Tuhkaa ei saa laittaa minne vaan.

myrkkynainensuomi24fi

Laki on muuttunut vähän aikaa sitten.ennen sai kaataa mihin tahansa.Nyt ei.

109

5698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkäsin

      Voi sinua pahanilmanlintu.
      Kerkisin jo tehdä testamentin: Hietaniemen kappelista tyhjään puolentoista litran maitotölkkiin tuhkat ja sitten ne mukana Sanomatalon yleisönvessaan ja tuhkat pöntöstä alas ja tyhjä muovitölkki lähimpään roskikseen. Olis päässy kaikkein halvalla.
      Mistä nyt köyhän hautaamisen rahat?

      • Mutta se viedään

        määrättyyn paikkaan.Ei kukaan ole maan pinnalle jäännyt.Sossu jos ei ole fyffeä sukulaisilla.


    • minne miut viskattaan...

      • Niin sinulla

        kuin minullakin.Se on tarkkaa hommaa.Joutuu kuittaamaan kun ottaa tuhkatkin vastaan.


      • Niin sinulla kirjoitti:

        kuin minullakin.Se on tarkkaa hommaa.Joutuu kuittaamaan kun ottaa tuhkatkin vastaan.

        vahingossa luiskahtaisi kuin tuhka tuuleen..:)


      • Kun vie uurnan
        Pirrejuupas kirjoitti:

        vahingossa luiskahtaisi kuin tuhka tuuleen..:)

        vahdille joka vie sen omaisten kanssa kuoppaan.Matkalla vois tapahtua kaikenlaista???


      • animattiN
        Kun vie uurnan kirjoitti:

        vahdille joka vie sen omaisten kanssa kuoppaan.Matkalla vois tapahtua kaikenlaista???

        Yritä. Mummoni tuhkattiin monen sadan kilometrin päässä ja kuljetettiin espooseen junalla, jossa omaiset ottivat vastaan, ei siinä viranomaisia ollut. Tuhkat olisi voinut heittää minne vain.


      • Ainakin meillä on
        animattiN kirjoitti:

        Yritä. Mummoni tuhkattiin monen sadan kilometrin päässä ja kuljetettiin espooseen junalla, jossa omaiset ottivat vastaan, ei siinä viranomaisia ollut. Tuhkat olisi voinut heittää minne vain.

        niin kuin kirjoitin.Kyllä on junaankin laitettu uurna ja omaiset ovat olleet vastaan ottamassa.Mutta sekin on kuittausta vastaan luovutettu.


      • -nainen-
        Niin sinulla kirjoitti:

        kuin minullakin.Se on tarkkaa hommaa.Joutuu kuittaamaan kun ottaa tuhkatkin vastaan.

        Kyllä joutuu tuhkan kuittaamaan vastaanotetuksi. Mutta jälkikäsittelystä ei annettu muita säädöksiä kuin se, että tuhka on hävitettävä ja sitä ei saa säilyttää esimerkiksi kotona kuin välillisesti. Maanomistajalta ei tarvitse kysyä lupaa tuhkan sijoittamiseen. Oma lähiomaiseni halusi aikoinaan tuhkansa siroteltavan Porkkalanniemestä mereen. Ja näin myös toimimme.


      • Ei minun keksimiäni.
        -nainen- kirjoitti:

        Kyllä joutuu tuhkan kuittaamaan vastaanotetuksi. Mutta jälkikäsittelystä ei annettu muita säädöksiä kuin se, että tuhka on hävitettävä ja sitä ei saa säilyttää esimerkiksi kotona kuin välillisesti. Maanomistajalta ei tarvitse kysyä lupaa tuhkan sijoittamiseen. Oma lähiomaiseni halusi aikoinaan tuhkansa siroteltavan Porkkalanniemestä mereen. Ja näin myös toimimme.

        Minulle on aivan sama mihin kukakin laitetaan.


      • Anonyymi
        -nainen- kirjoitti:

        Kyllä joutuu tuhkan kuittaamaan vastaanotetuksi. Mutta jälkikäsittelystä ei annettu muita säädöksiä kuin se, että tuhka on hävitettävä ja sitä ei saa säilyttää esimerkiksi kotona kuin välillisesti. Maanomistajalta ei tarvitse kysyä lupaa tuhkan sijoittamiseen. Oma lähiomaiseni halusi aikoinaan tuhkansa siroteltavan Porkkalanniemestä mereen. Ja näin myös toimimme.

        Maan omistajan luvalla.


    • johtuu?

      No mikä tämän muutoksen takana nyt sitten on?
      Kirkko vai?

      • selvää ensimmäisenä

        arkipäivänä.Vastaan sitten.Hyvässä lykyssä jo huomenna kun soitan työkaverille ja kysyn.


    • elävä

      Vainajalle se on yks hailee, omaisille ei.
      Jos tuhkat on vietävä kaatopaikalle, enpä viitsi mennä sytyttelemään kynttilöitä sinne jouluna...

      • kaikille osapuolille.

        Mä kerron kun saan tietää miksi on muuttunut käytäntö?


      • kaikille osapuolille. kirjoitti:

        Mä kerron kun saan tietää miksi on muuttunut käytäntö?

        kynttilän aina isän valokuvan edessä..mitä mie sinne hauvvalle ennee..


      • Mielestäni.
        Pirrejuupas kirjoitti:

        kynttilän aina isän valokuvan edessä..mitä mie sinne hauvvalle ennee..

        On yksi taivas ja yksi maa.Miksi on pakko mennä minnekkään.Voihan sitä muistaa miten vaan ja missä vaan.


