Väsyttääkö kromi

Virpi

Onko kromilla haittavaikutuksena väsymys? Vai pitäisikö kromin piristää?

9

3517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauan syönyt

      Kromin vaikutuksen pitäisi olla juuri päinvastainen, mutta käytännössä mielialaan vaikuttavat tekijät tulevat esiin (mahdollisesti) vasta pitkän syömisen jälkeen ja suurilla määrillä.

      Annostushan on käytännössä (siis ns. oppikirjan mukaan), että 50mg-100mg=verensokerin tasapainottamisen tavoitteluun, 100mg-200mg=mahdollista apua laihdutukseen ja makeanhimoon. 200 mg-siitä yli=Joidenkin tutkimusten mukaan saattaa vaikuttaa suotuisasti lihasmassaan kuntoillessa ja myös masennusta lievittää muun hoidon tukena. Suomessa kuitenkin on tuo aika ehdoton suositus max. 200mg päivässä "omin päin". Se tiedetään varmasti vielä kaikille turvalliseksi.

      Ainahan yksilöllisiä reagointeja voi olla, mutta kyllä sen pitäisi vaikuttaa juuri päinvastoin. Käytännössä jos ei mitään vaikuta, niin ei sen ainakaan kuuluisi väsyttää...

      • Virpi

        Kromin väsyttävä vaikutus voi tulla ehkä siitä, kun kromi muuttuu tryptofaaniksi. Tryptofaanihan on väsyttävä. Tiesin sen kyllä, mutta ajattelin kysyä vielä toisten kokemuksia. Minua se nimittäin väsyttää.


      • enemmän
        Virpi kirjoitti:

        Kromin väsyttävä vaikutus voi tulla ehkä siitä, kun kromi muuttuu tryptofaaniksi. Tryptofaanihan on väsyttävä. Tiesin sen kyllä, mutta ajattelin kysyä vielä toisten kokemuksia. Minua se nimittäin väsyttää.

        Siis kromiko muuttuu tryptofaaniksi? Tryptofaani on aminohappo, joka sisältää typpeä hiiltä, vetyä ja happea (liekö myös rikkiä, en muista). Varmaa on, ettei kromista mitään tryptofaania tule!!

        Lisäksi elimistön tryptofaanista suuri osa tulee ulkopuolisesta proteiiniravinnosta, eli ei kromi osallistu edes sen valmistmiseen. Ymmärrän kyllä, että kromi voisi jotenkin olla osallisena esim. tryptofaanin muuttumisessa melatoniiniksi (unihormoni), mutta tästäkään en ole kuullut. Jos tiedät enemmän, kertoisitko?


      • Virpi
        enemmän kirjoitti:

        Siis kromiko muuttuu tryptofaaniksi? Tryptofaani on aminohappo, joka sisältää typpeä hiiltä, vetyä ja happea (liekö myös rikkiä, en muista). Varmaa on, ettei kromista mitään tryptofaania tule!!

        Lisäksi elimistön tryptofaanista suuri osa tulee ulkopuolisesta proteiiniravinnosta, eli ei kromi osallistu edes sen valmistmiseen. Ymmärrän kyllä, että kromi voisi jotenkin olla osallisena esim. tryptofaanin muuttumisessa melatoniiniksi (unihormoni), mutta tästäkään en ole kuullut. Jos tiedät enemmän, kertoisitko?

        Luepa Tohtori Tolosen sivuilta


    • kromista

      Olen ite ollu kromiim tyytyväinen, olo on tasaisen hyvä, vaikka päivällä ei ehdi kunnolla syömään, verensokerit ei heittele ja muutenkin olen huomannu että makeanhimo on laskenu tosi paljon, mulle ainakin kromi käy ihan hyvin, eikä se väsytä :)

      • Leksa

        Joo kromi ei todallakaan väsytä. Jokaisen suomalaisen pitäisi syödä kromi-lisää. Se herkistää insuliinia ja silloin sitä tarvitaan vähemmän. Kaikki sairaudet johtuu nimittäin liiallisesta insuliinin määrästä veressä. Niin hiilarit ne sitä insuliinia kaipaa! Älkää syökö hiilareita ainakaan jos ette ota kromilisää!!! Näin on marjat.


    • Anonyymi

      Minulla on kromiarvo veressä koholla keinonivelten vuoksi ja myös koboltti. Väsyttää niin perusteellisesti. En tiedä mistä johtuu mutta on kiduttavaa

    • Anonyymi

      Kromi ei tee muuta kuin tasaa verensokereita, ei väsytä eikä piristä mutta estää verensokerin heittelyn parhaimmillaan oikeaan aikaan otettuna, usein suositellaan aamua. Auttaa kyllä sokeriaineenvaihduntaan, itsekin otan päivittäin esidiabeteksen vuoksi. Ja olen lukenut, että kromi häiritsisi unta englanninkielisillä sivuilla aiemmin, kun mietin annosta plus itse otin sen aina illalla muistaessani, eli kuulemma aamuun sopii paremmin.

    • Anonyymi

      Kun syö terveellisesti ja monipuolisesti, ja huolehtii itsestään muutenkin, niin ei tarvitse minkäänlaisia lisiä, ravintolisiä, luontaistuotteita, tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe