MARSUN RUOKAA!!!??

kanegirl

SAAKO NÄITÄ ANTAA MARSUILLE:
juustoa?
raejuustoa?
raakaa jauhelihaa... ??
raakaa jauhelihaa saa ainakin antaa pikkuisen hamstereille.
entäs sitten sitrushedelmät?
sen tiedän että sitruunaa ei saa antaa mutta jotku antaa appelsiineja ja mandariineja..
HELP!!!??!!!

35

4151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marsuli

      Noista ei saa antaa mitään!!!! Marsut ovat kasvinsyöjiä, joten eivät syö eläinperäisiä tuotteita!!!

      Jos sinulla on marsu niin käyppä ostamassa eläinkaupasta pellettiä ja heinää. Ja vaikka marketista porkkanaa ja makupaloiksi omenaa tai kurkkua... Marsut eivät myös syö sitrushedelmiä ja niitä ei saa myöskään antaa!

      Meneppä vaikka lukemaan marsun hoidosta ja ruokinnasta: www.marsut.net tai www.marsukasvattajat.com

    • Sunnikka

      Joko on todella huono provo tai sitten ihminen joka ei tosissaan välitä ottaa aikaisemmin selvää marsujen hoidosta...

      raejuusto: EI.
      raaka jauheliha: EI.
      sitrushedelmät: EI.

      Ni. Ja ettet kyselisi enempää, niin:

      maito: EI
      sipuli: EI
      suklaa: EI
      muut makeiset: EI
      murot: EI
      kypsä jauheliha: EI
      kissanruoka: EI
      koiranruoka: EI
      kanankoivet: EI

      .. listaa voisi jatkaa. Mutta enpä jaksa.

      • marsuli

        Olen aivan samaa mieltä kanssasi Sunnikka. Hänen varmaan kannattaisi hankkia rotta! Sehän syö varmaan noita ruokia... Paitsi makeisia.


    • maassukka

      toivottavasti tämä on vain provo!!!! älä syötä marsulles mitään muuta kun heinää ja vettä, ennen kun otat oikeesti selvää asioista! ellet kerennyt tappamaan marsuas jo???
      Ei mitään, toistan,mitään! noista ruuista saa antaa!!!!

    • kanegirl

      OONKO MISSÄÄN VAIHEESSA SANONU ETTÄ MULLA OLIS MARSU??
      OK, KYSYIN VAAN MUN KAVERIN PUOLESTA KU SILLÄ EI OO NETTIÄ!!!!
      JA AIKA MONESSA PAIKASSA (NETISSÄ) KASVATTAJA ON KERTONU ITE ET ANTAA MANDARIINEJA!!!!

      • HAISTA VITTU HUORA

        TURPA KII HUORA!HETI NÄÄ VITUN ÄMMÄT ALKAA RAGEEN OTA SE KYRPÄ SUUHUN JA TUU VITTUILEEN SEN JÄLKEEN SAATANA!!!!!!!!!


      • Anonyymi

        Marsuille ei saisi antaa mitään sitrushedelmiä.


      • Anonyymi
        HAISTA VITTU HUORA kirjoitti:

        TURPA KII HUORA!HETI NÄÄ VITUN ÄMMÄT ALKAA RAGEEN OTA SE KYRPÄ SUUHUN JA TUU VITTUILEEN SEN JÄLKEEN SAATANA!!!!!!!!!

        ei tarvitse olla kyllä noin ilkeä koska eihän sille voi mitään jos ei tiedä


    • minä vain

      ei noita saa antaa.
      mutta olen samaa mieltä että ei tarvitse suuttua jos toinen ei tiedä.
      kuka nyt raakaa lihaa marsulle syöttää?
      äly ohoi??

      • maahan

        Täällä on ollut niin paljon selviä provoja juuri näistä aiheista, ettei tarvitse ihmetellä jos kommentit ovat kiivaita.

        Ketjun aloittajan olisi kannattanut mainita, että kyselee kaverinsa puolesta. Olisi vastaukset olleet vähemmän 'henkilökohtaisia'. Kai sitä itsekunkin tarvitsisi lukea kirjoittamansa uudeleen ennen lähettämistä...


      • mieltä
        maahan kirjoitti:

        Täällä on ollut niin paljon selviä provoja juuri näistä aiheista, ettei tarvitse ihmetellä jos kommentit ovat kiivaita.

        Ketjun aloittajan olisi kannattanut mainita, että kyselee kaverinsa puolesta. Olisi vastaukset olleet vähemmän 'henkilökohtaisia'. Kai sitä itsekunkin tarvitsisi lukea kirjoittamansa uudeleen ennen lähettämistä...

        Älkää nyt noin kiivaasti ja tosissanne asioita ottako! Kun luin tuon kanegirlin ensimmäisen viestin niin rupeshan sitä heti ajattelemaan että onpas tyhmä! Mutta kaikkea saa kysyä jos ei tiedä, tuskinpa itsekkään tiesitte joskus kauan sitten saako marsulle antaa sitrushedelmiä! Ja sanoiko Kanegirl että hänellä on marsu?! Ei sanonut!!! Mutta nyt myös Kanegirlille: Järjen käyttö on sallittua. Voihan sitä itsekkin miettiä saako marsulle antaa jauhelihaa vai ei! Marsu on kasvissyöjä eikä se syö sitrushedelmiä, ellei sitten ihminen anna, mutta vaikka ihminen antaisikin, se ei välttämättä syö niitä...


      • kasviksia
        mieltä kirjoitti:

        Älkää nyt noin kiivaasti ja tosissanne asioita ottako! Kun luin tuon kanegirlin ensimmäisen viestin niin rupeshan sitä heti ajattelemaan että onpas tyhmä! Mutta kaikkea saa kysyä jos ei tiedä, tuskinpa itsekkään tiesitte joskus kauan sitten saako marsulle antaa sitrushedelmiä! Ja sanoiko Kanegirl että hänellä on marsu?! Ei sanonut!!! Mutta nyt myös Kanegirlille: Järjen käyttö on sallittua. Voihan sitä itsekkin miettiä saako marsulle antaa jauhelihaa vai ei! Marsu on kasvissyöjä eikä se syö sitrushedelmiä, ellei sitten ihminen anna, mutta vaikka ihminen antaisikin, se ei välttämättä syö niitä...

        kannattaa tosiaan ottaa ensin selkoa vaikkapa netistä googlesta hakusanalla marsu ja marsun ruokavalio, marsut.net on myös hyödyllinen paikka käydä. Lisäksi voi ensin hakea kirjastosta kirjan marsuista ja tutustua ensin miten niitä hoidetaan, eikä vaan kattoo "ai kun on söpö, mä haluun ton". ja sit vasta mietitään mitä sille syötetään!!! Järjen käyttö on sallittu ja etsii tietoo ensin ennen kuin hommaa eläimen! Oikein vihaksi pistää kun ei viitsi vaivautua etsimään tietoa vaan hankkii eläimen ensin.


    • Luojan lapsi

      voi elämän kevät! mulla on masrsu ja se on 100% kasvissyöjä! me ei olla sille ees ikinä tarjottu mitää tollasta!!!

      • .Z.a.C.u.

        Moips! Siis hyvä että kysyit!!!!!!!!
        Marsulle EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa antaa sitrushedelmiä,lihaa tai mitään eläinperästä!!!
        Tiedät kai mitä "eläinperäinen" tarkoittaa?
        No esim. kananmunia ei marsulle saa antaa,koska ne on tullu kanasta ja kanat on eläimiä!
        Olen varma,että salaatti & varsinkin PERSILJA sulattavat jok'ikisen marsun sydämen,niin hyvää se on! Siis marsut syövät vihanneksia ja kannattaa myös kokeilla kuivaa,kovaa leipää! Se on hyväksi hampaille,mutta vaaleasta leivästa maha menee sekaisin!! Ja ÄLÄ kiltti anna pahvia!!!!!!!!!!
        Joku raukka kysyi,että saako marsulle antaa pahvia?? Siis EI TIETENKÄÄN,ne on gerpiilien juttu! No nii,toivon että luit tämän. :))


      • ...
        .Z.a.C.u. kirjoitti:

        Moips! Siis hyvä että kysyit!!!!!!!!
        Marsulle EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa antaa sitrushedelmiä,lihaa tai mitään eläinperästä!!!
        Tiedät kai mitä "eläinperäinen" tarkoittaa?
        No esim. kananmunia ei marsulle saa antaa,koska ne on tullu kanasta ja kanat on eläimiä!
        Olen varma,että salaatti & varsinkin PERSILJA sulattavat jok'ikisen marsun sydämen,niin hyvää se on! Siis marsut syövät vihanneksia ja kannattaa myös kokeilla kuivaa,kovaa leipää! Se on hyväksi hampaille,mutta vaaleasta leivästa maha menee sekaisin!! Ja ÄLÄ kiltti anna pahvia!!!!!!!!!!
        Joku raukka kysyi,että saako marsulle antaa pahvia?? Siis EI TIETENKÄÄN,ne on gerpiilien juttu! No nii,toivon että luit tämän. :))

        Z.a.c.u. kuinka paljon sinä mahdat marsuista tietää ja kuinka kauan sulla on ollut marsuja?En nyt halua loukata tai muutenkaan yrittää esittää jotain parempaa kuin muut!Marsuille ei missään nimessä saa antaa noita sitruunahedelmiä tai muuteenkaan lihaa tai eläinperäisuuksiä.Ja ei se pahvi mitään tappavaa ole eikä siitä kyllä mitään hyötyäkään ole Z.a.c.u.Mitä pellettiä annat marsullesi(jos sul semmonen on?).Samoin taas sulle Z.a.c.u,että marsuiile ei edes suositwlla annettavaksi mitään salaattia sillä siitä ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin se voi aiheuttaa virtsakiviä.En mä ainakaan mitään salaattia antais vaan antaisin että hyvää että terveelistä porkkanaa ja lanttua ja silloin tällöin näkkileipää,kyllä joskus tuota persiliaakin joskus annan mutta en tietenkään jastkuvaan tahtiin.Mitä kaikkea sinä Z.a.c.u mahdatkaan marsuillesi antaa kuin tuollaisia neuvoja annat,joo että salaatti on niin hyvää,tarkoitit varman niin haitallista ja hyödytöntä vai?En nyt halua loukata tai muutenkaan mutta inhottaa kun jotkut yrittävät olla parempia kuin muut!!Ja viellä yksi juuttu sulle Z.a.c.u mitä pellettiä annat??


      • Eva
        ... kirjoitti:

        Z.a.c.u. kuinka paljon sinä mahdat marsuista tietää ja kuinka kauan sulla on ollut marsuja?En nyt halua loukata tai muutenkaan yrittää esittää jotain parempaa kuin muut!Marsuille ei missään nimessä saa antaa noita sitruunahedelmiä tai muuteenkaan lihaa tai eläinperäisuuksiä.Ja ei se pahvi mitään tappavaa ole eikä siitä kyllä mitään hyötyäkään ole Z.a.c.u.Mitä pellettiä annat marsullesi(jos sul semmonen on?).Samoin taas sulle Z.a.c.u,että marsuiile ei edes suositwlla annettavaksi mitään salaattia sillä siitä ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin se voi aiheuttaa virtsakiviä.En mä ainakaan mitään salaattia antais vaan antaisin että hyvää että terveelistä porkkanaa ja lanttua ja silloin tällöin näkkileipää,kyllä joskus tuota persiliaakin joskus annan mutta en tietenkään jastkuvaan tahtiin.Mitä kaikkea sinä Z.a.c.u mahdatkaan marsuillesi antaa kuin tuollaisia neuvoja annat,joo että salaatti on niin hyvää,tarkoitit varman niin haitallista ja hyödytöntä vai?En nyt halua loukata tai muutenkaan mutta inhottaa kun jotkut yrittävät olla parempia kuin muut!!Ja viellä yksi juuttu sulle Z.a.c.u mitä pellettiä annat??

        Munkin mielestä .Z.a.C.u. yrittää esittää parempia kun muut. Yhdessäkin viestissä: "Yksi raukka ei tiennyt saako marsulle antaa pahvia". Jos en tiiä jtn, en vastaa. Tunnen .Z.a.C.u. :n irl. Supa Guineaa nyt taitavat syöttää ja Belloa. Ennen syöttivät Oskua, onneksi vaihtivat. Heinää mitä he syöttävät, on aika keltaista. He eivät ikinä pese marsunsa rasvarauhasta, koska eläinlääkäri on muka sanonut ettei marsujen tarvitse. He antavat C-vitamiinia joka toinen päivä, jos sitäkään. Koska marsu muka saa ruuistaan suurimman osan. Olen yrittänyt puhua hänelle järkeä, turhaan. Itse olen 11v, .Z.a.C.u. on myös 11v.


      • ...
        Eva kirjoitti:

        Munkin mielestä .Z.a.C.u. yrittää esittää parempia kun muut. Yhdessäkin viestissä: "Yksi raukka ei tiennyt saako marsulle antaa pahvia". Jos en tiiä jtn, en vastaa. Tunnen .Z.a.C.u. :n irl. Supa Guineaa nyt taitavat syöttää ja Belloa. Ennen syöttivät Oskua, onneksi vaihtivat. Heinää mitä he syöttävät, on aika keltaista. He eivät ikinä pese marsunsa rasvarauhasta, koska eläinlääkäri on muka sanonut ettei marsujen tarvitse. He antavat C-vitamiinia joka toinen päivä, jos sitäkään. Koska marsu muka saa ruuistaan suurimman osan. Olen yrittänyt puhua hänelle järkeä, turhaan. Itse olen 11v, .Z.a.C.u. on myös 11v.

        Siis antaako zacu belloa,sehän on aivan kamalan huonoa!Samoin supa guinea!En nyt millään tavalla halua loukata mutta noissa ruuissa molemmissa on muistaakseni eläinperäisiä aineita ja huono kalsium-fosfori-suhde,ei kiitos omille marsuilleni.


      • AdaAndApila
        Eva kirjoitti:

        Munkin mielestä .Z.a.C.u. yrittää esittää parempia kun muut. Yhdessäkin viestissä: "Yksi raukka ei tiennyt saako marsulle antaa pahvia". Jos en tiiä jtn, en vastaa. Tunnen .Z.a.C.u. :n irl. Supa Guineaa nyt taitavat syöttää ja Belloa. Ennen syöttivät Oskua, onneksi vaihtivat. Heinää mitä he syöttävät, on aika keltaista. He eivät ikinä pese marsunsa rasvarauhasta, koska eläinlääkäri on muka sanonut ettei marsujen tarvitse. He antavat C-vitamiinia joka toinen päivä, jos sitäkään. Koska marsu muka saa ruuistaan suurimman osan. Olen yrittänyt puhua hänelle järkeä, turhaan. Itse olen 11v, .Z.a.C.u. on myös 11v.

        Hei Eva.
        Minusta vähän tuntuu ettet tunne häntä ja koitat vain nolata hänet. Miksi kaikki koittaa/ja/tai ovat hänelle niin kovin ilkeitä? Kuvottavaa tehdä noin. Minusta hän on oikeassa, mutta tosiaan salaatista puheenollen, se sulaa todella huonosti. Jos antaisitte vaikka joka toinen päivä, tai joka kolmas. :) Kiitos!


      • marsutonsejuttu
        ... kirjoitti:

        Z.a.c.u. kuinka paljon sinä mahdat marsuista tietää ja kuinka kauan sulla on ollut marsuja?En nyt halua loukata tai muutenkaan yrittää esittää jotain parempaa kuin muut!Marsuille ei missään nimessä saa antaa noita sitruunahedelmiä tai muuteenkaan lihaa tai eläinperäisuuksiä.Ja ei se pahvi mitään tappavaa ole eikä siitä kyllä mitään hyötyäkään ole Z.a.c.u.Mitä pellettiä annat marsullesi(jos sul semmonen on?).Samoin taas sulle Z.a.c.u,että marsuiile ei edes suositwlla annettavaksi mitään salaattia sillä siitä ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin se voi aiheuttaa virtsakiviä.En mä ainakaan mitään salaattia antais vaan antaisin että hyvää että terveelistä porkkanaa ja lanttua ja silloin tällöin näkkileipää,kyllä joskus tuota persiliaakin joskus annan mutta en tietenkään jastkuvaan tahtiin.Mitä kaikkea sinä Z.a.c.u mahdatkaan marsuillesi antaa kuin tuollaisia neuvoja annat,joo että salaatti on niin hyvää,tarkoitit varman niin haitallista ja hyödytöntä vai?En nyt halua loukata tai muutenkaan mutta inhottaa kun jotkut yrittävät olla parempia kuin muut!!Ja viellä yksi juuttu sulle Z.a.c.u mitä pellettiä annat??

        Ja kuinkakohan paljon teikäläinen tietää marsuista ja koitat kylläkin itse esittää. Tässä sinunkaltaisillesi junteille ei oikein järkeä voi takoa päähän. Niinhän se sanontakin on: "Kun on lusikalla annettu ei voi kauhallista vaatia" jos siis ymmärsit :)


    • seko

      ootko seko ei todellkaa

    • minttux

      MARSUILLE EI SAA ANTAA MITÄÄN MAINITSEMISTASI RUOKA-AINEISTA. JOS AIOT MARSUN HANKKIA KANNATTAISI ENSIN ETSIÄ NIISTÄ TIETOJA, ENNENKUIN HANKIT.

    • niki riki.

      älkää liiotella z.a.c.u n kannsa yrittää vaan antaa vinkkejä ettei jonkun marsu tule kipeäksi ja että se voi hyvin.

    • noniin...

      heiheihei.... se oli hyvä että kanegirl kysyi asiasta, sillä olen kuullut että monet ovat sekoittaneet marsun ja hamsun ruokavalion keskenään. kannattaa jatkossakin ottaa selvää mutta suosittelen kaverisi käyvän kirjastossa kun siellä on netti sekä kirjoja lainattaviksi (:

    • ihmesakkia

      Älkää nyt hyvät ihmiset suuttuko ku toinen kysyy...!
      Eikö oo parempi että kysyy kun että ajattelee et kokeillaan???

    • ....

      huvittavinta on se että joku ei muka osaa vieläkään käyttää GOOGLEA, ja etsiä sieltä, kun kaikki löytyisi yhdellä hakusanalla. vaikeeta?!

    • pläääää

      niinkuin kanegirl sanoi ettei hänen kaverillaan ole nettiä. no kyllä kirjastossa on kirjoja ja netti, joten sieltä voisi katsoa ym. (: mutta vähän epäilen ettei kaverillasi MUKA olisi nettiä ::D

    • marsujenrakastaja

      jauhelihaa ei saa antaaa!!! missään nimessä marsut ei ole lihan syöjiä vaan kasvis!!!

    • Marsun_ystävä

      10 vuoden kokemuksella voin todeta, että osa marsuista ei ole kasvissyöjiä.. Meillä oli marsu veljekset jotka jahtasivat perhosia, söivät hyttysiä. Kotikalja (muutama pisara) ja kinkkupitsa kelpasivat myös. En tarjoaisi raakaa lihaa marsulle EHEC-bakteerin sun muiden kambylobakteereiden vuoksi, mutta jos tarjoat marsulle lihaa ja se ottaa sen vastaan niin ei tarvitse huolestua. Sitruunaa ei kannata antaa marsulle ihan sen takia etteivät hampaat mene pilalle, mutta mandariinit ja applesiinit ovat ihan turvallista tavaraa. Suklaata ja marsuja en yhdistäisi, mutta sylissä ollessaan haukkasi marsu kerran palan suklaasta jota olin syömässä ja neito elelee vieläkin. Tämä kyseinen marsu sattuu olemaan kasvissyöjä ja suhtautuu inhoten tarjottuun lihaan toisin, kuin aikaisemmat sekasyöjämarsumme jotka elivät lähemmäs yhdeksää vuotta.
      Makeisia ja pullaa voi antaa harkinnanvaraisesti. Jos marsulla on tapana laittaa asioita poskeen niin pienimpienkin makeismäärien antaminen on huono idea. Pullaa voi antaa pienen palan silloin tällöin, jos on valmis tonkimaan pulla jämät marsun ylähampaiden takaa hammastikulla. Voimakkaasti värjätyt/sokeroidut murot ovat huono idea vaikka ne olisivatkin marsuille tai muille jyrsijöille suunnattuja
      Marsun ruokkimisessa kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja huomioida, että jokainen marsu on yksilö. Ohjenuorana voi miettiä mitä syöttäisi hyvin pienelle taaperolle tai kokeilla mitä marsu suostuu syömään, sillä ainakin osa tietää mitä kannattaa syödä. (Yritimme joskus syöttää vahingossa kielon lehtiä heinänä marsulle ja hän ei suostunut syömään.)

    • Anonyymi

      Saako marsuille antaa raakaa sapgettia

      • Anonyymi

        Ei saa antaa. Tai en ainakaan suosittele.


    • Anonyymi

      Saako marsu syödä hamsterille tarkoitettuja naksuja ?! Vastatkaa nopeesti 😱

      • Anonyymi

        Hamsterin ruoka ei käy, sillä marsut ovat vegaaneja.


    • Anonyymi

      Marsut syövät heinää, voikukkia yms. eikä raakaa lihaa...

    • Anonyymi

      Oli kätevästi kirjoitettu

    • Anonyymi

      Noista mitään ei saa missään nimessä antaa!!!!
      Marsut eivät saa syödä eläinperäisiä tuotteita koska ovat kasvinsyöjiä
      Äläkä myöskään anna sitrushedelmiä koska ne ovat sen verran kirpeitä
      !!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe