Kumpi pahempi tappaja?

ent. sarjisten lukija

Kysymys 70-luvulla sarjakuvainnostuksensa eurooppalaisen laatusarjakuvan kautta saaneille:
kumpi on pahempi sarjakuvainnostuksen tappaja, manga vai Viivi ja Wagner -hössötys?
Itse kyllästyin muutama vuosi sitten sarjakuviin näiden kahden ilmiön takia.

8

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuorma

      Valitettavasti se on kuollut. Manga ja sitä lukevat pitäisi hävittää maan päältä.

    • friikki

      En minä menisi noita haukkumaan. Varsinkin V&W on nimenomaan modernia eurooppalaista ja melko laadukasta nykysarjakuvaa. Mangakin on vain yksi tyylisuunta ja mangassa on aivan loistavia sarjoja.

      Jos tarkoitat eurooppalaisella laatusarjakuvalla vanhaa koulukuntaa; Franquin, Herge, ym. perinteisen seikkailusarjakuvan luojat, niin ensinnäkin vanhat mestarit ovat kuolleet pois tai siirtyneet eläkkeelle. Jos taas tarkoitat modernimpaa ja euroa, esim. Bilal, Moebius, Manara, niin heidän jälkiäänhän seuraa uutta sukupolvea pilvin pimein.

      Minusta eurooppalainen laatusarjakuva ei ole kuollut, sukupolvet ja tyylisuunnat ovat vain muuttuneet. Vanha parta saattaa tuntea olonsa orvoksi kun vanhoja tuttuja sarjoja ei enää löydykään kaiken uuden seasta.

      Mitä tulee eurosarjojen syrjäytymiseen nuorempien lukutottumuksissa nin siihen on syypää puhdas kaupallisuus, tehdään ja julkaistaan sitä mikä käy kaupaksi ja jonka voi sitoa laajempaa tuoteperheeseen; Disney ja muut tuotteistetut sarjat, "tehdasvalmisteinen" jenkkisarjakuva ja nopeasti valmistuva ja ehtymättömästä varastosta imaistu keskinkertainen manga.

      Mangahan on kustantajille herkkupala, ei ainoastaan siksi että se on nyt muodissa ja pennut ostvata kaiken minkä löytävät vaan ihan teknisistä kin seikoista johtuen; paperin ei tarvitse olla priimaa ja riittää vain yksi painoväri. Aasiassa on edullisesti tuotettua sarjakuvaa kertynyt julmetut varastot ja lisenssimaksut pienillä europainoksilla eivät ole mahdottomia (isot kustantajat tekevät näillä hyvää bisnestä, ostavat koko euroopan kattavia lisenssejä kerralla ja myyvät edelleen pienempiä maakohtaisia painoksia varten).

      Henkilökohtaisesti tykkään mangasta jos se on hyvää. Tämä nykyinen hypetys kyllä on vienyt mehut ja kieltämättä tuppaa hieman masentamaan.

      • ..syynä..

        ..olevan myös sen, että eurooppalaisessa sarjakuvassa välillä unohdetaan tärkein, eli tarina. Omalta osaltani voin häpeilemättä myöntää, että manga iskee paremmin kuin vaikkapa Timo Mäkelän muuten hienot jutut. Minä haluan sarjakuvalta toimintaa, vauhtia, ehkä vielä samaistumiskohteita ("Nemi" osuu pelottavan lähelle omaa elämääni).
        Taidesarjakuvalla on varmasti oma lukijakuntansa, samoin Mämmilällä, mutta minä (29-vuotias pääkaupunkilainen sinkkunainen) en niiden kohderyhmiin kuulu. (Moebiusta pidän lähinnä silmäkarkkina.) Mieluummin mangaa, Myhreä, Moorea -ja silloin tällöin Kati Kovac´ia.


      • fuskujuba saunan taa
        ..syynä.. kirjoitti:

        ..olevan myös sen, että eurooppalaisessa sarjakuvassa välillä unohdetaan tärkein, eli tarina. Omalta osaltani voin häpeilemättä myöntää, että manga iskee paremmin kuin vaikkapa Timo Mäkelän muuten hienot jutut. Minä haluan sarjakuvalta toimintaa, vauhtia, ehkä vielä samaistumiskohteita ("Nemi" osuu pelottavan lähelle omaa elämääni).
        Taidesarjakuvalla on varmasti oma lukijakuntansa, samoin Mämmilällä, mutta minä (29-vuotias pääkaupunkilainen sinkkunainen) en niiden kohderyhmiin kuulu. (Moebiusta pidän lähinnä silmäkarkkina.) Mieluummin mangaa, Myhreä, Moorea -ja silloin tällöin Kati Kovac´ia.

        Manga on pilannut sarjakuvaa mitä suurimmassa määrin. Japanilaista sarjakuvaa ei olisi ikinä saanut ryhtyä julkaisemaan Euroopassa.
        Vielä pahempi on Juba Tuomola. Hänen ällöttävä sarjakuvansa on keisari ilman vaatteita -ilmiö sarjakuvan alalla. Helsingin Sanomista pitäisi kaivaa esille julkisesti ruoskittaviksi ne toimittajat, jotka ovat nostavat Tuomolan rasittavan sarjan lehden ikoniksi varsinkin verkkosivuille.
        Juba itse pitäisi viedä välittömästi saunan taa lopetettavaksi. Hän on vasta 40-vuotias, joten hän piirtää vielä vuosikymmenien ajan näitä tyhjänpäiväisiä sarjojaan eikä kukaan tiedä, koska median hehkutus loppuu.


      • Kumma tyyppi?
        fuskujuba saunan taa kirjoitti:

        Manga on pilannut sarjakuvaa mitä suurimmassa määrin. Japanilaista sarjakuvaa ei olisi ikinä saanut ryhtyä julkaisemaan Euroopassa.
        Vielä pahempi on Juba Tuomola. Hänen ällöttävä sarjakuvansa on keisari ilman vaatteita -ilmiö sarjakuvan alalla. Helsingin Sanomista pitäisi kaivaa esille julkisesti ruoskittaviksi ne toimittajat, jotka ovat nostavat Tuomolan rasittavan sarjan lehden ikoniksi varsinkin verkkosivuille.
        Juba itse pitäisi viedä välittömästi saunan taa lopetettavaksi. Hän on vasta 40-vuotias, joten hän piirtää vielä vuosikymmenien ajan näitä tyhjänpäiväisiä sarjojaan eikä kukaan tiedä, koska median hehkutus loppuu.

        jos ei miellytä.


    • peetee79

      En osaa äkkiseltään vastata sinulle kumpi on pahempi, mutta ehdottomasti kannatan tuollaista suoraselkäistä suhtautumista asiaan. Olet varmasti myös lopettanut elokuvien katsomisen, koska näit kaksi paskaa leffaa toissa vuonna ja telkkaristakin tulee joskus Salatut Elämät ja Kauniit ja Rohkeat niin sitäkäänei voi enää aukaista.

    • vanha pieru

      Oma ensikosketukseni niihin sarjakuviin jotka ovat koko tämän harrastukseni (sairauden?) takana ovat 70 luvun Non Stop, eräs Teräsmies-lehden irtonumero ja kaverin kesämökillä luetut Hulkit Iso läjä Aku Ankkaa.

      Mitä tulee mangaan niin olin 90-luvun alussa aivan into piukassa löydettyäni tämän silloin minulle vielä tuntemattoman tyylisuunnan. Enkä missään nimessä menisi sanomaan että manga olisi pilannut käsitettä "laatusarjakuva". Tosi on että melkoinen osa suomalaisen lehtipisteen manga-tarjonnasta on aika höttöä. Mutta tyylisuunnan dissaaminen vain sen takia ettei ole löytänyt sitä "itselle sopivaa" sarjaa kertoo enemmän henkilön omista ennakkoluuloista ja asenteista kuin avoimesta mielestä kaikkea uutta kohtaan.
      Itse henkilökohtaisesti pidän japanilaista kauhumangaa aivan erinomaisena ja tutustumisen arvoisena (huom. ei saa suomeksi, ainakaan vielä).

      Enkä ymmärrä myöskään mitään negatiivista kuvailemassasi V&W hössötyksessä. Päinvastoin, strippisarjat olivat tyylisuuntana pitkään lähes kuoleman kielissä mutta uudet ennakkoluulottomat tekijät ovat nostaneet sen aivan uudelle kehitystasolle.

      Oikea sarjiskulinaristi maistaa kaikkea ja valikoi joka laadusta jyvät akanoista.
      Makuasiat ovat tietysti toinen juttu. Jos sinua ei vain natsaa manga tai V&W niin ei sitten, minkäs sille voi.

      Mutta mutta... yksi asia on nyt pakko nostaa esiin kun kerta 70-luvun eurolaatusarjakuvista tuli puhe.
      Kyseisen tyylisuunnan sarjat ovat menneet viimeiset 10-15 vuotta rankkaa alamäkeä. Vanhat mestarit alkavat olla jo höpsähtäneitä kehäraakkeja ja uusilla kyvyillä on kova paine jatkuvuuden suhteen, mikä taas estää kehittelemästä vanhoista aiheista uusia tuoreita näkökulmia (esim. uudet Piko ja Fantasio -tarinat).

      Esimerkkejä on muitakin.
      Kun Coscinny kuoli ja Morris ja Uderzo jäivät yksin piirtämään niin tarinoista lähti hehku.
      Sokal ei enää jaksa tehdä akvarellilaveerauksia ja retussiväritystä Ankardoon.
      Christin & Mezieresin Valerian-tarinat ovat jauhaneet jo 15 vuotta paikallaan yhtä ja samaa juonikuviota.
      Bilal on ihastunut uuteen tekniikkaansa ja henkiöhahmoihinsa niin ettei saa enää mitään todella uutta ja erilaista aikaiseksi.
      Leloupin Yoko Tsuno - sama juttu.

      ...ja nämä seikat masentavat minua paljon enemmän kuin joku kaupallisen kertakäyttömangan esiinmarssi :(

    • tä?

      Ei ihmisen silti tarvitse lukea mitään mistä ei tykkää.

      Ihan kuin olisit maistanut anjovispizzaa, inhonnut sitä, ja nyt et halua syödä enää mitään pizzaa, ikinä, never!? Vaikka "meat lover with extra cheese" olisi ollut elämäsi kohokohta?

      Jos taas tarkoitat että hirveä hypetys ottaa aivoon niin so what? Vaikka radiossa hypetettään jotain listahittejä 24/7 niin ei se estä minua/sinua vaihtamasta kanavaa tai kuuntelemasta vaikka Mozartia.
      Ei poppi tapa minun mielenkiintoani klassiseen.

      Oletko lukenut jonkin tosi paskan kirjan? Tai katsonut kamalan leffan? Eikä se silti estä sinua lukemasta jotain muuta kirjaa tai katsomasta muuta leffaa - sellaista josta pidät.

      Minä en ole ikinä voinut sietää Tex Willereitä, ym. korkkareita, vaikka niitä on olleet kaupat täynnä viimeset 50 vuotta. En silti koe ettenkö voisi valkata marketin hyllystä uusinta Heavy Metallia ja antaa piupaut Texille.

      Jotain traumoja mangasta? Onko joku Pikachu raiskannut sut tai jotain...?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe