Verityhjiö

Tinde

Eli polven tähystysleikkauksessa käytettiin verityhjiötä (4.4.) ja siitä lähtien on reisi kipuillut ja ollut turvoksissa. Puukon jälkeen annettiin vapaa mobilisaatio ja täysivaraus, mutta reisi kanittaa.. Pelkästään siis etureisi.
Ensiavussa kävin seuraavana päivänä tulppaepäilyn takia, mutta se suljettiin pois ja sanottiin että johtuu verityhjiöstä..
Onkos jollain ollut samanlaista ongelmaa ja jotain ratkaisuehdotusta? Kiitos!

11

10364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähystetty

      olin polvitähystyksessä 5.4. Reisilihas hellä. Voipihan olla verityhjiöstä johtuvaa tai sitten ihan itse toimenpiteestä säteilevää kipuakin... en tiedä mitä sulle on tehty ja mitä "kanittaa" tarkoittaa (heikottaa??). Kummahan se olisi jos ei missään tuntuisi toimenpiteen jälkeen. Niin ja mulla on polven yläosa turvoksissa (kudosnestettä verta) toimenpiteestä johtuen. Itse en saa varata jalalla. mutta eiköhän se siitä.....

    • Qessu

      Luultavasti sinulla on tullut verityhjiöstä reisilihakseen sen verran suurempi hapenpuute, että lihakseen on tullut pieni kudosvamma. Tällainen hapenpuutteesta johtuva lihaskudosvaurio on palautuva, sitä voisi verrata revähdykseen tai liikarasitukseen (maitohappoa kertynyt). Tiedätkö kauanko verityhjiö oli ollut päällä? Se on siis sama aika, kun mitä toimenpide on kestänyt. Suositusaika on 1- max.2 tuntia, mutta joskus näitä aikoja joudutaan ylittämään. Silloin haittavaikutusten mahdollisuus kasvaa.

      Reidessä on tulehdusoireet, siis normalli reaktio tähän kudosvammaan. Pidä reidellä kylmää useamman kerran päivässä ja ota tulehduskipulääkettä (jota luultavasti syötkin tmp:n vuoksi). Vältä kovaa rasitusta. Jos ei tokene, mene uudestaan näyttämään lääkärille.

      • Tinde

        Verityhjiö oli päällä reilun puoli tuntia, kait.. Ja tolla reiden "kanittamisella" tarkotin, sitä ettei se anna polven koukistua yhtään, ja suoristuminenkin on hankalaa.. Eli istuminen on todella hankalaa, kun pahin kipu (ja kiristys)alue on ~15cm polvesta ylöspäin, kävellessä oireet löytyy myös nivusen alapuolelta..
        Mitään ei pysty tekemään, ortopedi salli täyden varauksen ja vapaan mobilisaation, joten polven puolesta homman pitäisi jo alkaa sujumaan, reisi vaan tuppaa olemaan ongelmana..


      • Tinde
        Tinde kirjoitti:

        Verityhjiö oli päällä reilun puoli tuntia, kait.. Ja tolla reiden "kanittamisella" tarkotin, sitä ettei se anna polven koukistua yhtään, ja suoristuminenkin on hankalaa.. Eli istuminen on todella hankalaa, kun pahin kipu (ja kiristys)alue on ~15cm polvesta ylöspäin, kävellessä oireet löytyy myös nivusen alapuolelta..
        Mitään ei pysty tekemään, ortopedi salli täyden varauksen ja vapaan mobilisaation, joten polven puolesta homman pitäisi jo alkaa sujumaan, reisi vaan tuppaa olemaan ongelmana..

        Soittelin päiväkirran osastolle ja hoitsu kävi konsultoimassa jotain lekuria: viikko pari mobilatin turvin, jollei auta ni sit lekurille.
        Tää lihasvaurio on kuulemma tyypillinen verityhjiön jälkeen.. Kumma että tätä "tyypillistä" vammaa ei oo tullu ennen, sillä tää oli mun pienen elämäni 4. polvileikkaus ja nekin kolmen vuoden sisällä.. Mutta toisaalta ihan hyvä ettei oo ennen tullut, sen verran helvetillinen kipu..


      • tähystetty
        Tinde kirjoitti:

        Soittelin päiväkirran osastolle ja hoitsu kävi konsultoimassa jotain lekuria: viikko pari mobilatin turvin, jollei auta ni sit lekurille.
        Tää lihasvaurio on kuulemma tyypillinen verityhjiön jälkeen.. Kumma että tätä "tyypillistä" vammaa ei oo tullu ennen, sillä tää oli mun pienen elämäni 4. polvileikkaus ja nekin kolmen vuoden sisällä.. Mutta toisaalta ihan hyvä ettei oo ennen tullut, sen verran helvetillinen kipu..

        Lueskelin juuri netistä, että verityhjiön oikea käyttö leikkauksissa pitäisi olla ihan turvallista max. 2h. Toisaalta kaikkiin (rutiinikin-) toimenpiteisiin voi joskus liittyä pulmia. Kuinka reitesi jaksaa??

        Kuinka pian muuten olette pystyneet ajamaan autoa acl- operaation jälkeen? Mulla on lumpiojännesiirreleikkaus sekä kierukan osapoisto tehty. Aluksi varaamatta kaksi viikkoa ja siitä sitten edetään....


      • acl:n jälkeen
        tähystetty kirjoitti:

        Lueskelin juuri netistä, että verityhjiön oikea käyttö leikkauksissa pitäisi olla ihan turvallista max. 2h. Toisaalta kaikkiin (rutiinikin-) toimenpiteisiin voi joskus liittyä pulmia. Kuinka reitesi jaksaa??

        Kuinka pian muuten olette pystyneet ajamaan autoa acl- operaation jälkeen? Mulla on lumpiojännesiirreleikkaus sekä kierukan osapoisto tehty. Aluksi varaamatta kaksi viikkoa ja siitä sitten edetään....

        Itselläni kiinnitettiin kierukka acl:n rakentamisen lisäksi ja sitten tuli 6 vko keppikävelyä ilman varausta joten autolla pääsin ajamaan sit 6 vko kuluttua mutta heti hyppäsin rattiin ja hyvin sujui.
        Ohjeissa sanottiin pelkän acl:n jälkeen että heti,kun tuntee polkimet hallitsevansa ja saa varata. Fys.terapeutti sanoi, että polkimien polkeminen on juuri hyvää kuntoutusta sille lihakselle, joka täytyy polven sisäsivulta saada hyvään kuntoon polven tueksi. Joten eikun vaan auton polkimia painelemaan...


      • Tinde
        tähystetty kirjoitti:

        Lueskelin juuri netistä, että verityhjiön oikea käyttö leikkauksissa pitäisi olla ihan turvallista max. 2h. Toisaalta kaikkiin (rutiinikin-) toimenpiteisiin voi joskus liittyä pulmia. Kuinka reitesi jaksaa??

        Kuinka pian muuten olette pystyneet ajamaan autoa acl- operaation jälkeen? Mulla on lumpiojännesiirreleikkaus sekä kierukan osapoisto tehty. Aluksi varaamatta kaksi viikkoa ja siitä sitten edetään....

        Tiistaina tulee kaks viikkoa täyteen ja reisi kipuilee ihan mielettömästi vieläkin.. Polvi taipuu hikisesti ( hampaitten kiristyksellä) 90°, muttei enempää.. Samoin suoristus on työn takana. Mobilatia on nyt viikko käytetty ohjeitten mukaan.
        Päiväkirrassa sanottiin, että toi reisi-homma on tavallista verityhjiön jälkeen, mutta kuinka kauan?

        Auton ratissa oon ollut nyt keskiviikosta lähtien, eka kerta oli tuska edes ahtautua siihen ratin ja penkin väliin ja tuskalla meni, mutta kyllä nyt ajaa jo kevyesti kauppareissun.. Äkkijarrutukset tuottaa vaan vielä tuskaa ja pitkä ajomatka..
        Juoksuaskelia ei kestä vielä yhtään..


      • kipiä
        Tinde kirjoitti:

        Tiistaina tulee kaks viikkoa täyteen ja reisi kipuilee ihan mielettömästi vieläkin.. Polvi taipuu hikisesti ( hampaitten kiristyksellä) 90°, muttei enempää.. Samoin suoristus on työn takana. Mobilatia on nyt viikko käytetty ohjeitten mukaan.
        Päiväkirrassa sanottiin, että toi reisi-homma on tavallista verityhjiön jälkeen, mutta kuinka kauan?

        Auton ratissa oon ollut nyt keskiviikosta lähtien, eka kerta oli tuska edes ahtautua siihen ratin ja penkin väliin ja tuskalla meni, mutta kyllä nyt ajaa jo kevyesti kauppareissun.. Äkkijarrutukset tuottaa vaan vielä tuskaa ja pitkä ajomatka..
        Juoksuaskelia ei kestä vielä yhtään..

        Jaaha mul on reisi vieläkin kipee. Tyhjiö mulla kesti niin kauan, et oli pakko nukuttaa. Tuntu et reisi räjähtää , vaikka oli puudutettu alakerta.Mun leikkaus tehtiin maaliskuun puolivälis, et en sinuna ihmettelisi yhtään noita kipuja ja turvotuksia. Mul polvi taipuu hikiseen 80 astetta. jäykistyy heti uudelleen ja on polvesta turvoksissa.Mielestäni oot hyvin saanu koukkuun jos saat jo 90 astetta. Mullakin oli raajapainovaraus 6 viikkoo ja sellanen lasikuituputkilo piti jalan suorana, jos meni suihkuun jalka sai taipua 5 astetta.


      • mika ällä
        kipiä kirjoitti:

        Jaaha mul on reisi vieläkin kipee. Tyhjiö mulla kesti niin kauan, et oli pakko nukuttaa. Tuntu et reisi räjähtää , vaikka oli puudutettu alakerta.Mun leikkaus tehtiin maaliskuun puolivälis, et en sinuna ihmettelisi yhtään noita kipuja ja turvotuksia. Mul polvi taipuu hikiseen 80 astetta. jäykistyy heti uudelleen ja on polvesta turvoksissa.Mielestäni oot hyvin saanu koukkuun jos saat jo 90 astetta. Mullakin oli raajapainovaraus 6 viikkoo ja sellanen lasikuituputkilo piti jalan suorana, jos meni suihkuun jalka sai taipua 5 astetta.

        Olin tasan 2 viikkoo sit acl leikkauksessa ja tänää otin hakaset/mitkälietikit pois... Mulle määrättiin 100 buranaa ja 100 panacodia joista olen syönyt ekalla viikolla 3 buranaa, no jäipähän lääkkeitä tuleviin koitoksiin...
        Alussa jalkaa särki 3-4 päivää ja sitten jätin kepit pois.Taka-reittä ei kyllä pysty jännittämään täysillä ku se rupee sattumaan heti. Autoa ajoin neljän päivän jälkeen ja nyt ei ole kipuja kyllä nimeksikään lukuun ottamatta jos seisoo ja kävelee koko illan niin jalkaa rupeaa jomottamaan jonka jälkeen on pakko mennä istumaan hetkeksi aikaa...Mulla taisi olla aika hellävarainen lääkäri ku olen päässy näin pienillä kivuilla ja pystyn taivuttamaan jalkaa jo 90% liikeradasta...


    • LAJ

      minulle tehtiin polventekonivel leikkaus ,jossa käytettiin verityhjiötä ,jonka jälkeen on ollut jo sairaalasta lähtien valtavat kivut koko jalan pituudelta, kipu on valtava joka häiritsee yö-unia tuntu kun leppoon menee kipu vain lisääntyy, ja on vaikea nukku yöt menee valvoessa, sekä päivä kipu häiritsee joka päivästä toimintaa, olen kokeillut kylmä hoitoa lääkkeiden liseksi, hetkellisesti lievittänyt mutta kipu palaa takasin. tuntuu että mistään ei ole kipuun apua nyt jo tätä kestänyt neljä viikkoa leikkauksesta, ja mikä on rasittavaa lääkärit ei kirjoita lääkettä riittävästi apteekkiin jotta voisi hakee silloin kun entinen kuuri loppuu. vaan taas täytyy ottaa ensin lääkäriin yhteyttä että saisi lääkettä lisää,vain kuukausiannoksia kerrallaan kirjottaa, muutenkin on riittävästi kipuja

    • Anonyymi

      Mulle tehtiin polviproteesileikkaus viikko sitten, verityhjiö. 2,5 tuntia kesti. Jalka on kuin osittain halvaantunut. Reisi älyttömän kipeä, jalkaa ei saa nostettua, jalkapohjan liu`utus lattialla eteen ja taaksepäin ei onnistu (tuolilla istuessa eikä myöskään sängyssä, selällään maatessa). Kova kipu estää lihasharjoittelun. Kävely on hidasta ja laahaavaa, kyynärsauvoja käytän. Nelipäinen reisilihas on ilmeisesti vaurioitunut aika pahasti. Pelottaa, ettei enää kuntoudu ennalleen. Kipuja on koko jalassa, eniten etureidessä ja sääriluun ytimessä, siltä se ainakin tuntuu. Selällään maatessa, jalka suorana, nikka koukussa ei jalkaa saa nostettua milliäkään sängyn pinnasta ja reisi sattuu vimmatusti. Jäänköhän rammaksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe