Kissanruoka ohjeita

piiku

Olen ajatellu ruveta tekemään kissalleni itse ruokaa. Ainoa mikä puuttuu on ruokaohjeet. Joten voisitteko olla niin ystävällisiä ja kertoa mistä löytäisin hyviä ohjeita. Kaikki ohjeet tervetulleita. Kiitos etukäteen.

59

41987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siscos

      ainakin sinun tulee muistaa että kissa on lihan syöjä.

      ruokia mitä minä laittelen kissoilleni;

      -jauhelihaa, elikkäs paistan paistinpannulla jauhelihaa muutamia minuutteja, (ei kypsäksi) niin että tauriini säilyisi lihassa, ihan vähän suolaa sekaan ja kyllä kisut tykkää.
      -sydäntä anna raakana vähäsen ja keitettynä kypsäksi. ja kyllä tykkäävät.
      -munuaista ja maksaa paistan paistin pannulla, mutta munuasta ja maksaa ei saa vissiin antaa kovin usein joten olen sitä antanut puolen vuoden välein.
      -elikkäs kun laitan itse ruokaa ostan aina marinoimatonta lihaa ja kypsennys vaiheen jälkeen otan kissoille oman osan erililleen.
      joskus yhditän lihan sekaan ihan pienen ripauksen esim. riisiä. olen suurinpiirtein ruoka annoksen laittanut näin 90%lihaa ja 10% porkkanaa tai riisiä tai jotain muuta.

      -ruoka öljy on hyvä lisätä ruokaan, kissa saa hyviä rasvoja siitä.

      jospa näistä vinkeistä ois jotakin apua.

      • myssykkä

        kissalle ei lainkaan suolaa!! ja kypsentäminen on aivan turhaa. raakana kaikki. kissaa ei salmonellat eikä trikiinit vaivaa.meillä sydän on suurta herkkua ja sitä syödäänkin monta kertaa viikossa (n. ruokalusikallinen tai kaksi kerrallaan)pysyy hampaatkin hyvässä kunnossa.sisäelimiä ei saa syöttää liian usein. kerta viikossa on hyvä ohje.nekin raakana. munuaiset on hyvä vetää kahtia ja liottaa "yön yli" kalaa ei myöskään kuin kerran viikossa.


      • barbababa

        et noilla tiedoilla barffaa.


      • siscos
        myssykkä kirjoitti:

        kissalle ei lainkaan suolaa!! ja kypsentäminen on aivan turhaa. raakana kaikki. kissaa ei salmonellat eikä trikiinit vaivaa.meillä sydän on suurta herkkua ja sitä syödäänkin monta kertaa viikossa (n. ruokalusikallinen tai kaksi kerrallaan)pysyy hampaatkin hyvässä kunnossa.sisäelimiä ei saa syöttää liian usein. kerta viikossa on hyvä ohje.nekin raakana. munuaiset on hyvä vetää kahtia ja liottaa "yön yli" kalaa ei myöskään kuin kerran viikossa.

        en minä sitä suolaa kilokaupalla syötäkkään.
        jauheliha ei tee kauppoja jos ei pientä ripausta laita suolaa ja tarkotan ihan muutamaa suola murua vaan.
        kissojen kauppa ruuassa on myös vähän suolaa jos et sitä sattunut tietämään....


      • Tabby

        Miksi ihmeessä kypsennät jauhelihan? Ja suolaa ei kissalle ollenkaan, ei edes sitä pientä ripausta tai muutamaa murua. Tauriini tuhoutuu nopeasti ja melko alhaisissa lämpötiloissa, tauriinia et tuollaisella kypsentämisellä kyllä säästä :)

        Miksi kypsennät sydämen? Ihan turhaa kypsentää kun kerran suostuvat raakanakin syömään.

        Miksi kypsennät munuaiset ja maksan? Raakana vaan kaikki :) Kerta viikossa on ohje noihin sisäelimiin, eli voit antaa useammin kuin puolen vuoden välein :)

        Anna kissoille liha ennen sitä kypsennystä. Kissa on lihansyöjä, kuten itsekin sanoit. Ei lihansyöjän kuulu syödä kypsennettyjä lihoja.

        Riisin, porkkanan yms. määrä on kymmenkertainen verrattuna siihen, mitä se saisi kotiruoassa olla. Kasviperäisiä tuotteita saa kissan ravinnossa olla 1 %.

        Ruokaöljystä ei ole kissalle muuta hyötyä kuin että karvapallot eivät jää tukkimaan suolistoa. Ruokaöljy on kasviperäistä öljyä, se ei imeydy kissan suolistoon. Siksi kissa ei saa siitä rasvoja eikä vitamiineja. Kasviperäisiä öljyjä ei myöskään saa antaa liikaa, sillä ne häiritsevät tarpeellisten, tärkeiden ravintoaineiden imeytymistä. Esim. kalaöljy on asia erikseen :)

        Ihan oikeilla jäljillä olet kissojesi ruokinnan suhteen, mutta tietoja kannattaa pohjustaa vielä vähän :)


      • siscos
        Tabby kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kypsennät jauhelihan? Ja suolaa ei kissalle ollenkaan, ei edes sitä pientä ripausta tai muutamaa murua. Tauriini tuhoutuu nopeasti ja melko alhaisissa lämpötiloissa, tauriinia et tuollaisella kypsentämisellä kyllä säästä :)

        Miksi kypsennät sydämen? Ihan turhaa kypsentää kun kerran suostuvat raakanakin syömään.

