkaukseen parin viikon päästä, ei se leikauskipu voi olla niin pitkällistä kun tää "allaolo"kipuilu, jota on kestänyt jo vuosia. kuntoutettu 4 kertaa ja rahaa vaan palaa, odotan jo leikkausta, kun hyvät ennusteet, ja täytyy vaan luottaa siihen , kun kädet leikattu 3 kertaa ja polvissa tekonivelet , elokuussa leikattu jalasta osteofyyttit, ei tän hullumpaa voi olla.Olkapäästä tulee jees, ja työt jatkuu entiseen malliin!!!!!

• pool

Kyllä siinä noin kolmen kuukauden sairausloma tulee.Ekat 6 viikkoa kanna kättäsi tyyny kainalossa.Sen jälkeen tulee pienempi tyyny noin kaksi viikkoa.Se neuvon annan että älä tee mitään sen ensimmäisen kuuden viikon aikana.Tee juuri niinkuin ohjeet annettu.Vaikeita nuo olkapää jutut yleensä.Tsemppiä että kaikki menee hyvin

• Karjalan heili

eipä onnistuna eka kerta eli hermopinne tuas,ja Luoja tiettää näihen leikkausjonnoin aikkaan,millon seurraava leikkaus tapahttuu ja jos ei vieläkkää onnistu,niin uuvelleenkoulutuksseen vain-jotta ei tää niin heleppoo oo,mitä luulis-kohta seittemän viikkoo on männy "harakoille"!!!

• Luut terävämmät

Mulla tähystettiin toissapäivänä, taltalla myös luuta veisteltiin. Eka yö mukavasti vielä puudutuksessa, toka yö aika paha kipulääkkeissä. 11.5 asti sairaslomaa. Kättä voi venytellä, mutta ei siitä aikanaan tule mitään vielä. leikkaus aika iisi kun nukutettiin. Ei kannata jännittää. tohtorit osaavat homman

• kalkkeutunut

Kerronpa minäkin oman tapaukseni.

Kaksi viikkoa sitten oli olkapään tähystysleikkaus. Tarkoituksena oli poistaa niveliin muodostunut kalkki. Kalkkimuodostumat olivat kuitenkin niin hankalassa paikassa, että ortopedi ei jänteiden vaurioitumisen vuoksi lähtenyt väkisin kalkkeja poistamaan.

Sen sijaan tehtiin lisää tilaa viilaamalla niveltä jonkin verran.

Kantosidettä pidin yhden yön yli. Sen jälkeen käsi ei taipunut juuri mihinkään. Viikon kuluttua kontrollikäynnillä ortopedi totesi, että fysioterapia on tarpeen, koska ei ollut toipunut odotetulla tavalla. Lisää sairaslomaa tuli 1 kk, yhteensä 2 kk.

Päivä päivältä käsi toimii paremmin. Määrätyt liikkeet on tehtävä ja myös omia liikkeitä keksittävä, jotta liikeradat saadaan taas auki.

Tällä kuitenkin on myös rajansa. Kun treenaa liikaa, säryt pahenevat ja joutuu ottamaan vahvoja särkylääkkeitä. Itselläni on käytössä Tramal 50 mg.

Erityisesti yöt ovat olleet vaikeita, välillä on herännyt kipuun, viime aikoina yleensä siihen, että käsi on puutunut oltuaan pitkään samassa asennossa.

Mutta tästä se lähtee. :)

Seuraava kontrolli joulukuun alussa.

• ...leikkauksen jälkeen sain oxynorm 10mg, tramal 50mg ja burana 800. Tramal tehosi jotenkuten kun otti tupla-annoksen.

Olkapääni tähystettiin (lue puukotettiin) 24.1.2009 nukutuksessa ja puudutuksessa (en olis halunu unta mut pistivät sen tötterön vaa naamalle ja sitten olikin keskipäivä) ja nyt tässä alkaa säryt olla kovat parin viikon jälkeen. Eka 5 päivää meni oxynorm huuruissa kun sain liuskan niitä kipuun ... ja ne kyllä tehosivat. Tramalien ajattelin auttavan jotenkin fyysisesti kun en noista lääkkeistä tiedä eikä sairaala informoinu asioista.

Vaikka lääkitys oli vahva niin selällään ei mahdollista nukkua mitenkään. Kyljelläänkin sattuu mutta kun mieli on vahva niin muutaman tunnin unen voi saada. Sohvatuoli istuma-asennossa on ehkä paras. Jos joskus olen unissani pyörinyt niin enää sitä ei tapahdu.

Burana 800 kolmesti päivässä vie pahimman terän kivulta (olin päivän ilman kokeeksi). Reseptiä uusiessani lääkäri sanoi ensin jotta josse lääkkeissä tehoa niin vahvennetaan lääkkeitä, mut ko kysyin saisko jotain toista kuin tramalia nii se antoki vaa burana reseptin ja sano et nyt on pärjättävä näillä reilu viikko ja sitten fysioterapeutti pääsee antaa oman mielipiteensä.

Burana vie pahimman terän kivusta, särkee kuitenkin kokoajan missä asennossa tahansa. Lääkäri sano että kestä vielä viikko tai pari niin sitten ehkä helpottaa. Ok... tietäähän se paremmin kuin tämmöinen maallikko.

Lapuis lukee ettei kivusta tarvitse kärsiä mut ehkä se ei oo tarkotettu mulle.

Mulla kiinnitettii olkapään rustorengasta takaisin lapaluuhun kiinni ankkureilla ja ompeleilla. Käsi oli aika hyvä juuri ennen leikkausta, nyt se on ihan pÄska.

Sidettä pidän suurimman osan päivästä, ehdottomasti nukun sen kanssa. Treenit 3x päivä, eivät vaikuta oleellisesti kipuun. Ehkä vähän lievittää.

Sivulle tai taakse en uskalla nostaa ettei lähde pois paikaltaan. Teen treeniohjeiden mukaan ja toivon että olka tulis kuntoon.

Kuullostaako tutulta?

• kalkkeutunut
        Skotti kirjoitti:

...leikkauksen jälkeen sain oxynorm 10mg, tramal 50mg ja burana 800. Tramal tehosi jotenkuten kun otti tupla-annoksen.

Olkapääni tähystettiin (lue puukotettiin) 24.1.2009 nukutuksessa ja puudutuksessa (en olis halunu unta mut pistivät sen tötterön vaa naamalle ja sitten olikin keskipäivä) ja nyt tässä alkaa säryt olla kovat parin viikon jälkeen. Eka 5 päivää meni oxynorm huuruissa kun sain liuskan niitä kipuun ... ja ne kyllä tehosivat. Tramalien ajattelin auttavan jotenkin fyysisesti kun en noista lääkkeistä tiedä eikä sairaala informoinu asioista.

Vaikka lääkitys oli vahva niin selällään ei mahdollista nukkua mitenkään. Kyljelläänkin sattuu mutta kun mieli on vahva niin muutaman tunnin unen voi saada. Sohvatuoli istuma-asennossa on ehkä paras. Jos joskus olen unissani pyörinyt niin enää sitä ei tapahdu.

Burana 800 kolmesti päivässä vie pahimman terän kivulta (olin päivän ilman kokeeksi). Reseptiä uusiessani lääkäri sanoi ensin jotta josse lääkkeissä tehoa niin vahvennetaan lääkkeitä, mut ko kysyin saisko jotain toista kuin tramalia nii se antoki vaa burana reseptin ja sano et nyt on pärjättävä näillä reilu viikko ja sitten fysioterapeutti pääsee antaa oman mielipiteensä.

Burana vie pahimman terän kivusta, särkee kuitenkin kokoajan missä asennossa tahansa. Lääkäri sano että kestä vielä viikko tai pari niin sitten ehkä helpottaa. Ok... tietäähän se paremmin kuin tämmöinen maallikko.

Lapuis lukee ettei kivusta tarvitse kärsiä mut ehkä se ei oo tarkotettu mulle.

Mulla kiinnitettii olkapään rustorengasta takaisin lapaluuhun kiinni ankkureilla ja ompeleilla. Käsi oli aika hyvä juuri ennen leikkausta, nyt se on ihan pÄska.

Sidettä pidän suurimman osan päivästä, ehdottomasti nukun sen kanssa. Treenit 3x päivä, eivät vaikuta oleellisesti kipuun. Ehkä vähän lievittää.

Sivulle tai taakse en uskalla nostaa ettei lähde pois paikaltaan. Teen treeniohjeiden mukaan ja toivon että olka tulis kuntoon.

Kuullostaako tutulta?

Joo, kuulostaa aika tutulta. En nukkunut normaalisti 1-2 kk leikkauksen jälkeen.

Buranaa en itse ottanut ollenkaan, Tramal sopi mulle hyvin. Tänä vuonna ei ole tarvinnut ottaa yhtään särkylääkettä enää.

Säännöllisen fysioterapian (n. 3 krt/kk) ansiosta liikeradat ovat oman arvioni mukaan 90% normaalit. Jatkan edelleen fysioterapiaa ja viime aikoina on lisätty lihastreeniä mukaan harjoituksiin. Eli pienillä käsipainoilla toistoja ja puolipunnerruksia polvet maassa.

Käsi on edelleen vajaa 4 kk leikkauksen jälkeen jumissa aamuisin. Kuitenkin pystyn nukkumaan haluamassani asennossa, enkä enää heräile kipuun keskellä yötä.

Työt aloitin tammikuun alussa eikä ole ongelmia ollut. Aamu- ja iltajumppa ovat pakollisia, muuten ei pystyisi töissä käymään. Teen pääasiassa toimistotöitä it-alalla.

Mulla oli sama fiilis sairaslomani (2 kk) aikana, että käsi oli parempi ennen leikkausta. Nykyään olen toista mieltä. Fysioterapeutti sanoi, että ns. frozen sholderin täydelliseen toipumiseen saattaa mennä vuosikin.

Sairasloman jälkeen ei ole ollut ongelmia ns. normaalin arkielämän suhteen. Olen varma, että käsi toipuu 100% kuntoon, mutta aikaa ja jumppaa se vaatii.

Eli annahan aikaa toipumiselle, kyllä se siitä lähtee. Noissa treeneissä kannattaa muistaa se, että kuuntelee omaa kroppaansa. Jos joku liike tuntuu liian kivuliaalta, siitä pitää sanoa fysioterapeutille. Yleensä niiltä löytyy jotain vaihtoehtoliikkeitä.

• sadutus
        kalkkeutunut kirjoitti:

Joo, kuulostaa aika tutulta. En nukkunut normaalisti 1-2 kk leikkauksen jälkeen.

Buranaa en itse ottanut ollenkaan, Tramal sopi mulle hyvin. Tänä vuonna ei ole tarvinnut ottaa yhtään särkylääkettä enää.

Säännöllisen fysioterapian (n. 3 krt/kk) ansiosta liikeradat ovat oman arvioni mukaan 90% normaalit. Jatkan edelleen fysioterapiaa ja viime aikoina on lisätty lihastreeniä mukaan harjoituksiin. Eli pienillä käsipainoilla toistoja ja puolipunnerruksia polvet maassa.

Käsi on edelleen vajaa 4 kk leikkauksen jälkeen jumissa aamuisin. Kuitenkin pystyn nukkumaan haluamassani asennossa, enkä enää heräile kipuun keskellä yötä.

Työt aloitin tammikuun alussa eikä ole ongelmia ollut. Aamu- ja iltajumppa ovat pakollisia, muuten ei pystyisi töissä käymään. Teen pääasiassa toimistotöitä it-alalla.

Mulla oli sama fiilis sairaslomani (2 kk) aikana, että käsi oli parempi ennen leikkausta. Nykyään olen toista mieltä. Fysioterapeutti sanoi, että ns. frozen sholderin täydelliseen toipumiseen saattaa mennä vuosikin.

Sairasloman jälkeen ei ole ollut ongelmia ns. normaalin arkielämän suhteen. Olen varma, että käsi toipuu 100% kuntoon, mutta aikaa ja jumppaa se vaatii.

Eli annahan aikaa toipumiselle, kyllä se siitä lähtee. Noissa treeneissä kannattaa muistaa se, että kuuntelee omaa kroppaansa. Jos joku liike tuntuu liian kivuliaalta, siitä pitää sanoa fysioterapeutille. Yleensä niiltä löytyy jotain vaihtoehtoliikkeitä.

Oikea olkapää lepokipuillut 2 vuotta, välillä jonkin aikaa oli myös rauhallista. Olkapää kuvattiin RTG ja ultralla, löydös kalkkia parissa kohtaa. Särkylääke ei ongelmaa poistanut eikä aika.Ärsyttää heräillä yöllä ja etsiä koko ajan uutta asentoa kädelle. Käsi alkoi tuntua jo omaan ruumiiseen kuulumattomalta. Päivisin liikkeessä käsi pysyi aika kivuttomana, joskin jotkin ääriliikkeet antoivat varoitusta. Kyllästyttyäni tilanteeseen, tehtiin kalkin murskaushoito Rtg-osastolla puudutuksessa. Koski aivan simona, kun työnsi puudutuspiikin kalkkialueelle. Hoidosta ei ollut mitään apua, päinvastoin. Nyt ollaan menossa omasta tahdosta tähystysleikkaukseen, kun ei tätä jatkuvaa särkyä jaksa. Pelottaahan tuo miten käy.

• Sim86
        kalkkeutunut kirjoitti:

Moikka! Mulla eilen tähystysleikattu olkapää (löysä olkapää, Bankart -vaurio). Tre:lla julkisen puolen ortopedi Kari Kanto, tietääkseni erikoistunut olkapäihin. Ei nukutusta, rauhoittavin lääkkein terästetty puudutus. Olen positiivisesti yllättynyt, kipu on täysin hallinnassa, ei siis satu yhtään (syön Panacodia ja Ibumexia). Olin yön yli sairaalassa jotta mahdollinen kipu olisi saatu hallintaan. "Huumelääkkeitä" en ole tarvinnut. 3 vkoa kantoside "vartalomitella". Jumppailu alkoi jo tänään. Toiveikkaana odotan tuloksia ja fysioterapiaan kun kantoside poistuu.

• -eija-

Hei. Olen menossa olkapään leikkaukseen 2kk päästä. mitä ilmeisemmin minulla on "koukku" elikkäs jänne ei pääse kulkemaan normaalisti. yksi lääkäreistä puhui kalkin mahdollisuudesta myös. äitini on ollut kyseisissä leikkauksissa molemmista olkapäistä ja hänellä oli todella kivuliasta. mutta siitä on niin paljon aikaa että oli avoleikkaus lentokoneensiipi telineineen ym ym.
      minulla lukee papereissa saikun pituudeksi 2 - 4kk. riippuu parantumisesta, kuntoutuksesta sekä työstä jota teet.
      tsemppiä sulle - hieman pelottaa aina, mutta olet hyvissä käsissä eikä se kipu ylitsepääsemätöntä ole. tähystysleikkaus on helpompi. pyydä uutta nappia ja sairaalaan saa jäädä ekaksi yöksi jos oikein arveluttaa kotiin mennä.

-eija-

• Epäileväinen

Minulla leikattiin olkapää 3 viikkoa sitten tähystyksellä usein toistuvien sijoiltaanmenojen takia. Rustorengas kiinnitettiin ankkureilla ja nivelkapselia kiristettiin. 4 viikkoa käsi kantositeessä yötäpäivää. Edelleenkin ainoat liikkeet mitä saan tehdä on käden koukistus ylöspäin sekä käden puristaminen nyrkkiin. Viikon päästä saa sitten alkaa tekemään joitain heiluriliikkeitä mutta ulkokierto on senkin jälkeen kielletty 2 viikkoa. Olkapäätä särkee edelleenkin aina välillä ja joskus tuntuu siltä että se lonksuu tai aivan kuin ottaisi kiinni johonkin. Lisäksi peilistä katsottuna olkapää on eri paria toisen olkapään kanssa. Solisluu törröttää ja näyttää kuin olkapäässä olisi kuoppa. Tosin tämä paranee ryhdin oikaisulla mutta silti epäilyttää ettei kaikki ole kunnossa. Viikon päästä on yksi kerta fysioterapiaa ja sen jälkeen pitäisi pärjätä 3kk:tta ennen kuin on ortopedin kontrollikäynti. Olisi kiva tietää onko leikkaus onnistunut, ei paljoa huvita odotella ensin 3kk ortopedin mielipidettä ja sitten pahimmassa tapauksessa taas uutta leikkausta. :(

• sim86

Mun leikkauksesta on nyt reilu kaksi viikkoa. Vartalosidos on vielä vajaan viikon. Tikit poistettiin, pienet tähystysarvet ovat siistit ja parantuneet. Kävin fysioterapeutilla, nyt saan tehdä neljää liikettä: heiluriliike, koukistus, kämmenen puristelu, ja uutena liikkeenä käden nostaminen toisella kädellä 90 asteen kulmaan. 2vkon päästä uusi fysioterapia, silloin saan enemmänkin liikkeitä. Ulkokierto tulee mukaan viimeisenä. 3kk kohdalla pitäisi päästä täyteen liikerataan. Kipuja ei ole ollut yhtään, särkylääkettä en ole tarvinnut ensimmäisten päivien jälkeen (silloinkin otin vain koska käskettiin) mistä olen tietysti äärimmäisen onnellinen. Parin viikon päästä tarkoitus palata töihin, kuukauden sairausloman jälkeen. Nytkin tuntuu jo että pystyisin ihan hyvin tekemään töitä, sitten heti kun tämän vartalosidoksen saa pois eli muutama päivä vielä. Varovainen täytyy toki olla, ja työ ei saa olla erityisen fyysistä. Ortopedin tapaan jälkitarkastuksen merkeissä, kun leikkauksesta on tullut kuluneeksi 6 viikkoa.
        Koen, että leikkaus onnistui hyvin. Uskonpa että suurimmalla osalla leikkaus onnistuu, tänne tulee vaan helpommin kirjoitettua silloin kun leikkaus on jollain tapaa epäonnistunut. Lääkärin mukaan vastaavissa operaatioissa (Bankart-vamman korjaus) missä olin, 98 prosentissa tapauksia leikkaus tuo toivotun tuloksen. Haluan siis rohkaista kaikkia leikkaukseen, ei sitä tarvitse pelätä, kunhan muistaa hyvän jälkihoidon, fysioterapian ja aktiivisen jumppaamisen. On myös hyvä mennä leikkaukseen levänneenä, minä sain edelliseksi yöksi Tenoxin jotta nukuin sikeästi. Ja täytyy muistaa että kättä täytyy pitää päivittäin useita kertoja suorana, ettei kyynärpää jumahda kantosideasentoon.

• YKSI JOUKOSTA

Hei! Olin just torstaina operaatiossa ja nyt alkaa kipu helpottamaan.Osastolle menin samana aamuna jossa annettiin esilääkitys ja anestesialääkäri kerto puudutuksesta. En tiedä vielä miten onnistui. Saikkua ainaki kuukausi mahdollisesti pitempäänki riippuen paranemisesta ja tehdäänkö tähystys vaiko avoleikkaus.Kaulavaltimon kautta puudutus kivuton mutta voit saada myös lisäksi kevyen narkoosin jos haluat.Olin pari yötä osastolla ja sitte haluttiki jo kotia tosin oisin päässyt jo seuraavana päivänä mutta jotenki en halunnut ja onneksi en lähteny kun tuli pahaolo. Hyvin on nyt menny ja vielä kun muistaa fysioterapeutin antamat ohjeet. Tänään en ole ottanut 3kpl särkytablettia kun taas eilen ainaki 8kpl. HYVIN SE MENEE ÄLÄ OLE HUOLISSASI.

• NUORI MUORI

Minulle tehtiin tähystysleikkaus 2006 ja sain bakteeritulehduksen leikkauksen seurauksena. 4v.kärsinyt hirvittävistä kivuista kortisonia lykätty ties kuinka monta kertaa,ei apua kipuihin.kalkkia yritettiin poistaa,mut ilm.aika huonolla menestyksellä.fys.hoitojaksoja useamman kerran 4.v,aikana jumppaa kestää huonosti, kivut lisääntyvät.käytän burana 600mg 3 pvä.ssä lyrika 150mg.3pvä.ssä ja useasti joudun ottamaan tramal 100mg.tä kun ei jaksa kivun kanssa.ensi viikolla aika ortopedille,josko olis vielä jotain tehtävissä.sain kunt.tukea 1v7kk.nyt piti muuttua työkyv.eläkkeeksi,kuinkas kävikään hylättiin,nyt työkkärissä työkyvyttömänä työnhakijana.410e.kk mitään ei voi kädellä tehdä kivun vuoksi,nukuttua saa 3h.unilääkkeen voimalla,sit herää koviin kipuihin ja puutumisiin.ei hyvältä näytä.POTILASVAKUUTUSKAAN EI KORVAA TYÖTULOMENETYSTÄ,VAIKKA SELVÄ POTILASVAHINKO.

• eläkeneuvontaa
        NUORI MUORI kirjoitti:

Minulle tehtiin tähystysleikkaus 2006 ja sain bakteeritulehduksen leikkauksen seurauksena. 4v.kärsinyt hirvittävistä kivuista kortisonia lykätty ties kuinka monta kertaa,ei apua kipuihin.kalkkia yritettiin poistaa,mut ilm.aika huonolla menestyksellä.fys.hoitojaksoja useamman kerran 4.v,aikana jumppaa kestää huonosti, kivut lisääntyvät.käytän burana 600mg 3 pvä.ssä lyrika 150mg.3pvä.ssä ja useasti joudun ottamaan tramal 100mg.tä kun ei jaksa kivun kanssa.ensi viikolla aika ortopedille,josko olis vielä jotain tehtävissä.sain kunt.tukea 1v7kk.nyt piti muuttua työkyv.eläkkeeksi,kuinkas kävikään hylättiin,nyt työkkärissä työkyvyttömänä työnhakijana.410e.kk mitään ei voi kädellä tehdä kivun vuoksi,nukuttua saa 3h.unilääkkeen voimalla,sit herää koviin kipuihin ja puutumisiin.ei hyvältä näytä.POTILASVAKUUTUSKAAN EI KORVAA TYÖTULOMENETYSTÄ,VAIKKA SELVÄ POTILASVAHINKO.

Jos eläkehakemus hylätään, niin kannattaisi tehdä uusi hakemus, jossa tarkemmin kuvataan ja perustellaan sairautta ja sen haittaa. Valittaa kielteisestä päätöksestä ei kannata, mutta uusi, tarkempi hakemus kannatta tehdä.

• ei jäätynyt

Olkapään leikkauksista voi tulla seurauksena jäätynyt olkapää. Kivulias tila, joka kestää vuoden. Lääkäritkään eivät tiedä, mistä kyseinen vaiva oikein tulee, mutta on aina riski, kun olkapäätä leikellään. Ei vain aina mainita etukäteen tästä haitasta.

• Samammoinen

Oikea olkapää leikattiin n. 9v. sitten ja on ollut oireeton sen jälkeen , ei enää särkyä, eikä liikerajoituksia.
      Oli päiväkirurginen tähystysleikkaus nukutuksessa. Ei pahoja jälkisärkyjä.
      Oon ollut tosi tyytyväinen.
      Nykyään kun menee lääkäriin, niin täytyy pitää puolensa, eikä tyytyä vaan " pikku nikseihin" , jotka eivät poista vaivaa.
      kortisoni ei poista kalkkeumaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2628
    2. 136
      1999
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1321
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1296
    5. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1196
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      29
      1174
    7. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1151
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1142
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1109
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1068
    Aihe