      • heh.

        Jos tuhkat on vietävä kaatopaikalle, enpä viitsi mennä sytyttelemään kynttilöitä sinne jouluna////
        koska kaatopaikka synnyttää metaani kaasua,joka saattaisi jopa syttyä..kuka sitä nyt kaatopaikka- paloa haluaisi jouluaattona?


      • tuuliin samalla.
        heh. kirjoitti:

        Jos tuhkat on vietävä kaatopaikalle, enpä viitsi mennä sytyttelemään kynttilöitä sinne jouluna////
        koska kaatopaikka synnyttää metaani kaasua,joka saattaisi jopa syttyä..kuka sitä nyt kaatopaikka- paloa haluaisi jouluaattona?

        Kun sytyttää kynttilän.


    • animattiN

      Taas alkaa kakan jauhaminen. Jos ei saisi tuhkia sirotella niinkuin ennenkin, niin siitä olisi jo tiedotettu, käsittääkseni.
      Saat edelleen heittää tuhkat vaikka mereen tai metsään, riippuen vesistö määräyksistä tai jotain. Eli et tietenkään kenenkään kaivon lähettyville tai muuten epäsopivaan paikkaan.
      Näin minä sen olen käsittänyt, ja saathan vaikka pitää tuhkat kirjahyllyssäsi.

      • Kaikki muuttuu.

        Syytönhän minä siihen olen.En ole lakeja ollut laatimassa.


      • Juniperus

        Ja ennen minä tuhkastakin juttua väännän kuin likaisista miesten alushousuista.


      • animattiN
        Kaikki muuttuu. kirjoitti:

        Syytönhän minä siihen olen.En ole lakeja ollut laatimassa.

        Aiheista mistä muillakin olisi fakta tietoja, mutta sinä aloitat taas joista ei ole itselläsikään näyttää mitään. Toivon ettei aloituksesi kauaa ole palstalla.


      • Se on asiallinen.
        animattiN kirjoitti:

        Aiheista mistä muillakin olisi fakta tietoja, mutta sinä aloitat taas joista ei ole itselläsikään näyttää mitään. Toivon ettei aloituksesi kauaa ole palstalla.

        Alempana oleva aloitus on samantapainen.Miksi et sitä poisteta.Siellä ei todellakaan tiedetä mistään mitään todella.


      • kalsaritkaan
        Juniperus kirjoitti:

        Ja ennen minä tuhkastakin juttua väännän kuin likaisista miesten alushousuista.

        mitenkään mieltä ylennä.


      • muutoksia tullut
        animattiN kirjoitti:

        Aiheista mistä muillakin olisi fakta tietoja, mutta sinä aloitat taas joista ei ole itselläsikään näyttää mitään. Toivon ettei aloituksesi kauaa ole palstalla.

        Sinä AnimattiN et usko joitain asioita vähällä, kyllä olen itsekin kuullut jotain siitä, että määräykset muuttuivat, mutten tiedä niin varmasti miten. Mutta kai se on täällä Helsingissäkin, että pitäisi veneellä mennä johonkin määrättyyn kohtaan merellä johon voi laskea, jos mereen meinaa laittaa tuhkat. Mutta milläs sitten halvimmalla vois ton merimatkan hoitaa?


      • Sinä itsehän
        animattiN kirjoitti:

        Aiheista mistä muillakin olisi fakta tietoja, mutta sinä aloitat taas joista ei ole itselläsikään näyttää mitään. Toivon ettei aloituksesi kauaa ole palstalla.

        aloitat aiheita tyhjästä ja riitelet jokaisen vastaajan kanssa!


      • animattiN
        Se on asiallinen. kirjoitti:

        Alempana oleva aloitus on samantapainen.Miksi et sitä poisteta.Siellä ei todellakaan tiedetä mistään mitään todella.

        Kuin sinun junttaus haudoistakin, mikä loppujen lopuksi poistettiin.


      • Sirottelet sitten
        muutoksia tullut kirjoitti:

        Sinä AnimattiN et usko joitain asioita vähällä, kyllä olen itsekin kuullut jotain siitä, että määräykset muuttuivat, mutten tiedä niin varmasti miten. Mutta kai se on täällä Helsingissäkin, että pitäisi veneellä mennä johonkin määrättyyn kohtaan merellä johon voi laskea, jos mereen meinaa laittaa tuhkat. Mutta milläs sitten halvimmalla vois ton merimatkan hoitaa?

        yöllä tuhkat mereen!


      • Itsehän et
        animattiN kirjoitti:

        Kuin sinun junttaus haudoistakin, mikä loppujen lopuksi poistettiin.

        osaa kirjoittaa mistään asiallisesti!


      • Ei muusta.
        animattiN kirjoitti:

        Kuin sinun junttaus haudoistakin, mikä loppujen lopuksi poistettiin.

        Kuka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään!!!!


      • yksin...
        Sirottelet sitten kirjoitti:

        yöllä tuhkat mereen!

        No sehän se toimisi. Mutta miten niitten kuittausten kanssa on, missä se kuittaus pitää suorittaa, siellä Vikinglinessä?


      • Määrättyihin paikkoihin.
        muutoksia tullut kirjoitti:

        Sinä AnimattiN et usko joitain asioita vähällä, kyllä olen itsekin kuullut jotain siitä, että määräykset muuttuivat, mutten tiedä niin varmasti miten. Mutta kai se on täällä Helsingissäkin, että pitäisi veneellä mennä johonkin määrättyyn kohtaan merellä johon voi laskea, jos mereen meinaa laittaa tuhkat. Mutta milläs sitten halvimmalla vois ton merimatkan hoitaa?

        Erikoislupiakin kyllä annetaan.Luulen???


      • animattiN kirjoitti:

        Aiheista mistä muillakin olisi fakta tietoja, mutta sinä aloitat taas joista ei ole itselläsikään näyttää mitään. Toivon ettei aloituksesi kauaa ole palstalla.

        ihan yhtä hyvä kuin mikä aloitus hyvänsä...ei pidä haastaa riitaa..

        Minäkin olen kyllä jostain kuullut tai lukenut, että on tullut sellainen laki ettei näitä tuhkia saisi ripotella enää oman mielensä mukaan, ja pianhan tuo selviää kun, joko guugletat tai Wistaat...


      • Olet jo
        yksin... kirjoitti:

        No sehän se toimisi. Mutta miten niitten kuittausten kanssa on, missä se kuittaus pitää suorittaa, siellä Vikinglinessä?

        kuitannut kun olet saanut tuhkan haltuusi!


      • En viitsi väitellä.
        Sirottelet sitten kirjoitti:

        yöllä tuhkat mereen!

        Kyllä jos on ovela voi tehdä mitä vaan ja miten vaan.


      • osoite mikä jää
        Olet jo kirjoitti:

        kuitannut kun olet saanut tuhkan haltuusi!

        kirjoihin ja kansiin.Ei sen enempää.


      • lapiomiesten hommia
        Olet jo kirjoitti:

        kuitannut kun olet saanut tuhkan haltuusi!

        No tällöinhän se on sitten omalla vastuulla, miten niitä ohjeita noudattaa. Eli on säännöt, mutta ei valvontaa. Jos kerran riittää, että kuittaan krematoriossa tuhkan ja saan sitten sen kanssa mennä menojani. Käytännössä, mikä on oikeastaan muuttunut?


      • En kenenkään.
        Sinä itsehän kirjoitti:

        aloitat aiheita tyhjästä ja riitelet jokaisen vastaajan kanssa!

        Sen verran töistä viellä väsynyt että ei kiinnosta edes kinastella.


      • että ei jaksa
        Pirrejuupas kirjoitti:

        ihan yhtä hyvä kuin mikä aloitus hyvänsä...ei pidä haastaa riitaa..

        Minäkin olen kyllä jostain kuullut tai lukenut, että on tullut sellainen laki ettei näitä tuhkia saisi ripotella enää oman mielensä mukaan, ja pianhan tuo selviää kun, joko guugletat tai Wistaat...

        kirjoitella siintä asiasta.Mutta sanoi vaan että laki muuttunut.Ei muuta sanonut?


      • Niin kuin on
        lapiomiesten hommia kirjoitti:

        No tällöinhän se on sitten omalla vastuulla, miten niitä ohjeita noudattaa. Eli on säännöt, mutta ei valvontaa. Jos kerran riittää, että kuittaan krematoriossa tuhkan ja saan sitten sen kanssa mennä menojani. Käytännössä, mikä on oikeastaan muuttunut?

        monia lakeja joita ei noudateta.Ei vankilat olisi niin pullollaan jos noudatettaisiin.Ei kai kukaan lähde seuraamaan minne uurna viedään.Johan siihen tarvittaisiin kauheesti henkilökuntaa.Meillä on kello aika koska poke antaa uurnan ja koska toinen poke on haudalla.Muuta en tiedä.


      • asiallisesti.
        Itsehän et kirjoitti:

        osaa kirjoittaa mistään asiallisesti!

        En ehkä sinun mieliksesi.


      • Näinhän se on.
        Itsehän et kirjoitti:

        osaa kirjoittaa mistään asiallisesti!

        Ei voi olla kaikkien mieliksi.Eikä pidäkkään olla.


    • seasta

      ainakin kultahampaat kaivetaan pois?

      • tärkein ennen kaikkea...:))


      • Ne varmaan sulaa??????

        Kaikki ylimääräinen poistetaan.En ole kultahampaita viellä koskaan nähnyt tuhkassa.


      • Ne varmaan sulaa?????? kirjoitti:

        Kaikki ylimääräinen poistetaan.En ole kultahampaita viellä koskaan nähnyt tuhkassa.

        varmaan huuhtoa se tuhka..:/
        * sori, ihan vahinko taas *


      • huuhtoa
        Pirrejuupas kirjoitti:

        varmaan huuhtoa se tuhka..:/
        * sori, ihan vahinko taas *

        No kyllähän ne kultahampaat nypitään pois ennen polttoa. Nauloista en tiedä.


      • jo.....
        Pirrejuupas kirjoitti:

        varmaan huuhtoa se tuhka..:/
        * sori, ihan vahinko taas *

        ehdin ajatella että siivilöidäänkö ne sukulaiset sitten vai kuin? :(((


      • tärkeä.
        Pirrejuupas kirjoitti:

        tärkein ennen kaikkea...:))

        Oikeuttakin käydään perintöjen takia.


      • jo..... kirjoitti:

        ehdin ajatella että siivilöidäänkö ne sukulaiset sitten vai kuin? :(((

        kultahampaat irroitetaan, minusta se on jo ruumiin ryöstöä..:(


      • Tulihan on sen puhdistanut.
        Pirrejuupas kirjoitti:

        varmaan huuhtoa se tuhka..:/
        * sori, ihan vahinko taas *

        Ei sen puhtaampaa voi ollakkaan.


      • ja sanomista.
        jo..... kirjoitti:

        ehdin ajatella että siivilöidäänkö ne sukulaiset sitten vai kuin? :(((

        Yritän pysyä vaan asialinjalla.Vaikka kyllä kaiken tiedän siintä asiasta.


      • tärkeä. kirjoitti:

        Oikeuttakin käydään perintöjen takia.

        ainakaan kenenkään hampaita huoli, kultaisiakaan..se on vissi asia..


      • koskettavan
        Pirrejuupas kirjoitti:

        kultahampaat irroitetaan, minusta se on jo ruumiin ryöstöä..:(

        En tiedä miten niiden käy uunissa? En ole kirjoittanut että kultahampaat irroitetaan.Harvalla on varmaan kultahampaita?


      • Edes timanttisia.
        Pirrejuupas kirjoitti:

        ainakaan kenenkään hampaita huoli, kultaisiakaan..se on vissi asia..

        Rajansa kaikella.


      • kultahampaat
        koskettavan kirjoitti:

        En tiedä miten niiden käy uunissa? En ole kirjoittanut että kultahampaat irroitetaan.Harvalla on varmaan kultahampaita?

        Kyllä mä oon nähny, että omaisille annettiin jäämistön mukana vainajan kultahampaat. Kai ne sitten hautaustoimistossa on otettu ja annettu siis omaisille.


      • Tai sitten omaiset
        kultahampaat kirjoitti:

        Kyllä mä oon nähny, että omaisille annettiin jäämistön mukana vainajan kultahampaat. Kai ne sitten hautaustoimistossa on otettu ja annettu siis omaisille.

        ovat pyytäneet että ne otetaan oikkarilla.Kaikenlaisia omaisia on.


      • totisesti
        Pirrejuupas kirjoitti:

        kultahampaat irroitetaan, minusta se on jo ruumiin ryöstöä..:(

        törkeää. Kylläpä on ahneita ihmisten oltava... :((


      • Olen nähnyt ja kuullut.
        totisesti kirjoitti:

        törkeää. Kylläpä on ahneita ihmisten oltava... :((

        Käydään oikeutta jostain antiikki huonekaluista.Oikeuden käynti kalliimpaa kuin huonekalut.Mutta kun ei toisellekkaan antaisi.Ahneus on huipussaan tällaisessakin asiassa.


      • -nainen-

        Hei tuhka siivilöidään ennen uurnaan laittoa, koska palamattomat luunkappaleet, arkunhelat ja naulat otetaan pois. Lopputulos on vaaleaa karheaa tuhkaa ja sitä on noin 2,5 kg.


      • Mitä kirjoitit
        -nainen- kirjoitti:

        Hei tuhka siivilöidään ennen uurnaan laittoa, koska palamattomat luunkappaleet, arkunhelat ja naulat otetaan pois. Lopputulos on vaaleaa karheaa tuhkaa ja sitä on noin 2,5 kg.

        Kyllä lopputulos on kuin mannaryyniä.Voisi jopa erehtyä jos ei tietäisi.Tuhkaa ei ole ollenkaan.Mene kokeilemaan nyt paperipussissa hakemaan.Vähän aikaa sitten olisit saanut vaikka Valintatalon pussiin.


      • -nainen-
        Mitä kirjoitit kirjoitti:

        Kyllä lopputulos on kuin mannaryyniä.Voisi jopa erehtyä jos ei tietäisi.Tuhkaa ei ole ollenkaan.Mene kokeilemaan nyt paperipussissa hakemaan.Vähän aikaa sitten olisit saanut vaikka Valintatalon pussiin.

        Olen läheiseni tuhkan heittänyt mereen. Eli tiedän miltä tuhka näyttää, se on karkeaa luonnonvalkoista, miltei rakeista tuhkaa.

        Soettaissani aikoinaan krematorioon ja tiedustellessani heiltä asiaa, he kertoivat minulle seuraavaa: Krematoriot toimittavat tuhkan "voimapaperipussiin tai rasiaan" pakattuna asiakkaalle, ellei asiakas ole toimittanut heille noin 2,5 kg:n vetoista haluamansa laista uurnaa krematorioon.


      • Miksi väitellä?
        -nainen- kirjoitti:

        Olen läheiseni tuhkan heittänyt mereen. Eli tiedän miltä tuhka näyttää, se on karkeaa luonnonvalkoista, miltei rakeista tuhkaa.

        Soettaissani aikoinaan krematorioon ja tiedustellessani heiltä asiaa, he kertoivat minulle seuraavaa: Krematoriot toimittavat tuhkan "voimapaperipussiin tai rasiaan" pakattuna asiakkaalle, ellei asiakas ole toimittanut heille noin 2,5 kg:n vetoista haluamansa laista uurnaa krematorioon.

        Minähän sanoin että laki on lähiaikoina muuttunut.Kyllä luvalla saa tehdä mitä vaan erikseen.Kyllä nyttenkin luujauhon(mannaryynin)saa voimapussiin tai rasiaan.Eri asia miten on se minne sen saa laittaa?En viitsi enään jauhaa selvää asiaa kanssasi.Viimeksi eilen näin uurnia ja sitä mitä siihen laitetaan ja paljon muuta.


    • Alli

      Kukas sen tietää jos salaa sen ripottelee ja mitä vahinkoa siitä muka on?

      • Jokainen tekee mitä

        tekee.


    • M.orfeus

      Tuhkan saa sirotella vesistöön tai maanomistajan luvalla maalle yhteen paikkaan mutta mitään muistomerkkejä ei saa asettaa muuaalle kuin hautausmaalle.

      • niin se on sitten kalmisto.

        Ennen sai ihan mielellään viedä mökille koivun alle.Minä en ole uutta lakia säätänyt.Ja vaikea sitä on kenenkään valvoa.


      • ilmoittettava
        niin se on sitten kalmisto. kirjoitti:

        Ennen sai ihan mielellään viedä mökille koivun alle.Minä en ole uutta lakia säätänyt.Ja vaikea sitä on kenenkään valvoa.

        Saa nykyisinkin viedä vaikka mökille ja maan omistajan luvalla haudatatuhkan tai sirotella sinne. Sijoituspaikka vain on ilmoitettava krematoriolle ennen luovutusta ja sijoittaminen on tehtävä vuoden kuluessa tuhkaamisesta. Muistomerkkejä ei saa laittaa.


    • omainen.

      Äitimme tuhkauurnan laskemme ensi viikolla isän hautakumpuun. Kaikenlaisella ajatuksella voi leikitellä, mutta tosi tilanteessa vanhat perinteet tuntuvat surussa parhaimmilta. Vastoin hänen toiveitaan, kaiverrutamme nimensäkin hautakiveen. Meille lapsille on erittäin tärkeää toimia näin, koska haluamme kunnioittaa hänen muistoaan, sytyttää kynttilän ja viedä kukkia kummulle molempien muistoksi.

      • laitettukkin

        että ihminen saa viimeisen lepopaikkansa kauniilla sitä varten perustetulla paikalla.Lintujen laulun ja puiden huminan äärellä.Tuntuu omaisestakin paremmalta niin ja turvallisemmalta vaikkakin kaihoisalta.(Kyllä vanhat perinteet ovat parhaat todella.)


    • Anonymius

      anna viimeistä virallista tietoa, tämä tieto on erään seurakunnan nettisivulta..

      hautausmaan muistolehdon yhteydessä on tuhkan sirottelualue. Tuhka on mahdollista haudata myös omalle tai muulle maa- tai vesialueelle, mikäli maa- tai vesialueen omistaja tai haltija on antanut siihen kirjallisen luvan selvityksin alueen sijainnista ja omistajuudesta. Paikkaan johon laitetaan muistomerkki, on mahdollista haudata vain lääninhallituksen luvalla ja haudasta on tehtävä merkintä kiinteistörekisteriin. Tuhkaa ei saa jakaa osiin eikä sijoittaa eri paikkoihin.

      • M.orfeus

        Tuhkan saa sirotella maanomistajan luvalla maalle tai vesialueelle minnekä haluaa kun on sen ilmoittanut krematoriolle tuhkanluovutus tilaisuudessa mutta sinne ei saa laittaa muistomerkkiä. Sirottelu tai hautaaminen on tehtävä vuodenkuluessa tuhkaamisesta. Pidän minäkin omaistenkannalta parempana virallisia hautausmaita.


      • monessa osassa ja

        moniin paikkoihin.(En ole tuomari.En tunne kaikkia lakipykäliä.)Tuskin olisi mukavaa kun haettaisiin tuhkat pusseissa ja kasseissa ja Tiimarin pusseissa?Uurna saa olla millainen vaan.Monet tekevät itse.Uurnalehdot ovat erikseen.Sitä varten että sinne voi sirotella mutta määrätty alue sekin on.


      • En minä pitäisi.
        M.orfeus kirjoitti:

        Tuhkan saa sirotella maanomistajan luvalla maalle tai vesialueelle minnekä haluaa kun on sen ilmoittanut krematoriolle tuhkanluovutus tilaisuudessa mutta sinne ei saa laittaa muistomerkkiä. Sirottelu tai hautaaminen on tehtävä vuodenkuluessa tuhkaamisesta. Pidän minäkin omaistenkannalta parempana virallisia hautausmaita.

        Olis se jännä juttu kun haudattaisiin sinne sun tänne ja tuhkaus jätteet myös.Kyllä hautausmaa on hyvä ja kaunis paikka.


    • Reilut pari vuotta sitten Helsingissä Krematoriossa kysyttiin, mihin tuhkat on tarkoitus viedä. Kunta riitti tiedoksi. Tuhat sai heittää minne tahtoi, vaikka periaatteessa edellytettiin maanomistajan lupaa.

      Tietääkö joku, millaisia rajoituksia uudessa laissa määritellään`?

      Kun tuhka oli kuitattu, sen sai mukaansa vaikka halutessaan lainauurnassakin. Meillä käsiteltiin uurnaa kunnioittavasti. Se seisoi omalla pienellä muistopöydällään kotonani kukkien ja valokuvan kanssa odottamassa läheisimpien kanssa yhdessä tehtävää sirottelua ja muistojuhlaa.

      Ei kukaan mitään todistuksia tms. lopullisesta sijoituspaikasta kysellyt.

      Hoidimme asiat vainajan toivomusten ja oman parhaan käsityksemme mukaan. Mielestäni kaikille jäi kauniita muistoja tapahtumasta ja vainaja olisi varmaan ollut tyytyväinen.

      Pirullista on mielestäni se, että jos haluaa sijoittaa tuhat pääkaupungin seudun uurnalehtoon sirottelualueelle, siinä eivät omaiset saa edes olla mukana. Eivät kuulemma halua paljastaa tarkkaa kohtaa asianosaisille. Minusta on tärkeätä, että omaiset saavat hoitaa sen viimeisenä palveluksenaan. Viimeisessä omalla vastuullani olleessa tapauksessa en katsonut voivani viedä tuhkia vieraan siroteltavaksi, joten hoidimme asian omissa ympyröissämme.

      Kun äitini tuhat laitettiin sukuhautaan, siellä oli vahtimestari mukana. Hän luovutti uurnan haudalla minulle ja me kaikki lähimmät sirottelimme tuhkaa vuorotellen pieneen valmiiksi kaivettuun kuoppaan. Kuvio ei ollut etukäteen suunniteltu, mutta kaikki olivat tyytyväisiä. Minua ilahdutti ja lohdutti pieni kevyt tuhkakiehkura, joka nousi tuulenvireen mukana ylöspäin leijailemaan. Tuntui kuin siinä olisi ollut äitini viimeinen, pikkuvallaton tervehdys meille.

      Ellei tuhkaa saa itse sirotella hautausmaiden uurnalehtoon, luulen läheisempieni sirottelevan esim. omat tuhkani ihan jonnekin muualle, vaikka laittomastikin. Niin ainakin toivon.

      • Se on tavallinen harmahtava...

        Hyvä että olet ollut tyytyväinen tapaan jolla tilaisuus suoritettiin.


      • lakia

        18 §
        Tuhkan luovuttaminen
        Krematorion ylläpitäjä saa luovuttaa tuhkan vain haudattavaksi tai muulla tavoin pysyvästi yhteen paikkaan sijoitettavaksi. Luovutuksensaajan on ennen tuhkan luovuttamista ilmoitettava kirjallisesti krematorion ylläpitäjälle, minne tuhka tullaan sijoittamaan.

        Krematorion ylläpitäjä ei saa luovuttaa tuhkaa, jos on perusteltu syy epäillä, että tuhkaa tultaisiin käsittelemään tämän lain säännösten vastaisesti.

        Krematorion ylläpitäjän on tuhkan luovuttamiseen liittyvässä toiminnassa noudatettava, mitä hallintolaissa (434/2003) ja kielilaissa (423/2003) sekä laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään.

        19 §
        Tuhkan hautaaminen tai sijoittaminen muulla tavoin
        Tuhka on vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan. Jolleivät 23 §:ssä tarkoitetut henkilöt tämän jälkeen kehotuksesta huolimatta huolehdi tuhkasta, sijoitetaan tuhka vainajan kuolinpesän kustannuksella sille hautausmaalle, johon vainajalla on oikeus tulla haudatuksi.

        Tuhkan sijoittamiseen on oltava alueen omistajan tai haltijan suostumus


      • En ole perehtynyt
        lakia kirjoitti:

        18 §
        Tuhkan luovuttaminen
        Krematorion ylläpitäjä saa luovuttaa tuhkan vain haudattavaksi tai muulla tavoin pysyvästi yhteen paikkaan sijoitettavaksi. Luovutuksensaajan on ennen tuhkan luovuttamista ilmoitettava kirjallisesti krematorion ylläpitäjälle, minne tuhka tullaan sijoittamaan.

        Krematorion ylläpitäjä ei saa luovuttaa tuhkaa, jos on perusteltu syy epäillä, että tuhkaa tultaisiin käsittelemään tämän lain säännösten vastaisesti.

        Krematorion ylläpitäjän on tuhkan luovuttamiseen liittyvässä toiminnassa noudatettava, mitä hallintolaissa (434/2003) ja kielilaissa (423/2003) sekä laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään.

        19 §
        Tuhkan hautaaminen tai sijoittaminen muulla tavoin
        Tuhka on vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan. Jolleivät 23 §:ssä tarkoitetut henkilöt tämän jälkeen kehotuksesta huolimatta huolehdi tuhkasta, sijoitetaan tuhka vainajan kuolinpesän kustannuksella sille hautausmaalle, johon vainajalla on oikeus tulla haudatuksi.

        Tuhkan sijoittamiseen on oltava alueen omistajan tai haltijan suostumus

        asiaan tarkemmin.Mutta hienoa kun laitoit tekstin esiin.Kiitos sinulle.Ei tarvitse enään väitellä kun on mustaa valkoisella.(Itsellänikin on viellä aukkoja asiasta josta olemme kirjoittaneet.)Ainoastaan tiedän että laki on muuttunut.Mikään ei ole kuin ennen.


      • lakia kirjoitti:

        18 §
        Tuhkan luovuttaminen
        Krematorion ylläpitäjä saa luovuttaa tuhkan vain haudattavaksi tai muulla tavoin pysyvästi yhteen paikkaan sijoitettavaksi. Luovutuksensaajan on ennen tuhkan luovuttamista ilmoitettava kirjallisesti krematorion ylläpitäjälle, minne tuhka tullaan sijoittamaan.

        Krematorion ylläpitäjä ei saa luovuttaa tuhkaa, jos on perusteltu syy epäillä, että tuhkaa tultaisiin käsittelemään tämän lain säännösten vastaisesti.

        Krematorion ylläpitäjän on tuhkan luovuttamiseen liittyvässä toiminnassa noudatettava, mitä hallintolaissa (434/2003) ja kielilaissa (423/2003) sekä laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään.

        19 §
        Tuhkan hautaaminen tai sijoittaminen muulla tavoin
        Tuhka on vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan. Jolleivät 23 §:ssä tarkoitetut henkilöt tämän jälkeen kehotuksesta huolimatta huolehdi tuhkasta, sijoitetaan tuhka vainajan kuolinpesän kustannuksella sille hautausmaalle, johon vainajalla on oikeus tulla haudatuksi.

        Tuhkan sijoittamiseen on oltava alueen omistajan tai haltijan suostumus

        Paljon kiitoksia sinulle.
        Asia tuli selväksi, eikä ole syytä huoleen.


      • Kaikesta.
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Paljon kiitoksia sinulle.
        Asia tuli selväksi, eikä ole syytä huoleen.

        Ei ole todellakaan syytä huoleen.


    • kuopataan

      ainakin 5 metrin syvyteen hautakiveksi tulee 4 kuution graniittipaasi.

      • OLEN TODELLA ILOINEN.

        Toivottavasti lupaus pitää paikkansa?(Meillä on kyllä jo sukuhauta.)Mutta ei se haittaa jos noin hieno tilaisuus tulee osakseni? KIITOS jo etukäteen.Minuthan haudataan kuin suurmiehet!!


    • lempisanonta

      Viekää tuhkatkin pesästä.

      • jo satoja vuosia

        sitten.Minun lempilauseeni on "Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma".Helpottiko tieto?


    • animattiN

      Friidu, no onhan siellä meikäläinenkin joskus pyöriny.

      • hilmeliina

        En ole kuullutkaan ettei saisi laittaa omaan puutarhaan,jos haluaa,kun se ei ole mihin sattuu paikka.
        Anoppini tuhka,kun kaadettiin semmoiseen putkeen haudalla niin tuuli vei suurimman osan ja virkailija itse laittoi.


      • Vallilassa.

        Tiedä vaikka oltais pyöritty samoilla kulmilla.Vasiksella ja Kurvissa olen myös pyörinyt ja Linjoilla.


      • Sittenhän se on kalmisto?
        hilmeliina kirjoitti:

        En ole kuullutkaan ettei saisi laittaa omaan puutarhaan,jos haluaa,kun se ei ole mihin sattuu paikka.
        Anoppini tuhka,kun kaadettiin semmoiseen putkeen haudalla niin tuuli vei suurimman osan ja virkailija itse laittoi.

        Kysy kirkkoherran virastosta.Minne voi laittaa? Te olette laittaneet muistolehtoon tai uurnalehtoon.Mahdollisuuksia on monia.Yleensä uurna laitetaan maahan.Nyt on eko uurniakin luonnon säästämiseksi.


      • animattiN
        Vallilassa. kirjoitti:

        Tiedä vaikka oltais pyöritty samoilla kulmilla.Vasiksella ja Kurvissa olen myös pyörinyt ja Linjoilla.

        Usko että tunnemme , mutta ei se ole mahdottomuuskaan.
        Itse asuin joskus 70-80 luvun taitteessa siellä ja työpaikkanikin oli lähellä (eräs Baari) stuurenkadun ja hämeentien kulmassa.


      • Kyllä minä Stuurenkadun
        animattiN kirjoitti:

        Usko että tunnemme , mutta ei se ole mahdottomuuskaan.
        Itse asuin joskus 70-80 luvun taitteessa siellä ja työpaikkanikin oli lähellä (eräs Baari) stuurenkadun ja hämeentien kulmassa.

        ja Hämeentien tiedän.Olet ollut Paavalin kirkon vieressä.Ainakin ollaan liikuttu samassa suunnassa.Kohta minä liikun jo Honkanummelle päin.Osittain vitsi ja osittain ei.


      • animattiN
        Kyllä minä Stuurenkadun kirjoitti:

        ja Hämeentien tiedän.Olet ollut Paavalin kirkon vieressä.Ainakin ollaan liikuttu samassa suunnassa.Kohta minä liikun jo Honkanummelle päin.Osittain vitsi ja osittain ei.

        Puistossa tuli monasti istuttua silloin kun ei ne pultsarit olleet siellä. Ja niinhän se baari oli sitä vastapäätä.Sekin vain vaihtoi omistajaa ja siitä tuli kahvila niin otin loparit, tai oikeastaan konditoria-kahvila. En tiedä mikä se tänään on koko paikka.


      • animattiN
        Kyllä minä Stuurenkadun kirjoitti:

        ja Hämeentien tiedän.Olet ollut Paavalin kirkon vieressä.Ainakin ollaan liikuttu samassa suunnassa.Kohta minä liikun jo Honkanummelle päin.Osittain vitsi ja osittain ei.

        Mitä se ikä tähän taas liittyy?Kuvasi perusteella et ole paljoa minua vanhempi tai miten sen sitten katsookin.


      • Minäkään en muista
        animattiN kirjoitti:

        Puistossa tuli monasti istuttua silloin kun ei ne pultsarit olleet siellä. Ja niinhän se baari oli sitä vastapäätä.Sekin vain vaihtoi omistajaa ja siitä tuli kahvila niin otin loparit, tai oikeastaan konditoria-kahvila. En tiedä mikä se tänään on koko paikka.

        mikä siinnä paikassa missä olit duunissa nykyään on vaikka ajan usein siintä ohi.Pitää seuraavalla kerralla katsoa mikä siinnä nyt on?Sammatintiellä asui yksi ensirakkauksistani aikanaan.Kuulin jälkeenpäin että oli mennyt hirteen kun vaimo jätti.Oli nuori ja komea kundi kun luopui leikistä.Olikohan 9 raitiovaunu kun kiersi sen puiston ympäri.Voi olla että muistan väärin?Siintä on jo niin kauan.Apua kuinka aika menee nopeasti.


      • kameralla otettu
        animattiN kirjoitti:

        Mitä se ikä tähän taas liittyy?Kuvasi perusteella et ole paljoa minua vanhempi tai miten sen sitten katsookin.

        ja epäselvä.Ikä on ihmisten keksimä juttu.Jokainen on sen ikäinen kuin on.20 vuotias voi olla 60 vuotias ja toisinpäin.Isäni ja hänen vaimonsa ikäero oli 50 vuotta.Kunhan tuli horistua kun tunnen välillä itseni vanhaksi ja välillä lapseksi.Ota siintä sitten selvää?


      • animattiN
        Minäkään en muista kirjoitti:

        mikä siinnä paikassa missä olit duunissa nykyään on vaikka ajan usein siintä ohi.Pitää seuraavalla kerralla katsoa mikä siinnä nyt on?Sammatintiellä asui yksi ensirakkauksistani aikanaan.Kuulin jälkeenpäin että oli mennyt hirteen kun vaimo jätti.Oli nuori ja komea kundi kun luopui leikistä.Olikohan 9 raitiovaunu kun kiersi sen puiston ympäri.Voi olla että muistan väärin?Siintä on jo niin kauan.Apua kuinka aika menee nopeasti.

        Ratikka se minusta oli ja on varmaan vieläkin, mutta millos sinne nyrkkeilijä patsas on tullu, itelläni ei meinaan ole sellaisesta mitään kuvaa.


      • On siellä nyrkkeilijä
        animattiN kirjoitti:

        Ratikka se minusta oli ja on varmaan vieläkin, mutta millos sinne nyrkkeilijä patsas on tullu, itelläni ei meinaan ole sellaisesta mitään kuvaa.

        patsas ollut ainakin 15 vuotta suunnilleen.Kahdeksikko menee Helsinginkatua.En tiedä tai muista menikö silloin?


      • animattiN
        On siellä nyrkkeilijä kirjoitti:

        patsas ollut ainakin 15 vuotta suunnilleen.Kahdeksikko menee Helsinginkatua.En tiedä tai muista menikö silloin?

        Eipä silloo välii. No ei ihme jos en mitään patsasta muista kun omasta asumisastani on jo yli 23 vuotta ainakin.


      • En ole : )
        Vallilassa. kirjoitti:

        Tiedä vaikka oltais pyöritty samoilla kulmilla.Vasiksella ja Kurvissa olen myös pyörinyt ja Linjoilla.

        Syntynyt, mutta kylläkin asunut Vallilassa. Käynyt Mäkelän koulun. Kirkakin oli siellä samoihin aikoihin. Huoh ihan tulee haikia olo.


      • Mäkelänkoulua ei
        En ole : ) kirjoitti:

        Syntynyt, mutta kylläkin asunut Vallilassa. Käynyt Mäkelän koulun. Kirkakin oli siellä samoihin aikoihin. Huoh ihan tulee haikia olo.

        enään ole.Siinnä on joku muu juttu.Kyllä maailma on pieni.


      • myrkkynainen
        animattiN kirjoitti:

        Mitä se ikä tähän taas liittyy?Kuvasi perusteella et ole paljoa minua vanhempi tai miten sen sitten katsookin.

        Siinnä missä olit töissä on nykyään alamaailman niin sanottu räkälä.Kuulin juuri tytöltäni kun soitin ja kysyin.


      • sinne suuntaan
        animattiN kirjoitti:

        Eipä silloo välii. No ei ihme jos en mitään patsasta muista kun omasta asumisastani on jo yli 23 vuotta ainakin.

        Tarkoitan nyrkkeilijää jonka patsas on siinnä Paavalin kirkon puistossa.Kirjoitin alemmaksi vastauksen siintä kulman kahvilasta missä olit.


      • kulettu
        On siellä nyrkkeilijä kirjoitti:

        patsas ollut ainakin 15 vuotta suunnilleen.Kahdeksikko menee Helsinginkatua.En tiedä tai muista menikö silloin?

        Se kahdeksikko varmaan lähtee sieltä Paavalin puistosta ja kulkee Helsinginkatua myöten Ruoholahteen. Oon itekkin siellä kuljeskinut, Sammatintielläkin, tosin asuin aikanaan Kalliossa. Kesäisin ihan hyvä fiilis Helsinginkadulla. Oli ainakin ennen.


      • animattiN
        myrkkynainen kirjoitti:

        Siinnä missä olit töissä on nykyään alamaailman niin sanottu räkälä.Kuulin juuri tytöltäni kun soitin ja kysyin.

        Ole muuttunut sitten miksikään, kun silloin aikoinaan siinä oli Grilli Taurus missä olin töissä.


      • Ja linjoilla
        kulettu kirjoitti:

        Se kahdeksikko varmaan lähtee sieltä Paavalin puistosta ja kulkee Helsinginkatua myöten Ruoholahteen. Oon itekkin siellä kuljeskinut, Sammatintielläkin, tosin asuin aikanaan Kalliossa. Kesäisin ihan hyvä fiilis Helsinginkadulla. Oli ainakin ennen.

        ja Vallilassa.Kyllä varmaan Hesarilla on vielläkin hyvä fiilis.Kyllä sielläpäin liikun.Veljeni asuu viidennellä linjalla.Asunut koko ikänsä.


      • nyt joku räkälä.
        animattiN kirjoitti:

        Ole muuttunut sitten miksikään, kun silloin aikoinaan siinä oli Grilli Taurus missä olin töissä.

        Alaspäin on mennyt sekin paikka sitten sinun aikojen.


    • Anonyymi

      Minä tapaan viedä tuhkat pellolle tai metsään. Kun talvikaudella polttelee puuta sellaiset 7- 10 pinokuutiometriä, tuhkaa kertyy jonkin verran ja tuhkahan on hyvää lannoitetta.

      • Anonyymi

        Lannoite väärässä paikassa ei välttämättä ole hyvä asia.


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3227
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1086
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1043
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      54
      972
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      934
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      839
    Aihe