        Miksi kypsennät munuaiset ja maksan? Raakana vaan kaikki :) Kerta viikossa on ohje noihin sisäelimiin, eli voit antaa useammin kuin puolen vuoden välein :)

        Anna kissoille liha ennen sitä kypsennystä. Kissa on lihansyöjä, kuten itsekin sanoit. Ei lihansyöjän kuulu syödä kypsennettyjä lihoja.

        Riisin, porkkanan yms. määrä on kymmenkertainen verrattuna siihen, mitä se saisi kotiruoassa olla. Kasviperäisiä tuotteita saa kissan ravinnossa olla 1 %.

        Ruokaöljystä ei ole kissalle muuta hyötyä kuin että karvapallot eivät jää tukkimaan suolistoa. Ruokaöljy on kasviperäistä öljyä, se ei imeydy kissan suolistoon. Siksi kissa ei saa siitä rasvoja eikä vitamiineja. Kasviperäisiä öljyjä ei myöskään saa antaa liikaa, sillä ne häiritsevät tarpeellisten, tärkeiden ravintoaineiden imeytymistä. Esim. kalaöljy on asia erikseen :)

        Ihan oikeilla jäljillä olet kissojesi ruokinnan suhteen, mutta tietoja kannattaa pohjustaa vielä vähän :)

        on semmonen juttu että minä annan kissalleni kypsää ruokaa, antakaa te mitä haluatte kissoillenne!!


      • Tabby
        siscos kirjoitti:

        on semmonen juttu että minä annan kissalleni kypsää ruokaa, antakaa te mitä haluatte kissoillenne!!

        No anna sinä herranjestas vaikka pilaantunutta ruokaa, mutta älä vedä palkokasveja nenukkiin, kun muut ovat huolissaan kissojesi vitamiinien ja tauriinien saannista ja näin ollen kissojesi terveydestä. Kyllä se vaan niin on, että kun tällaiselle palstalle jotakin kirjoittaa, ei pidä ihan heti ottaa nokkiinsa ;) Nimimerkki kokemuksen syvällä rintaäänellä...


      • iiris_
        Tabby kirjoitti:

        No anna sinä herranjestas vaikka pilaantunutta ruokaa, mutta älä vedä palkokasveja nenukkiin, kun muut ovat huolissaan kissojesi vitamiinien ja tauriinien saannista ja näin ollen kissojesi terveydestä. Kyllä se vaan niin on, että kun tällaiselle palstalle jotakin kirjoittaa, ei pidä ihan heti ottaa nokkiinsa ;) Nimimerkki kokemuksen syvällä rintaäänellä...

        Luin minäkin, oli se surullista tekstiä ja ihan tosta noin vain kirjottelit ideastasi päästää vanhimmalta kissaltasi henki kun oli koira tulossa taloon...
        Viisaita neuvoja, mutta kuka haluaa tuollaiselta ihmiseltä enää minkään moista neuvoa luettuaan tuon surullisen jutun...?


      • ,.,.,.

        eli sä vaikka potkit kissas, jos joku ärsyttävä ihminen sanoo, et älä potki.


      • kyssäri
        iiris_ kirjoitti:

        Luin minäkin, oli se surullista tekstiä ja ihan tosta noin vain kirjottelit ideastasi päästää vanhimmalta kissaltasi henki kun oli koira tulossa taloon...
        Viisaita neuvoja, mutta kuka haluaa tuollaiselta ihmiseltä enää minkään moista neuvoa luettuaan tuon surullisen jutun...?

        ihme murhaus juttu?


      • kardemum
        siscos kirjoitti:

        en minä sitä suolaa kilokaupalla syötäkkään.
        jauheliha ei tee kauppoja jos ei pientä ripausta laita suolaa ja tarkotan ihan muutamaa suola murua vaan.
        kissojen kauppa ruuassa on myös vähän suolaa jos et sitä sattunut tietämään....

        ruuissa ole mainintaa suolasta.. mistä sinä ostat kissanruuan?


      • siscos
        ,.,.,. kirjoitti:

        eli sä vaikka potkit kissas, jos joku ärsyttävä ihminen sanoo, et älä potki.

        niinhän aattelin tehä. anna järjen juosta lisää!!
        kyllä se siitä!


      • siscos
        kardemum kirjoitti:

        ruuissa ole mainintaa suolasta.. mistä sinä ostat kissanruuan?

        mutta on niissä, sattumoisin olen ollut eräässä kissanruoka tehtaassa töissä vuosi sitten ja tiedän mitä siellä tehdään ja mitä niihin laitetaan...


      • kampela
        siscos kirjoitti:

        mutta on niissä, sattumoisin olen ollut eräässä kissanruoka tehtaassa töissä vuosi sitten ja tiedän mitä siellä tehdään ja mitä niihin laitetaan...

        minäkin tiedän mitä niihin eräisiin ruokiin laitetaan.. osa aineksista sentään kerrotaan purkin kyljessä, jotta osaa välttää..


      • ,.,.,.
        siscos kirjoitti:

        niinhän aattelin tehä. anna järjen juosta lisää!!
        kyllä se siitä!

        se oli ironiaa, jos et tajunnut...tunnut kovin raivoisalta voevoe.


      • Tabby
        siscos kirjoitti:

        mutta on niissä, sattumoisin olen ollut eräässä kissanruoka tehtaassa töissä vuosi sitten ja tiedän mitä siellä tehdään ja mitä niihin laitetaan...

        Nyt alkoi kiinnostaa :) Missä kissanruokatehtaassa? Suomessa vai ulkomailla?


      • Tabby
        kyssäri kirjoitti:

        ihme murhaus juttu?

        Niinpä. Toihan olis ihan kiva tietää. Enpä ainakaan mä ole mitään tuollaista missään kirjoittanut. En ole ottamassa koiraa, en ole lopettamassa/tappamassa yhtäkään kissaa.


      • sinisilmä
        Tabby kirjoitti:

        Niinpä. Toihan olis ihan kiva tietää. Enpä ainakaan mä ole mitään tuollaista missään kirjoittanut. En ole ottamassa koiraa, en ole lopettamassa/tappamassa yhtäkään kissaa.

        ja muistelin että eräs nim. tenni tais puhuu tollasta mitä siscos väittää tabbyn puhuneen... tai sitten on jäänyt tabbyn teksti jossain vaiheessä lukematta. mutta kuulostaa vaan ihan tennin tapaukselta.... juttu on kissojen terveys ja tyhmä kysymys....ehkä. joku tällanen.... mut en sit tiiä..


      • Tabby
        sinisilmä kirjoitti:

        ja muistelin että eräs nim. tenni tais puhuu tollasta mitä siscos väittää tabbyn puhuneen... tai sitten on jäänyt tabbyn teksti jossain vaiheessä lukematta. mutta kuulostaa vaan ihan tennin tapaukselta.... juttu on kissojen terveys ja tyhmä kysymys....ehkä. joku tällanen.... mut en sit tiiä..

        Suuret kiitokset sulle tuosta tiedosta :) Mä en tosiaan ole moisia puhellut. Meillä on toki tällä viikolla käytetty vanhempi kissa lääkärissä ja todettu (todennäköinen)astma, mutta kissan lopettamisesta ei ole kyllä puhuttu, koska sellaista vaihtoehtoa ei ole kukaan edes harkinnut :) Luulisi aika monen täälläkin tietävän, että Laku ja Peku ovat meille perheenjäseniä, joista ei ihan noin vain luovuta. Noin viikon kuluttua Laku menee vielä verikokeisiin ja röntgeniin, varmistumme sitten astmasta. Että näin meillä. Nyt on neidolla päällä 2 viikon mittainen antibioottikuuri siltä varalta, että keuhkoista kuulunut vinkuna ja rohina johtuukin "vain" tulehduksesta hengitysteissä.

        Mutta jatketaan ruokinnasta :)


      • siscos
        Tabby kirjoitti:

        Suuret kiitokset sulle tuosta tiedosta :) Mä en tosiaan ole moisia puhellut. Meillä on toki tällä viikolla käytetty vanhempi kissa lääkärissä ja todettu (todennäköinen)astma, mutta kissan lopettamisesta ei ole kyllä puhuttu, koska sellaista vaihtoehtoa ei ole kukaan edes harkinnut :) Luulisi aika monen täälläkin tietävän, että Laku ja Peku ovat meille perheenjäseniä, joista ei ihan noin vain luovuta. Noin viikon kuluttua Laku menee vielä verikokeisiin ja röntgeniin, varmistumme sitten astmasta. Että näin meillä. Nyt on neidolla päällä 2 viikon mittainen antibioottikuuri siltä varalta, että keuhkoista kuulunut vinkuna ja rohina johtuukin "vain" tulehduksesta hengitysteissä.

        Mutta jatketaan ruokinnasta :)

        olen todellakin ollut väärässä.
        anteeksi tabby!
        olen sotkenut sinut toiseen, nimesi on vähän samankaltainen ja sotkin. hyvänen aika sentään!! anteeksi ihan oikeesti.
        ei ole ollut tarkoitus loukata, olen todellakin sotekenut sinut toiseen.
        anteeksi vielä kerran. ethän ole pahana?
        pitäs käydä varmaan silmälääkärissä tai jotain, olen todella todella pahoillani syytöksistäni.


      • jerrmu10

        paras ohje: whiskas, latz, friskies, sheba, kitekat jne


      • Cavalli
        siscos kirjoitti:

        mutta on niissä, sattumoisin olen ollut eräässä kissanruoka tehtaassa töissä vuosi sitten ja tiedän mitä siellä tehdään ja mitä niihin laitetaan...

        No helkkari kirjottaisit sitten niinkuin aikuinen jos oot muka ollu tehtaallakin töissä!


      • Anonyymi
        myssykkä kirjoitti:

        kissalle ei lainkaan suolaa!! ja kypsentäminen on aivan turhaa. raakana kaikki. kissaa ei salmonellat eikä trikiinit vaivaa.meillä sydän on suurta herkkua ja sitä syödäänkin monta kertaa viikossa (n. ruokalusikallinen tai kaksi kerrallaan)pysyy hampaatkin hyvässä kunnossa.sisäelimiä ei saa syöttää liian usein. kerta viikossa on hyvä ohje.nekin raakana. munuaiset on hyvä vetää kahtia ja liottaa "yön yli" kalaa ei myöskään kuin kerran viikossa.

        Kissoille ei missään nimessä saa antaa raakaa kananmunaa! Se voi vaurioittaa meidän karvapalleroita.


      • Anonyymi
        jerrmu10 kirjoitti:

        paras ohje: whiskas, latz, friskies, sheba, kitekat jne

        Nuo se hyvä ohje ei ole ainakaan. Jos haluaa kissalle kunnollista ruokaa, oiskohan ohje Mjau, tms vastaava.
        Toinen hyvä ohje: raakana erilaisia lihoja milloin kutakin. Nimenomaan kypsentämättöminä. Jos syöttää hyvälaatuiset raksut lisukkeena, ei huolta, ravitsemus kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissoille ei missään nimessä saa antaa raakaa kananmunaa! Se voi vaurioittaa meidän karvapalleroita.

        Juu ei raakaa valkuaista, mutta keltuaisia kyllä. Meidän kissa niitä pyytää ja saa keltuaisen silloin tällöin.


