Meitä kusetetaan

medianomi

Jos ette vielä ole sattuneet asiaa huomaamaan niin yritykset kusettavat media-alan työntekijöitä etenkin vastavalmistuneita alan opiskelijoita palkkaamalla harjottelijoita duuniin lupaamalla ensin maat ja mannut. Totuus on se että ilmainen työharjoittelija on aina parempi vaihtoehto kuin työntekijä jolle täytyy maksaa palkkaa. Erilaisista oppilaitoksista AMKit ja Amikset saa ihan hyviä korkeasti koulutettuja media-alan osaajia duuniin ja niille ei tartte maksaa muuta kuin nimellistä palkkaa tai harjoitteluajalta ei mitään.
Sitten kun nuori sinisilmäinen medianomi on työharjoittelun suorittanut sille sanotaan "sori ei oo nyt töitä tarjota, kiva kun kävit ja vielä kivempi kun lähet!" ja otetaan seuraava media-alan harjoittelija tilalle.

Nyt on työnantajan markkinat. Joka oppilaitoksesta suolletaan jatkuvasti pihalle media ja it-alan valmistuneita. Ja kun tarjontaa on liikaa työnantajan ei tarvitse palkoista välittää vaan työntekijöitä voidaan kierrättää ja niille kelpaa minimipalkkaus (käytännössä nimellinen korvaus ammattitason töistä).

9

1437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omia ansioitasi

      työtoveriesi ja naapurisi tuloihin kännykkäviestillä numeroon 16400.
      Tekstimalli: vero teuvo teikäläinen espoo

      • Koska

        Veroista ei pysty katsomaan suoraa palkkaa, koska hlö on saattanut tehdä esim. osan ajasta osapäivätyötä tms. Tai hän on voinut olla pois esim. opintovapaalla pari kuukautta vuodessa (joka vähentää vuosiansioista jo 2 kk yms.) Lisäksi ei pysty katsomaan lainoja yms. Ne lisää / vähentää veroja.
        Eli ei edes kirjanpitäjä pysty verotiedoista tarkistamaan hlön oikeata palkkaa. Mutta hyvä bisneshän tuo tekstaritouhu on, tuskin niitä tietoja ilmaiseksi saa.


    • Mirmeli

      poikkeuksiakin löytyy. mun pomoni on todella nihkeä ottamaan ilmaisia tai puoli-ilmaisia harjoittelijoita. syy on kuulemma se, ettei tällöin työmotivaatio ei ole tekijällä maksimissaan eikä häneltä näinollen voi vaatia samaa suoritusta kuin palkallisilta kollegoilta.

      nimittäin hänen alaisiltaan revitään kyllä kaikki mikä irtoaa ja mielellään vielä vähän enemmänkin. kuka nyt ilmaiseksi tekee 12 tunnin päiviä valittamatta ja onnellisena.

      terkuin mainostoimistorotta
      (kyllä, olen väsynyt ja katkera =)

    • san precario

      Jos sulla on kokemusta, niin kerro koska yhdessä media-alan koulutus kaupungissa järjestetään euromayday-paraati vappuna, jossa julkisesti ilmoitetaan pahimmista kynyttäjistä.
      Rohkeasti ilmiantoa kehiin.
      Alla ilmianto-kampanjan ilmoitus:
      ---------------
      Lapin Vasemmistonuoret haastaa jokaisen epävarmoissa työoloissa työskentelevän ilmiantamaan työnantajansa törkeimmät ylilyönnit. Ilmiannon voi tehdä nimettömänä suoraan Lapin Vasemmistonuorille joko internetsivujen, sähköpostin [email protected], puhelimen 0407242485 tai postin kautta Kemintie 53, 95420 Tornio.
      Euromayday-tapahtumassa julkistamme pahimpia työntekijöiden hyväksikäyttöä koskevia esimerkkejä. Huolehdimme siitä, että ilmiantajan henkilöllisyys pysyy anonyyminä.

      http://www.lavanu.org/euromayday/

    • There

      Done that. Lopettelen juuri harjoittelujaksoani eräässä tv-tuotantofirmassa. Palkkaa en ole saanut ellei sellaiseksi lasketa lounasetua (mikä on sekin sinänsä arvokas etu persaukiselle opiskelijalle). Työ ei ollut mitään glamouria, en tuntenut mitään ylpeyttä siitä, että saan olla - hallelujah - tekemässä ihan oikeaa tv-ohjelmaa. Lähinnä nolotti olla sitä firman alinta kastia ja tehdä kaikki paskimmat hommat.

      Pääpiirteissään en kyllä ole sitä mieltä, että minua olisi kusetettu. Ehdot tehtiin alusta alkaen selväksi: harjoittelu on palkaton. No, jotain pieniä odottamattomuuksia tuli vastaan. Työpäivät olivat pisimmillään 17-tuntisia, sitä en tosiaan etukäteen tiennyt. Ja vaikka minulle oli luvattu, että työtehtäväni liittyvät juuri viestinnän alaan, niin välillä sitä löysi itsensä harjan varresta, roudarin tai autokuskin roolista. Tai liittyihän sekin alaan. Siivottavat paikat olivat kuvauspaikkoja, roudattavat kamat kuvauskalustoa tai tuotantotiimin ruokia etc.

      Palkkatöitä tuolla firmalla ei todennäköisesti koskaan ole minulle tarjota.

      En ole katkera. Opiskeluuni kuuluu pakollinen harjoittelujakso, joka tuli nyt suoritettua ihan kuitenkin arvostetussa tuotantofirmassa. Opin jotain uutta, pääsin kurkkaamaan kulissien taakse, sain hyvän työtodistuksen, vietin ihan mukavia hetkiä hyvän työporukan kanssa ja sain päiväni kulumaan nopeasti. Tulipahan tehtyä.

      En ole huolissani siitä, saanko alan töitä, koska teen niitä jatkuvasti. On katsokaas muitakin mediafirmoja kuin se, missä olette harjoittelussa. Jotkut harjoittelijat tekevät sen maailman ehkä typerimmän virheen, että laskevat kaiken sen yhden ja saman firman varaan luottaen sokeasti siihen, että harjoittelu muuttuu simsalabim hyväpalkkaiseksi työksi. He eivät edes hae mihinkään muualle ja sitten heidän maailmansa kaatuu, kun ei töitä irronnutkaan.

      Itselleni harjoittelupaikka oli vain yksi sivujuonne työurallani ja opinnoissani. Pärjään ihan mukavasti siten, että tungen jalkani joka oven väliin. Olen laatinut tänä vuonna kuutisenkymmentä kesätyöhakemusta, joilla olen hakenut n. 80 paikkaan, ja olen myös pitänyt yllä kontakteja vanhoihin yhteistyökumppaneihini tekemällä free-keikkaa iltaisin ja viikonloppuisin. Tuloksena yksi parin kk:n kesätoimittajapesti eräästä lehdestä, työvuoroja eräästä tv-chatteja tuottavasta firmasta ja free-keikkoja eri lehtiin.

      Omassa tapauksessani ymmärrän harjoitteluni palkattomuuden siltäkin kannalta, että moni meistä media-alan opiskelijoistakin voisi mennä itseensä. Moniko meistä on maksanut tv-luvan? Avustamani tv-sarja on Ylen tilaamaa ja rahoittamaa tuotantoa, ja kun niin moni luistaa lupamaksuista, on Ylen pakko tinkiä jostain.

      Ja joskus nämä firmat joutuvat myös palkkaamaan ihan oikeita media-alan ammattilaisia. Jos olet ollut tarpeeksi hyvä harjoittelija, paikka on juurikin Sinun.

      • Ilmainen_tt

        "Moniko meistä on maksanut tv-luvan? " No ainakaan tuo ei enään riitä argumentiksi ilmaisille harjoitteluille, kun tv-lupa maksu menee jokaiselta verojen muodossa.


    • ilmainen_tt

      kerron räikeän esimerkin kusetuksesta: menin toimittajaharjoittelijaksi ilmaistyövoimana, toiveena saada nimeä, kun ei sitä vielä ole. Tein viikon yhtä artikkelia, luin sen vuoksi kirjan, tein pitkän haastattelun, penkoin taustat yms. Eli sydän verellä tein kunnon artikkelin. Kuinkas kävikään - työnantaja myi juttuni eteenpäin hieman muunnellen, eikä ole vielä tähän päivään mennessä julkaissut artikkeliani.
      Voin kertoa, että tästä tuli henkisesti raiskattu olo. Motivaatio laski nollaan. Huvittavinta tässä on, että ilmaisharjoittelu jatkuu ja menetän etuuteni, jos keskeytän sen. Minulla ei ole taloudellisia edellytyksiä tällä hetkellä siihen. Vaikka tuki on pieni, on se kuitenkin välttämätön.
      Media-alan töitä olen yrittänyt etsiä, mutta huonolta näyttää alan työllisyystilanne juuri nyt. Valmistun alalle vuodenvaihteessa, toivotaan, että tilanne olisi silloin jo parempi.

    • Ei tahallaan!

      Eipä tuo ole media-alan yritysten vika, vaan työkkärin ja suomenlakejen, kun ei niitä harjoittelijoiden määriä vuosittain rajoiteta, rajottas niin, että saa ottaa vaikka 1-3 harjottelijaa vuodes maximissaan. Samaa tapahtuu joka alalla.

      Itse oon samaa tehnyt, eli joo olen ottanut harjoittelijoita omaan yritykseen ja aidosti oikeesti toivonut, että töitä tulisi niin, että voisi sen työttömän osaajan palkata!

      Ei yritykset sitä tahallaan tee!

    • näin on.7

      kauhee kiire, mutta työntekijöitä ei voida palkata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe