Betonielementti talo? kellä kokemuksia tai

eki

Olen kiinnostunit betonielementti pientalosta.
Nopea tehdä ja jää paljon työ vaiheita pois.
Kannattaako edes harkita ja jos niin onko millään tehtaalla mitään malleja ,joista hintaa voisi verrata esim. harkkotaloon?
Googlella ei tunnu löytyvän.
Jos joku tehnyt niin kerro onko hyvä.Kiitos.

12

19382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -62 rakennetussa

Hyvin tuntuu aikaa kestäneen. :-)

• kohta

Meillä elementit valussa tällä hetkellä, pystytys kesäkuun kahden ensimmäisen viikon aikana. Vähän kivisempi on tie tällaisen kivitalon rakentajan alkumetreillä, kun ei ole niitä kelta- tai vihreätakkisia myyntimiehiä tekemässä tai ainakin puhumassa asiaa helpommaksi.

Tarjouksia saat vain suunnitelmien kanssa tehtyjen tarjouskyselyjen perusteella. Saattaa onnistua joiltakin rakennuslupakuvien perusteella, mutta paremmin saa tarjouksia ja ehkä parempiakin tarjouksia, jos on rakennesuunnittelijan tekemät projektiokuvat mallielementtipiirrokset tarjouspyynnön mukana.

Käytännössä täytyy siis tehdä melko pitkälti valinta jo ennen kuin tarjouksia saa. Tai sitten olla valmis maksamaan rakennesuunnittelijalle työstä, joka saattaa jäädä hyödyttömäksi jos päätyykin esim. harkkotaloon. Mielestäni valinta tulisi tehdä jo ennen arkkitehdin värväämistä, koska elementtitalon suunnittelussa kannattaa ottaa tietyt realiteetit huomioon.

Käytännössä voit arvioida betonielementtitehtaan runko toimituksen hintaa siten, että lasket suunnittelemasi talon ulkoseinäneliöt mukaanlukien 90 cm sokkelin ja kerrot sen 140 Eurolla ja tähän lisäät mahdolliset kantavat väliseinät 70E/m2, ontelolaattavälipohjan 45E/m2. Nämä tekee normaalissa alle 200 m2 talossa noin 50 keur ja tähän pystytyskustannukset päälle hieman yli 10 keur. Näin sinulla on valmista pintaa olevat valkobetoniset seinät pystyssä juurikaan ilman omaa vaivaa (paitsi suunnittelussa). No antura on täytynyt valaa alle.

Itse en koskaan tullut pyytäneeksi tarjousta harkkotoimittajilta, mutta epäilen että hinta olisi saattanut näyttää houkuttelevalta. Mutta työkustannukset rappaus päälle laskettuna uskon, että hinnat eivät kovin paljon poikkea toisistaan. Niinpä valinta kannattaa tehdä muilla perusteilla kuin hinta. Nopeus lienee paras elementin valtti, hankinnan "helppous" harkon. Itse teknisiin ominaisuuksiin en nyt ala puuttumaan näin pikkutunneilla.

• Asukas..........

Tämä kirjoittaja puhuu faktaa... Harkkotalon kannattaa rakentaa, jos osaa itse muurata. Laskelmieni mukaan elementtitalo valmiilla pinnalla ja mahdollisimman monella väliseinäelementillä tulee kokonaisuudessaan edullisemmaksi kuin harkkotalo töineen ja ulkorappauksineen. Lisäksi tasoitetyö on elementtitalossa edullisempaa kuin harkkotaloissa (seinät eivät ole niin huokoisia).
        Kun suunnittelee elementtitalon rakentamista kannattaa olla tosissaan, sillä on tehtävä rakenne- ja elementtisuunnitelmat jotta sinut otetaan tosissaan. Elementtisuunnitelmien kanssa kyllä sitten saa tarjouksia (itse pyysin tarjouksia 15 kpl ja sain 7 vastausta). Hintoja kannattaa vertailla. Asennuksen lisäksi kustannuksia tulee saumauksesta.
        Muista harkkotarjousta on vaikeaa vertailla elementtitarjouksen kanssa. Usein harkkofirmat tarjoavat ikkunat yms paketin mukana. Summa summarum: olemme olleet tyytyväisiä siihen, että valitsimme ementtitalon. Rakentaminen on aina helvetillistä, mutta elementtien valinta on helpottanut urakkaamme paljon...

• eki

Kiitoksia kaikille vastauksista ...

Elementti talosta on tullut jotenkin pakkomielle
        minulle kun olen katsonut naapurista tuota harkkojen kanssa pelaamista .

Joten näitä elementti tai harkko taloja ei voi mielestäni suoraan verrata .
        Lähinnä hakisin nopeaa rakentamista, jossa iso osa työvaiheista on tehty tehtaalla ja sitä elementtitalo on .
        Puu elementessä juoksee vain hiiret ja rotat kilpaa betonissa ei.

Paikallaan valamisessa taas omat riskinsä ,tehtaalla vakio olosuhteet jolloin laatukin voi olla vakiota.

Muuten miten betonitehtaat suhtautuu tälläisiin
        pikkutalojen rakentajiin???

• Asukas........
        eki kirjoitti:

Kiitoksia kaikille vastauksista ...

Elementti talosta on tullut jotenkin pakkomielle
        minulle kun olen katsonut naapurista tuota harkkojen kanssa pelaamista .

Joten näitä elementti tai harkko taloja ei voi mielestäni suoraan verrata .
        Lähinnä hakisin nopeaa rakentamista, jossa iso osa työvaiheista on tehty tehtaalla ja sitä elementtitalo on .
        Puu elementessä juoksee vain hiiret ja rotat kilpaa betonissa ei.

Paikallaan valamisessa taas omat riskinsä ,tehtaalla vakio olosuhteet jolloin laatukin voi olla vakiota.

Muuten miten betonitehtaat suhtautuu tälläisiin
        pikkutalojen rakentajiin???

Kuten jo aiemmin totesin. Jos marssit tehtaalle rekenne- ja elementtisuunnitelmat taskussa (tai pystyt pyytämään tarjouksen kun sinulla jo on sunnitelmat) sinut otetaan tosissaan ja tulet saamaan tarjouksia. Ihan käytännössä, odotusaika siihen, että elementit ovat tontillasi vaihtelevat 4-6 kuukautta. Toki saa ne elementit nopeamminkin, mutta se maksaa enemmän (ylityö you know). Suosittelen todellakin elementtejä. Käytännössä uskon elementtitalon olevan kokonaisuudessaan edullisempi harkkotaloon verrattuna, sillä rappaukset hinnat ovat nykyään pilvissä!!! Lisäksi eipä ne seinät ole sitten mitään pahvia.....

• eki
        Asukas........ kirjoitti:

Kuten jo aiemmin totesin. Jos marssit tehtaalle rekenne- ja elementtisuunnitelmat taskussa (tai pystyt pyytämään tarjouksen kun sinulla jo on sunnitelmat) sinut otetaan tosissaan ja tulet saamaan tarjouksia. Ihan käytännössä, odotusaika siihen, että elementit ovat tontillasi vaihtelevat 4-6 kuukautta. Toki saa ne elementit nopeamminkin, mutta se maksaa enemmän (ylityö you know). Suosittelen todellakin elementtejä. Käytännössä uskon elementtitalon olevan kokonaisuudessaan edullisempi harkkotaloon verrattuna, sillä rappaukset hinnat ovat nykyään pilvissä!!! Lisäksi eipä ne seinät ole sitten mitään pahvia.....

Näin teen!!!

• raksaaja--sh

Ja meilitse saa varmasti lisää referenssitietoa.

• Peke

Tee semosilla suurelementtimuoteilla joihin ulkopinttaan 200mm styroks elementit (1200*3000). Rappaat styroksit ulkopinaksi ja sisäpinnaksi jää esim 150 mm betoniseinä johon voi laittaa sähkö- ja vesiputkien varaukset valuun.

• parhaillaan

Olen itse juuri rakentamassa taloa valmiista betonielemententeistä. Valitsin pinnaksi valmiin valkobetonin, eli rappauksia ei tarvitse tehdä ollenkaan. Maksaa hieman enemmän tilattaessa mutta säästää itsensä hirmuisissa rappaushinnoissa. Kustannukset pysyy myös kurissa kun suunnittelet selkeän muodon. Eli ei turhia ulokkeita. Itsellä on 8 kulmaa ja lisäksi pari väliseinää elementeistä. Kannattaa muuten panostaa rak.suunnitteluun että kaikki kantavat väliseinät suunnitellaan suoraan elementtivalmisteisiksi. Siinä säästää ison kasan euroja kun ei tarvitse ostaa/asentaa/hitsata palkkeja. Oma talo ei siis ole vielä valmis mutta jo nyt rakenteen OIKEA massiivisuus miellyttää (Siporexhan ei siis ole massiivinen rakenne vaan verrattavissa puutaloon tässä mielessä). Välipohjat tietysti ontelolaatoilla. Pyydä asennus urakkaan, koska elementtien asennus vaatii paljon erikoisosaamista ja ammattitaitoa.

• eki

Oisko kellään kuvia näistä betoni elementti luomuksista, jotta vaimokin saadaan vakuutettua
        Jos niin läh. [email protected]

• Asukas........

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      98
      4632
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3162
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2909
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      79
      1677
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1264
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      997
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      911
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      884
    Aihe