sellaista tässä mietin,kun etsiskelin netistä tietoa mikä silmissäni voisi olla.
no nyt kun olen tutkinut parin viikon ajan kaikkia mahdollisia silmätauteja,niin olen sata varma että minulla on silmätulehdus,silmä herpes,näärännäppy ja sun muuta.Luulotautiahan tämä,mutta olen tällänen että luulen aina kaikista että mulla on tyyliin syöpä.
Asiaa ei tietenkään auta se,että poikaystävä meni sanomaan pari päivää sitten että toinen silmäni on selvästi isompi,ja arvatkaapa kuka on pyörinyt peilin edessä vertailemassa siitä asti,ja tietenkin se nyt omasta mielestä on isompi,vaikka muut sanoo ettei ole.(ja mun mielestä toi vasen silmä on aina ollut pikkasen isompi).Ja stressaan sitä koko ajan,tyyliin :Varmaan tippuu pois koko silmä.
Mutta nyt olen tosiaan aivan pihalla mitä tämä on,kun mielestäni oireet viitaa vähän jokaseen.
eli ne on seuraavat:
-ensin kk sitten oli vasemmassa silmässä parin päivän ajan tulehduksen oireita,ja kun oli tarkotus mennä maanantaina lekurille,olikin silmä jo normaali.luomi oli turvonnut ja silmä punertava ja kutiseva perjantai-illasta sunnuntai-iltaan.olin koko viikon ollut flunssassa,joten luulin sen sitten johtuvan siitä.
-no nyt on pari viikkoa vasemmassa luomessa,luomen alla ollut patti (tätä luulen siis näärännäpyksi),oli aluksi turvonnut ja kutiseva luomi yhden päivän,sitten katosi ne oireet ja tilalla tuli noin herneen kokonen patti.ei haittaa näköä mitenkään,eikä se edes näy muuta kun sillon kun vedän luomea kireälle ulkonurkkaan päin,kun on tuola sisänurkassa,mutta silmä on jotenkin oudon oloinen,ihan kuin pikkasen kuiva ja tahmea,ja silmän kun laitta oikein isolle,tuntuu ns tahmealta silmien alta ja tuolta silmänurkasta (sisä nurkka,jonka puolella patti on).no nyt patti on kyllä pienetynyt paljonkin.välillä nyt on parina päivänä (niin,heti sen jälkeen kun se yksi tolvana meni sanomaan että on isompi silmä) tuntunut,että jokin painaa silmää,siis se patti pullistais sitä silmämunaa ulospäin.
-no nyt on eilis illasta asti oikeakin silmä tuntunut todela kuivalta ja pikkasen tahmealta,ja etenkin kuivalta tosta yläluomesta ripsien juuresta.nyt pelkään että tämä on jokin hemmetin tarttuva tulehdus joka nyt tuli toiseenki silmään,ja pian on patti sielläkin.
muuten en ole kipeä,vain toi patti,kuiva ja tahmea tunne silmissä,ja sitten tuossa iholla.
yritän olla ronkkimatta silmiä,mutta välilä tulee pakostakin tunne että pakko koitta olisko se patti pienentynyt.ja sitten luomet punertaa,tietenkin.kuin pikkulapsi,prkl >=/
Tiedän että kuulostaa niin tyhmältä tällänen aikusen ihmisen (23v) skitsoilu,mutta mulla on ollut 10vuotta lääkäri fobia (olin jopa pyörtyä kaksi kertaa kun korvia putsattiin 3vuotta sitten),ja olen muutenkin harvoin kipeä.Esim koskaan ei ole ollut silmätulehdusta,mitään ongelmaa ei ole ollut silmien kanssa,ja siksi varmaan näin stressaankin ja pelkän kaikkia mahdollisia.vain siitepöly vaivaa keväällä joskus.
olen todella herkkä ihoinen,saan ihottumaan ja näppyjä tyyliin fairystakin,ja silmien alus iho minulla on aika tumma ja ohut,ja myös luomien iho on aika ohutta (verisuonet aika pinnassa).
voiskohan joku sanoa mitä olis syytä tehdä,tai luulla mikä on?
Onko jotain kotihoitoa?
lämmintä vettä laitoin pussiin ja sen silmien päälle nyt tänään,ja olen vielä pumpulipuikolla erikseen pessyt luomet tarkasti iltaisin muutamana iltana viikossa.
ai niin,töissä olen ravintolassa,jossa ilmastointi ja tupakinsavu on joka päiväistä,ja ne kyllä joskus kuivattaa silmiä illan jälkeen.
Onko totta,vai luulenko vain??
6
16572
Vastaukset
- oculus
Chalazion on luomirauhasen (Meibomin rauhasen) tukkeumasta johtuva silmäluomen kyhmy. Tukkeuma on sinällään harmiton, mutta voi aiheuttaa silmätulehduksen kaltaisia oireita, ja rauhanen saattaa jäädä pysyvästi koholleen.
Chalazion aiheuttaa luomelle alkuvaiheessa usein punoitusta ja turvotusta, monesti silmä myös rähmii. Alkuvaiheen jälkeen tilanne usein rauhoittuu pikku hiljaa. Joskus luomen sisään jää kuitenkin hernemäinen patti, joka ei aina häviä itsestään. Jos patti ei poistu itsestään, sen voi poistaa myöhemin kirurgisesti - kannattaa odotella muutoksia ensin parisen kuukautta ennen patin kirurgista tyjentämistä.- kiira
suomeksi toi nimi..?onko siis näärännäppy? mutta miten se näin molempiin silmiin vaikuttaa,ei missään niin lue.ja miten kauan tätä tahmaisuutta ym on,sen jopa puol vuotta jonka patti tossa voi ollakko?
- esa
kiira kirjoitti:
suomeksi toi nimi..?onko siis näärännäppy? mutta miten se näin molempiin silmiin vaikuttaa,ei missään niin lue.ja miten kauan tätä tahmaisuutta ym on,sen jopa puol vuotta jonka patti tossa voi ollakko?
Näärännäppy ja chalazion ovat eri asioita,itselläni on ollut chalazion toisessa luomessa jo muutaman kuukauden ja se on leikattu eikä vieläkään ole parantunut,eli voi siinä mennä tosiaan kuukausiakin.Kannattaa varmaan käydä lääkärille näyttämässä,lämpimiä kääreitä muutaman kerran päivässä n.10-15 minuuttia kerrallaan on suositeltu hoidoksi.
- kiira
esa kirjoitti:
Näärännäppy ja chalazion ovat eri asioita,itselläni on ollut chalazion toisessa luomessa jo muutaman kuukauden ja se on leikattu eikä vieläkään ole parantunut,eli voi siinä mennä tosiaan kuukausiakin.Kannattaa varmaan käydä lääkärille näyttämässä,lämpimiä kääreitä muutaman kerran päivässä n.10-15 minuuttia kerrallaan on suositeltu hoidoksi.
että onko tämä siis nyt molemissa silmissäni?
kun nyt toi vasen missä on patti,on selvästi parempi,vain pientä tahmaisuuden tuntua välillä ala luomella,ihan tossa sisä silmä nurkassa.
mutta nyt toi oikea silmä tuntuu aika tahmaselta.sellanen tunne,ihan kuin olisi ilmaa tuolla sisänurkassa,ja luomen alla.mitään ei ulospäin näy silmistä että olisi esim punaset jne.
ja sitten,voiko tänmä vasemman,eli patti silmän tahmaisuus johtua siitä että rakkulasta tulee sitä nestettä pois,kun se on nyt pienentynyt? - oculus
kiira kirjoitti:
että onko tämä siis nyt molemissa silmissäni?
kun nyt toi vasen missä on patti,on selvästi parempi,vain pientä tahmaisuuden tuntua välillä ala luomella,ihan tossa sisä silmä nurkassa.
mutta nyt toi oikea silmä tuntuu aika tahmaselta.sellanen tunne,ihan kuin olisi ilmaa tuolla sisänurkassa,ja luomen alla.mitään ei ulospäin näy silmistä että olisi esim punaset jne.
ja sitten,voiko tänmä vasemman,eli patti silmän tahmaisuus johtua siitä että rakkulasta tulee sitä nestettä pois,kun se on nyt pienentynyt?Ymmärrät varmaan, että tapauksestasi ei voi tehdä mitään varmoja johtopäätelmiä palstan välityksellä, näkemättä silmiäsi. Jos rähmäisyys ja ärsytysoireet silmissäsi eivät helpota, olisi parempi käydä näyttämässä niitä lääkärille. Oletko kovasti allerginen? Silloin kyseessä voisi olla myös allerginen sidekalvon tulehdus, jonka hoitoon voi käyttää antihistamiinia suun kautta tai silmiin laitettavina tippoina.
- kiira
oculus kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että tapauksestasi ei voi tehdä mitään varmoja johtopäätelmiä palstan välityksellä, näkemättä silmiäsi. Jos rähmäisyys ja ärsytysoireet silmissäsi eivät helpota, olisi parempi käydä näyttämässä niitä lääkärille. Oletko kovasti allerginen? Silloin kyseessä voisi olla myös allerginen sidekalvon tulehdus, jonka hoitoon voi käyttää antihistamiinia suun kautta tai silmiin laitettavina tippoina.
allerginen olen pesuaineille:kloriitti.ja paprikalle.molempia vältän aina joten ne tuskin tähän liittyy.
mutta kuten kerroin,olen erittäin herkkäihoinen.saan todella helposti mm ihottumaa (käsissä on nytkin kun joudun useasti töissä pesemään),finnejä tulee jos esim stressaan tai syön enemmän karkkia.ja kuiva ihoni on.
tuosta siitepöly allergiasta,se ei vaivaa yleensä kuin pari päivää silmissä,pientä tuvotusta ja kutinaa.nenän tukkoisuutta ja nuhaa voi olla sitten viikonkin.selviän kyllä ilman lääkkeitä näistä.
mutta miten kauan voin vielä rauhassa olla,ennen kuin alan sydän pamppaillen soittamaan terveyskeskuksen lekurille (lääkäri kammostani kerroin jo ekana,ja se on tosi juttu se,siksi en pikku vaivoista sinne mene)aikaa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829