Pakko kysyä jostain ja täällähän on varmaan sopiva palsta, kun puusta on kyse.
Miten tuore puu kannattaa kuivattaa, ettei siihen kuivaessaan tule halkeamia ainakaan kovin paljon? Kyseessä olisi haaroittunut puunrungon pätkä, ehkä noin 2 m ja oksia sinne tänne.
Olen tekemässä kissojen kiipeilypuuta...
Puun kuivatus
10
8168
Vastaukset
- haarapuu
jätä parkki ? tuohi ? paikoilleen ja laita päihin karkeaa suolaa , sido vaikka suola pussit päihin , suola estää liian nopean kuivumisen ja halkeilun , kestää kuitenkin puusta riippuen ? kuukausia ? . kuivumisen jälkeen voit poistaa parkin mekaanisesti
- Bess
Eipä olisi suola tullut mieleeni omin päin. :) Mutta selvä juttu. Ajattelinkin, että kuivumiseen menee kauan ja parempi saada hyvä tulos heti kerralla. Sopivan puun metsästäminenkään kun ei ole ihan helppoa.
- Puustari
Bess kirjoitti:
Eipä olisi suola tullut mieleeni omin päin. :) Mutta selvä juttu. Ajattelinkin, että kuivumiseen menee kauan ja parempi saada hyvä tulos heti kerralla. Sopivan puun metsästäminenkään kun ei ole ihan helppoa.
Suola sitoo kosteutta ja nopeuttaa puun kuivumista. Suola tosin tukkii puusta hukoset ja estää halkeilemista.
- vaikka
Se pitäisi kuivata hitaasti puu halkeaa kun kuivaa liian nopeasti. Ite kuivattelin joitakin pöllejä kylmässä alakerrassa vuoden ja siirtelin aina vähän lämpimämpään tilaan kerrallaan ja lopulta asuinhuoneeseen.
- xxxhardcore
mites sauna ? eikö siellä voi kuivata puuta ?
- nopeaa
xxxhardcore kirjoitti:
mites sauna ? eikö siellä voi kuivata puuta ?
Kysymyshän oli , saada kuivumaan halkeilematta , saunassa puu kuivuu liian nopeasti ja halkeilee .
Tai siis puun pitäisi kuivua yhtäaikaa pinnasta ja sisältä jotta ei kuivan ja märän puun erilainen tilavuus halkaise puuta - Bess
Taitaisi siis toimia sekin, että antaisi puun kuivua ensin puuvajassa ja siitä sitten vähän kerrassaan lämpimämpään. No ajattelin joka tapauksessa kokeilla tuota suola juttua. Jo senkin takia, että kuulostaa aika käsittämättömältä jutulta. :)
- Laho.puusuutari
Minä levitin puun päihin ihan tavallista Eri-Keeperiä. Tuntui toimivan sekin.
- pluupläädääpoo
Jos sen nopeasti haluuaa kuivaksi (ja halkeilleeksi) niin laittaa pannuhuoneeseen/tietokoneen viereen/muuun lämpimään paikkaan.
- Kikkelimies678
Lämmin paikka / suolalla hierominen = nopea kuivatus, haljennut puu.
Kylmä paikka / suolalla keittäminen = hidas kuivatus, halkeamaton puu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk853210Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921813Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871673- 1401513
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651448- 1621403
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671331Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur881292Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j991242- 851229