Akku ja

kylmyyttä

Utelisin sielunvahvistusta päätökselleni hankkia Biltemasta ns. SMF-akun. Vene on pieni purkkari, latauksesta vastaa lähinnä aurinkokenno (35W) ja mahd. maasähkö. käyttönä keväällä ja syksyllä lämmitin, kesällä kylmälaatikko, boksit ovat keväällä pitkään merellä kylmiä.
Onko jollain kokemusta ko. akuista? Riittääkö kenno suurempaan akkuun kuin 64 Ah? Kylmälaatikkoa voi jäähdyttää sekä maa- että akkusähköllä, tarkoitus on jäähdyttää esim. 2-4 kertaa/vrk n. tunnin kerrallaan. Toimiiko akun mukana seuraava latausta osoittava mittari? Edellisen akun hankin Biltemasta 2-3 vuotta sitten, siihen olen ollut tyytyväinen. SMF-akku näyttää olevan ns. huoltovapaa, aiempiin vapaa-ajan akkuihin voi tarvittaessa lisätä vettä.

4

2168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........................

"Riittääkö kenno suurempaan akkuun kuin 64 Ah?"
      -Siis aurinkokenno voi ladata vaikka kuinka suurta akkupatteria tahansa. Suuri on kaunista.

• tiedätköhän

itse, mistä puhut.

• ..........................
        tiedätköhän kirjoitti:

itse, mistä puhut.

Omassa aurinkojärjestelmässä 2*64watin paneelit jotka työntää säätimen kautta parille 200ah:n akulle. Näiden varsinaisten järjestelmän omien akkujen rinnalle haen piharaktorista 170ah:n akun ja joskus on rinnalla ollut vielä edellisten lisäksi 65ah autonakku. Tällöin 200 200 170 65=635ah.

• Toimiva akkujärjestelmän äikaansaamiseksi, noudata seuraavat neuvot:
      1. Älä usko mitä tällä palstalla kirjoitetaan!
      2. Hanki kunnolliset (Ei Biltema) syväpurkausakut.
      3. Älä milloinkaan pura akun kapasiteetistä enemmän kuin 60%.
      4. Katso että Sinulla on riittävä latausjännite ja että akkun tasauksesta huolehditaan säännällisin välein.

Jos joudut uusimaan akkua 2-3 vuoden välein, vaikka kyseessä olisikin Bilteman akku, olit varmasti rikkonut jokin yllämainitusta säännöistä. Sääntö 4 vaatii kunnon automaattinen varaaja jolla on bulk, absorption ja float toiminto.
      Pitemmän päälle sijoitus maksaa itsenssä, sillä akkujen tuhoaminen ei ole halpa harrastus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5326
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1987
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163