Kotilo lemmikkinä?

Penemi

Minä kannon alla kasvanut en ole kuullutkaan kotiloista lemmikkinä. :)
Voiko joku kertoa vähäsen? Esim. milloin ovat tulleet 'jättiläiskotilot' lemmikeiksi?

Luin netistä niistä vähän, ja haluaisin edesmenneen kameleonttini tilalle jonkin muun lemmikin. Kävisikö tämänlainen kotilo 60l. terraarioon, jos se desinfioidaan? Voiko kotiloita ottaa enemmän tuohon terraarioon, eli kuinka isoiksi kasvavat? Vaihdan ehkä tuon ison terraarion muutamaan pieneen, onhan se aika suuri.. Mutta kuinka monta kotiloa siis mahtuisi 60l. terraarioon ja ovatko vaikeahoitoisia? Olen muutaman viikon ajan seurannut keskusteluja ja olen kiinnostunut! Paljonko maksaisi yksi vauvayksilö?
Onko kellään myynnissä poikasia?

Odottelen jännittyneenä vastauksia. =))

16

1934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-kaktusfani

      Poikasia tuohon mahtuisi ainakin kymmenen.Aikuisia jotain viisi.Ovat helppohoitoisia.Ainakin kotilo-gekkofanilla on myynnissä hyväkuntoisia poikasia jotka maksavat 1e per kotilo.
      Akaattikotiloiden kuori kasvaa 15senttiseksi ja etanaosa 20senttiseksi.

    • kotilo-ja-gekkofani

      Tuo kotilo-kaktusfani vastailikin jo noin pääpiirteittäin. :) Minulla on myynnissä poikasia...
      Käy sivuillani: www.freewebs.com/tamanaks

      sieltä saat lisää käytännön tietoa aksuista, jotka täytyy ainakin tietää ennen kotilon hankkimista.

      • aksuli^

      • aksuahankkiva

        Voiko ne aksun munat laittaa muovipussiin niin ne ei kai kuoriudu, itse en varmaan kyllä pysty sitä varmaan tekemään sen verran kamalaa mutta pakkohan se on ellei halua mitään kolmea tuhatta aksua kotiin ..


    • morgan17

      kotilot maksaa kasvattajan perusteella noin
      1-2e /kpl ja on suht helppo hoitoisia...alla oleva turve/multa täytyy olla kosteaa koko ajan,muuten kotilo saattaa mennä horrokseen..herää ehkä kun laitat sen veden alle...60l terra on hyvä yhdelle...2 kotilolle pitäisi sitten olla 120l tai isompi on tietty parempi....

      • kotilo-ja-gekkofani

        60 l terraan mahtuu jo 5 aksua! Ja sitten 120 l terraan jo n. 10 aksua!!! Ja kotilot maksaa eläinkauoissa yleensä n. 3-7 e, halvempaa ja kalliimpaakin on nähty.

        Itselläni on myös siis poikasia myynnissä, euron hintaan ja postitus onnistuu. Kasvattanut olen jo vuodesta 2002, ja harrastanut n. 6,5 vuotta, eli kokemusta löytyy.


    • Penemi

      kiitos tiedoista!

      mietin hetken, koska olen tutustunut jo yhteen tyyppiin jolta voisin saada ilmaiseksi yhden poikasen.

      Millasia tikruaksut on? Niistä on puhuttu aika paljon =)

      • kotilo-kaktusfani

        On kuoressa mustia ja keltaisia raitoja.Ne ovat suomessa harvinaisia ja maksavat paljon.


      • Sprett
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        On kuoressa mustia ja keltaisia raitoja.Ne ovat suomessa harvinaisia ja maksavat paljon.

        Sprettie akaattikasvatuksen sivuilta löytyy aika mukavasti kotilotietoa. Klikkaa itsesi os. www.sprettie.urli.net. Toivotaan, että oli hyödyksi :))l.


      • kotilo achatina

        kannattaisi mielummin otaa 2 kotiloa, niin voisivat viihtyä paremmin! :)


      • Kotilo1

        Tiikerikotilot voivat kulma kasvaa isommiksi kuin kotilot.


    • Juuri minä!

      Jättiläismaakotilot eli akaattikotilot ovat nousseet suosiossa nykyisin. Ennen ei todellakaan ollut ihan niin. Tarkkaa vuotta en osaa sanoa koska aksut tuli suomeen. 60L menee1-3 aikuista ihan hyvin. Akaattikotilot voi kasvaa 10-15cm pitkiksi kuoreltaan. Poikasille riittää aluksi joku vanha tyhjä, pesty karkkilaatikko. Älä vaan käytä desinfiointi ainetta terran puhdistukseen! Kemikaalit ovat pahaksi kotilolle! Pese mielummin vedellä ja tiskiharjalla, joka ei ole ollut tekemisissä astianpesu aineen kanssa. Vauva yksilöt maksaa eläinkaupassa n. 50snt-2 euroa joissain myydään poikasia saman hintaisina kuin aikuisia. Aikuiset ja nuoret maksaa n. 1-5 euroa kpl. Kannattaa kuitenskin etsiä netistä akaattikotilokasvattajia ja kysellä heiltä. Kultakotilo foorumilla www.phpbbserver.com/aksulit myydään myös usein.

    • byliuyvkuytrckiytrxc

      tietääköjoku mikä luonnonkotilo-laji on sellanen mikä on siitä lima kohdasta musta ja kotelo on vaalean ruskea

      • Eweero

        Anteeks ny vaan mutta 60l terraan ei mahu mitää5aksuu vaa hyväky ees kolme!


    • Maakotilo

      Mulla on vähän tietoa maakotiloista koska mulla on itelläkin kolme niitä
      siis turve tai multa pitää pitää kosteana mutta ei semmoisena että kun sitä nostaa niin siitä valuu vettä ja mitä pienempi sitä useemmin pitää vaihtaa turve eli mun pitää siivota mun kotiloiden turve kuukausittain koska mulla on kolme niitä.

    • aksuahankkiva

      Itse olen hankkimassa akaattikotilon yhdeltä kaverilta ja haluaisin tietää pari asiaa: ihan ensiksi siis voiko sinne terraarioon laittaa keppejä kun sanotaan et jos se aksu putoo jonkun kovan päälle niin se kuori voi haljeta, niin en ihan tiedä että voiko sinne niitä keppejä laittaa, toiseksi että voiko jos antaa kaurahiutaleita niin pitääkö olla jotain tiettyjä? Ja tarviiko ne keittäää vai ihan vaan liuottaa ja sitten vielä semmoinen että mistä saisin sellaisen pienen muovisen kipon täältä tampereelta, siis sitä aksun juomakuppiavarten :) toivottavasti joku tietävä vastaa pian :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2382
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1990
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      208
      1870
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1661
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe