Ei sianlihaa, mutta miksi ei?

Syytä etsin

Olen kuullut useammalta taholta, ettei sianlihaa kannata syödä, kun se ei ole terveydelle hyväksi. Mistä syystä näin?

Yksi kuulemani selitys on, että elimistössä muodostuu sianlihan "polttotuotteena" formaldehydiä, joka on myrkyllistä. Onko tämä joku tutkimustulos (mistä) vai vain uskomus?

25

8007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läskiälotinaa

      sianlihan haju jo oksennusreaktion. Kerran tuntui että lähtee taju kun sitä vielä söin. Siihen kertaan lopetin. Pahoinvointi oli tosi paha.
      Olen kuullut, että sian geenit on niin lähellä ihmisen geenejä, tms.
      Olen siis varttisika. ;)

      • elämässä muslimi ?

        Ihan sama juttu, sianlihan haju saa jo yrjön lentämään. En todellakaan voi syödä sikaa, naudanlihasta ei tule tuollaista reaktiota, ihme juttu.


      • kusen haju
        elämässä muslimi ? kirjoitti:

        Ihan sama juttu, sianlihan haju saa jo yrjön lentämään. En todellakaan voi syödä sikaa, naudanlihasta ei tule tuollaista reaktiota, ihme juttu.

        Sianlihassa on urea-aineita eli se haisee ammoniakille eli suomeksi sanottuna kuselle. Mielestäni aivan luonnollinen selitys hajulle - ei mikään ihmejuttu.


      • Nimetön
        elämässä muslimi ? kirjoitti:

        Ihan sama juttu, sianlihan haju saa jo yrjön lentämään. En todellakaan voi syödä sikaa, naudanlihasta ei tule tuollaista reaktiota, ihme juttu.

        Enää en voi syödä possua lainkaan. Se alkoi pikkuhiljaa, noin puolitoista vuotta sitten. Sikaa kun kypsensin, niin se alkoi haisemaan nenässäni pahalle. Ja kerta kerralta pahemmalle. Miun mielestä sianliha haisee ihan sianpaskalle, näin karusti sanoen. En sitten enää sitä pystynyt syömään, ajatuskin etoo!
        Mie kyllä uskon, että jotain outoa siinä on, kun niin monet kokevat juuri sianlihan epämiellyttävänä. En ole koskaan kuullut kenenkään yökkivän naudanlihalle.
        Kuulemani mukaan sianliha on todella lähellä ihmisenlihaa, liekö siis geeneihin koodattu joku juttu, että tätä ei ole hyvä syödä.


      • ainakin ....

        minun lapsuudesani ennen sioille syötettiin kaikki ihmisten ruokien tähteet.Myös jos joku kotieläin kuoli vietiin sikakalaan sikojen ruuaksi.Ei ole tehnyt pahemmin mieli sikaa syödä sen jälkeen.


      • Anonyymi

        Jos haju oli paha miin liha oli pilaantunutta ja sinä söit...🤣🤣


    • Sika

      Kaikki liha on elimistölle haitallista, mutta eläinproteiinia elimistö rakennusaineekseen tarvii. Eli liha on hyvä eläinproteiinin lähde. Aikuiselle riittää 200g viikossa jos ruokavalio sisältää myös muita eläinproteiineja.

      Sianliha sisältää haitallisia urea-aineita enemmän kuin naudanliha, ja näistä aineista johtuen sianliha haisee voimakkaastikin ammoniakille. Moni kokee ammoniakin hajun epämiellyttäväksi. Näistä urea-aineista johtuen maksa ja munuaisvaivoista kärsivien on syytä rajoittaa sianlihan käyttöä, mutta terveille kohtuullisesti lihaa syöville ei mitään haittaa ole.

      Jos mitä tahansa lihaa syö ainoastaan eläinproteiinin tarpeen tyydyttämiseksi niin mitään haittoja minkään lihalajin syönnistä ei ole.

      • Tuottaja

        Eräs lääkäri kerran sanoi, että liha sisältää virtsa ja muita puriiniaineita, jotka ovat suoria jätteitä eläimen aineenvaihdunnasta.

        Vaikka olenkin ollut ammatillisesti sianlihan tuottaja ja tilalta lähti vuodessa n. 2000 sikaa teuraaksi vuosittain, meillä ei itsellä juuri koskaan ollut joulukinkkuakana.

        Muutaman harvan kerran isäntä sitä paistoi, ja se haju minuakin yökötti. Minä en tarvitse kuin siivun syödä sianlihaa, kylläpä on nivelet kipeet.

        Kun niitä possuja hoitelin, niin en ikimaailmassa, vaikka en saisi kipujakaan, pistäisi possua suuhuni. Kun olosuhteet ovat otolliset, sian karsina pysyy siistinä ja käyvät paskomassa omassa vessassaan, muta sian tapa on kytätä, milloin se pötkylä tipahtaa toisen saparon alta, ja heti sitä paksaläjää siinä massuttelemaan ja maiskuttelemaan. Kyllä ne syövät toistensa paskaakin siinä samalla.

        Ja jos ilmastointi tekee pienenkin virheen, silloin karsinat sotkeentuu, ja kuseevat ja paskovat ympäri karsinaa. Siinä ne oikein nauttivat kellimisestä, siinä kuraliejussa kesäisin.

        Kyllä mä niitä hoidan, mutta älkää ikänä puhuko syömisestä mitään vaikka ei kipujakaan tulisi, en kyllä saisi sitä suustani alas.


      • läskiälotinaa

        Mulla on just kummassakin jotain häikkää,liittyy kyllä erääseen toiseen sairauteen. Aina oppii jotain uutta!


    • normaalia..

      Sianliha on aivan normaalia ihmisen ruokaa! Kohtuullisesti kun syö niin ei varmasti ole mitään ongelmaa. Muut väitteet on höpötystä. Eikä se formaldehydi ole mikään tutkimustulos vaan luulo.

      • Maagikko

        Entisenä teurastamotyölaisenä tiedän että sialla on samanlainen suolisto kun ihmisellä.


      • Sika
        Maagikko kirjoitti:

        Entisenä teurastamotyölaisenä tiedän että sialla on samanlainen suolisto kun ihmisellä.

        ...kasvissyöjä kun on...


    • formaldehydi

      ole aikoinaan lastulevyissä käytetty liima aine.

      • Se syytä etsivä

        Näitä vastauksia kun luki, niin entistä enemmän vahvistui se ajatus, ettei sianliha ole mitään terveellistä syötävää. Kunnollista selitystä ei sille ei tässä ole oikein löytynyt, siis sellaista tieteellisperäistä, mutta nuo kokemuksenne ja tiedonjyväsenne olivat ihan arvokkaita. Ei tee mieli syödä sikaa, joka syö omaa tai toisten sontaa...

        En siis yhdy teidän joidenkin mielipiteisiin siitä, että sianliha on ihan normaalia ja hyvää ruokaa. Ehkä jonkun elimistö kestää melkein mitä vain, jos on superterve, mutta minä en ole, enkä aio sikaa enää syödä, jos voin sen välttää. Tieteellisiä tai muuten fiksuja selityksiä sianlihan epäterveellisyydestä voi vielä esittää!


      • Sika
        Se syytä etsivä kirjoitti:

        Näitä vastauksia kun luki, niin entistä enemmän vahvistui se ajatus, ettei sianliha ole mitään terveellistä syötävää. Kunnollista selitystä ei sille ei tässä ole oikein löytynyt, siis sellaista tieteellisperäistä, mutta nuo kokemuksenne ja tiedonjyväsenne olivat ihan arvokkaita. Ei tee mieli syödä sikaa, joka syö omaa tai toisten sontaa...

        En siis yhdy teidän joidenkin mielipiteisiin siitä, että sianliha on ihan normaalia ja hyvää ruokaa. Ehkä jonkun elimistö kestää melkein mitä vain, jos on superterve, mutta minä en ole, enkä aio sikaa enää syödä, jos voin sen välttää. Tieteellisiä tai muuten fiksuja selityksiä sianlihan epäterveellisyydestä voi vielä esittää!

        No joo... broilerit syövät suhteessa moninkertaisen määrän ulostettaan sikoihin verrattuna. Sikojen en ole juurikaan nähnyt ulostettaan syövän, mutta broilerit syövät ulostetaan jatkuvasti ja runsaasti - myös munituskanat.

        Ne sianlihan sisältämät urea-aine sisällöt on tieteellisesti todettu. Tutkimustuloksista olen sen tiedon saanut.


    • Ginger

      Ja sitä lantaa kipataan kasvien niskaan lannoitteeksi. Kyllä maailma hukkuu p*skaan!

    • Sian Purija

      Paljon possua kokkailleena olen huomannut, että parasta tulee kun kuumentaa lihat kahteen kertaan. Eli ensin paistaa paistin, padan tai muun ruoan. Sitten antaa sen kokonaan jäähtyä vaikka parvekkeella yön yli, ja siitä sitten otetaan annoksia jotka kuumennetaan. Tuloksena on herkullista ykkösluokkaista paistia.

    • PLEASE

      Olen nivelreumaa sairastava ja mulle lääkäri jo 10v sitten suositteli sianlihan syömisen lopettamista ja on nivelkivut ja väsymys kyllä vähentyneet. Jos joku tietäisi nettiosiotteita virallisista tutkimustuloksista jos sellaisia on niin kertoisitteko!! PLEASE!!

    • Näinmulla

      Mulle sianlihan syöminen teki aina ikeneet todella kipeiksi ja turvonneiksi.
      Nyt oon menny puolisen vuotta ilman possua ja ilman kipeitä turvonneita ikeniä👍
      Myös kaikki karkit/ hyytelöt joissa käytetään sikaa olen jättänyt pois

      • Anonyymi

        Saman tekee minulle. Huomasin tämän jo vuosia sitten ja olin pitkään ilman sianlihaa, ikenet voi hyvin. Eilen söin palan kinkkua, ja pari tuntia sen jälkeen ikenet vuotaa verta. Kinkku jää osaltani (tänäkin vuonna) syömättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman tekee minulle. Huomasin tämän jo vuosia sitten ja olin pitkään ilman sianlihaa, ikenet voi hyvin. Eilen söin palan kinkkua, ja pari tuntia sen jälkeen ikenet vuotaa verta. Kinkku jää osaltani (tänäkin vuonna) syömättä.

        Minulle tekee saman. Ikenet alkaa vuotaa verta kuin pahassa ientulehduksessa. Myös vatsa kipeytyy. Tästä syystä en ole enää vuosiin syönyt sianlihaa, eikä se tunnu ruoalta lainkaan.


    • RöhRöhRöh

      Olet sitä, mitä syöt!
      Eli, kun syöt sikaa, niin sinusta tulee SIKA!

    • YlimieliUskonto

      Nämä on usein uskonnollista horinaa, ohjeistusta,
      (Trikiini vaara oli lähi-idässä, kun siellä ei hygienia toimi...)

      Mutta todellisuudessa lampaan ja naudan rasva on epäterveellistä.
      Sianrasva on parempaa terveydelle!!

      Ja toi uskonnollinen trauma, lasten sukupuolielinten silvonta, ruoka pelottelu yms,. Se on uskonnollista eriytymistä, valtapolitiikkaa. Ylimielistä paremmaksi julistautumista,. -- naivisti ylimielistä toimintaa!!

      • Possun-turaaja

        Vai horinaa!? Katso noita raukkoja skeptikkoraukkoja, jotka syövät yksinomaan sianlihaa, niin heistä on tullut täysiä sikoja käytökseltään.
        Tälläkin palstalla sikailevat jatkuvasti.


    • Tsemppiiii

      Mä kyllä arvostan ihmisiä jotka ei syö sikaa mutta enmä halveksi niitäkään jotka syö.
      On tiettyjä tapoja ja asioita mihin meidät on kyllästetty jo lapsena ja siksi monikin asia tuntuu varsin luonnolliselta.
      Kuitenkin on hyvä tutkia elämän "mystiikkaa"jokainen itsekseen ja toimikoot niinkuin oikeen havaitsee ilman et lähtee kuitenkaan tuomitsemaan ketään.
      Tsemppiä ja elämän valoa jokaiselle💖

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe