Olen ollut vuosi sitten kohdunpoistoleikkauksessa, olen 36- vuotias, en ole vieläkään selvinnyt toimenpiteestä. Vasta nyt vuoden kuluttua on alkanut "vaihdevuosioireilut" Rinnat kipeytyvät, jatkuva ärtymys, valkovuotoa alapäästä jne...
Kenellä kokemusta, mikä avuksi.
Olen saanut keltarauhashorm. mutta sekään ei auta.
Kohdunpoisto
9
3337
Vastaukset
- minä
Poistettiinko sinulta pelkkä kohtu vai otettiinko pois myös munasarjat?
Ymmärtääkseni pelkkä kohdunpoisto ei aiheuta ennenaikaisia vaihdevuosia.
Miten leikkaus muuten meni? Olitko kauan sairaslomalla leikkauksen jälkeen?- Neiti23v.
Näinhän se on että munasarjojen poisto aiheuttaa vaihdevuodet, ei kohdunpoisto. Tiedän sen koska jännittyneenä odotan kuun alkua ja tietoa tuleeko minulle piakkoin vaihdevuodet eli joudutaanko poistamaan molemmat munasarjat.
- oma kokemus
Niinhän ne jotkut lääkärit sanovat. Joilla enemmän tietoa tietävät, että kohdunpoisto voi aiheuttaa rajunkin vaihdevuosioireilun. Aina kun "sieltä" jotain poistetaan tai rapataan, niin elimistö voikin reakoida siihen todella voimakkaasti.
- Miten ilmenee?
"Olen ollut vuosi sitten kohdunpoistoleikkauksessa, olen 36- vuotias, en ole vieläkään selvinnyt toimenpiteestä."
Mitä tarkoitat, ettet ole vieläkään selvinnyt.
Olisi helpompi auttaa jos tietäisi ongelman, jos haluat kertoa.- 2345
Nostan vanhan tekstin ylös kun on itselle ajakohtainen. Onko kuulolla muita kohdunpoistossa nyttemmin ollutta?
Kohdunpoistoleikkaus on minulla nyt pian edessä.Lähete on jo mennyt sairaalaan. Minua todella jännittää ja pelottaakin tuo toimenpide. Minua ei ole ennen nukutettu enkä ylipäätänsä ole ollut sairaalassa kuin kahdesti synnyttämässä. Joudun nyt miettimään, että poistetaanko munasarjat, jos ne vaikka oiskin puhtaat. Olen 48-vuotias ja lääkärini oli sitä mieltä, että jos oisin vaikka viisi vuotta vanhempi niin hän suosittelisi munasarjojen poistoa, mutta nyt on vaan itse päätettävä. Mitä mieltä olette - te jotka olette kokeneet tämän leikkauksen?
- kuumat aallot
Minulta poistettu kohtu kolme vuotta sitten laskeuman vuoksi.Olin silloin 47 v.munasarjoja ei poistettu. Leikkaus ja siitä toipuminen meni hyvin.Ei suurempia kipuja ym. vaivoja. Viisi viikkoa sairaslomalla ja sitten töihin.Mutta muutama kuukausi leikkauksen jälkeen alkoivat vaihdevuosivaivat. Ärtyminen, kuumat aallot ja huonot yöunet. Kaikki oireet tulivat todella voimakkaina. Aloitettiin hormoonolääkitys ja oireet poistuivat. joten nyt olen tyytyväinen, ei kuukautisia eikä muitakaan vuotoja.
- Toipilas
Munasarjoja ei tarvitse poistaa, jos ne ovat ok.
Minulle tehtiin poistoleikkuas 2 vko sitten. Leikattiin kohdun runko-osa, kohdunkaula ja munasarjat jätettiin omasta toivomuksesta.
Avoleikkaus oli, enkä ollut sen kummemmin ollut sairaalassa kuin synnyttämässä, joten uutta oli minullekin. Vaikeinta oli kuitenkin tehdä itse se myönteinen päätös, olisin voinut jättää menemättäkin.
Ei kaduta, koska jatkuvat vuodot ja painon tunne ja pömpötys alavatsassa ovat hävinneet. itse leikkaust ei kannata surra, siitä ei nukutuksessa mitään tiedä ja kyllä ne lääkärit hommansa osaa. Pahoinvointia oli 2 pv, mutta siihenkin saa lääkitystä (joka ei vaan tehonnut minulla). Uudestaan täytyi opetella istumaan ja kääntymään sängyllä aluksi, ja aluksi oli kovasti turvotusta nesteestä, eikä rakko meinannut katetrin jälkeen alkaa toimia. Kiristi ja oli hankalaa. Oli osastolla 4 pv, sitten kotiin.
Nyt on hakaset jo otettu pois, arpi näyttää ihan siistiltä, hyvin huomaamattomaksi sitä on kehuttu. Vielä se kiristää, ja istua ei jaksa tuntikausia, mutta sitä vartenhan sairasloma on. Olen tehnyt päivittäin kävelylenkkejä.
Kipua en ole tuntenut missään vaiheessa. Jätin itse kipulääkkeet pois kun buranat tuntui liian vahvoilta, tuli päänsärkyä.
Hyvin se hoitohenkilökunta asiansa osaa, kaikessa saa tarvittaessa apua. Ja osastolla löytää kollegoja... Toipilas kirjoitti:
Munasarjoja ei tarvitse poistaa, jos ne ovat ok.
Minulle tehtiin poistoleikkuas 2 vko sitten. Leikattiin kohdun runko-osa, kohdunkaula ja munasarjat jätettiin omasta toivomuksesta.
Avoleikkaus oli, enkä ollut sen kummemmin ollut sairaalassa kuin synnyttämässä, joten uutta oli minullekin. Vaikeinta oli kuitenkin tehdä itse se myönteinen päätös, olisin voinut jättää menemättäkin.
Ei kaduta, koska jatkuvat vuodot ja painon tunne ja pömpötys alavatsassa ovat hävinneet. itse leikkaust ei kannata surra, siitä ei nukutuksessa mitään tiedä ja kyllä ne lääkärit hommansa osaa. Pahoinvointia oli 2 pv, mutta siihenkin saa lääkitystä (joka ei vaan tehonnut minulla). Uudestaan täytyi opetella istumaan ja kääntymään sängyllä aluksi, ja aluksi oli kovasti turvotusta nesteestä, eikä rakko meinannut katetrin jälkeen alkaa toimia. Kiristi ja oli hankalaa. Oli osastolla 4 pv, sitten kotiin.
Nyt on hakaset jo otettu pois, arpi näyttää ihan siistiltä, hyvin huomaamattomaksi sitä on kehuttu. Vielä se kiristää, ja istua ei jaksa tuntikausia, mutta sitä vartenhan sairasloma on. Olen tehnyt päivittäin kävelylenkkejä.
Kipua en ole tuntenut missään vaiheessa. Jätin itse kipulääkkeet pois kun buranat tuntui liian vahvoilta, tuli päänsärkyä.
Hyvin se hoitohenkilökunta asiansa osaa, kaikessa saa tarvittaessa apua. Ja osastolla löytää kollegoja...Kiitos kattavasta tiedosta. On kiva tietää mikä minua odottaa. Lääkäri oli sitä mieltä ettei mun kannata mennä leikkaukseen kolmea viikkoa ennen tyttäreni ylioppilasjuhlia. Sanoi että olen toipilas vielä silloin enkä jaksa järjestää ja siivota juhlia varten. On varmaan oikeassa. Pääsen leikkaukseen kuulemma kesäkuun alkupuolella. Taitaa olla pitkä kesäloma tänä vuonna. Positiivista?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131244
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201121- 1381003
- 99843
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten315796Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä43682Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592