Avain hukassa

avaaja

Asun kerrostalossa, jossa on lähiaikoina sarjoitettu lukot & asukkaat saaneet uudet avaimet. Olen nyt hukannut yhden avaimistani; jos ilmoitan asiasta isännöitsijälle, kuinka suuri lasku asiasta on odotettavissa?? Vaihdetaanko jokaisen asukkaan lukot&avaimet sekä ulko-ovet?? Onko parempi olla vain hissukseen ja pärjäillä 4 muulla avaimella...

15

18884

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohhoijaa

selostaa samaa asiaa uudelleen kolmatta kertaa muutamassa kuukaudessa.
      Selaapa keskusteluketjuja hieman, niin asia selviää.

• jjj

Jos tunnet alan miehiä, niin kysy niiltä että missä saa teetettyä uuden avaimen ilman suurempia selvittelyjä...

Olet vatuussa vain omasta avaimestasi ja sinulta ei voida periä koko yhtiön sarjoitusta tai mitään muutakaan yhtä älytöntä. Avaimen luovutuspapereissa varmaan lukee, että mitä uusi avain maksaa. Ehkä parikymppiä.

• asut...

Asuitpa vuokra tai omistusasunnossa voi aina pyytää lisäavainta jonka saa maksamalla kulut. Omistusasunnossa ei kukaan kysele montako avainta on tallessa mutta vuokra-asunnossa pois muuttaessasi joudut palauttamaan kaikki kuittaamasi avaimet.

Omistusasunnossa selviät valitettavasti kuin koira veräjästä, ikävä juttu kun yhtiö on 5-20ke uusinut lukot ja joku pässi sotkee koko avainturvallisuuden parin kuukauden jälkeen. Tosin oman huoneiston lukon uudelleensarjoitusta et voi itse teettää eli siinä vaiheessa voit ”jäädä kiinni” ja itse ainakin laskuttaisin vähintään ulko-ovien sarjoituksen sinulta.

Vuokrapuolella pärjäät siihen asti kun muutat pois koska avaimet pitää silloin palauttaa takaisin, laskuakaan eivät lähetä vaan kuittaavat vakuudesta yleisten tilojen ja huoneiston uudelleensarjoituksen. Ei vaan taida vakuus siihen riittää. Omasta kotivakuutukseen kuuluvasta vastuuvakuutuksesta saatat saada jotain takaisin.

• jjj
        asut... kirjoitti:

Asuitpa vuokra tai omistusasunnossa voi aina pyytää lisäavainta jonka saa maksamalla kulut. Omistusasunnossa ei kukaan kysele montako avainta on tallessa mutta vuokra-asunnossa pois muuttaessasi joudut palauttamaan kaikki kuittaamasi avaimet.

Omistusasunnossa selviät valitettavasti kuin koira veräjästä, ikävä juttu kun yhtiö on 5-20ke uusinut lukot ja joku pässi sotkee koko avainturvallisuuden parin kuukauden jälkeen. Tosin oman huoneiston lukon uudelleensarjoitusta et voi itse teettää eli siinä vaiheessa voit ”jäädä kiinni” ja itse ainakin laskuttaisin vähintään ulko-ovien sarjoituksen sinulta.

Vuokrapuolella pärjäät siihen asti kun muutat pois koska avaimet pitää silloin palauttaa takaisin, laskuakaan eivät lähetä vaan kuittaavat vakuudesta yleisten tilojen ja huoneiston uudelleensarjoituksen. Ei vaan taida vakuus siihen riittää. Omasta kotivakuutukseen kuuluvasta vastuuvakuutuksesta saatat saada jotain takaisin.

Miten estetään oman lukon uudelleen sarjoitus?

• jjj
        asut... kirjoitti:

Näitä uudelleen sarjoitus vaatimuksia on käsitelty oikeudessa. Asukas on vastuussa vain omasta avaimestaan, ei koko yhtiön lukoista.

• Omistusasunnossa yhteys isännöitsijään > tilaa lukkoliikkeestä sarjoituksen > lasku asukkaalle.

Ulko-ovia yms ei sarjoiteta uudelleen, ainoastaan ko. asunnon lukko. Heittona kustannus on 200 euroa, mustapäinen avain 4 kpl à parikymppiä työ matkakulut.

Vuokra-asunnosta jäi 1 avain palauttamatta, muutaman kerran isännöitsijä soitteli ja sitten lopetti. Ei tullut laskua. Vakuudet palautettiin tilille viikko v-sopparin päättymisestä.

Kotivakuutus korvaa ainoastaan kadonneen avaimen kulut - ei taloyhtiön sarjoituksia:(

• jjj

Aloittaja ei käsittääkseni ollut muuttamassa, joten ei hänenkään lukkoaan tarvi sarjoittaa uudelleen.

Oletteko ihan oikeasti joutuneet joskus maksamaan jonku uudelleen sarjoituksen?

Itse olen asunut aika monessakin vuokrakämpässä ja niissä on ollut ihan tavallisia avaimia ja joskus on kyllä tullut mietittyä että kenelläköhän kaikilla niidenkin asuntojen avaimia on olemassa.

Tuollainen uudelleen sarjoitus on lapsellista touhua, koska ensinnäkin lukot hidastaa vain rehellisä ihmisiä ja toisekseen paremman turvan saa poissa ollessaan käyttämällä erillistä turvalukkoa ja kotona ollessa voi käyttää oviketjua.

• abloy
        jjj kirjoitti:

Aloittaja ei käsittääkseni ollut muuttamassa, joten ei hänenkään lukkoaan tarvi sarjoittaa uudelleen.

Oletteko ihan oikeasti joutuneet joskus maksamaan jonku uudelleen sarjoituksen?

Itse olen asunut aika monessakin vuokrakämpässä ja niissä on ollut ihan tavallisia avaimia ja joskus on kyllä tullut mietittyä että kenelläköhän kaikilla niidenkin asuntojen avaimia on olemassa.

Tuollainen uudelleen sarjoitus on lapsellista touhua, koska ensinnäkin lukot hidastaa vain rehellisä ihmisiä ja toisekseen paremman turvan saa poissa ollessaan käyttämällä erillistä turvalukkoa ja kotona ollessa voi käyttää oviketjua.

Meidän yhtiössä jos avaimia puuttuu niin asunnon oven sarjoitus uusitaan asukkaan laskuun. Ja maksu otetaan vuokravakuudesta. Joissakin poikkeustapauksissa kyllä otetaan huomioon puuttuva avain eli laskutetaan vain pelkkä avain. Ja mitkään turvalukot eikä oviketjut pidättele myöskään rosvoa joka haluaa murtautua toisen asuntoon sorkkaraudan kanssa.

• jjj
        abloy kirjoitti:

Meidän yhtiössä jos avaimia puuttuu niin asunnon oven sarjoitus uusitaan asukkaan laskuun. Ja maksu otetaan vuokravakuudesta. Joissakin poikkeustapauksissa kyllä otetaan huomioon puuttuva avain eli laskutetaan vain pelkkä avain. Ja mitkään turvalukot eikä oviketjut pidättele myöskään rosvoa joka haluaa murtautua toisen asuntoon sorkkaraudan kanssa.

Varkailla on eri tyylejä ja yleisintä taitaa ola avata ovi joka ei ole takalukossa, senhän saa auki kammalla, riippumatta siitä että minkälainen avain lukkoon käy tai miten se on sarjoitettu. Varkaat menee mielummin helppoihin kohteisiin, turvalukittu asunto jätetään yleensä suosiolla rauhaan.

• sen kuin saitkin

jos avaimet on numeroitu niistä näkee mitkä olet saanut. yleensä vuokralainen on vastuussa avaimistaan luehan vuokrasop. ei onneksi koko taloa tarvitse sarjoittaa vaan riittää asuntosi. se kustantaa jotain 200e.

joskus on vaan mietittävä moraalistakin puolta. kuka hävitti avaimen eli kenen vastuu..

välillä tuntuu, että ei oteta mistään vastuuta vaan vuokranantaja maksaa kaiken ja itse eletään kuin....

• anduxa

Ei siitä tarvitse mennä sanomaan isännöitsijälle, voit teettää uuden avaimen. Menet vain lukkosepän luokse ja annat avaimesi hänen mallikseen. Tulee paljon halvemmaksi :)

• huolissaan

Hävitin avaimen ja nyt viellä vara avaimen.Se on sellainen avain jossa on musta pää ja siinä on punainen täplä , paljonko tulisi laskua ?

• oilis3

Avaimen teko maksaa n. 30-40€.
        Jos sinulla on malli niin pikasuutarista saa n. 30 eurolla.
        Patenttisuojaa ei enää ole.

• Ei ole...

• oilis3

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe