Astianpesukoneesta halkesi poistoputki, joka aiheutti vesivahingon. Keittiön kaapeista ainakin osa joudutaan vaihtaa, ja lattia mattoa on revitty noin pari neliömetriä auki. Kuivauskoneet jyllää. Eli kotivakuutus, taloyhtiö vai kuka mikä missä? korvaa. Isännöitsijän mielipide on että me korvataan, koska ollaan ostettu tiskikone... kone asennettu oikein, eli ei siitä johtuva vahinko.
Kenellä korvausvastuu?
22
14781
Vastaukset
- vakuutusyhtiösi
kustannuksiin. Olihan vakuutus, mutta millainen se oli?
- minä ite
Minulle ainakin korvasi taloyhtiön vakuutus astianpesukoneen aiheuttaman kosteusvaurion. Minä luulin että ilmanmuuta minun kotivakuutus korvaa ja soitin vakuutusyhtiööni, mutta sieltä sanottiin että taloyhtiössä katsotaan astianpesukone kiinteäksi vesilaitteeksi joten se kuuluu yhtiön vakuutuksen piiriin. Minusta tämä oli vähän väärin koska taloyhtiön vakuutuksessa on omavastuu niin suuri että taisi koko vahinko mennä taloyhtiön piikkiin.
- O T O
Kiinteistön verkkoon liitettyjen asukkaan koneiden pettäessä kiinteistön vakuutus pelaa.
Syy taitaa tosiaan olla se, että kiinteistövakuutuksessa on rumat omavastuut
ja härskit ikävähennykset :(
Kun talo maksaa korjaukset, voi alkaa mielenkiintoisempi vääntö siitä, kuka maksaa
talolle omavastuut ja ne ikävähennykset. Tulkintoja nimittäin riittää tapauksesta riippuen. - minä ite
O T O kirjoitti:
Kiinteistön verkkoon liitettyjen asukkaan koneiden pettäessä kiinteistön vakuutus pelaa.
Syy taitaa tosiaan olla se, että kiinteistövakuutuksessa on rumat omavastuut
ja härskit ikävähennykset :(
Kun talo maksaa korjaukset, voi alkaa mielenkiintoisempi vääntö siitä, kuka maksaa
talolle omavastuut ja ne ikävähennykset. Tulkintoja nimittäin riittää tapauksesta riippuen.Niin kyllä tästä saisi varmaan hyvän riida aikaiseksi, jos ruvetaan pilkkua viilaamaan ja miettimään vastuunjakoa.
Mutta ehän se ole yksittäisen asukkkaan vika jos yhtiöllä on korkealle vedätetty omavastuu vakuutuksessa, maksujen pienentämiseksi.
Mutta toisaalta silloinhan jos asukas joutuisi maksamaan yhtiön omavastuun, niin mielestäni oman kotivakuutuksen pitäisi korvata tämä osuus, vaan ei taitaisi onnistua.
Kuten tuossa aikaisemmin sanoin niin kyllä tässä on vääryys kun maksu menee yhtiön vakuutuksesta maksettavaksi. - urpo
minä ite kirjoitti:
Niin kyllä tästä saisi varmaan hyvän riida aikaiseksi, jos ruvetaan pilkkua viilaamaan ja miettimään vastuunjakoa.
Mutta ehän se ole yksittäisen asukkkaan vika jos yhtiöllä on korkealle vedätetty omavastuu vakuutuksessa, maksujen pienentämiseksi.
Mutta toisaalta silloinhan jos asukas joutuisi maksamaan yhtiön omavastuun, niin mielestäni oman kotivakuutuksen pitäisi korvata tämä osuus, vaan ei taitaisi onnistua.
Kuten tuossa aikaisemmin sanoin niin kyllä tässä on vääryys kun maksu menee yhtiön vakuutuksesta maksettavaksi.En tiedä mitä juristit sanoo, mutta hassulta tuntuu, jos taloyhtiön vakuutuksen pitäisi korvata ASUKKAAN omistaman pesukoneen aiheuttama vahinko. Eihän taloyhtiön vakuutus sitäkään korvaa, jos sun auto palaa yhtiön parkkipaikalla.
- minä ite
urpo kirjoitti:
En tiedä mitä juristit sanoo, mutta hassulta tuntuu, jos taloyhtiön vakuutuksen pitäisi korvata ASUKKAAN omistaman pesukoneen aiheuttama vahinko. Eihän taloyhtiön vakuutus sitäkään korvaa, jos sun auto palaa yhtiön parkkipaikalla.
Entä jospa sattuu palamaan talo samalla kun se auto? niin olisko autonomistajan maksettava koko vahinko elikkä koko kerros tai rivitalo. Kyllähän se pesukoneen vuoto kastelee sen lattian joka on taloyhtiön vastuualuetta, mutta tietysti astianpesukoneen korjaa oma kotivakuutus, sehän on ilmanmuuta selvä. Tuli mieleen että noitten kysyjän keittiökalusteitten kohdalla voi olla niin että oma kotivakuutus joutuu korvaamaan niitten vauriot, minulla ei ole siitä varmaa tietoa koska minulla ei tullut kalusteisiin sanottavaa vauriota, vaan pelkästään petonilaatta kastui.
Voi olla että vahinko jakaantuu kahdelle vakuutusyhtiölle. Kannatta neuvotella vakuutusyhtiöitten kanssa. - Satun tietämään
minä ite kirjoitti:
Niin kyllä tästä saisi varmaan hyvän riida aikaiseksi, jos ruvetaan pilkkua viilaamaan ja miettimään vastuunjakoa.
Kuten tuossa aikaisemmin sanoin niin kyllä tässä on vääryys kun maksu menee yhtiön vakuutuksesta maksettavaksi.Taloyhtiön omavastuuta ei pysty säätelemään samalla tavoin kuin normaalia omakotitalon kiinteistövakuutusta. Omavastuu on lähestulkoon kaikilla vakuutusyhtiöillä se 600 euroa, eikä sitä pysty muuttamaan.
- tätä
eli itse vastaat. Rakennusvaiheessa paikalla käy jos jonkinmoista tarkastajaa ja vastuunkantajaa kun heille siitä maksetaan, näin ei ollut ennen.
Nykyään sinä itse loppukädessä maksat kuitenkin kaiken sillä vastuunkantajat ovat joko vaihtaneet hiippakuntaa, siirtyneet muihin tehtäviin, muuttaneet ulkomaille, ym. ym. Byrokratia pyörii ja asioita pompotellaan jos kenen kontolle ja kaikki pyrkivät välttämään vastuuta jos ois vastuuta jonkun tarvis ottaa. Näin ei ollut ennen kun jokainen vastasi itse kaikesta. Sinun tapauksessasi pitää ottaa niin monta asiaa humioon ja ne asiat ovat vähentämässä vastuunottajien vastuuta, joten kun kaikki kertoimet ja ikävähennykset on tehty joudut pulittamaan itse omasta kukkarosta. Toki siinä välissä on taas rahaa palanut eri suuntiin : ) - ins
Vastuu on ilman muuta asukkaan, koska se on teidän asentama ja kytkemä, joten vastuu on teillä. Kotivakuutus korvaa jos korvaa, ellei niin te maksatte itse laskun. Kiinteistövakuutus korvaa vain talon rakenteille aiheutuneet haitat, mutta ei siinä tapauksessa kun vahinko johtuu asukkaan toiminnasta.
- ruffe
Ehdottomasti myyjä vastuuseen ja oikeuteen!! Homekoirat paikalle todistamaan! Voi olla, että tuosta vuodosta on tullut PIILEVÄ homevaurio, josta vastaa aina myyjä!!
- myyjä
ruffe kirjoitti:
Ehdottomasti myyjä vastuuseen ja oikeuteen!! Homekoirat paikalle todistamaan! Voi olla, että tuosta vuodosta on tullut PIILEVÄ homevaurio, josta vastaa aina myyjä!!
Meillä kävi juuri näin. Ostaja reklamoi 1.2v asunnon myynnistä. Astiapesukoneen poitoputki on vuotanut tihkumalla ja aiheuttanut kosteusvaurion.
Ostaja vaatii hinnanalennusta väittäen, että vika on ollut olemassa jo myyntihetkellä, koska astianpesukone on meidän, myyjien, asentama.
Vakuutusyhtiö ei korvaa, koska tihkumisvuoto. Taloyhtiö ei korvaa, koska itseasennettu kone ts. omariskinen tasonparannus.
Lakimiehet on molemmilla puolilla valjastettu, joten katsotaan miten asia etenee. - samallalailla
myyjä kirjoitti:
Meillä kävi juuri näin. Ostaja reklamoi 1.2v asunnon myynnistä. Astiapesukoneen poitoputki on vuotanut tihkumalla ja aiheuttanut kosteusvaurion.
Ostaja vaatii hinnanalennusta väittäen, että vika on ollut olemassa jo myyntihetkellä, koska astianpesukone on meidän, myyjien, asentama.
Vakuutusyhtiö ei korvaa, koska tihkumisvuoto. Taloyhtiö ei korvaa, koska itseasennettu kone ts. omariskinen tasonparannus.
Lakimiehet on molemmilla puolilla valjastettu, joten katsotaan miten asia etenee.eli astiapesukoneen poistoputki oli vuotanut jonkin aikaa...keittiön lattia jouduttiin avaamaan ja kuivaamaan...taloyhtiön vakuutus korvasi rakenteeseen kohdistuneet kustannukset(lattian avaus ja kuivaus),kotivakuutus muun(parketin,listat kaapit) me jouduimme maksamaan taloyhtiön omavastuun,jonka kotivakuutus korvasi meille...eli meiltä meni remonttiin kotivakuutuksen omavastuu....ole tarkkana ettei isännöitsijä yritä laskuttaa rakenteista..niin,meillä tuli kosteuskartoittaja heti alussa ja kuvasi kaikki...puhki menneen putkenkin
- tark
samallalailla kirjoitti:
eli astiapesukoneen poistoputki oli vuotanut jonkin aikaa...keittiön lattia jouduttiin avaamaan ja kuivaamaan...taloyhtiön vakuutus korvasi rakenteeseen kohdistuneet kustannukset(lattian avaus ja kuivaus),kotivakuutus muun(parketin,listat kaapit) me jouduimme maksamaan taloyhtiön omavastuun,jonka kotivakuutus korvasi meille...eli meiltä meni remonttiin kotivakuutuksen omavastuu....ole tarkkana ettei isännöitsijä yritä laskuttaa rakenteista..niin,meillä tuli kosteuskartoittaja heti alussa ja kuvasi kaikki...puhki menneen putkenkin
Oltiin asuttu vuokra-asunnossa 4 kk kun huomattiin että 20 v vanhan astianpesukoneen poistoputki halki. Pikkuhiljaa valuttanut vettä rakenteeseen. Yhteys vuokranantajaan ja otettiin kone irti. No vuoto loppui. Ilmoitettiin isännöitsijälle. Vastauksena tuli että kuuluu asukkaalle korjata. Sanottiin vuokranantajalle että pitäisi korjata. Vuokranantaja ehdotti että meniskö meidän kotivakuutukseen. Yhteydessä kotivakuutusyhtiöön, rakenteet kuuluu taloyhtiölle ja kiinteistövakuutus korvaa. Keittiössä ollut nyt aika paha haju 3 kk kun kone ollut irti. Betonilattia on kuivunut koneen alta. Muutoin muovimaton alla keittiössä koneen etupuolella on lattia märkä. Laitoin postia isännöitsijälle, tilasi kosteuskartoituksen. No, firma xxx tuli teki porareikämittauksen. Mittaukset tehtiin sieltä missä kone oli ollut, mutta ei sieltä missä kosteutta edelleen on. Saapa nähdä miten käy. Kosteuskartoittaja havaitsi pintamittarilla että kosteutta on muovimaton alla, mutta ei porannut siihen reikää koska muovimatto on asunnonomistajan omaisuutta. Koneen paikalta kosteus oli jo kuivunut painovoimaisesti kolmessa kuukaudessa. Kaikki keittiökaapistojen sokkelit on lahonneet. Vaurio on niin paha että vaikea uskoa että se olisi meidän asumisen aikana (4kk) syntynyt. Ja astianpesukoneen asunnuksestahan vastaa vuokranantaja. Katotaanpa miten käy. Ollaan kyllä valmiita viemään homma käräjillekin. Kun ei omasta mielestä olla vastuussa asiasta. Uskomattomin pointti on se, että vuokranantajan (ikä lähemmäs 90) poika on kodinkonekorjaaja, eikä se tajunnut että astianpesukoneen liitännät pitäisi edes tarkistaa ainakin viiden vuoden välein. Niitä putkia ei varmaan ole edes katottu viitentoista vuoteen.
- maksat
Vitun ääliö, etkö tajua että täällä suomessa on itse vastuussa tekosistaan, eikä kaikkea voi maksattaa muilla.
- uunotpuro
ÄLä tänne huutele, jos et tiedä.
Kiinteistö on vastuussa kiinteistä osista, eli lattiasta.
Ottakaa selvää ennen kuin kirjoittelette mutu tuntumalta.
- tiskikone
Ajatellaan näin että naapurissa olisi käynnyt sama homma,olisitko samaa mieltä että yhtiö tottakai korvaa elikkä myös itse olisit mukana maksamassa kun yhtiö muodossa asutaan.
Totuus on se että osakakkaat ovat aina yhteivastuullisesti maksajan asemassa.
Tietynlaisia vesi vahinkoja tapahtuu osakkaan huolimatomuudesta johtuen aivan liian paljon,esim astianpesukone aiheuttaa myös niitä tasaisin väliajoin.
Tämä nyt vai minun mielipiteni,mutta olen sitä mieltä astianpesukone pitäisi sijoittaa samaan tilaan kuin pyykinpesukone eli märkätiloihin,niin kyllä vesi vahinhgoiden määrä vähenisi.
Sen mitä olen havainnut astiapesukoneen käytössä, eli olen kuullut on aika normaalia että kone laitetaan päälle ja lähdetään asioille,tämäkin on
loppujan lopuksi aika edesvastuutonta toimintaa.
Ja summma summarun jos vahinko käy sillä aikaa niin tottakai huuhetaa yhtiötä maksamaan.- -Jonttu-
Asuessamme vielä vuokralla, vuokranantajat asettivat ehdoksi laajan kotivakuutuksen, joka kattaisi vahingon jos tiskikone sattuisi vuotamaan. Tämä vahingonkorvaus olisi otettu kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta.
- oma vakuutus
Taloyhtiön vakuutus korvaa kuivatuksen,kaappien vaihdon alkuperäiseen. sinun kotivakuutuksesi korvaa mahdollisen sijaisasunnon, muovimaton yläpuolella olevan lattian. Meillä oma vakuutus yhtiö maksoi myös taloyhtiön omavastuun(500euroa). 2300euron remontti tuli meillä, kun astianpesukone oli päästänyt pikkuhiljaa seinään päin vedet. Keittiöstä osa kaapeista uusittiin. Oma vakuutus korvasi laminaatin, jonka hinta oli 30€/m2
- Tiia-2
Ihan mielenkiinnosta, mitkä vakuutusyhtiöt ovat korvanneet taloyhtiön kiinteistövakuutuksen omavastuut asukkaan koti- tai vastuuvakuutuksesta?
- näin meillä
http://www.taloyhtio.net/26252.aspx
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?messageID=3163589
http://www.kiinteistoklubi.com/laki/81-asoy-172010-alkaen/835-hanat-taloyhtioen-vastuulla-altaat-ei
Taloyhtiössämme pesukoneviat menee ao omistajan piikkiin eli kannattaa huomioida kotivakuutuksessa.
-pesukoneen alusmatto
http://www.tts.fi/kodinkoneturva/astianpesukone.htm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202313Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2361739Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071267- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh34666