Minulle on jostakin,en kyllä muista mistä, iskostunut sellainen tieto/ajatus pääkoppaani, että satiinimarsut eläisivät lyhyemmän aikaa kuin "tavalliset" marsut, onko tämä totta vai ihan täytty höpönlöpöä :)?
satiinimarsu...?
5
836
Vastaukset
- *Pause*
En ole kuullut että satiinimarsut eläisivät lyhyempään, kuin vaikka abessinialaiset. Mutta satiinimarsuilla on tavallista enemmän hammasvikoja, joten tämä voi lyhentää elin- ikää.
- ....
Mulla on satiinicrest marsu ja ei minusta sillä mitään hammasvikoja ole,mun amerícancrestillä oli enenmän hammasvikoja(siksi se ei voinut mennä näyttelyyn).Ei satiinit elä sen lyhyempään kuin muutkaan marsut.
- LapsiJOLLAonMarsu
Mitä ne on?
- Marsuhullu
Lainaus marsut.netistä: satiineilla on todettu monessa eri maassa luustoon vaikuttava sairaus OD. Sairaus on todettu käytönnössä katsottuna melkeinpä kaikilla satiineilla ja se hankaloittaa satiinimarsun elämää todella paljon. Luut haurastuvat, marsut tulevat täyteen hiusmurtumia ja marsu kärsii suunnattomista kivuista. Satiinikantajilla ei tautia ole tavattu juuri ollenkaan. Sairaudesta kärsivä satiini on yleensä huomattavasti pienikokoisempi ja näyttää kipeältä. Tauti puhkeaa yleensä kahden vuoden iässä, mutta voi puhjeta nuorempana tai vanhempanakin. Tauti todetaan röntgen kuvista, sillä marsun luut näyttävät kuvissa kukkakaalimaisilta luuston oudon kasvun takia.
Satiinimarsun varmin tunnusmerkki on se, että on nimensä mukaisesti "tavallista" marsua kiiltävämpi. Satiinin turkki on silkkisemmän tuntuinen, usein ohuempi, karvat ovat sisältä onttoja, mikä saa turkin näyttämään enemmän valoa heijastavalta. Satiineja voi esiintyä jokaisessa rodussa ja värissä, myös risteytyksissä, ja satiinigeeni periytyy resessiivisesti: marsun täytyy siis saada geeni molemmilta vanhemmiltaan ollakseen itse satiini ja myös sellaiset marsut, jotka eivät ulospäin tai sukutaulujen perusteella näytä satiinigeenin "levittäjiltä", voivat olla geenin kantajia ja siirtää sen jälkeläisilleen.
Tiivistetysti: satiiniuden aiheuttaa resessiivisesti periytyvä geeni ja ainakin yleensä marsusta näkee viimeistään ulkonäön perusteella, onko se satiini vai ei.
Satiinius ei ole mitenkään harvinaista, johtuen siitä, että sitä voidaan kantaa pitkiäkin pätkiä suvussa ilman että kukaan voi sitä huomata ellei sukutausta ole tiedossa, toisekseenkaan siitä ei ole kauan kun satiinien lisääminen kiellettiin.
Sivu Englanniksi: http://www.oginet.com/Cavies/satin.htm
- AnonyymiUUSI
Satiinilla on läpikuultava turkki joten se myös aiheuttaa kivuliasta luustosairautta nimeltä (OD). Suomen Marsuhdistys ei rekisteröi, eikä heidän hyväksymissään näyttelyissä saa näyttelyttää satiineja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345688Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4972602JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t81741Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳291468En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171139Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7994Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4937- 62902
Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv43883HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei194817