      • Anonyymi
        iiris_ kirjoitti:

        Luin minäkin, oli se surullista tekstiä ja ihan tosta noin vain kirjottelit ideastasi päästää vanhimmalta kissaltasi henki kun oli koira tulossa taloon...
        Viisaita neuvoja, mutta kuka haluaa tuollaiselta ihmiseltä enää minkään moista neuvoa luettuaan tuon surullisen jutun...?

        Entiselle lemmikille lähtöpassit uuden tieltä? Kylmää puhetta ollut.


    • miu

      Meidän kissat syö kahdella aterialla päivässä mureketta johon tulee 1200g rasvaista jauhelihaa, 3 kananmunaa, 5 dl vettä, 2 dl kaurahiutaleita, 0,5 dl kauraleseitä ja 0.5 tl suolaa. Kaikki vaan sekaisin ja pellille uuniin 180 astetta 45 min. Pakastan rasioissa ja sulatan aina sopivan annoksen.
      Yhdellä aterialla päivässä meillä syödään raakaa lihaa (nautaa tai possua) joka on aina pakastettava ensin salmonella- ja listeriavaaran vuoksi.
      Kerran viikossa kalamureketta lihamurekkeen tilalla, samalla ohjeella, liha vaan korvataan pakasteseillä tai muulla kalalla. Kalaa ei ole hyvä antaa useammin.
      Kaupan märkäruokia meillä ei tarjoilla, mutta laadukkaita raksuja on aina saatavilla.

      • karos

        elikkä vielä minäkin, ei suolaa ja pakastaminenkin on turhaa.listeria kuolee kuumentaessa ja pystyy lisääntynään pakkasessa.enkä usko, että se liittyy mitenkään kissaan...salmonella ei ehdi kissaan vaikuttaa. muistakaa te ketkä pelkkää kotiruokaa(siis kissan!) syötätte, huolehtia kissan vitamiinien saannista!!


      • Tabby

        Terve kissa ei sairastu salmonellaan. Mitenkäs kissa luonnossa pakastaa ja/tai kypsentää syömänsä hiiret, linnut, sisiliskot yms. ;)?


      • naapurin kissan
        Tabby kirjoitti:

        Terve kissa ei sairastu salmonellaan. Mitenkäs kissa luonnossa pakastaa ja/tai kypsentää syömänsä hiiret, linnut, sisiliskot yms. ;)?

        Pakastinta ja Mikroa ;) !


      • Tabby
        naapurin kissan kirjoitti:

        Pakastinta ja Mikroa ;) !

        Katsos, enpä tullut tuota edes ajatelleeksi ;) Hyvä kun kerroit ;)


      • miu
        karos kirjoitti:

        elikkä vielä minäkin, ei suolaa ja pakastaminenkin on turhaa.listeria kuolee kuumentaessa ja pystyy lisääntynään pakkasessa.enkä usko, että se liittyy mitenkään kissaan...salmonella ei ehdi kissaan vaikuttaa. muistakaa te ketkä pelkkää kotiruokaa(siis kissan!) syötätte, huolehtia kissan vitamiinien saannista!!

        Kyllä kissan ruokaan suolaa on hyvä ripaus laittaa, suola lisää janon tunnetta ja luonnossa hiirissä ym. on paljon enemmän nestettä kuin pelkässä lihassa. Pienestä suolamäärästä ei ole kissalle mitään haittaa.
        Salmonella ei ole kissalle vaarallinen, mutta se voi kyllä tarttua kissan välityksellä omistajaan, älkää pakastako jos salmonellan haluatte...
        Listeriaa taas on todettu pakastamattomassa lihassa, myös naudanlihassa, ja sehän on tunnetusti vaarallinen raskaana oleville, niin ihmisille kuin kissoille. Se myös kuolee pakastaessa. Itse tiedän yhden pentueen, jossa menetettiin 5 pikkuista kissaa pakastamattomasta lihasta saatuun listeriaan... Joten ainakin kantavien ja imettävien liha on syytä pakastaa.
        Luonnossa kissa ei toki pakastinta tai mikroa käytä, mutta luonnossa kissa myös kuolee tauteihin silloin kun ei niitä kestä. Ei ne luonnonvaraiset taida matokuurejakaan popsia ja silti toivottavasti kissanne madotatte ja rokotattekin.


      • tämän verran
        miu kirjoitti:

        Kyllä kissan ruokaan suolaa on hyvä ripaus laittaa, suola lisää janon tunnetta ja luonnossa hiirissä ym. on paljon enemmän nestettä kuin pelkässä lihassa. Pienestä suolamäärästä ei ole kissalle mitään haittaa.
        Salmonella ei ole kissalle vaarallinen, mutta se voi kyllä tarttua kissan välityksellä omistajaan, älkää pakastako jos salmonellan haluatte...
        Listeriaa taas on todettu pakastamattomassa lihassa, myös naudanlihassa, ja sehän on tunnetusti vaarallinen raskaana oleville, niin ihmisille kuin kissoille. Se myös kuolee pakastaessa. Itse tiedän yhden pentueen, jossa menetettiin 5 pikkuista kissaa pakastamattomasta lihasta saatuun listeriaan... Joten ainakin kantavien ja imettävien liha on syytä pakastaa.
        Luonnossa kissa ei toki pakastinta tai mikroa käytä, mutta luonnossa kissa myös kuolee tauteihin silloin kun ei niitä kestä. Ei ne luonnonvaraiset taida matokuurejakaan popsia ja silti toivottavasti kissanne madotatte ja rokotattekin.

        listeria tuhoutuu kuumennuksessa. lämpökäsittelyn jälkeisen saastumisen estäminen on erityisen tärkeää, sillä listeria pystyy lisääntymään kylmävarastolämpötilassa pakkaustavasta huolimatta. bakteeri säilyy pakastetuissa ja kuivatuissa lihoissa hyvinkin pitkiä aikoja.


      • tämän verran
        miu kirjoitti:

        Kyllä kissan ruokaan suolaa on hyvä ripaus laittaa, suola lisää janon tunnetta ja luonnossa hiirissä ym. on paljon enemmän nestettä kuin pelkässä lihassa. Pienestä suolamäärästä ei ole kissalle mitään haittaa.
        Salmonella ei ole kissalle vaarallinen, mutta se voi kyllä tarttua kissan välityksellä omistajaan, älkää pakastako jos salmonellan haluatte...
        Listeriaa taas on todettu pakastamattomassa lihassa, myös naudanlihassa, ja sehän on tunnetusti vaarallinen raskaana oleville, niin ihmisille kuin kissoille. Se myös kuolee pakastaessa. Itse tiedän yhden pentueen, jossa menetettiin 5 pikkuista kissaa pakastamattomasta lihasta saatuun listeriaan... Joten ainakin kantavien ja imettävien liha on syytä pakastaa.
        Luonnossa kissa ei toki pakastinta tai mikroa käytä, mutta luonnossa kissa myös kuolee tauteihin silloin kun ei niitä kestä. Ei ne luonnonvaraiset taida matokuurejakaan popsia ja silti toivottavasti kissanne madotatte ja rokotattekin.

        ennemmin salmonellan saat huomosta käsihygieniastasi tai ulkolaisesta salaatista, kuin raakaa kanaa syöneeltä kissaltasi. salmonellakin kuolee kypsentäessä.


      • mmmmmm
        miu kirjoitti:

        Kyllä kissan ruokaan suolaa on hyvä ripaus laittaa, suola lisää janon tunnetta ja luonnossa hiirissä ym. on paljon enemmän nestettä kuin pelkässä lihassa. Pienestä suolamäärästä ei ole kissalle mitään haittaa.
        Salmonella ei ole kissalle vaarallinen, mutta se voi kyllä tarttua kissan välityksellä omistajaan, älkää pakastako jos salmonellan haluatte...
        Listeriaa taas on todettu pakastamattomassa lihassa, myös naudanlihassa, ja sehän on tunnetusti vaarallinen raskaana oleville, niin ihmisille kuin kissoille. Se myös kuolee pakastaessa. Itse tiedän yhden pentueen, jossa menetettiin 5 pikkuista kissaa pakastamattomasta lihasta saatuun listeriaan... Joten ainakin kantavien ja imettävien liha on syytä pakastaa.
        Luonnossa kissa ei toki pakastinta tai mikroa käytä, mutta luonnossa kissa myös kuolee tauteihin silloin kun ei niitä kestä. Ei ne luonnonvaraiset taida matokuurejakaan popsia ja silti toivottavasti kissanne madotatte ja rokotattekin.

        L. monocytogenes -bakteeri on elintarviketuotannon kannalta ongelmallinen, koska se on yleinen ympäristössä ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. L. monocytogenes -bakteeria on maaperässä, kasveissa ja eläimissä. Siksi sitä on todettu maidosta ja maitotuotteista, lihasta ja lihatuotteista, kalasta ja kalatuotteista sekä vihanneksista. Se pystyy lisääntymään 0-45 C asteen lämpötiloissa, pH-alueella 4.4-9.4 sekä hapettomissa ja hapellisissa olosuhteissa. Bakteeri sietää korkeita suolapitoisuuksia (jopa 25 %) ja pystyy lisääntymään vielä 10 % suolapitoisuudessa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (> 72 C astetta), mutta kypsennettyihin tuotteisiin se voi joutua jälkisaastutuksena, esimerkiksi viipaloinnin yhteydessä. L. monocytogenes -bakteeri säilyy pakastetuissa ja kuivatuissa elintarvikkeissa pitkiä aikoja. L. monocytogenes -bakteeri voi säilyä pitkään, jopa vuosia, elintarviketuotantolinjan vaikeasti puhdistettavissa laitteissa saastuttaen tuotteen.

        -lähde: evira elintarviketurvallisuusvirasto-


      • kisulimuru

        Meidän kisu saa kypsennettynä ruokansa, söi yhden hiiren ja heti tuli matoja. Muuten täysin terve. ELäinlääkäri kehui, ettei ole näin tervettä kissaa nähnyt.:) Kisulimme saa jauhelihaa ja kinkkusuikaletta, jossa mukana vähän kypsennettyä porkkanaa. välillä myös herneitä. mukaan laitan harvoin perunaa ja riisiä. Tein tuossa yks päivä katkarapu- kalkkuna- kerma- porkkana- sipuli sapuskaa ja ahmi sen kupistaan niin, että saimme kunnon naurut sitä katsellessamme! Hulluna jugurttiin ja viiliin. Tykkää myös juustonaksuista. harmi vaan kun ei saa kuin kaksi- kolme pientä naksua kerran kahdessa tai kolmessa viikossa. Pipareista pitää myös ja täytekakusta. myös mutakakku maistuu. :) herkkusuu taitaa se olla. kultakakkuna saa sen maukumaan niin kauan että saa palasen. ( tunnistaa äänen koska avataan) Että tällasta meillä.


    • KuR
    • meidän kateille

      Raakaa sydäntä/kieltä/seitä/katkarapuja/jne.....Märkäruoan Lazin sekaan ja hyvin kelpaa. Alkuun ei meillä kelvannut kypsentämätön ruoka, mutta nykyisin menee.
      Silakoista eivät ymmärrä mitään, mutta muikut kelpaa ja sei.
      Kissat on kuitenkin niin pieniruokaisia,ettei konkurssia siitä tule.
      Hylatuotteet ovat kanssa ihan ok, paitsi meillä ei ole kelvannut raejuustot sun muut herkut
      Osta noita em.ruokia, pilko ja pakasta sopiviin annospusseihin ja anna tarvittaessa mirrille.
      Kuivanappusia eläinkaupasta (koko ajan kupissa) samoin kuin raikasta juomavettä.

      • Kissaneidin äippä

        Meidän katille ei kelpaa vesi omasta kupista, tuli ennen aina juomaan mun ja avomiehen vesilaseista, kunnes lopulta älysin laittaa sellaiseen (nättiin) lasimaljaan vetta, ja siitähän se sit litkii ja paljon. Varmaan maistuu pahalta metallisesta kupista vesi tai sit se vaan on niin prinsessa ettei kelpaa vesi "kissankupista" :D


    • siscos

      elikkäs tännekin vielä....

      Kissoille sopivia ruokia

      - raavaan liha keitettynä tai raakana

      - raavasjauheliha raakana

      - lammas kypsänä

      - hevonen kypsänä

      - kana ja broileri kypsänä

      - sianliha kypsänä

      - metsänriista (hirvi, jänis, linnut) kypsänä

      - maksapasteija

      - vähäsuolainen kinkku ja muutkin vähäsuolaiset lihaleikkeleet

      - maksa, sydän ja munuaiset raakoina tai kypsinä (korkeintaan 1 - 2 kertaa viikossa). Munuaiset liotettava hyvin ennen tarjoilua.

      - kananmunankeltuainen raakana tai kypsänä (valkuainen vain kypsänä)

      - juustoja silloin tällöin (vatsa voi kovettua tai löystyä!)

      - hapankorppumuruja

      - iskukuumennettu hyla-kevytkerma ja -kermaviili (kaikki kissat eivät pidä niistä)

      - kissojen tonnikalavalmiste (ei ihmisille tarkoitettu)

      - sardiini silloin tällöin vatsan toiminnalle hyväksi (ei liian usein)

      - katkaravut (liika suola liotettava pois)

      - sei ja silakka keitettynä ja raakana (raakaa merikalaa korkeintaan kerran viikossa)

      - sisävesikalat keitettyinä

      - savusilakka ja muut savukalat (silloin tällöin herkuksi)

      - kissojen laadukas tölkkiruoka

      - laadukkaat kuivamuonat (esim. Hill's, Iams, Spesific, Nutro, Royal Canin)

      - ruokaöljyä 1 tl silloin tällöin (vatsan toimimiseksi); kylmäpuristettu rypsiöljy suositeltava vaihtoehto

      Ruokaohjeita terveille ja poteville

      Killin lihaherkku (virtsatievaivoja potevalle)

      - 500 g tavallista naudanjauhelihaa kevyesti kiehautettuna

      - 125 g maksaa raakana tai kevyesti kiehautettuna

      - 1 kkp keitettyä tummaa riisiä

      - 1 tl auringonkukka- tai maissiöljyä

      (- 1 tl jodisuolaa jotta kissa joisi tarpeeksi)

      Murskaa ruokaan Pirskatti-tabletti ennen tarjoilua.

      Killin lihaherkku sopii mainiosti terveenkin kissan ruokavalioon

      (Mikael Ilveksen resepti, Mariitta Hämäläinen - Tetta Kannel, Miun maun mukaan)

      FUS-potilaalle sopiva ruoka

      - 450 g naudanlihaa vähän kypsennettynä

      - 110 g maksaa raakana tai kypsänä

      - 230 g keitettyä riisiä 1 tl ruokaöljyä

      - 1 tl kalsiumkarbonaattia tai kananmunankuorta jauhettuna

      - 6-9 dl vettä sopivan kiinteyden saamiseksi

      (Tapani Parviainen, Lemmikkien kotihoidon opas)

      Ajan myötä munuaiset rappeutuvat. Eläinlääkäreiltä saa valmiita dieettiruokia, mutta itsekin niitä voi valmistaa. Tapani Parviaisen mukaan 10 g/elopainokilo päivässä saa olla lihaa tai kananmunaa. Muuten energiaa on tultava esim. kermasta, voista, kasviöljystä, makaronista ja perunasta. Seuraavaa ohjetta kannattaa kokeilla.

      Ruusun à la carte (munuaisten vajaatoimintaa poteville)

      - 120 g maksaa

      - 2 kovaksi keitettyä kananmunaa

      - 2 kkp keitettyä tummaa riisiä (ei suolaa!)

      - 1 rkl sian rasvaa tai kasviöljyä

      - 1 tl kalkkia ja vitamiineja (Mikael Ilveksen resepti Miun maun mukaan -kirjasta)

      "Rafaelon kiusaus" (Arbiter Rafaelon nimikkoruoka - tunnetuin suomalaisten kissojen kotiruoka) ison kissaperheen murkinaksi muokattuna

      - 5 kg tavallista jauhelihaa (ei paistia, koska rasva on tarpeen)

      - 300 g jauhettua maksaa (pennuille vähän tai ei ollenkaan)

      - 8 dl vettä

      - 4 dl kauraryynejä

      - 8 kananmunaa

      Voit lisätä 4 rkl luujauhoa (saa apteekista) tai 2 rkl calc.carb. ja 2 rkl calc.glucon., mutta jos päivittäin annat ohjeen mukaan Pirskatti-kuntotabletin, voit huoleti jättää luujauhon tms. pois.

      - (* 2 tl suolaa; suola tulee hyvin siitäkin, kun lisätään valmiiseen murekkeeseen ennen tarjoamista kinkkusiivun nokareita tms.)

      Älä koskaan lisää sipulia kissojen ja koirien ruokaan, koska se on vaarallista niille.

      Koko iso erä paistuu nokkelasti kahdella pellillä (6 mureketankoa) kiertoilmauunissa n. 45 min 175-asteessa, ja paistos pakastetaan sopivina annoksina.

      • riita.

        luepas itsekin nuo mahtavat ohjeet..sitten on parempi antaa omin avuin neuvoja muillekin


      • siscos
        riita. kirjoitti:

        luepas itsekin nuo mahtavat ohjeet..sitten on parempi antaa omin avuin neuvoja muillekin

        okei oon huono, mulla ei oo mitään hyviä ideioita. älkää kukaan noudattako mun ohjeitani.
        en jaksa enää, joka perk...een ihminen marmattaa sanon mitä sanon!
        lopetan vähänks aikaa koko kissa palstalla käynnin. ei mitään järkee tässä, kun ei mulla näytä olevan mitää hyvää ideaa, missään!! ihme kyllä kissani ovat vielä hengissä, vaikka ideat ovatkin niin huonoja!


      • matilda
        siscos kirjoitti:

        okei oon huono, mulla ei oo mitään hyviä ideioita. älkää kukaan noudattako mun ohjeitani.
        en jaksa enää, joka perk...een ihminen marmattaa sanon mitä sanon!
        lopetan vähänks aikaa koko kissa palstalla käynnin. ei mitään järkee tässä, kun ei mulla näytä olevan mitää hyvää ideaa, missään!! ihme kyllä kissani ovat vielä hengissä, vaikka ideat ovatkin niin huonoja!

        no, älä ota sitä noin vakavasti. aina täällä jotain kinataan :)


    • ...

      On mielenkiintoista ja huvittavaa lukea teidän kissaihmisten kärkkäitä keskusteluja. Itselläni on terveitä, sosiaalisia kissoja , mutta jostain ihmeen syystä en tunne kuuluvani teihin.Lukekaa ulkomaalaisia keskustelupalstoja, siellä porukka osaa keskustella. Ja Tabby, kuinka pärjäisimmekään ilman sinua ja neuvojasi.

    • Yksi kissojen omista

      Hei! Ostan kaupasta kokonaisia broilerteita (raaka) ja keitän niitä n.2-3 tuntia.Sen jälkeen kaikki rasvat ja luut poistan,liha muussataan käsin hienoksi ja keitin lientä lisäänsen verran,että se on sopivan kosteaa.Sen jälkeen pakkaseen.Sitten ,kun otan siitä pieniä paloja ja sulatan siihen voi laittaa seitiä kypsennettynä ja voita(suollaton),kananmunaa(keltuainen) tai katakrapuja (sulata kuumalla vedellä ja samalla suolakin osin poistuu).Raakana annan lihaa viikottain(sydäntä,nautaa ja sikaa).Ostan myös kaupasta Sheban (kanaa) ja sekoitan myös sitä kananlihan joukkoo.Siihen Shebaan ei ole lisätty VILJAA ja KASVIKSIA jota ei tulisi kissalle antaa.

      • huolestunut22

        Tuntuu kauhealta lukea täältä tällaisia ohjeita, osa oikein ja osa täysin sopimattomia kissoille. Internet ei ole paras paikka etsiä reseptejä tai muitakaan tietoja. Olen valmistunut eläinlääkäriksi 14-vuotta sitten ja tiedän kyllä ruokinnasta. Älkää ihmiset neuvoko toisianne! Jos haluaa tehdä itse ruokia, niin kysykää eläinlääkäriltä neuvoja. Olette melkein eläinrääkkääjiä, kun ette osaa eläimiänne hoitaa. Ruoka en elintärkeää ja sen "laiminlyönti" voi aiheuttaa moninaisia sairauksia. Ostakaa purkki- ja kuivaruokaa, jos ette tiedä mitä olette tekemässä.


      • **Milla**
        huolestunut22 kirjoitti:

        Tuntuu kauhealta lukea täältä tällaisia ohjeita, osa oikein ja osa täysin sopimattomia kissoille. Internet ei ole paras paikka etsiä reseptejä tai muitakaan tietoja. Olen valmistunut eläinlääkäriksi 14-vuotta sitten ja tiedän kyllä ruokinnasta. Älkää ihmiset neuvoko toisianne! Jos haluaa tehdä itse ruokia, niin kysykää eläinlääkäriltä neuvoja. Olette melkein eläinrääkkääjiä, kun ette osaa eläimiänne hoitaa. Ruoka en elintärkeää ja sen "laiminlyönti" voi aiheuttaa moninaisia sairauksia. Ostakaa purkki- ja kuivaruokaa, jos ette tiedä mitä olette tekemässä.

        tarvitsee proteiinia, mutta ei hiilihydraatteja.
        Paras proteiinin lähde on liha, mutta jos ruokkii kissaansa pelkästään lihalla, on annettava lisäksi vitamiineja ja kalsiumia.
        Lihan lisäksi kissalle kannattaa antaa silloin tällöin kalaa (järvikala aina kypsänä ja ruodittuna!), kananmunaa, raejuustoa, mereneläviä jne.
        Lihoista naudan voi antaa raakana, samoin kotimaisen sianlihan (ulkomaisessa on trikiinivaara), mutta siipikarja aina kypsennettynä. On legendaa että salmonella ei voisi mukamas kissaan tarttua, vaikka barffaavalla kissalla onkin parempi vastustuskyky, mutta 100% se ei ole.
        Lihan tulee olla kuitenkin aina tuoretta ja hyvälaatuista jotta vältyttäisiin toksoplasmoosilta. Lihat kannattaakin säilyttää pakkasessa, ja kerralla sulattaa vain päivän tarve joka tulee säilyttää jääkaapissa.

        Teollisista ruuista on märkäruoka kuivamuonaa ehdottomasti parempaa, ja märkäruokaa voi lihaistaa sekoittamalla siihen esim. jauhelihaa tai lihasuikaleita.

        Opiskelen alaa parasta aikaa ja tietoni ovat tätä päivää.

        Hyvää Joulua kaikille kissaihmisille, erikoisesti palstan vanhoille vakkareille (mihin olette kadonneet?)


    • kisan kakka

      munppeli

    • kissamestari

      Milla selittää nyt kyllä jotain ihan omiaan. Kissan suolistoon ei salmonella pysty iskemään, se on fakta. On aivan turha ruveta yhdistää barffaavaa kissaa ja salmonellaa keskenään kun se salmonella ei kissan suolistoon pysty iskemään. Tai jos iskeekin, se tulee samantien läpi.

      Kissa todellakin on lihansyöjä ja aito lihansyöjä syö ruokansa aina raakana. Vai paisteleeko joku luonnossakin ilvekselle kanat/ym siipikarjat kypsiksi ettei ilvesparka vaan saa salmonellaa? Voi hyvä luoja...

      • osittain joo

        Eikä toksoplasmoosilla ja lihan tuoreudella ole mitään tekemistä keskenään. Lihassa joko on tai ei ole toksoplasma gondii alkueläintä, tuoreudesta viis. Mutta sekin on hyvin epätodennäköistä ihmisravinnoksi kelpaavassa lihassa. Ja sen on moni sairastanut tietämättään, eikä se ole vaarallista kuin odottavien äitien sikiöille ja siksi neuvolat nykyään testaa äidit. Kerran sairastettu tokso tekee immuniteetin eli sitä ei voi uudestaan saada.

        Muuten Millan jutut oli ihan hyviä:) Toki nykyään on tieto siitäkin, että järvikaloista muikun voi antaa raakana, muut tulee kypsentää, eikä pieniä kaloja ole syytä edes ruotia, kalan ruodot sisältää kalkkia mikä on vaan hyvä asia.


    • kissamestari

      Joo on, mutta tuo salmonella-asia pisti vain silmään.. On ainakin kymmenen ihmistä minulle toitottanut kuinka kissalle ei saa antaa raakaa kanaa! No, minä vaan naureskelen.. Sen verran on kokemusta kissoista että tiedän mistä puhun.

      Meillä ei vaan harmiksi kala kelpaa. Toisaalta, minun kissat eivät ole koskaan kalaa oppineet syömään. Sen sijaan kalaöljy menee.

    • Japilainen

      Niille kaikille jotka jauhavat asiasta; "Eine luonnossakaan saa ruokaansa kypsennettynä..."

      • ei välttämättä

        Ei minun kissani, vaikka ovat jopa jalostettuja rotukissoja ja sisäkissoja vuosikymmenten ajalta, ole raakaa lihaa kammoksuneet ikinä. Mutta nepäs saavatkin oppinsa jo pieninä pentuina, eli lihan syöttäminen aloitetaan jo 4-5 viikon iässä. Kyllä kissakin oppii vääränlaisen ruokatavan, ihan kuin sen oppii pieni lapsikin. Siitä voidaan myös oppia poiskin kunhan vaan käytetään pitkää pinnaa ja aikaa.

        Ikävä kyllä, moni kissanpentu ei sitä oppia raakaan lihaan saa ja siitä sitten kärsii myöhemmin.


    • sopsys

      ota tästä nyt selvää, mikä näistä pitää paikkansa. On niin monenlaista ohjetta ja käskyä että ei tiedä edes että pitääkö liha olla paistettuna vai raakana. Ilmeisesti molemmat menevät.

      t. pian kahden kissan omistaja

    • Anonyymi

      Noh. Oletpa sinä nyt hupsu. Kissathan löytää ruokansa ulkoa tähän vuodenaikaan. Ole aivan huoleti ja nauti kesästä itsekin.

    • Anonyymi

      Minun kissa syö vähän kaikkea ja jos sille antaa esim: Popcorneja niin kyllä syö
      Vaikka sille ei varmaan saa antaa popcornia .🐈

    • Anonyymi

      Liity Facebookin "Kissan luonnonmukainen ruokinta, raakaruokinta, barf" -ryhmään

    • Anonyymi

      Kanaa, porkkaanaa ja riisiä

    • Anonyymi

      Alan tehdä myös kissalle kotiruokaa sillä se ei taida oikein tykätä teollisista. Nyt vaan etukäteen tiedän, että ei taida minun keitokset kelvata ollenkaan. Taidan laittaa kananmunankeltuaista mukaan aluksi ainakin ja ehkä vähän maksamakkaraa, juu tiedän, että maksamakkarassa on suolaa. Mitä ihmettä keksisi. Olen tarjonnut raakaa lohta ja sillekin nirsoilee. Mitään silakoita tai muikkuja ei varmasti syö. No voita ja kermaa lihaan laitetaan, se on selvä. Ja hiukan kaurahiutaleita. Mun aikaisemmat kissat tykkäsivät kaikesta kissoille sopivista tuotteista ja yksi tykkäsi maitovellistä, jossa ripaus vaniljaa ja halusi syödä tuoretta kurkkua.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe