mikä terrieri minulle, vaiko ollenkaan terrieriä?

minä-

kesällä meinasin ottaa koiran, ja terrieri olisi kokonsa vuoksi hyvä. onko mitään terrieriä joka sopisi näihin "sääntöihin":
1. kerrostaloon, joten pitäisi siis olla jonkun verran pienikokoinen, ei kuitenkaan mikään kääpiö.. :)
2. joutuu olemaan yksin joskus
3. ei olisi "räksyttäjä"
4. sopisi ensimmäiseksi koiraksi(siis omaksi, muuten on kokemusta.. :D)
5. turkki olisi suht helppohoitoinen
6. minulla on myös 2 gerbiiliä, joten osaisi olla välittämättä niistä
siis jos joku viitsisi sanoa jonkun hyvän koirarodun, kirjoittele! olisin kiitollinen! kiitos jo etukäteen!! =)

20

3442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä-

      että siis mieluiten ottaisin terrieriä, mutta sanokaa myös muunlaisia koiria! :)

      • terriereitähän

        . . . on useita. Mutta luulen että on parasta lukea koirakirjoja, koska on vaikea sanoa kun ei tiedä kuitenkaan minkä tyyppisistä tykkäät.
        No esim. Lakelandinterrieri, Walesinterrieri, Vehnäterrieri, Kerrynterrieri, Airedalenterrieri (vai onko liian iso?) sealyhaminterrieri (vai onko liian pieni?) heh ja tuo lista jatkuu...


    • sudenkorento75

      jos kokonsa puolesta terrieri on hyvä niin mitäköhän kokoa mahdat tarkoittaa, sieltä kun löytyy pienestä-keskikokoiseen.
      Ensisijaisesti kannattaa miettiä oletko itse terrieri "omistaja". Terrieri voi olla haukkuherkkä mutta opettamalla sen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Mitä tarkoitat yksinololla? Jokainen koirahan joutuu olemaan yksin työpäivän aikana joten ei se ole mikään ongelma.
      Ensimmäiseksi koiraksi kyllä, jos osaat olla johdonmukainen ja napakka koiran kasvattaja, terrierit voivat olla jääräpäitä ja itsenäisiä.
      Helppohoitoinen turkki, kyllä vain,kunhan asianmukainen trimmaus (rotukohtainen)on hoidettu, harjaus kerta viikkoon riittänee. Koska useat terrieriroduista ovat trimmattavia joten niitä on sitten kuskattava trimmaajalle (rodusta riippuen) monta kertaa vuoden aikana. Tällä hetkellä trimmaus maksaa (pieni terrieri) noin 50€.
      Monet terrierirodut ovat käyttötarkoitukseltaan olleet "rottakoiria" joten tuo gerbiiliasia voi olla vähän niinkuin ostaisi kissalle hiiriä...
      Suurin osa terriereistä on isolla egolla varustettuja. Toiset ovat ihmisystävällisiä toiset eivät ole niin vieraanvaraisia/eivät pidä lapsista. Kannattaa siis miettiä oletko itse terrieri ihminen vai sopisiko esim. seurakoira paremmin elämäntyyliisi.

    • ensimmäisenä

      vaihtoehtona tuli mieleen ceskyterrieri. Rauhallinen, mutta iloinen
      ja miellyttävä, helposti koulutettava, mm. Turkin hoito ei liene kovin vaativaa.
      Itselläni kaksi jo vähän vanhempaa kk mäykkytyttöä. Nekin ovat kyllä miellyttäväluonteisia ja ystävällisiä. Tämäkin on yksilökohtaista.
      Olen jonkin aikaa jo katsellut jotain pikkurotua, lähinnä siis terriereitä. Minulle koiran ulkonäkökin merkitsee paljon. Olen päätynyt ceskyterrieriin, kun
      uusi jäsen pikkulaumaani tulee.

      • myös, täyttää kaikki nuo kriteerit mitä aloittaja esitti. Trimmauksenkin oppii tekemään itse eli siitä trimmauksesta ei tule koneen hankinnan jälkeen paljoa kuluja. Naapuritkaan eivät ole valittaneet että koirat haukkuis yksin ollessaan (kerrostalo).


      • Anonyymi
        gilda10 kirjoitti:

        myös, täyttää kaikki nuo kriteerit mitä aloittaja esitti. Trimmauksenkin oppii tekemään itse eli siitä trimmauksesta ei tule koneen hankinnan jälkeen paljoa kuluja. Naapuritkaan eivät ole valittaneet että koirat haukkuis yksin ollessaan (kerrostalo).

        Glennit on nättejä ja sit manssit sekä saksanmetsästysterrieri


    • SaraNa

      1./3. "Pienen kokonsa puolesta staffi sopeutuu pieneenkin kerrostaloyksiöön, eikä se hiljaisena koirana valvota haukunnallaan naapureita."

      2. Voi olla yksinkin(niinkuin muutkin koirat), tosin pitkän yksinolon aikana voi tejdä tuhojaan kotona(niinkuin muutkin koirat)

      4. Itsekin otin ensimmäiseksi koiraksi staffin ja nyt niitä on kaksi.

      5. Turkki on todella helppohoitoinen.

      6. Jos gerbiilit ovat omassa häkissään tai mieluiten terraariossaan, niin eipä koira siihen yleensä kauheasti huomiota kiinnitä. Ja tuskinhan ketään ainakaan pienjyrsiöitä vapaana pitää.

      Tietoja staffista:
      http://www.staffordshirenbullterrieriyhdistys.fi/staffi.htm

      • ceskyterrieri

        niin staffihan ei sieltä pienikokoisimmasta päästä kyllä ole..
        Minä ainakin käsitän pienikokoisella alle 10 kiloista koiraa.
        Turkkihan varmaan on helppohoitoinen, ja jos ei hauku niin mikäpäs sen parempi kerrostalossa :o)


      • minä-
        ceskyterrieri kirjoitti:

        niin staffihan ei sieltä pienikokoisimmasta päästä kyllä ole..
        Minä ainakin käsitän pienikokoisella alle 10 kiloista koiraa.
        Turkkihan varmaan on helppohoitoinen, ja jos ei hauku niin mikäpäs sen parempi kerrostalossa :o)

        niin, ollaan mietitty myös westietä. en vaan oikein tiedä sopiiko se jos minulla on 2 niitä gerbiileitä(terraariossa korokkeen päällä) ja jos se turkki on vaikea hoitaa, ja jos se haukkuu paljon. ja onko se HIRMU vilkas ja sillee? :D


      • sudenkorento75
        minä- kirjoitti:

        niin, ollaan mietitty myös westietä. en vaan oikein tiedä sopiiko se jos minulla on 2 niitä gerbiileitä(terraariossa korokkeen päällä) ja jos se turkki on vaikea hoitaa, ja jos se haukkuu paljon. ja onko se HIRMU vilkas ja sillee? :D

        Meillä on pari wessukkaa kotosalla ja nehän on tunnetusti rottakoiria, joten en nyt ihan suosittelisi noita gerbiilejä kavereiksi, toki jos gerbiilit ovat korkealla niin tuskin "pikku westie" niihin pääsee käsiksi. Vapaana en antaisi pikkukavereiden juosta westien kanssa, voi tulla rumaa jälkeä.
        Westien turkki ei ole vaikea hoitaa, kerta viikkoon harjaus riitää, KUNHAN westie on trimmattu asiantuntevalla trimmaajalla noin 4-6 kertaa vuodessa. Westie nypitään ei missään nimessä saksita (paitsi tietyt kohdat) tai ajella koneella (kuin äärimmäis tapauksessa esim. virheellinen turkki). Nyppimistäkin voi opetella itse, esim. westiekerho järjestää yleensä vuosittain kursseja.
        Westie on reipas koira (poikkeuksia löytynee tietysti) jaksaa lenkkeillä mutta ei välttämättä vaadi hirveitä lenkkejä. Hirmu vilkas? riippuu mihin rotuun vertailee. Jos verrataan esim. irlanninsetteriin, niin ei todellakaan niin vilkas. Jos taas vertaa mopsiin niin on ehdottomasti pirteämpi pakkaus.
        Westie on haukkuherkkä ainakin omasta reviiristään. Haukkumisen saa kyllä pidettyä kurissa opettamalla pentua. Meillä ei esim. haukuta ovikelloa.
        Westien ulkonäkö voi pettää, eli valkoinen söpö pieni pentu on todella tarmokas ja se tarvitsee johdonmukaisen napakan kasvatuksen ja sille ei missään nimessä saa antaa periksi. Westie ei ole mikään sylikoira (viihtyy todella harvoin sylissä). Westie osaa olla myös itsekseen eikä tarvitse jatkuvaa "paapomista" kuten monet seurakoirat.
        Hyvinkasvatettusta westiestä saat iloisen, reippaan ja ihmisrakkaan kaverin.
        Tässä vielä linkki westiekerhon sivuille josta löytyy paljon tietoa rodusta sekä myös asiansatuntevat kasvattajat
        http://westie.meisseli.net/


      • SaraNa
        ceskyterrieri kirjoitti:

        niin staffihan ei sieltä pienikokoisimmasta päästä kyllä ole..
        Minä ainakin käsitän pienikokoisella alle 10 kiloista koiraa.
        Turkkihan varmaan on helppohoitoinen, ja jos ei hauku niin mikäpäs sen parempi kerrostalossa :o)

        Tosiaan painoahan sillä on(10-15kg norm.), en tullut sitä ajatelleeksi, kun kuitenkin itse miellän pieneksi koon puolesta (säkä n.40cm), tosin johtunee varmaan kun tuttavilla lähinnä rotikoita ja tanskandokkeja niin kyllä siinä omat haukut on pikkusia.:)


    • ceskyä

      tai englannin kääpiöterrieriä tai silkkiterrierikin ja dandie dinmont...helppoja niin turkkinsa kuin luonteenkin osalta. Paitsi dandy vaatii nypinnän. :)
      Haukkuminen ja yksinolo on koulutus kysymys.
      itselläni foxeja ja terrierit on ihan hyvä valinta. :)

    • Kaverini

      Minulla on 4 kk ikäinen dandie ja on kyllä tosi kiva kaveri. Omaa tahtoa löytyy mutta on tosi herttainen tyyppi, aina iloinen, eikä mitään kasvatusongelmia ole ollut. Haukkuu jonkin verran pihallamme (kun en halua jokaista haukahdusta edes kieltää), mutta ei ole missään nimessä räksyttäjä. Dandie tykkää lapsista ja vissiin kaikesta mitä maa päällään kantaa. Alunperin rottia ym. pieniä vipeltäjiä pyydystänyt rotu voi tietysti innostua gerbiileistä. En tiedä. Dandeja on aika harvakseltaan saatavissa. Onko teillä talossa hissiä? Sekin voi vaikuttaa rodun valintaan. Uskon että monesta muustakin terrieristä on sulle iloa! Terrierit jaksavat lenkkeillä ja ovat terhakoita tyyppejä. Meillä oli aiemmin kettuterrieri ja tosi kiva oli sekin poika. Vanhempana itse rauhallisuus. Hyvin käyttäytyvä ja pitkäpinnainen lasten kanssa. Eikä muuten haukkunut ollenkaan!

      • minä-

        meidän talossa ei oo hissiä, ja asutaan ylimmässä kerroksessa(tosin ei siinä talossa ku 3.kerrosta oo.. :D). mitenkä sesiihen koiran valintaan liittyy?? :-O


      • tön...
        minä- kirjoitti:

        meidän talossa ei oo hissiä, ja asutaan ylimmässä kerroksessa(tosin ei siinä talossa ku 3.kerrosta oo.. :D). mitenkä sesiihen koiran valintaan liittyy?? :-O

        minkään koiran ei ole hyvä juosta kauheasti rappuja, Mutta ei se kuitenkaan rajoita hirveästi ettei ole hissiä, jotkin on tietty varmaan täysin pois luettu, en sellaista rotua tiedä, mutta viisammat kertokoon. Ja ainahan koiran voi napata syliin ja kantaa raput kun kerran pikkukoiraa olet hakemassa.


      • minä-
        tön... kirjoitti:

        minkään koiran ei ole hyvä juosta kauheasti rappuja, Mutta ei se kuitenkaan rajoita hirveästi ettei ole hissiä, jotkin on tietty varmaan täysin pois luettu, en sellaista rotua tiedä, mutta viisammat kertokoon. Ja ainahan koiran voi napata syliin ja kantaa raput kun kerran pikkukoiraa olet hakemassa.

        en kuitenkaan mitään chihuahuan kokoista koiraa ole hakemassakaan, ja jos sellaisen ottaisin nin tottakai minä sen kantaisin jos meno näyttäisi kauhean vaikealta. =)


    • Japelihammastiikeri

      Ehdotan lämpimästi parsonrussellinterrieriä.
      Itselläni on sellainen, tällä hetkellä noin 11kk ikäinen narttu.
      Sopii pienempäänkin asuntoon, jos vain saa sitten tarpeeksi liikuntaa ja aktiiviteettia muuten. Ei räksytä turhasta, ja ne räksyttävämmät persoonat saa lopettamaan haukkumisen opettamalla ja komentamalla topakasti turhasta haukkumisesta. Turkki on todella helppolaatuinen, kaikissa kolmessa muodossa. Parsoneillahan on kolmea turkinlaatua: sileä, puolikarkea ja karkea. Sileäkarvainen on sinänsä helppohoitoinen, sillä se on todella lyhyt. Karkeakarvaisella on hieman pidempi turkki, mutta ei sekään todellakaan mikään pitkä, vaan helppohoitoinen siltä. Parsonin turkki on sitten nypittävä.
      Parsoni sopii hyvin myös ensi koiraksi, vaikka paljon puhutaankin, ettei terrieriä missään nimessä saisi ottaa ensimmäiseksi koiraksi. Parsonit ovat yleisesti ottaen luonteeltaan vilkkailta ja reippaita, erittäin oppivaisia. Osaavat sitten käyttää viisautta myös tuholaispuuhiin.
      Säkäkorkeus on nartusta ja uroksesta riippuen noin 30cm-36cm, heittojakin tapahtuu.

      • Parsoni

        Parsonia ehdottaisin minäkin. Itselläni on n.12kk vanha uros. Se on puolikarkea ja turkki on todella helppo hoitoinen ; on jo melkein vuoden, ja turkki on nypitty vasta kerra (kasvattajalle vietiin) vaikka näyttelyissäkin on käyty. Karvaa ei ole lähtenyt, paitsi silloin kun pentukarva vaihtui. Mitä siihen haukkumiseen tulee, niin naapurissa asuu toinen terrieri (pari vuotta vanhempi) narttu, ja haukkuu paljon. Meidän hauvva ei siihen reagoi. Haukkuminen oli pentuna hiukan runsaamapaa, mutta vaikkei siitä ongelmaa syntynytkään, niin koulutimme sen pois (rivitalossa kun asutaan). Nykyään ei hauku.

        Oppivainen otus on, sitä ei voi kieltää, ja hyvin ihmisrakas. Reipas kaveri, lenkille ja retkille. Ja rakastaa metsässä peuhaamista. Gerbiileistä en tiedä, mutta yleensä suhtautuu muihin eläimiin hyvin, esimerkkinä nyt vaikka semmoinen, että pihapiirissäme on paljon oravia ja siilejä, joihin se suhtautuu rauhallisesti, ja menee oitis nuuhkimaan, rakastaa muita eläimiä. Tutuilla on kissoja, joten niihinkin saatin totutettua pienenä, ei sekään ongelma ollut. Ensimmäinen oma koira, silloin kun olin aivan pieni niin meillä oli sakemanni, mutta se ei ollut ihan minulle sopivin ulkoilu kaveri =).

        jos kiinnostaa, niin tässä muutama osoite:

        http://parsonrussellinterrierit.net/index.phtml

        http://www.parsonrusselli.net/

        http://www.veetiparson.net/

        Onnea uudelle koiran omistajalle =D


    • nimetön 13

      Tässäpä olis yks... WESTIE! Siis se on ihan paras koira ikinä! MUn oma eka koira ja hyvin on kaikki opit menny perille:) varsinkin jos tykkää liikkua paljon ulkona kuten minä;) On westie siihen ehdottomasti paras ratkaisu.
      Meillä on myös yks, kaks, kol... 7! iso karjalankarhukoiraa. Ihan parhaita nekin mutta tuskin vastaavat sinun toiveisiisi... Westien pentuni nimi on RRölli ja se on oppinut kaiken mitä olen sille opettanut/ yrittänyt opettaaa;) aina hiljaa käskystä kaiken maailman sirkus temppuihin:D
      Turkin hoito helppoa;) ( ainaki minusta) pesua ei kaipaa meidän turre juuri lainkaan...
      Kun puhuin kasvatttajan kanssa sanoi ettei edes saisi liian usein pestä;) Turkki hylkiii l likaa ja kosteutta oikein hoidettuna;) Saa myös oivan näyttely koiran mikäli haluaa:)
      Itselläni se tosin on pelkkä seurqakoira;) HUom asun maalla joten saattaa ollla että olo suhteet ovat ihan toiset siellä kaupungilla;( Mutta jos vain nappasi niin suosittelen

    • Anonyymi

      Saksanmetsästysrerierin ja jacrusserinterierin sekoitus on melkoinen kokemus lempeyttä ja tulisuutta mutta ei ole iloinen kylvyistä hyppää agilityssä mahtavasti ja kettujen perässä pomppii niinkuin pupu mutta kotona sisätiloissa saat kuunnella koiraa ja koira sinua mahtava mutta vaikea miellyttää tätä koiraa upean komea ja mahtavan innokas koira aktiiviselle ihmisellä joka tykkää leikkiä koiran kanssa (vaikea miellyttää tätä koiraa) 👍😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe