Tekstiä aerosolipullon kyljestä.
"..leikkausöljy metallin työstöön.
Hyvät leikkuu- ja jäähdytysominaisuudet.
Metallin kierteitykseen, jyrsintään, sorvaamiseen ja sahaukseen.
Käytetään teräksen, ei rautametallin työstöön."
Mitä tuo viimeinen tarkoittaa?
Teräksen, ei rautametallin työstöön.
Mitä rautametallilla tarkoitetaan?
Bilteman leikkuuöljy
12
3896
Vastaukset
- Kake
se, että usein noissa kaukoidän tuotteissa on huonoja suomennoksia. Minulle kylläkin rautametalli on tuntematon käsite. Koska olen aina ollut sitä mieltä, että rauta ei ole metalli, vaan se on rauta. Mielestäni metalli on kupari, hopea, tina, kulta, nikkeli jne. Korjatkaa metallimiehet jos olen väärässä.
- eetu
Rautakin on metallia. Rauta on itse asiassa metallinen alkuaine, Fe. Terästä raudasta saa, kun sitä seostetaan hiilellä. Kun hiiltä laitetaan paljon, saadaan valurautaa, joka ei enää ole taottavaa. Tarkkaan ottaen onkin niin, että rautanaulat, rautalanka yms. rautatuotteet ovatkin terästä. Meltoraudaksi kutsutaan lähes puhdasta rautaa, eli rautaa jossa on olematon määrä hiiltä ja muita seosaineita. Se on erittäin helposti muovattavaa.
- , viilari
eetu kirjoitti:
Rautakin on metallia. Rauta on itse asiassa metallinen alkuaine, Fe. Terästä raudasta saa, kun sitä seostetaan hiilellä. Kun hiiltä laitetaan paljon, saadaan valurautaa, joka ei enää ole taottavaa. Tarkkaan ottaen onkin niin, että rautanaulat, rautalanka yms. rautatuotteet ovatkin terästä. Meltoraudaksi kutsutaan lähes puhdasta rautaa, eli rautaa jossa on olematon määrä hiiltä ja muita seosaineita. Se on erittäin helposti muovattavaa.
Terästä saadaan raudasta, jota puhalletaan hapella, jonka seurauksena raudasta palaa osa aineista pois, hiili mukaanluettuna. puhalluksen jälkeen rauta tiivistetään (alumiinilla) ja seostetaan halutunlaiseksi teräkseksi
- AnonyymiUUSI
on olemassa "Rautametalli", normikäsite. kas metallurgia jakaa metallit jalometalleihin, ja ei jaloihin. rautapohjaisissa metalleissa on rautaa. JEEE!!!
Tässä sinulle oppia: Miksi sanotaan "rautametalli" kun rauta on metalli?
Tämä on hyvä kysymys! Termi "rautametalli" auttaa erottamaan rautapohjaiset metallit muista metalleista. Suomeksi sanotaan usein vain metalli, mutta joskus on tarpeen tarkentaa, minkälaisesta metallista on kyse.
Rautametallit vs. jalometallit
Metallurgiassa eli metallinjalostuksessa metallit jaetaan kahteen pääryhmään:
Rautametallit: Nämä ovat metalleja tai metalliseoksia, joiden pääainesosa on rauta. Esimerkkejä ovat valurauta ja erilaiset teräkset.
Jalometallit: Nämä ovat metalleja, jotka eivät sisällä merkittävästi rautaa. Ne ovat usein arvokkaampia, kestävämpiä korroosiota vastaan ja niillä on erityisominaisuuksia tiettyihin käyttötarkoituksiin. Esimerkkejä ovat kupari, alumiini, messinki, pronssi, kulta ja hopea.
Termi "rautametalli" on siis käytännöllinen, koska se estää sekaannuksia ja auttaa viittaamaan juuri rautaa sisältäviin metalleihin, jotka ovat hyvin yleisiä monissa metalliseoksissa. Samalla tavalla puhutaan "jalometallista" (precious metal) erottamaan arvokkaammat, ei-rautapohjaiset metallit.
- niin muutan nimeni...
mahtavat tarkoittaa tuolla rautametallilla valurautaa. Toisaalta valurauta työstetään yleensä kuiviltaan,joten "suomennoksessa" voi olla järjen hiven, mikäli veikkaukseni valuraudastaosuu oikeaan.
- suomen
kieltä. Tarkoittaa että ei sovellu ei rautametallin kuten messingin ja kuparin yms. työstöön.
- lukemaan
Luepa tarkemmin. Jos kerta ei rautametalli on esim kupari, tuote soveltuu raudalle ja kuparille. Jos ei sovi kuparille siinä pitäs lukea EI ei rautametallin työstöön. Minä olen tuon valuraudan kannalla kuten joku jo asintuntevasti esitti.
- xyz
Aikoinaan metallityön opettaja sanoi, että kaikki
taottava rauta on terästä.Pitäneekö vielä paikkansa?- eetu
Kyllä se noin on, jos ei sitten puhuta meltoraudasta, jonka seosainepitoisuus on hyvin pieni. Meltorauta on pehmeää, joten sitä käytetään vain erikoiskohteissa.
Kaikki taottava rauta on siis terästä, mutta kaikki teräkset eivät ole taottavia - ainakaan järkevästi.
- eetu
Minun arvaukseni on, että siinä pitäisi lukea:
"Käytetään teräksen ja ei-rautametallin työstöön." Soveltuu siis kaikille metalleille, joita normaalisti käytetään koneenrakennuksessa. - Raikku
Kyllä tuo käännös on ihan oikein, ainakin jos vertaa Ruotsin Bilteman mainokseen:
"För gängskärning, borrning, fräsning, svarvning och sågning i metall. Används till stål, ej järnmetaller"- Raikku
Tietysti, jos alkuperäinen kysyjä olisi ottanut suoraan yhteyttä (vaika maililla) Bilteman asiakaspalveluun, niin vastaus olisi jo tiedossa :-)
Näin vastasi kuitenkin Ruotsin Bilteman asiakaspalvelu:
"Vad man menar är att det inte ska användas till olegerat järn."
Eli sitä ei saa käyttää puhtaaseen rautaan vaan ainoastaan erilaisiin metalliseoksiin eli lejeerinkeihin. Käsitykseni mukaan tuo siis tarkoittaa ns. meltorautaa. Valurautahan on seos kuten teräs.
Aika huonosti kirjoitettu ohje kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2371558- 961306
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle201297Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61187Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9978Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86940Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66905- 32880
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43871Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii63844