Öljynsuodatin Mondeo -02

KaiP

Meinaan vaihtaa öljyt ja suodattimen lähipäivinä. Miten saan suodattimen ulos siitä "mötikästä"? Siinä on muovinen kansi ja ruuvi keskellä. Onko siinä kannessa kierteet vai lähteekö vetämällä? Tarviinko jotain erikoisavaajaa?

20

7664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jani_

keskellä on kuusiokoloruuvi josta saa suodattimen tyhjennettyä jos haluaa mutta ei siinä hirveästi suttaa vaikkei esityhjennystä tee. muuten suodatin lähtee kietämällä pois, käsin tai sitten suurella jako/kiinto avaimella, takaisin laitettaessa muista että kotelo on muovia eikä saa kiristää voimalla pienempikin riittää ja siltä pitää

• suodattimen vaihto

Ei ole niin helppoa. Ensiksikin tarvitset autonosturin. Sitten irroitat suojalevyn.
        Sen jälkeen voit vaihtaa suodattimen, joka on moderni paperipatruuna. On siis palattu 60-luvun tekniikkaan, peltiset suodatinpatruunat ovat Out. Onneksi. Ympäristösyistä vissiin.
        Öljyjä en tähän Mondeoon enää jaksa itse vaihtaa kun ei ole tuota nosturia käytössä. Muuten on hyvä auto, ei ole vielä mennyt euroakaan remonttiin rahaa jos ei lasketa kulutusosia. Ajettu 280.000 km. Jarrupalat vaihdettu eteen ja taakse ja taakse myös levyt.

• ihmeen
        suodattimen vaihto kirjoitti:

Ei ole niin helppoa. Ensiksikin tarvitset autonosturin. Sitten irroitat suojalevyn.
        Sen jälkeen voit vaihtaa suodattimen, joka on moderni paperipatruuna. On siis palattu 60-luvun tekniikkaan, peltiset suodatinpatruunat ovat Out. Onneksi. Ympäristösyistä vissiin.
        Öljyjä en tähän Mondeoon enää jaksa itse vaihtaa kun ei ole tuota nosturia käytössä. Muuten on hyvä auto, ei ole vielä mennyt euroakaan remonttiin rahaa jos ei lasketa kulutusosia. Ajettu 280.000 km. Jarrupalat vaihdettu eteen ja taakse ja taakse myös levyt.

Suojalevy? mullakin on tuo 02 eikä siinä sitä ole.

Öljyt ja suodattimen olen vaihtanut pihalla ilman minkäänlaista nosturia, ei muuta kuin joku vati alle vaan. Ja suodattimen saa pois kuten tuossa edellä on jo neuvottu.

• mitään suojalevyä?
        suodattimen vaihto kirjoitti:

Autoa vähän vaikka tunkilla ylös tai ajamalla kakkosnelosten päälle ja mies alle. Peltiset patruunat ovat tulleet jo Mondeoiden takaisin?

• Haloo
        mitään suojalevyä? kirjoitti:

Autoa vähän vaikka tunkilla ylös tai ajamalla kakkosnelosten päälle ja mies alle. Peltiset patruunat ovat tulleet jo Mondeoiden takaisin?

Ei missään nimessä auton alle pelkän tunkin varassa alkuperäiset tunkit pelkkää peltiä!
        Ja voi se tunkki kaatua vaikka se kakkonen on päälläkin.
        Mondeo 02,ssa ei vielä ole peltisuodatinta.

• Haloo kirjoitti:

Ei missään nimessä auton alle pelkän tunkin varassa alkuperäiset tunkit pelkkää peltiä!
        Ja voi se tunkki kaatua vaikka se kakkonen on päälläkin.
        Mondeo 02,ssa ei vielä ole peltisuodatinta.

"ajamalla kakkosnelosten päälle"

Et ole visiin vasaraa pitänyt kädessäsi.
        "Kakkosnelonen" = puuta yleensä mäntyä ja mitat on 2"x4" (siitä tuo nimitys) eli n. 50mm X 100mm

• haloo
        Rakentelija kirjoitti:

"Kakkosnelonen" = puuta yleensä mäntyä ja mitat on 2"x4" (siitä tuo nimitys) eli n. 50mm X 100mm

Tiedän mikä on kakkosnelonen.
        tarkoitin kakkosella vaihdetta, moni luulee että auto pysyy sillä paikoillaan kun tunkilla nostaa, kun se käsijarru on tietenkin jumissa.

• yepyep
        Rakentelija kirjoitti:

kakkosneloset ihan kätevät. niitä määkin käytän

• Rahat mennyt vikakorjauksiin??

Niin on se niin ikävää kun ite pitää öljyt vaihtaa, kun rahat mennyt mondeon kuluisten vikojen korjauksiin...
      Ja kun vaihtovälikin on lapsellisen lyhyt 20tkm/1a.

• edes öljyjä,

niin ei kannata tulla kommentoimaan, niinkuin ymmärtäisit jotain autojen vioista. Kuuntele sä vaan sitä huoltomiestä ja maksa sille valohoidosta ja kaikesta mistä se haluaa laskuttaa kun et osaa kommentoida mitään ja tiedä mikä korjaus on tarpeellinen.

• Joitain kiinnostaa

Jotkut mieluummin ropaa autoaan kuin katsoo telkkaria, mars telkun ääreen kun mikään muu asia ei saa edes muita ihmisiä kiinnostaa.

• tauno.

Itselläni on vanhakoppainen Mondeo, joka on ollut mulla nyt 8 vuotta. Kertaakaan en ole siihen itse vaihtanut öljyja ja suodatinta, koska suodattimeen ei yläkautta pääse käsiksi; pitäisi irrottaa eturengas. Olen ostanut Fordin öljyt (Mobil FE 5w-30 n. 25 e/4litraa) ja suodattimet (Motorcraft alkuperäiset 7 e/kpl) itse ja vaihdattanut ne autokorjaamolla, josta on veloitettu 15 euroa/kerta. Siihen hintaan on vaihdettu öljypropun tiivistekin. Öljyn vaihdon hinnaksi on tullut siten n. 50 euroa. Joten kannattaa sinunkin harkita, onko järkeä ryhtyä itse öljynvaihtoon, jos tuo vaihtaminen on nuinkin hankalaa. Ilman/raitisilmasuodattimen, sulkien ja sytytystulppien vaihdon olen kyllä osannut tehdä itsekin.

• 5+5

Itse vaihdatan öljynvaihto pisteessä paikkakunnallani. Juon kahvit ja luen hetken autolehteä ja työ on valmis. hintaa on tullut n.70-80e ja saan litran mukaan öljyä.

• jartsoni

ittelle ostin 3 käpälääsen öljyn avaimen räikkään just tuota öljynsuodatinta varten ei maksanu paljoa ja on erityisen tärkeää ettet kiristä liikaa kuppi on tosiaankin muovia

suodattimen numero on mu 1211 :):)

• VanhaErkki

02-Mondeo ja vaihtelin aina itse siihen öljyt, ja kerran kävi niin että tuo suodatin (alkuperäinen) ei jostainsyystä päässytkään sitä kiristäessä pyörimäänkään siinä mukana, vaan kiertyi niin että kun seuraavankerran aukaisin sen niin se oli kiertynyt tiimalasin muotoiseksi, siis aika tiukka siitä keskeltä ja muutenkin pieni suodatin, mahtoikohan se toimiakkaan kunnolla sellaisena?
      Oliskohan niin että tuo suodatinmalli muuttui tuon takia kun vika selvisi tehtaallekkin.
      Minä kiersin sen aina käsin niin lujalle kuin jaksoin ja aina piti, siinähän on ylempänä se oorengas.

• mondisti

Minä olen merkannut sen muovikupin reunaan ja siihen metalliin, mihin se pyöritetään, liiidulla merkin ennen avausta, joten tulee kiristettyä aina samaan kohtaan.

• 7+13
        mondisti kirjoitti:

Minä olen merkannut sen muovikupin reunaan ja siihen metalliin, mihin se pyöritetään, liiidulla merkin ennen avausta, joten tulee kiristettyä aina samaan kohtaan.

Tuo on sitä käytännön neroutta :) hyvä....

Katoava luonnonvara tässä kulutussopulien kansoittamassa maassa :(

• apuviiva
        mondisti kirjoitti:

Itse pysäköin auton keulan luoteeseen aamupäivällä ja auringon ollessa 47 astetta vasemman olkapään takana, on oikea aika kiristää se kuppi. Oikean kyynärpään koskettaessa 21 asteista maata ja ranteessa tuntuva suonenveto kertoo oikean kireyden. Ei siihen mitään apuviivoja tarvita.

• ympäristö_asiakin

Yksi vaihtoehto on hommata jokin hyvä öljyimuri ja vaihtaa öljyt yläkautta mittatikun kanavasta. Riippuen automerkista ja moottorista, niin öljyt saa ihan hyvin imettyä pois öljypohjaa myöten.

Omatoimisesti öljynvaihdon tekeminen on ihan kätevä asia, mutta minne viette vanhan öljyn ja suodattimen, sillä ei niitä villisti minne tahansa tule viskata, eikä vanha suodatin kuulu talousjätteiden joukkoon?

Mikäli kerrostalossa asuu ilman tallia, niin tulee löytää paikka hommaan ja hieman hankalaa puljata keräysöljy-astioiden kanssa.

Sitten jos nosturipakan tee-se-itse-hallista vuokraa, niin suunnilleen samoihin hintoihin jo jokin pikkupajakin tekee saman työn.

Itse aikanaan vuokrasin nosturipaikan pesuhallista (HKI) ja vaihdoin kaksi kertaa vuodessa öljyt ja suodattimen ja samalla pesin auton.

Ps. Käytetty S-Max diesel harkinnassa. Miten siinä suodatin sijaitsee, pääseekö siihen helposti käsiksi ja onko pahvipatruuna vai peltinen?

• semondisti

Tämäpä se monella varmaan onkin, että vaihdon jälkeen on käsissä monta litraa jäteöljyä ja öljyinen suodatin. Sitten pitää olla astia johon öljyt valuttaa tai yrittää saada osumaan sekä ehkä kanisteri, johon ne sitten laittaa ongelmajätteisiin vientiä varten. Joillakin huoltoasemilla on ongelmajätteiden vastaanottoa, jonne öljyt saa vietyä ilmaiseksi.

Itse olen siirtynyt tee-se-itse -hallin käyttäjäksi, kun siellä saa jäteöljyt ja suodattimen siististi hoidettua, ja ei tarttee ryömiä auton alla. Tosin, kotipihalla öljyt voi jättää valumaan pidemmäksi aikaa, joten valuu tarkemmin vanha pois. Aika pitkään nimittäin valuu, jos haluaa ettei tippase enää yhtään.

Luulen, että säästän noin 30 euroa, kun vaihdan itse. Puoli tuntia menee tee-se-itse-hallissa, noin 10 euroa tulee hinnaksi. Liekö tuo sen väärti. Voihan siinä pukilla katsella auton pohjan kunnon samalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe