Ensiveneeksi 8

Myyjä

Oli tässä taannoin puhetta ensiveneestä. Oli kyse siitä Ansa veneestä. Joku sanoi että tuollaisen veneen huonoja puolia on mm. se että moottori on jo hyvin kallis tuon kokoluokan veneessä ja kun moottori on vanha niin sen suhteen olisi odotettavissa mitä vain.

Tässä töissä kun on aikaa otin asian selvittääkseni mitä se oikeasti maksaa.

Vastaavan tehoinen Volvopenta tms. "laatumoottori" jää kivasti tuonne 10 ja 20 tuhannen välille. Joten onhan se totta että moottori on kallis.

Mutta pitääkö vaihtaa merkkiä. Otin selvää paljonko samanlainen uusi Valmet 310B kone maksaa.

Purkaamoista löytyy samanlaisia koneita esim puimureista poistettuna hintaan 1000e. Niillä ei ole ollut talvikäyttöä, ei turhia starttauksia ja käyttökin on ollut luokkaa pari kertaa vuodessa.

Vastaavasti täydellinen tehdaskorjattu puolimoottori maksaa 1600e. Sama moottori kannella varustettuna 2400e. Ja jos palauttaa vanhan moottorin niin siitä hyvitetään n. 500e. Pelkkä korjaussarja joka sisältää kuluvat osat on 600e.

Eli käytännössä samanlainen moottori täydellisesti uusittuna tulee maksamaan n. 2000e. irrotus ja kiinnitys työt.

Täältä löytyy tietoja:

http://ikh.fi/hallinta/pdf_tiedostot/200603060556400.G Valmet.pdf?kategoria_id=1

Ihmettelinkin hintoja ja myyjä rupesi kovasti minulle esitelmöimään miksi ne on niin halpoja. Hänen oma mielipide oli että veneen moottorit ovat harrastusvälineitä. Niistä pyydetään kovia hintoja, korjaukset huollot ja käyttö kulut ovat huomattavat suuria verrattuna ammattimoottoreihin. Samoin harrastusvälineiden kestävyys on huomattavasti heikompi kuin ammattikäyttöön tarkoitettujen laitteiden.

Hän perusteli tätä sillä että ammattikäytössä puhutaan aina rahasta. Silloin juuri oleellista on käyttökulut, huoltojen hinnat ja kestävyys. Jos nämä eivät ole kohdallaan etsii asiakas varmasti toisen merkin/mallin ja tämä johtuu ihan siitä että nykyään kaikki kilpailutetaan. Vastaavasti harrastekäytössä puhutaan enemmän tunne ja mieltymysasioista eikä aina ole rahalla väliä. Pitää ostaa sitä mitä on muillakin tai mikä on suosittua, sitä millä on yleinen hyväksyntä. Tiedä sitten miten paljon ukon puheissa oli perää.

Paljonkohan veneen moottorit yleensä kestää tunteja ennekuin ne vaatii suurempaa huoltoa? Omassa koneessa näyttää tuntimittari nyt jotain 4600 tuntia ja luvassa olisi että pitäisi kestää helposti päälle 10000 tuntia traktorissa mutta veneen käyttö on paljon kevyempää? Ensimmäinen iso huolto eli venttiilien säätö oli 3600 tunnin kohdalla, ja nämä pienet huollot esim. öljyjen vaihto 400 tunnin välein. Veneen koneissahan huoltovälit on aika paljon tiheämmin. Saattaa tietty johtua käyttöolosuhteista.

Mutta kohta on kesä ja voi lopettaa tällä palstalla roikkumisen :D

26

12121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mainsaill

      usko pois, ansa mikä ansa. venekäytössä ongelma on koneen vähäinen käyttömäärä, talviseisotus sekä merivesi.kesälläkin veneet lomasesonkia lukuunottamatta usein seisovat käyttämättöminä rannassa arkipäivät.veneen moottoreilla ajetaan kokemukseni mukaan myös liian alhaisilla kierroluvuilla. diesel tykkää aika korkeista kierrosluvuista.

      • Perkins 4.108

        Veneessäni on suora-merivesijäähdytteinen 50hp Perkins, joka tietääkseni oli aikoinaan maailman eniten valmistettu dieselmoottori. Sitä siis oli puimureissa, traktoreissa, lakaisukoneissa ja taisipa olla joissakin autoissakin. Kone on vm-79 ja siinä on kerran vaihdettu kansi n.3-vuotta sitten. Kansikin hajosi omaa tyhmyyttäni, kun oli tuo siipipyörä hajonnut ja lämmöt pääsivät nousemaan. Kuitenkin kone on loistokuntoinen ja korjaaja sanoi lohkon kestävän ainankin 35 vuotta, jos syöpyminen on vastaavanlaista, kuin on ennen ollut. Kansiremontin kanssa huollettiin vielä suuttimet ja voin sanoa, että kone käynnistyy loistavasti, paremmin kuin moni uusi diesel. lisäksi se käy tasaisesti eikä savuta ollenkaan. Nykyisin kannessa on vielä sinkkipultti, mitä siinä ei ennen kannen vaihtoa ollut. Vesikanavat rassattiin kiväärirassilla puhtaiksi. Pakosarja on mielestäni se osa, jonka voin joutua vaihtamaan jossakin vaiheessa.
        Halusin siis vain kertoa, että kyllä perusdiesel, joka on tehty ammattikäyttöön on kestävä myös venekäytössä. Parasta kuitenkin on, että jos jotain osia tarvitsee, löytyy niitä käytettynä pilvin pimein ympäri maakuntia ja hinta on mitä sopivin.


      • Viki
        Perkins 4.108 kirjoitti:

        Veneessäni on suora-merivesijäähdytteinen 50hp Perkins, joka tietääkseni oli aikoinaan maailman eniten valmistettu dieselmoottori. Sitä siis oli puimureissa, traktoreissa, lakaisukoneissa ja taisipa olla joissakin autoissakin. Kone on vm-79 ja siinä on kerran vaihdettu kansi n.3-vuotta sitten. Kansikin hajosi omaa tyhmyyttäni, kun oli tuo siipipyörä hajonnut ja lämmöt pääsivät nousemaan. Kuitenkin kone on loistokuntoinen ja korjaaja sanoi lohkon kestävän ainankin 35 vuotta, jos syöpyminen on vastaavanlaista, kuin on ennen ollut. Kansiremontin kanssa huollettiin vielä suuttimet ja voin sanoa, että kone käynnistyy loistavasti, paremmin kuin moni uusi diesel. lisäksi se käy tasaisesti eikä savuta ollenkaan. Nykyisin kannessa on vielä sinkkipultti, mitä siinä ei ennen kannen vaihtoa ollut. Vesikanavat rassattiin kiväärirassilla puhtaiksi. Pakosarja on mielestäni se osa, jonka voin joutua vaihtamaan jossakin vaiheessa.
        Halusin siis vain kertoa, että kyllä perusdiesel, joka on tehty ammattikäyttöön on kestävä myös venekäytössä. Parasta kuitenkin on, että jos jotain osia tarvitsee, löytyy niitä käytettynä pilvin pimein ympäri maakuntia ja hinta on mitä sopivin.

        Niinhän se on, että perusdiesel on tänä päivänäkin joku työkonekäyttöön rakennettu, mutta onneksi vähän modernimpi kuin tuo 60-luvun alkupuolella suunniteltu perskinssi.

        V-P:n 20n0 sarjan pikkudieseleissä peruskoneena oli joku japsi, jota myytiin marinoituna myös Perkins-nimellä.

        Miten lie tämän uuden V-P:n D1/D2 dieselsarjan kanssa. Mille sylttytehtaalle jäljet johtavat, jos etsimme perusmoottorin valmistajaa?


      • Myyjä
        Perkins 4.108 kirjoitti:

        Veneessäni on suora-merivesijäähdytteinen 50hp Perkins, joka tietääkseni oli aikoinaan maailman eniten valmistettu dieselmoottori. Sitä siis oli puimureissa, traktoreissa, lakaisukoneissa ja taisipa olla joissakin autoissakin. Kone on vm-79 ja siinä on kerran vaihdettu kansi n.3-vuotta sitten. Kansikin hajosi omaa tyhmyyttäni, kun oli tuo siipipyörä hajonnut ja lämmöt pääsivät nousemaan. Kuitenkin kone on loistokuntoinen ja korjaaja sanoi lohkon kestävän ainankin 35 vuotta, jos syöpyminen on vastaavanlaista, kuin on ennen ollut. Kansiremontin kanssa huollettiin vielä suuttimet ja voin sanoa, että kone käynnistyy loistavasti, paremmin kuin moni uusi diesel. lisäksi se käy tasaisesti eikä savuta ollenkaan. Nykyisin kannessa on vielä sinkkipultti, mitä siinä ei ennen kannen vaihtoa ollut. Vesikanavat rassattiin kiväärirassilla puhtaiksi. Pakosarja on mielestäni se osa, jonka voin joutua vaihtamaan jossakin vaiheessa.
        Halusin siis vain kertoa, että kyllä perusdiesel, joka on tehty ammattikäyttöön on kestävä myös venekäytössä. Parasta kuitenkin on, että jos jotain osia tarvitsee, löytyy niitä käytettynä pilvin pimein ympäri maakuntia ja hinta on mitä sopivin.

        Tiesitkö että kaikissa valmetin laitteissa ei käytetä valmetin tekemää moottoria. Eräissä valmetin malleissa on Perkinssin moottori. Samaa käytetään myös leikuupuimureissä. Eikös perkins juuri ole moottori jota käytetään vähän siellä täällä, myös veneissä.


      • Myyjä

        Eiköhän kierrosluku riipu moottorin rakenteesta.

        Jotku auton moottorin esim ww 1,6td kiertää ilosesti 5000rpm ja tehoakin tulee ulos parhaiten vasta 2500rpm:n jälkeen.

        Tuo 310b antaa parhaan väännön kierrosluvulla 1300 ja maksimi tehon tuolla 2000 tienoilla....


      • Viki
        Myyjä kirjoitti:

        Tiesitkö että kaikissa valmetin laitteissa ei käytetä valmetin tekemää moottoria. Eräissä valmetin malleissa on Perkinssin moottori. Samaa käytetään myös leikuupuimureissä. Eikös perkins juuri ole moottori jota käytetään vähän siellä täällä, myös veneissä.

        Missä Valmetissa on Perkinssi???

        Viki ei ainakaan asiaa tunne:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtra


      • Myyjä

      • Myyjä
        Viki kirjoitti:

        Missä Valmetissa on Perkinssi???

        Viki ei ainakaan asiaa tunne:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtra

        Nyt löytyi ainakin yksi.

        Eli Valmetin pyöräkuormaaja 1200 pitää koneenaan Perkins 6.354 moottorin. Tässä linkki ko. mallin ohjekirjaan josta asia selviää:

        http://valtramme.valtra.fi/main/NoSSL/Fin/Services/Manual/1200pyorakuormaaja_1.pdf

        Muitakin malleja löytyy. Nyt en muista mitä. Niin trukeissa löytyy.... :)

        Eli on niitä olemassa. Perkinssi valmetissa ihan alkuperäisenä.

        Itse olen aina pitäny pernkissiä jotenkin ei veneen moottorina. Siinä on samoja ominaisuuksia kuin valmetissa. Molempia kuitenki näkyy veneissä :)


      • Perkins 4.108
        Myyjä kirjoitti:

        Nyt löytyi ainakin yksi.

        Eli Valmetin pyöräkuormaaja 1200 pitää koneenaan Perkins 6.354 moottorin. Tässä linkki ko. mallin ohjekirjaan josta asia selviää:

        http://valtramme.valtra.fi/main/NoSSL/Fin/Services/Manual/1200pyorakuormaaja_1.pdf

        Muitakin malleja löytyy. Nyt en muista mitä. Niin trukeissa löytyy.... :)

        Eli on niitä olemassa. Perkinssi valmetissa ihan alkuperäisenä.

        Itse olen aina pitäny pernkissiä jotenkin ei veneen moottorina. Siinä on samoja ominaisuuksia kuin valmetissa. Molempia kuitenki näkyy veneissä :)

        oli 80 luvun alkupuolella kyseinen Perkinsin 4.108 makeavesijäähdytteisenä alkuperäisasennuksena aika monessa mallissa.
        Omani on jostain syystä merivesijäähdytteinen, vaikka kyljessä on laatta Perkins Marine.
        Eli on niitä ollut aika lailla isommissa veneissä ja tuossa omassa pikkuisessakin. Eipä tuo 25hp:n ylimääräinen teho mitään haittaakaan, tosin tietysti kone on aika painava.


      • Viki
        Perkins 4.108 kirjoitti:

        oli 80 luvun alkupuolella kyseinen Perkinsin 4.108 makeavesijäähdytteisenä alkuperäisasennuksena aika monessa mallissa.
        Omani on jostain syystä merivesijäähdytteinen, vaikka kyljessä on laatta Perkins Marine.
        Eli on niitä ollut aika lailla isommissa veneissä ja tuossa omassa pikkuisessakin. Eipä tuo 25hp:n ylimääräinen teho mitään haittaakaan, tosin tietysti kone on aika painava.

        Ford Transitissakin käytettiin Perkinssiä vuoteen -83 saakka, kunnes onneksi Fordin oma moottoritehdas kehitti tilalle paremman koneen!


      • Viki
        Myyjä kirjoitti:

        Nyt löytyi ainakin yksi.

        Eli Valmetin pyöräkuormaaja 1200 pitää koneenaan Perkins 6.354 moottorin. Tässä linkki ko. mallin ohjekirjaan josta asia selviää:

        http://valtramme.valtra.fi/main/NoSSL/Fin/Services/Manual/1200pyorakuormaaja_1.pdf

        Muitakin malleja löytyy. Nyt en muista mitä. Niin trukeissa löytyy.... :)

        Eli on niitä olemassa. Perkinssi valmetissa ihan alkuperäisenä.

        Itse olen aina pitäny pernkissiä jotenkin ei veneen moottorina. Siinä on samoja ominaisuuksia kuin valmetissa. Molempia kuitenki näkyy veneissä :)

        Nojoo... pyöräkuomaajia ja trukkeja, kait niitä on, yhdessä Valmetin tekemässä dieselveturissakin on perskinssi apukoneena kompuraa pyörittämässä.

        Mutta onko Valmet traktoreissa muita kuin Valmetin omia tai nyt Sisu-dieselin tekemiä koneita? Vaihteistothan ja muut apulaitteet tulevat sieltä täältä, mutta olen aina luullut Valmetin ja nyt Valtran käyttäneen omia dieseleitään traktoreissaan???

        Valtrahan meni pari vuotta sitten samaan omistuksen kuin Massikka, joka ainakin aikoinaan omisti Perkins-moottoritehtaan. Silti näitä ei ainakaan vielä ole risteytetty sekasikiöiksi, vaan Massikka ja Valtra vetänevät kumpikin omaa tuotantolinjaansa.


      • Myyjä
        Viki kirjoitti:

        Nojoo... pyöräkuomaajia ja trukkeja, kait niitä on, yhdessä Valmetin tekemässä dieselveturissakin on perskinssi apukoneena kompuraa pyörittämässä.

        Mutta onko Valmet traktoreissa muita kuin Valmetin omia tai nyt Sisu-dieselin tekemiä koneita? Vaihteistothan ja muut apulaitteet tulevat sieltä täältä, mutta olen aina luullut Valmetin ja nyt Valtran käyttäneen omia dieseleitään traktoreissaan???

        Valtrahan meni pari vuotta sitten samaan omistuksen kuin Massikka, joka ainakin aikoinaan omisti Perkins-moottoritehtaan. Silti näitä ei ainakaan vielä ole risteytetty sekasikiöiksi, vaan Massikka ja Valtra vetänevät kumpikin omaa tuotantolinjaansa.

        Itse en tiedä tavallisissa traktoreissä olleen muita kuin valmetin moottoreita. Ja traktorithan on valmetin peruskivi.

        Nämä muut laitteet ovat lukumäärältään niin paljon pienempiä että niihin on ostettu ulkopuolelta koneita, tosin aika harvoihin malleihin.

        Yleisin malli missä on ei valmetin moottori on tietääkseni Valmet BM sarja, jossa on käytetty volvon moottoreita. Samoin muut teollisuus käyttöön tarkoitetut laitteet kuten trukit tai teollisuus traktorit. En tiedä niin tarkkaan mutta yhdessäkään tavallisessa (ns. maatalous traktori) valmetin traktorissa en tiedä olevan muita kuin valmetin omia koneita. Ei uusissa eikä vanhoissa.


      • outboard
        Myyjä kirjoitti:

        Nyt löytyi ainakin yksi.

        Eli Valmetin pyöräkuormaaja 1200 pitää koneenaan Perkins 6.354 moottorin. Tässä linkki ko. mallin ohjekirjaan josta asia selviää:

        http://valtramme.valtra.fi/main/NoSSL/Fin/Services/Manual/1200pyorakuormaaja_1.pdf

        Muitakin malleja löytyy. Nyt en muista mitä. Niin trukeissa löytyy.... :)

        Eli on niitä olemassa. Perkinssi valmetissa ihan alkuperäisenä.

        Itse olen aina pitäny pernkissiä jotenkin ei veneen moottorina. Siinä on samoja ominaisuuksia kuin valmetissa. Molempia kuitenki näkyy veneissä :)

        Kyllä Perkins teki perämoottoreitakin jo ainakin 50-luvulla. On ajeltu möhkäleellä 60-luvulla.


      • Transitin alamäki
        Viki kirjoitti:

        Ford Transitissakin käytettiin Perkinssiä vuoteen -83 saakka, kunnes onneksi Fordin oma moottoritehdas kehitti tilalle paremman koneen!

        Ja viellä jatkuu..................


      • Myyjä kirjoitti:

        Tiesitkö että kaikissa valmetin laitteissa ei käytetä valmetin tekemää moottoria. Eräissä valmetin malleissa on Perkinssin moottori. Samaa käytetään myös leikuupuimureissä. Eikös perkins juuri ole moottori jota käytetään vähän siellä täällä, myös veneissä.

        Kaikissa Valmetin traktoreissa ja Sampo-Rosenlew-leikkuupuimureissa on Valmet- tai Sisu-diesel. Perkins-dieseliä on enää harvoissa traktoreissa, mutta yleisin se oli Massey-Ferguson-traktoreissa ja -leikkuupuimureissa. Muista laitteista en tarkemmin tiedä.

        Leikkuupuimurin moottorin soveltuu paremmin venekäyttöön siitä syystä, että sen rakenne on traktorikäytöstä poiketen, tarkoitettu korkeakierroskäyttöön. Esim. puheena ollut Valmet 310BL kiertää 2500rpm, kun traktoriversio 310B kiertää max. 2300rmp. Generaattoriversio 310BG olisi vielä sopivampi.

        Venekäytössä kannattaa uistaa se että ko. moottoreita ei ole tarkoitettu läpivirtausjäähdytykseen, eikä varsinkaan merivedelle. Esim. tuo Valmetin kone on märkäputkikone. Se merkitsee sitä, että sylinteriputkien alkuperäiset tiivisteet ja putket joutuu melkoisen koville suolaisen eriveden kanssa. Muutoinkin syöpymiset noissa märkäputkikoneissa on se suurin ongelma. Jäähdytysnestekäytössä ne kestää, mutta epäilen merivettä.


    • Petex

      Ei taida olla yhtään venemoottoria, joka ei olisi alkuperältään työkoneen tai auton moottori. Hinta vain räjähtää heti, kun moottori on menossa veneeseen. Eli marinointi ja venelymerkki maksaa paljon.

      Näitä moottoreita voidaan toki korjata alkuperäisillä työkoneen moottorin osilla tai koko moottori voidaan vaihtaa alkuperäiseen työkoneen moottoriin, kun marinointiosat vain vaihdetaan uuteen moottoriin. Suurempi ongelma onkin sitten selvittää mikä moottori on tietyn venemerkin ja mallin taustalla.

      Tiedän yhden tapauksen, jossa veneeseen on asennettu auton moottori ja marinointiosat vastaavasta tuhoutuneesta venemoottorista, jolloin kustannukset olivat noin puolet verrattuna samaan moottoriin venemerkillä varustettuna. En vain kuollaksenikaan muista mikä moottori oli kyseessä. Joku noin 200 hv dieseli se kuitenkin oli.

      Harvoin moottorit ajetaan loppuun. Kyllä yleisempi syy taitaa olla se merivesi, joka tuhoaa moottoria.

      • moottoriin

        Millä tavalla se merivesi syö makeavesijäähdytteistä moottoria? Tietääkseni merivesi ei pääse missään vaiheessa kosketuksiin itse moottorin kanssa.


      • merivettä
        moottoriin kirjoitti:

        Millä tavalla se merivesi syö makeavesijäähdytteistä moottoria? Tietääkseni merivesi ei pääse missään vaiheessa kosketuksiin itse moottorin kanssa.

        Merivesi otetaan lämmönvaihtimeen, jossa se jäähdyttää moottorin jäähdytysnesteen sekoittumatta siihen. Lämmönvaihtimesta merivesi poistuu takaisin mereen pakoputken kautta jäähdyttäen sitäkin.


    • marinointi

      En osaa paljoa sanoa, mutta mitä vaatii traktoridieselin marinointi venekäyttöön? Hintaa tulee varmasti paljon lisää kun pakosarja vaihdetaan ja laitetaan alennusvaihde akselille. Tietysti nämä voi löytää jostain käytettynä hyvällä tuurilla, mutta aikaa se vaatii. Ja loppujen lopuksi kokonaisuus on aina viritelmä, joka näkyy veneen hinnassa myytäessä sitä. Ehkä panostus tunnettuun valmiiksi marinoituun venemoottoriin kannattaa kuitenkin?

      • Myyjä

        En itse ymmärrä miksi puhutaan niin paljon marinoinnin hankaluudesta?

        Erillinen alennusvaihde? Mihin sitä tarvitaan? Tuollainen moottori pyörii jo valmiiksi sen verran hitaasti. Maksimikierrokset jää 2000 tienoille, matkalla 1400 tienoille. Normaalisti vene moottorit kiertää enemmän joten niissähän pitää olla enemmän alennusvaihteita. Eikös tuo 500-2000rpm ole jo sellasenaan sopiva kierroslukualue. Tavallinen veneen vaihdelaatikko voi pitää sisällään välityksiä 1:1 aina johonki 1:3:een. Niistä kyllä löytyy jo joku sopiva välitys. Eli laatikko vain koneen kylkeen kiinni. Muita alennusvaihteita ei tarvita.

        Toinen mitä mainitsit niin pakosarja. Tarvitseeko sitä vaihtaa? Tuo on kestänyt hyvin liki 20 vuotta. Sitä ennen traktorissa 15 vuotta. Uusi pakosarja maksaa muutaman kympin, kokonainen moottori pari tonnia. En näe siinä mitään ihmeellistä.

        Mitäs vielä. Vesipumppu. Merivesi pumppu pitää hankkia. Sellaseen uppoaa jo satanen. Sen kiinitys käy kätevästi suoraan vauhtipyörän akselille. Lisäksi vielä lämmönvaihdin. Sellainenkin maksaa jonkun satasen.

        Lisäksi vielä muutamia letkuja sillä alkuperäiset ei kuitenkaan ole sopivia ja vaikka olisikin niin uudet letkut on aina uusia. Letku on kuitenki haurastuva osa.

        Siinäpä ne marinointi osat jo onkin. Loputhan jo löytyy moottorista itsestään.

        Ei tuo marinointi niin ihmeellisiä vaadi. Jos jotain oleellista puuttuu niin jokuhan voi kertoa. Noilla ohjeilla kone on kuitenki käynyt ja kukkunut parikymmentävuotta veneessä.


      • MAZA47
        Myyjä kirjoitti:

        En itse ymmärrä miksi puhutaan niin paljon marinoinnin hankaluudesta?

        Erillinen alennusvaihde? Mihin sitä tarvitaan? Tuollainen moottori pyörii jo valmiiksi sen verran hitaasti. Maksimikierrokset jää 2000 tienoille, matkalla 1400 tienoille. Normaalisti vene moottorit kiertää enemmän joten niissähän pitää olla enemmän alennusvaihteita. Eikös tuo 500-2000rpm ole jo sellasenaan sopiva kierroslukualue. Tavallinen veneen vaihdelaatikko voi pitää sisällään välityksiä 1:1 aina johonki 1:3:een. Niistä kyllä löytyy jo joku sopiva välitys. Eli laatikko vain koneen kylkeen kiinni. Muita alennusvaihteita ei tarvita.

        Toinen mitä mainitsit niin pakosarja. Tarvitseeko sitä vaihtaa? Tuo on kestänyt hyvin liki 20 vuotta. Sitä ennen traktorissa 15 vuotta. Uusi pakosarja maksaa muutaman kympin, kokonainen moottori pari tonnia. En näe siinä mitään ihmeellistä.

        Mitäs vielä. Vesipumppu. Merivesi pumppu pitää hankkia. Sellaseen uppoaa jo satanen. Sen kiinitys käy kätevästi suoraan vauhtipyörän akselille. Lisäksi vielä lämmönvaihdin. Sellainenkin maksaa jonkun satasen.

        Lisäksi vielä muutamia letkuja sillä alkuperäiset ei kuitenkaan ole sopivia ja vaikka olisikin niin uudet letkut on aina uusia. Letku on kuitenki haurastuva osa.

        Siinäpä ne marinointi osat jo onkin. Loputhan jo löytyy moottorista itsestään.

        Ei tuo marinointi niin ihmeellisiä vaadi. Jos jotain oleellista puuttuu niin jokuhan voi kertoa. Noilla ohjeilla kone on kuitenki käynyt ja kukkunut parikymmentävuotta veneessä.

        TOLLA OPTIMISMILLA KUN PÄÄSISIT VENEVALMISTUKSEEN MUKAAN NIIN KAIKEN MAAILMAN TURHAN TEKNII-
        KAN MYYJÄT JA VALMISTAJAT KALPENIS JA LOPETTAIS TURHAN HOMMANSA JA VENEET TULIS HALVEMMAKSI
        JA MELUISAMMAKS. KULKIS HITAAMMIN JA SÖIS ENEMMÄN LÖPÖÄ MAILIA KOHTI.POTKURIKIN PITÄIS VAIHTAA JOKA REISUA VARTEN ERI KÄYTTÖÄ AJATELLEN.VAIN TYYNI AVOMERI TAI JÄRVI ON SOPIVA
        YHDELLE POTKURIN KIERROSLUVULLE JA NOUSULLE.JA LIIKA KIERROS LUKU TARKOITTAA PIENIHALK.
        POTKURIA JOTA PUUTTUU KUNNON TYÖNTÖVOIMA. LUULUEN MÄ,JOKA ON VAAN 1976 ASTI TYÖKSEEN
        NÄITÄ HOMMAILLU


    • asiantuntija1

      ja jos väittää ettei pakosarjaa tarvi vaihtaa niin se on sen merkki että ei tiedä veneistä ja niiden moottoreista yhtään mitään. parempi kun pitää suunsa kiinni. ja sitten tuohon akselin suorakytkentään, jos tarvii pakittaa niin laitatko moottorin pyörimään väärinpäin? alennusvaihde on samassa yhteydessä kuin vaihde(eteen/taakse).

      sitten sille joka sisu-valmetin moottoreista kirjoitti, koneissa ei ole mitään muuta eroa kuin ruiskutuspumpun säädöt. apulaitteissa on jonkin verran eroja kuten imu-ja pakosarjassa. peruskone siis sama D309,D310 tai A/B310. puimureissa käytettiin simmssin pumppua kun valmeteissa oli vielä bosch.

      • 18+15

        No jo on tosi siantuntija taas. Muuten menee hyvin muttei ymmärrä lukemaansa. Puhuu akselin suorakytkennästä moottoriin, vastauksena siihen kun edellinen kertoi ettei ERILLISTÄ alennusvaihdetta tarvita.
        "Tavallinen veneen vaihdelaatikko voi pitää sisällään välityksiä 1:1 aina johonki 1:3:een. Niistä kyllä löytyy jo joku sopiva välitys. Eli laatikko vain koneen kylkeen kiinni. Muita alennusvaihteita ei tarvita."

        Joo, ei tarvitse laittaa pyörimään väärinpäin, ees siantuntijan, kunhan opettelee lukemaan. Vai enkö itse hoksannut kirjoitusta jossa kiinnitettiin potkuri ilman merivaihdetta?


    • 3736

      Pari huomiota:
      Öljyt kannattaa vaihtaa kausittain kun tunnit ei kesässä täyty.

      Moottorin asennustyö on yli 1000€ ja irroitus lähes saman verran.

      Purjeveneessä käyttö on lyhytaikaista eikä voi verrata suoraan työkoneeseen mikä pyörii yötäpäivää.

    • 5+8

      "Purjeveneessä käyttö on lyhytaikaista eikä voi verrata suoraan työkoneeseen mikä pyörii yötäpäivää."

      Jees, samoin sitä ei voi verrata suoraan moottoriveneen moottoriin joka pyörii yötäpäivää. Eri moottorit siis purje- ja moottoriveneisiin, vai mikä oli pointti?

      Vaikken ymmärrä miksi tämä vanha ketju on kaivettu esille, niin silti kommentoisin että jos ei osaa itse irrottaa moottoria veneestä vaan maksaa hommasta tonnin "ammatti-irrottajalle" niin tuskin tuo henkilö myöskään alkaa mitään raksvaattorin moottoria marinoimaankaan.

      Marinat siis pois, arvoisat (=kalliit) venealan ammattilaiset ;)

      • Marinaattori

        Justnii!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6938
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2046
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1248
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1108
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1006
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      961
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      939
    Aihe