Haluaisin osata viittomaa

Heidi-------

Viittomakieli on jotenkin todella kiehtovaa. Katson joskus viittomakielisiä uutisia ja mietin, miten kivaa olisi jos osaisin vähän sitä. Koulussa käytetään joskus sormiaakkosia kavereiden kaa jos pitää puhua luokan toiselta puolelta toiselle ilman ääntä(ehkä tyhmä esimerkki). Olisi NIIN hienoa osata kunnon viittomakieltä ihan muuten vaan. Se pitäisi saada valinnaiseksi kouluihin!

Lähden ensi vuodeksi vaihtariksi ja toivon hiljaa, että tulevassa isäntäperheessäni olisi esimerkiksi kuuro lapsi ja oppisin siellä viittomaan. Se olisi aivan mahtavaa, oppia kaksi uutta kieltä yhdessä vuodessa! Veljeni oli myös vaihdossa, Jenkeissä, ja samalla lennolla hänen kanssaan lähti myös kuuro tyttö. Ehkäpä kiinnostukseni viittomakieleen on lähtenyt juuri siitä, kun näin kuinka moni tytön ystävistä oli lähtenyt hyvästelemään häntä lentokentälle ja miten he viittoivat toisilleen.

Missäkohän voisin oppia viittomakieltä? Ainiin, olen myös ihmetellyt, että miksi viittomakielisten uutisten viittoja liikuttaa huuliaan viittoessaanb; tekevätkö kaikki kuurot näin vai tekeekö hän näin vain koska on uutistenlukija?

4

1126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viittomakieli on kiehtova kieli.
      Sitä voi oppia kansalais- ja työväenopistoissa.
      Muutamat kesäyliopistot järjestävät viittomakielen kursseja. Yliopistoissa voi Turussa lukea perusopinnot ja Jyväskylässä laajemmin. Netistä löytyy lisää tietoa...
      linkkejä:
      http://www.paajarvenky.fi/sanakirj/viitvaluusi.htm
      http://suvi.viittomat.net
      Jälkimmäisessä on videoina viittomat, mikä onkin kuvia parempi, sillä monet noista kuvista ovat aika harhaanjohtavia. Parasta olisi kuitenkin mennä kurssille, sillä saa parhaiten kuvat oikeasta viittomisesta, videotkin kun ovat vain kaksiulotteisia.
      Viittomakieli on luonnollinen kieli, johon kuuluu viittomien lisäksi huuliot. Ne ovat siis näitä huulioita, joita näet viittomakielisissä uutisissa.
      Viittomakieli ei muuten ole kansainvälistä, että jos vaihtariksi olet lähdössä, niin kohdemaassa käytetään paikallista viittomakieltä. Esimerkiksi Amerikassa ASL:ää eli amerikkalaista viittomakieltä.

• aitoon ympäristöön

Hakeudu kursseille tai vielä tehokkaampaa, jos hankit kuuroja ystäviä. Siispä kuurojen yhdistykselle aidon kielen pariin.

• myöhässä

...niitä ystäviä noin vain hankita!

• tulijoo

Heips...

Minulla on haavena opiskella viittomakielen tulkiksi. Olen katsonut kuvasanakirjoista viittomia, ja katsellut myös paljon videoita mm. kantti.net sivustolta ja oppinut aika paljon.. videoita katsellessa keskityn tarkkaan mitä eri liikkeitä käsistä lähtee ja sitä kautta ymmärrän myös pienesti mistä he puhuvat ja yritän matkia, jotta oppisin itsekin...
      Olen viime aikoina oppinut pieniä sanomisia kuten "hyvää päivää" "voi voi" "olet söpö" ja tässä eilen ja tänään katsellut videota jossa opin esittelemään itseäni vähän.. mm. kertomaan kuka olen "minun nimeni on...." ja minkä ikäinen olen "olen .... vuotta vanha" tietenkin oppimani asiat ovat vasta alussa enkä oikein hallitse niitä mutta yritän parhaani että oppisin edes jotain ennenkuin koulut alkavat ja opiskelu tulkiksi alkaa!
      Olen myös yrittänyt etsiä kuuroja ystäviä jotta voisin myös sitä kautta oppia vähän viittomaan, mutta pelkään että minut syrjitään muualle että haluaisin erikoisia ystäviä, että pääsisin pilkkaamaan tai jotain, kun taas todellisudessa haluan vain oppia mitä mielettömimmän kielen!
      Voisitteko auttaa? Ystäviä ei noin vain hankitä joo... mutta miten pääsisin edes alkuun....?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1904
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1246
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1131
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      42
      837
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe