Väsyttävät vieraat..!

onko muilla?

Eräät sukulaisemme (mies ja vaimo) käyvät meillä kylässä useita kertoja viikossa. Heillä itsellään on yläasteikäiset tyttö ja poika, joita ei enää paljoa kotona näy, eivätkä he enää kulje kylässäkään vanhempiensa mukana. Meillä on kaksi poikaa, ekaluokkalainen ja 5-vuotias.

Nuo vakivieraamme tulevat yleensä iltaisin sopivasti silloin, kun on lasten iltatoimien; iltapalan, pesujen, satujen yms. aika. Koska päivämme ovat toimeliaita aamusta iltaan, sitä on itsekin iltaisin jo niin väsynyt, että odottaa sitä hetkeä, jolloin lapset nukahtavat ja hiljenevät. Kuitenkin usein käy siis niin, että nuo vieraat tulevat juuri "parahiksi", jolloin iltatoimet venyvät ja/tai siirtyvät, tai juuri kun lapset on saatu sänkyyn...

Olen sievästi koettanut asiasta vihjailla, mutta sillä ei ole vaikutusta ja olen yrittänyt hammasta purren aina jaksaa seurustella vieraiden kanssa, mutta nyt tuntuu, että mitta alkaa olla täynnä...

Kysynkin nyt, että onko kenelläkään muulla samoin, että vakivieraat väsyttävät ja usein tekisi mieli toivottaa heidät sinne, missä pippuri kasvaa, vai onko vika itsessäni ja pitäisikö minun kenties muuttaa omaa ajattelutapaani?! Mitä tekisitte tilassani?

88

6405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko muilla?

      ...moneltako teillä muilla aloitetaan iltatoimet ja millaisia aikoja pidätte sopivina kyläilyyn?

      • vierailla

        Itsekkin toivon, että vieraat ymmärtävät lähteä seitsämän tienoilla pois, vaikka ei vielä heti iltatoimet alkaisikaan. Kun lapset olivat vielä pienempiä kuin nyt, meilläkin oli ongelmana joidenkin vieraiden tulo juuri ilta toimien aikaan. Nyt lapset kuusi ja kahdeksan vuotiaita ja iltatoimet aloitetaan noin puoli kahdeksan maissa. Iltapala, pesut ja sadut.


      • onko muilla?
        vierailla kirjoitti:

        Itsekkin toivon, että vieraat ymmärtävät lähteä seitsämän tienoilla pois, vaikka ei vielä heti iltatoimet alkaisikaan. Kun lapset olivat vielä pienempiä kuin nyt, meilläkin oli ongelmana joidenkin vieraiden tulo juuri ilta toimien aikaan. Nyt lapset kuusi ja kahdeksan vuotiaita ja iltatoimet aloitetaan noin puoli kahdeksan maissa. Iltapala, pesut ja sadut.

        että en ihan ainoa laatuani ole... Meillä nuo vieraat usein tulevat esim.siinä puoli kahdeksan, jolloin meillä on tapana aloittaa iltatoimet.

        Joskus näiden vieraiden taholta on kuulunut vihjailuja, että kun "JO ollaan menossa nukkumaan", kun olaan puoli yhdeksän maissa oltu menossa iltasatua lukemaan ja nämä vieraat ovat tulleet...


      • -G-

        Tulevatko he oven taa ilmoittamatta?
        Jos tulevat, sano ovella, että nyt on valitettavasti huono hetki, koska lapset ovat menossa nukkumaan. Jos ei tehoa, vedä ovi kiinni, ennen kuin pääsevät sisälle.
        Jos he ilmoittavat tulostaan, kerro puhelimessa (tai miten he ottavatkin yhteyttä) että tänään ei sovi, katsotaan vaikka viikonloppuna.

        Tai voit sanoa, että jos tavattaisiin vaikka kerran viikossa, esim. lauantaipäivisin, koska viikot ovat niin kiireisiä ja uuvuttavia.
        Jos ei mene perille, sano niin suoraan, kuin osaat, että tuollaisen on loputtava!

        Meillä alkaa iltatoimet arkena kuuden aikaan.
        Meille saa tulla, silloin kun meille sopii. Pitää sopia näistä etukäteen, koska me ollaan paljon menossa ja mä inhoan yllärivieraita.
        Kyllä minä olen puhelimessa tai ovella sanonut monesti, ettei nyt sovi, että kannattaa soittaa etukäteen enkä muutenkaan tykkää, jos vieraita tulee viikolla, me olemme molemmat väsyneitä pitkän päivän jälkeen ja minä haluan rauhoittua kotonani ihan rauhassa, viikonloppuisin voidaan tavata ihmisiä.


      • onko muilla?
        -G- kirjoitti:

        Tulevatko he oven taa ilmoittamatta?
        Jos tulevat, sano ovella, että nyt on valitettavasti huono hetki, koska lapset ovat menossa nukkumaan. Jos ei tehoa, vedä ovi kiinni, ennen kuin pääsevät sisälle.
        Jos he ilmoittavat tulostaan, kerro puhelimessa (tai miten he ottavatkin yhteyttä) että tänään ei sovi, katsotaan vaikka viikonloppuna.

        Tai voit sanoa, että jos tavattaisiin vaikka kerran viikossa, esim. lauantaipäivisin, koska viikot ovat niin kiireisiä ja uuvuttavia.
        Jos ei mene perille, sano niin suoraan, kuin osaat, että tuollaisen on loputtava!

        Meillä alkaa iltatoimet arkena kuuden aikaan.
        Meille saa tulla, silloin kun meille sopii. Pitää sopia näistä etukäteen, koska me ollaan paljon menossa ja mä inhoan yllärivieraita.
        Kyllä minä olen puhelimessa tai ovella sanonut monesti, ettei nyt sovi, että kannattaa soittaa etukäteen enkä muutenkaan tykkää, jos vieraita tulee viikolla, me olemme molemmat väsyneitä pitkän päivän jälkeen ja minä haluan rauhoittua kotonani ihan rauhassa, viikonloppuisin voidaan tavata ihmisiä.

        ongelman ydin onkin, kun koskaan eivät ilmoita tulostaan, puhumattakaan siitä, että kysyisivät sopiiko tulla! Suoraan asettuvat taloksi ja joskus toiminta on sellaista, että mietin, "kenenköhän kotona ollaan"...

        Nuo vierailut ovat uuvuttavia siksikin, koska ne eivät todellakaan ole mitään lyhyitä käyntejä ja juttu jatkuu ja jatkuu, vaikka kuinka sanoisi olevansa väsynyt.

        Neuvosi on hyvä ja mielessä on käynyt monesti suoraan sanominen, mutta kun ovat sen sortin ihmisiä, että itse kyllä ovat kovia kritisoimaan muita, mutta herra paratkoon, jos joku sanoo heidän tekemisistään jotakin poikkipuolista..!


      • pieni

        on vasta 9kk ja iltatoimet aloitetaan klo:18.30
        Juuri tänään ystäväperheen äiti soitti(klo:17) ja kysyi voivatko tulla käymään, kun olivat "nurkilla". Sanoin, että kyllä voi, mutta meillä aloitetaan iltatoimet klo:18.30 ja olis hyvä jos siihen mennessä lähtisivät, että vauva saa rauhoittua yötä kohti. Vieraat tulivat ja lähtivät hyvissä ajoin. Olemme mieheni kanssa tehneet kaikille selväksi, että meillä vierailuajat loppuvat viim.18.30 ja hyvin on mennyt tähän saakka.


      • onko muilla?
        pieni kirjoitti:

        on vasta 9kk ja iltatoimet aloitetaan klo:18.30
        Juuri tänään ystäväperheen äiti soitti(klo:17) ja kysyi voivatko tulla käymään, kun olivat "nurkilla". Sanoin, että kyllä voi, mutta meillä aloitetaan iltatoimet klo:18.30 ja olis hyvä jos siihen mennessä lähtisivät, että vauva saa rauhoittua yötä kohti. Vieraat tulivat ja lähtivät hyvissä ajoin. Olemme mieheni kanssa tehneet kaikille selväksi, että meillä vierailuajat loppuvat viim.18.30 ja hyvin on mennyt tähän saakka.

        olisi iltarauha! Olen joskus miehelleni sanonut, että mielestäni tuo noiden vakivieraiden käytös on jo kotirauhan rikkomista, joskaan ei lain mukaan, ja että en kohta enää jaksa. Homma on jatkunut jo vuosia.

        Onhan se kiva, jos seura kelpaa ja joistakin on kiva käydä, mutta liika on liikaa ja voisivat kysyä, että milloin voi tulla...


      • Tiina1
        onko muilla? kirjoitti:

        olisi iltarauha! Olen joskus miehelleni sanonut, että mielestäni tuo noiden vakivieraiden käytös on jo kotirauhan rikkomista, joskaan ei lain mukaan, ja että en kohta enää jaksa. Homma on jatkunut jo vuosia.

        Onhan se kiva, jos seura kelpaa ja joistakin on kiva käydä, mutta liika on liikaa ja voisivat kysyä, että milloin voi tulla...

        että pystytte katkaisemaan tämän selvästi rasittavan "tottumuksen" elämässänne.

        Itse olen taistellut vastaavan asian kanssa. Myöskin me pidämme siitä, että ilmoitetaan etukäteen (varsinkin jos vieraat ovat kilometrin päässä asuvia sukulaisia). Yhteen aikaan elämä tuntui olevan yhtä rallia, kun aina vaan melkeinpä päivittäin tämä pariskunta pompahti kyläilemään.

        Etenimme seuraavasti: 1. ilmoitus, että toivomme puhelua, että voimme sopia paremmin vierailut. 2. kun kuitenkin tulivat vielä, niin jatkoimme omat hommamme rauhassa loppuun esim. ripustin pyykkiä kuivumaan ja pesin keittiön lattian kuten olin suunnitellutkin tms., tätä muutama kerta. 3. vielä lisää toiveita, että ilmoittaisivat tulostansa etukäteen. 4. ovelta ilmoitus, että nyt ei sovi tämä hetki meille: "kriisi" menossa tms.

        Kaiken tuloksena käyvät harvemmin ja ilmoittavat joskus tulostaan, joskus kysyvät, sopiiko tulla. Kehitystä on siis tapahtunut, mutta ei ole tullut helposti.


      • Inka
        Tiina1 kirjoitti:

        että pystytte katkaisemaan tämän selvästi rasittavan "tottumuksen" elämässänne.

        Itse olen taistellut vastaavan asian kanssa. Myöskin me pidämme siitä, että ilmoitetaan etukäteen (varsinkin jos vieraat ovat kilometrin päässä asuvia sukulaisia). Yhteen aikaan elämä tuntui olevan yhtä rallia, kun aina vaan melkeinpä päivittäin tämä pariskunta pompahti kyläilemään.

        Etenimme seuraavasti: 1. ilmoitus, että toivomme puhelua, että voimme sopia paremmin vierailut. 2. kun kuitenkin tulivat vielä, niin jatkoimme omat hommamme rauhassa loppuun esim. ripustin pyykkiä kuivumaan ja pesin keittiön lattian kuten olin suunnitellutkin tms., tätä muutama kerta. 3. vielä lisää toiveita, että ilmoittaisivat tulostansa etukäteen. 4. ovelta ilmoitus, että nyt ei sovi tämä hetki meille: "kriisi" menossa tms.

        Kaiken tuloksena käyvät harvemmin ja ilmoittavat joskus tulostaan, joskus kysyvät, sopiiko tulla. Kehitystä on siis tapahtunut, mutta ei ole tullut helposti.

        Minä ajattelin myös jotakin tuollaista: "Anteeksi, mutta nyt on lapsen/lasten iltarutiinien aika, istukaa vaikka katsomaan televisiota." Tai: "Anteeksi, mutta minun on pakko ripustaa pyykit kuivumaan, jotta se ja se vaatekappale on huomiseksi kuiva".

        Luulisi täysjärkisten ymmärtävän.


      • en tajua!
        onko muilla? kirjoitti:

        ongelman ydin onkin, kun koskaan eivät ilmoita tulostaan, puhumattakaan siitä, että kysyisivät sopiiko tulla! Suoraan asettuvat taloksi ja joskus toiminta on sellaista, että mietin, "kenenköhän kotona ollaan"...

        Nuo vierailut ovat uuvuttavia siksikin, koska ne eivät todellakaan ole mitään lyhyitä käyntejä ja juttu jatkuu ja jatkuu, vaikka kuinka sanoisi olevansa väsynyt.

        Neuvosi on hyvä ja mielessä on käynyt monesti suoraan sanominen, mutta kun ovat sen sortin ihmisiä, että itse kyllä ovat kovia kritisoimaan muita, mutta herra paratkoon, jos joku sanoo heidän tekemisistään jotakin poikkipuolista..!

        Et tietenkään mene avaamaan ovea, ellet ole kutsunut vieraita. Ei meillä ainakaan mennä. Ihmeellistä ettei muka asunnon omistaja saa päättää kuka vierailee ja milloin.

        Lankapuhelin pois seinästä, kännykät hiljaiselle tai kiinni. Etkä mene avaamaan, kun ovikello soi sopimattomaan aikaan.

        Siinä se. Hyvin yksinkertaista.


      • en usko sinua
        onko muilla? kirjoitti:

        olisi iltarauha! Olen joskus miehelleni sanonut, että mielestäni tuo noiden vakivieraiden käytös on jo kotirauhan rikkomista, joskaan ei lain mukaan, ja että en kohta enää jaksa. Homma on jatkunut jo vuosia.

        Onhan se kiva, jos seura kelpaa ja joistakin on kiva käydä, mutta liika on liikaa ja voisivat kysyä, että milloin voi tulla...

        "Homma on jatkunut jo vuosia."

        Ei kukaan normaali oikeasti tuommoista peliä siedä kovin kauan.


      • onko muilla?
        en tajua! kirjoitti:

        Et tietenkään mene avaamaan ovea, ellet ole kutsunut vieraita. Ei meillä ainakaan mennä. Ihmeellistä ettei muka asunnon omistaja saa päättää kuka vierailee ja milloin.

        Lankapuhelin pois seinästä, kännykät hiljaiselle tai kiinni. Etkä mene avaamaan, kun ovikello soi sopimattomaan aikaan.

        Siinä se. Hyvin yksinkertaista.

        ja meillä on ovi lukossa vain yöllä. Näiden vieraiden tapana on kävellä suoraan ovesta sisään ja asettua taloksi, eikä siinä kysellä tai mitenkään tunnustella sopiiko tulla. Ehkä sitä pitää alkaa laittamaan ovi lukkoon (heidän takiaan) ja mennä sitten ovelle ilmoittamaan, että nyt ei sovi...


      • onko muilla?
        Tiina1 kirjoitti:

        että pystytte katkaisemaan tämän selvästi rasittavan "tottumuksen" elämässänne.

        Itse olen taistellut vastaavan asian kanssa. Myöskin me pidämme siitä, että ilmoitetaan etukäteen (varsinkin jos vieraat ovat kilometrin päässä asuvia sukulaisia). Yhteen aikaan elämä tuntui olevan yhtä rallia, kun aina vaan melkeinpä päivittäin tämä pariskunta pompahti kyläilemään.

        Etenimme seuraavasti: 1. ilmoitus, että toivomme puhelua, että voimme sopia paremmin vierailut. 2. kun kuitenkin tulivat vielä, niin jatkoimme omat hommamme rauhassa loppuun esim. ripustin pyykkiä kuivumaan ja pesin keittiön lattian kuten olin suunnitellutkin tms., tätä muutama kerta. 3. vielä lisää toiveita, että ilmoittaisivat tulostansa etukäteen. 4. ovelta ilmoitus, että nyt ei sovi tämä hetki meille: "kriisi" menossa tms.

        Kaiken tuloksena käyvät harvemmin ja ilmoittavat joskus tulostaan, joskus kysyvät, sopiiko tulla. Kehitystä on siis tapahtunut, mutta ei ole tullut helposti.

        jatkamista olen yrittänyt ja yleensä teenkin niin, että jatkan niitä samalla kertoen, että on monta työtä vielä tekemättä/ väsyttää/ pitäisi lukea iltasatu lapsille tms., mutta "kymmenen pisteen vihjeistä" huolimatta nämä vieraat (varsinkin rouva) jatkavat omien juttujensa selittämistä ja onpa käynyt niinkin, että em. henkilö on tullut kodinhoitohuoneeseenkin perääni jatkamaan juttua, kun olen mennyt pyykkien laittoon.

        Monesti tilanne meillä, kun he tulevat on esim. sellainen, että lapset ovat pesuillaan ja vieraat joko katsovat vierestä tai menevät olohuoneeseen istumaan. Lapset sitten menevät sänkyihinsä ja huutelevat sieltä sadun lukijaa. Yleensä huutelen heille takaisin, että äiti tulee kohta ja annan jälleen muitakin kympin vihjeitä. Tilanne on monesti lasten iltaväsymyksineen ja kiukkuineen todellakin "kriisi" ja itse ainakin tajuaisin kaikkien noiden asioiden ja vihjeiden jälkeen, että ei ole sopiva hetki kyläilyyn, mutta ei nämä! Olen kyllä usein itsekin niin silminnähden ärtynyt, että sitä ei voi olla huomaamatta ja joskus tuleekin mieleen, että piruuttaanko nuo tuon tekevät...

        Täytyy kai siirtyä vaiheeseen: sanon suoraan ja jos suuttuvat niin suuttuvat...


      • onko muilla?
        en usko sinua kirjoitti:

        "Homma on jatkunut jo vuosia."

        Ei kukaan normaali oikeasti tuommoista peliä siedä kovin kauan.

        ja olemme sietäneet hammasta purren tätä siitä asti kun lapsemme ovat syntyneet. Olen pitänyt itseäni "outona" ja tämän asian syyllisenä ja kuvitellut, että vika on minussa ja että normaalistikin noin toimitaan, kuten nämä vieraat, eikä se muita ihmisiä haittaa. Itsellämme ei kyllä tuollaista tapaa ole, eikä varmasti tule..!


      • ei siinä muu auta!
        onko muilla? kirjoitti:

        ja meillä on ovi lukossa vain yöllä. Näiden vieraiden tapana on kävellä suoraan ovesta sisään ja asettua taloksi, eikä siinä kysellä tai mitenkään tunnustella sopiiko tulla. Ehkä sitä pitää alkaa laittamaan ovi lukkoon (heidän takiaan) ja mennä sitten ovelle ilmoittamaan, että nyt ei sovi...

        Ovi lukkoon vaan ja avaamaan ette mene!!!!!!!


      • SINÄ määräät, ei sukulainen!!!
        en tajua! kirjoitti:

        Et tietenkään mene avaamaan ovea, ellet ole kutsunut vieraita. Ei meillä ainakaan mennä. Ihmeellistä ettei muka asunnon omistaja saa päättää kuka vierailee ja milloin.

        Lankapuhelin pois seinästä, kännykät hiljaiselle tai kiinni. Etkä mene avaamaan, kun ovikello soi sopimattomaan aikaan.

        Siinä se. Hyvin yksinkertaista.

        tehdään niinä päivinä jolloin halutaan olla rauhassa omin nokkinemme (yleensä lauantaisin, leffojen merkeissä) niin, että laitetaan kännykät kiinni ja pimennysverhot alas, eikä avata ovea, vaikka piru siellä pimputtaisi. On meinaan meilläkin muutamia tunkeilevia sukulaisia... tai oli ennen. Meni nimittäin viesti perille siitä, että meille ei tulla kuin omaan kotiinsa, kun jäivät pari kertaa oven taakse ihmettelemään! Sitä emme kyllä heille koskaan paljastaneet, että olimme juuri tuolloin kotona. Emme me ole heille tilivelvollisia selittämään missä olimme tai emme olleet tuolla kertaa. Raavittiin vain päätä ja muisteltiin kovasti, että missäköhän sitä silloin lauantaina mahdettiinkaan olla...


    • onko muilla?

      on aikainen herätys aamulla ja väsyttääkin vietävästi, mutta kirjoitelkaa ajatuksianne, niin luen huomenna ja jatketaan juttua sitten.

      Jotenkin olo tuntuu kevyemmälle, kun olen miettinyt tätä asiaa ja mahdollista "omaa outouttani" tähän suhtautumisessa, mutta näyttääkin, että täällä on muitakin samoin ajattelevia. Joskus on käynyt mielessä, että olenko joku ihme erakkotyyppi, kun nuo jatkuvat vierailut niin rasittavat ja väsyttävät.

      Öitä!

    • ainakin

      sanon suoraan,että meillä mennään nyt nukkumaan,lähtekää kotiin ja tulkaa seuraavaksi aikaisemmin.Kyllä kaikki sen ymmärtää,tai ainakin pitäisi.Jos moisesta loukkaantuu niin sitten loukkaantuu.

      • vielä..

        olen sanonut myös,ettei kahdeksan jälkeen saa enää soittaa, ellei ole joku todella hätä.Kyllä kaikki ymmärtää,kun lapsista on kysymys.


      • onko muilla?
        vielä.. kirjoitti:

        olen sanonut myös,ettei kahdeksan jälkeen saa enää soittaa, ellei ole joku todella hätä.Kyllä kaikki ymmärtää,kun lapsista on kysymys.

        lukiessani alkanut tulla siihen tulokseen, että nyt tulee meidänkin taloon säännöt vieraille, koska oma jaksamiseni tämän suhteen alkaa olla todella vähissä.


    • MSX

      Oletko miettinyt, että miksi he niin ahkersasti teillä käyvät? Ovatko ihan puhtaasti seurankipeitä, vai laitatko aina tarjoamuksia pöytään, joten tulevat teille iltapalalle? Vai eikö heillä ole telkkaria, vai mikä on syy? Ovatko vieraanne aamu-unisia? Jos ovat, niin voisitte itse mennä heille vastavierailulle viikonloppuna kuuden aikaan aamulla. Parkkeeraatte itsenne taloksi, ettekä lähde kulumallakaan pois, oli heillä mitä tahansa tekemistä. Seuraatte miten vieraanne tilanteessa toimivat ja teette sitten itse seuraavalla kerralla samoin kun eivät älyä lähteä.

      • onko muilla?

        miksiköhän tulevat ja tarjoilujakin olen jo aikaa sitten vähentänyt, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta. Aamu-unisia taitavat olla, joten ideasi vastavierailusta aamulla voisi toimia. Vielä kun menisi muutamana aamuna peräkkäin, niin ehkä tajuaisivat jotakin... Voisi kyllä olla, että lennettäisiin pihalle jo viimeistään toisella kerralla, ko. henkilöiden luonteenlaadun tietäen...


      • Inka
        onko muilla? kirjoitti:

        miksiköhän tulevat ja tarjoilujakin olen jo aikaa sitten vähentänyt, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta. Aamu-unisia taitavat olla, joten ideasi vastavierailusta aamulla voisi toimia. Vielä kun menisi muutamana aamuna peräkkäin, niin ehkä tajuaisivat jotakin... Voisi kyllä olla, että lennettäisiin pihalle jo viimeistään toisella kerralla, ko. henkilöiden luonteenlaadun tietäen...

        Ovatko he niin tärkeitä sinulle, ettet halua suututtaa heitä? Sanoit kai, että ovat kovia kritisoimaan. Haittaisiko se sinua.

        Useita kertoja viikossa, se on jo tolkutonta. Sanoit, että olet vähentänyt tarjoilua. Mitä jos jättäisit ensin kaikki tarjoilut pois, ja kun lapset pyytävät iltasatua lukemaan, menet, vaikka vierailla olisi mikä juttu kesken. Aikuisten pitää osata odottaa, ei lasten.

        Käyvätkö he missään muualla, jos lähes joka ilta teillä. Miten usein he kutsuvat teitä vastavierailulle?

        Sunnuntaiaamuvierailu voisi olla poikaa, ilmoitatte vain että pistäydyitte, kun lapset ovat aamuvirkkuja :)


      • onko muilla?
        Inka kirjoitti:

        Ovatko he niin tärkeitä sinulle, ettet halua suututtaa heitä? Sanoit kai, että ovat kovia kritisoimaan. Haittaisiko se sinua.

        Useita kertoja viikossa, se on jo tolkutonta. Sanoit, että olet vähentänyt tarjoilua. Mitä jos jättäisit ensin kaikki tarjoilut pois, ja kun lapset pyytävät iltasatua lukemaan, menet, vaikka vierailla olisi mikä juttu kesken. Aikuisten pitää osata odottaa, ei lasten.

        Käyvätkö he missään muualla, jos lähes joka ilta teillä. Miten usein he kutsuvat teitä vastavierailulle?

        Sunnuntaiaamuvierailu voisi olla poikaa, ilmoitatte vain että pistäydyitte, kun lapset ovat aamuvirkkuja :)

        enkä haluaisi kokonaan välejä rikkoa, mutta nyt on todella alkanut tuntua siltä, että suuttukoon vaikka iäksi, jos haluavat...

        Joo, kyllä olen nyt päätynyt siihen, että lasten ei enää tarvitse odottaa, mutta luulen, että nuo tyypit ovat niin sitkeitä, että odottavat itse, että jaksan iltatoimien yms. jälkeen sitten seurustella heidän kanssaan ja että vierailunsa vain venyvät sen vuoksi pidempään, enkä kyllä jaksa sitäkään.

        Kyllä he käyvät muuallakin, monessakin paikassa kylässä ja yleensä kertovatkin, missä ovat käyneet ja mitä kenellekin kuului ja kaikki muut "kiinnostavat" jutut juurta jaksain... Onpa kuulunut sellaistakin, että kun "....:takin (pienten lasten äiti) on tullut niin outo ja ihmeellinen" ja olen itse miettinyt, että miksiköhän... olisiko samanlaisia tuntemuksia, kuin minulla- en tiedä.

        On kausia, jolloin käyvät meillä vähemmän ja muut paikat ovat enemmän kierroksessa, mutta sitten kun se meillä kyläilyvimma alkaa, niin "korvaavat" kyllä nuo "menetetyt hetket" korkojen kanssa. Kerroin asian ehkä hieman puutteellisesti tuolla aikaisemmin ja täytyy sanoa, että en olisi kyllä näinkään kauaa jaksanut, jos noita rauhallisempia kausia ei olisi aina välillä ollut..!

        Miksipä meitä kutsuisivat heille, kun saavat tavata tarpeeksi meitä meilläkin... Tuo sunnuntaivierailu täytyy ehdottomasti toteuttaa;)

        Minut on kotona kasvatettu vieraanvaraiseksi ja olen ehkä ottanut äitini neuvot liiankin kirjaimellisesti ja ajatellut siis, että vika on minussa...

        Näitä vastauksia lukiessani olen helpottunut siitä, että en ehkä olekaan se "outo" tässä asiassa, ja että jos sanon asian suoraan ja he suuttuvat ja menevät kaikille kertomaan, kuinka ihme hyypiö olen, kun en normaali vierailuja jaksa, kaikki eivät ehkä ole samaa mieltä... ehkä.


      • Tiina1
        onko muilla? kirjoitti:

        enkä haluaisi kokonaan välejä rikkoa, mutta nyt on todella alkanut tuntua siltä, että suuttukoon vaikka iäksi, jos haluavat...

        Joo, kyllä olen nyt päätynyt siihen, että lasten ei enää tarvitse odottaa, mutta luulen, että nuo tyypit ovat niin sitkeitä, että odottavat itse, että jaksan iltatoimien yms. jälkeen sitten seurustella heidän kanssaan ja että vierailunsa vain venyvät sen vuoksi pidempään, enkä kyllä jaksa sitäkään.

        Kyllä he käyvät muuallakin, monessakin paikassa kylässä ja yleensä kertovatkin, missä ovat käyneet ja mitä kenellekin kuului ja kaikki muut "kiinnostavat" jutut juurta jaksain... Onpa kuulunut sellaistakin, että kun "....:takin (pienten lasten äiti) on tullut niin outo ja ihmeellinen" ja olen itse miettinyt, että miksiköhän... olisiko samanlaisia tuntemuksia, kuin minulla- en tiedä.

        On kausia, jolloin käyvät meillä vähemmän ja muut paikat ovat enemmän kierroksessa, mutta sitten kun se meillä kyläilyvimma alkaa, niin "korvaavat" kyllä nuo "menetetyt hetket" korkojen kanssa. Kerroin asian ehkä hieman puutteellisesti tuolla aikaisemmin ja täytyy sanoa, että en olisi kyllä näinkään kauaa jaksanut, jos noita rauhallisempia kausia ei olisi aina välillä ollut..!

        Miksipä meitä kutsuisivat heille, kun saavat tavata tarpeeksi meitä meilläkin... Tuo sunnuntaivierailu täytyy ehdottomasti toteuttaa;)

        Minut on kotona kasvatettu vieraanvaraiseksi ja olen ehkä ottanut äitini neuvot liiankin kirjaimellisesti ja ajatellut siis, että vika on minussa...

        Näitä vastauksia lukiessani olen helpottunut siitä, että en ehkä olekaan se "outo" tässä asiassa, ja että jos sanon asian suoraan ja he suuttuvat ja menevät kaikille kertomaan, kuinka ihme hyypiö olen, kun en normaali vierailuja jaksa, kaikki eivät ehkä ole samaa mieltä... ehkä.

        ovat tärkeitä, niin pelastat suhteen toimimalla nyt. Veikkaan, että loukkaantuvat ja ovat viikon, kaksi käymättä. Sitten aloitellaan taas varovasti ja kokeillaan, että olikohan nuo edes tosissaan. Silloin on aika myös osoittaa, että tosissaan ollaan. Meillä ainakin tämä on ollut pitkä prosessi.

        Jos et toimi, niin ei varmaankaan suhde näihin ihmisiin ainakaan parane?


      • onko muilla?
        Tiina1 kirjoitti:

        ovat tärkeitä, niin pelastat suhteen toimimalla nyt. Veikkaan, että loukkaantuvat ja ovat viikon, kaksi käymättä. Sitten aloitellaan taas varovasti ja kokeillaan, että olikohan nuo edes tosissaan. Silloin on aika myös osoittaa, että tosissaan ollaan. Meillä ainakin tämä on ollut pitkä prosessi.

        Jos et toimi, niin ei varmaankaan suhde näihin ihmisiin ainakaan parane?

        Olen huomannut, että nykyään kihisen jo niin kiukusta, kun pelkästään näen heidän ajavan pihaan, että jos kohta en "vihellä peliä poikki", voi olla, että sen puhalluksen sijaan tulee RÄJÄHDYS..!


      • Anonyymi
        onko muilla? kirjoitti:

        enkä haluaisi kokonaan välejä rikkoa, mutta nyt on todella alkanut tuntua siltä, että suuttukoon vaikka iäksi, jos haluavat...

        Joo, kyllä olen nyt päätynyt siihen, että lasten ei enää tarvitse odottaa, mutta luulen, että nuo tyypit ovat niin sitkeitä, että odottavat itse, että jaksan iltatoimien yms. jälkeen sitten seurustella heidän kanssaan ja että vierailunsa vain venyvät sen vuoksi pidempään, enkä kyllä jaksa sitäkään.

        Kyllä he käyvät muuallakin, monessakin paikassa kylässä ja yleensä kertovatkin, missä ovat käyneet ja mitä kenellekin kuului ja kaikki muut "kiinnostavat" jutut juurta jaksain... Onpa kuulunut sellaistakin, että kun "....:takin (pienten lasten äiti) on tullut niin outo ja ihmeellinen" ja olen itse miettinyt, että miksiköhän... olisiko samanlaisia tuntemuksia, kuin minulla- en tiedä.

        On kausia, jolloin käyvät meillä vähemmän ja muut paikat ovat enemmän kierroksessa, mutta sitten kun se meillä kyläilyvimma alkaa, niin "korvaavat" kyllä nuo "menetetyt hetket" korkojen kanssa. Kerroin asian ehkä hieman puutteellisesti tuolla aikaisemmin ja täytyy sanoa, että en olisi kyllä näinkään kauaa jaksanut, jos noita rauhallisempia kausia ei olisi aina välillä ollut..!

        Miksipä meitä kutsuisivat heille, kun saavat tavata tarpeeksi meitä meilläkin... Tuo sunnuntaivierailu täytyy ehdottomasti toteuttaa;)

        Minut on kotona kasvatettu vieraanvaraiseksi ja olen ehkä ottanut äitini neuvot liiankin kirjaimellisesti ja ajatellut siis, että vika on minussa...

        Näitä vastauksia lukiessani olen helpottunut siitä, että en ehkä olekaan se "outo" tässä asiassa, ja että jos sanon asian suoraan ja he suuttuvat ja menevät kaikille kertomaan, kuinka ihme hyypiö olen, kun en normaali vierailuja jaksa, kaikki eivät ehkä ole samaa mieltä... ehkä.

        Raamatussakin on tämä Sana: "Älä astu jalallasi liian usein lähimmäisesi kotiin ettei hän sinuun kyllästyisi ja alkaisi sinua vihata. " Tunteenne ovat normaaleja ihmisen tunteita, eikö niistä tarvitse syyllisyyttä kantaa. Laita tuo em. teksti ovelle motoksi,eiköhän mene perille


    • ei lainkaan

      haittaa vierailut. Jos on vieraita ni ukko pitää olkkarissa seuraa, kun mä "nukutan" lapset. Meillä luetaan iltasatu ja sanotaan hyvää yötä ja muksut tietää, että sitte ei sängystä nousta tai huudella, joten se ei niin iso homma oo. Sen jälkeen meen itsekkin vieraiden kans juttelemaan. On kiva, kun vieraita viittii tulla. Yleensä ilmoittavat minun vieraana ja kysyvät sopiiko tulla, joskus toki yllätysvisiittejäkin. En kuitenkaan ole niin tyhmää vierasta nähnyt, joka ei pyydettäessä lähtisi. Sanon vain, että nyt alkaa olla niin myöhä, että pitäis mennä nukkumaan ja olis vielä pari juttua tekemättä ennen sitä, että nähdään taas myöhemmin.

      • onko muilla?

        mutta minä en!

        Meidän vieraat eivät ilmoita tulostaan tai kysy koskaan sopiiko tulla. Et siis ole niin tyhmää vierasta nähnyt, joka ei pyydettäessä lähtisi- siis pyydätkö suoraan, että "voisitteko lähteä" vai? Minä olen kyllä, kuten olen kertonut, sanonut useinkin, että olen jo väsynyt ja että olisi vielä kotitöitäkin tekemättä, mutta ei sillä ole juurikaan ollut vaikutusta. Ihan en ole suoranaisesti käskenyt lähtemään...vielä!


      • Pasi
        onko muilla? kirjoitti:

        mutta minä en!

        Meidän vieraat eivät ilmoita tulostaan tai kysy koskaan sopiiko tulla. Et siis ole niin tyhmää vierasta nähnyt, joka ei pyydettäessä lähtisi- siis pyydätkö suoraan, että "voisitteko lähteä" vai? Minä olen kyllä, kuten olen kertonut, sanonut useinkin, että olen jo väsynyt ja että olisi vielä kotitöitäkin tekemättä, mutta ei sillä ole juurikaan ollut vaikutusta. Ihan en ole suoranaisesti käskenyt lähtemään...vielä!

        "Hyvä kun tulitte, täällä tarvitaankin apua.
        Veijo luepa sinä lapsille sadut ja korjaisitko tuon lasten leikkiauton ja Sirpa, taikina on tuossa keittiössä jo valmiina laittaisitko sämpylät tulemaan sillaikaa kun minä ripustan ja lajittelen pyykit, pyyhin pölyt, laitan lasten vaatteet valmiiksi huomiseksi, imuroin, vien roskat ja käyn suihkussa. Juodaan sitten iltateet rauhassa. Sopiiko? "

        Jollei sovi tee nuo kaikki hommat ja ole kuin heitä ei olisikaan. Seuraavana päivänä kun tulevat toteat "tänään ei apua tarvitakaan, mutta tulkaa ensiviikolla".


      • Tiina1
        Pasi kirjoitti:

        "Hyvä kun tulitte, täällä tarvitaankin apua.
        Veijo luepa sinä lapsille sadut ja korjaisitko tuon lasten leikkiauton ja Sirpa, taikina on tuossa keittiössä jo valmiina laittaisitko sämpylät tulemaan sillaikaa kun minä ripustan ja lajittelen pyykit, pyyhin pölyt, laitan lasten vaatteet valmiiksi huomiseksi, imuroin, vien roskat ja käyn suihkussa. Juodaan sitten iltateet rauhassa. Sopiiko? "

        Jollei sovi tee nuo kaikki hommat ja ole kuin heitä ei olisikaan. Seuraavana päivänä kun tulevat toteat "tänään ei apua tarvitakaan, mutta tulkaa ensiviikolla".

        oli hyvä :) Sopis hyvin meidänkin tilanteeseen.


      • onko muilla?
        Pasi kirjoitti:

        "Hyvä kun tulitte, täällä tarvitaankin apua.
        Veijo luepa sinä lapsille sadut ja korjaisitko tuon lasten leikkiauton ja Sirpa, taikina on tuossa keittiössä jo valmiina laittaisitko sämpylät tulemaan sillaikaa kun minä ripustan ja lajittelen pyykit, pyyhin pölyt, laitan lasten vaatteet valmiiksi huomiseksi, imuroin, vien roskat ja käyn suihkussa. Juodaan sitten iltateet rauhassa. Sopiiko? "

        Jollei sovi tee nuo kaikki hommat ja ole kuin heitä ei olisikaan. Seuraavana päivänä kun tulevat toteat "tänään ei apua tarvitakaan, mutta tulkaa ensiviikolla".

        hyvistä neuvoista ja nauruista :D Toteuttamiskelpoinen idea!


    • Kohteliaisuutta

      Minut ainakin on opetettu, että vieraille pitää olla kohtelias. Ei ne naperot rikki mene, jos iltsatu joskus venyykin klo 19.00 jälkeen!!! Kyllä on teillä pienet ympyrät. Itselle ei tulisi mieleenkään ajaa vieraita pois illalla. Yleensähän he meille pääsevätkin vasta n klo 18.30-19.30. Sama meillä. Me kun käymme myös töissä ja olemme kotona n klo 17.00.

      Kello 18.30 alkaa iltatoimet. Huh huh. Opettakaa lapsillenne elämää. Ja itsellenne suvaitsevaisuutta. Miten te käytte uimassa? Kaupassa yhdessä? Kirjastossa? Kun iltaisin ei tehdä muuta kuin tehdään iltatoimia. Milloin teidän perhe on yhdessä tekemässä mitään, kun heti kun isi tulee kotiin, aletaan laittaa lapsia nukkumaan.

      Olkaa onnellisia, että teillä on tuttavia jotka vielä käyvät.

      • onko muilla?

        en ole kirjoittanut, että MEILLÄ alkaa iltatoimet klo. 18.30! Siis HÄ?


      • huolellisemmin

        Alkuperäisen kirjoittajalla on oikeasti ihan käsittämätön tilanne menossa. Siellä käy vieraita USEAMMAN KERRAN viikossa, ja aina samat vieraat. Piti lukea parikin kertaa ennenkuin ymmärsin miten hankalaa on, mutta noita vieraita minä tässä tilanteessa epäkohteliaina pidän. Siis haloo, samat tyypit monta kertaa viikossa ja tulevat kuin omaan kotiinsa. Minä en jaksaisi tuota kovin kauaa. Tiukasti vihellettävä peli poikki ja jos loukkaantuvat siitä niin so what.


      • pieni

        ne iltatoimet (kylvetys ym.) alkavat n.klo:18.30 ja vauva on 9kk, ei siis tällä aluper. kirjoittajalla.


      • toinen vaan

        hyi..ihan puistattaa että tässä pitäisi useita kertoja viikossa vieraiden kanssa seurustella, kestittää yms.

        Mulla on 3 lasta ja päiviin/iltoihin riittää monenmoista puuhaa ja touhua. Meillä ainaskin nimenomaan illalla koetetaan keskittyä pelkästään lasten kanssa olemiseen ja sen jälkeen kenties laitetaan asunto siedettävämpään kuntoon yms.

        Kyllä mun mielestä olisi nimenomaan typerää alkaa vieraiden läsnä ollessa imuroimaan/tiskejä korjaamaan/pyykkiä pesemään yms.
        Saatikka että pokkana keskittyisin pelkästään lasteni kanssa olemiseen...mutta mulla nyt ei olekaan onneksi niin typeriä sukulaisia ja vaikka olisi, niin suoraan sanoisin että sovitaan puhelimitse sopiva kyläilypäivä.


    • neljän mutsi

      Pistä ne vieraat töihin. Ota tavaksesi tehdä illalla sämpylätaikina ja kun vieraat tulevat sisään niin pyydä niitä joutessaan pyörittelemään ne sämpylät sillä aikaa kun peset lapset. Sitten työnnät niille satukirjan käteen ja näytät mitkä sadut täytyy tänään lukea. Toinen puolisko voisi sillä aikaa vaikka ripustaa ne pyykit. Sinä voit sillä aikaa vaikka tarttua imuriin tai hoitaa miehen kanssa parisuhdetta. Voitte sitten istua yhdessä juomaan iltateetä, mutta sen jälkeen ilmoitat napakasti että nyt menet suihkuun ja sänkyyn, kun väsyttää. Kuinkahan kauan jaksavat teillä hypätä ;)

      • että joku

        vahtii täällä haukkana uusia kommentteja, kertoo jotain tyypin luonteesta.
        Siis miksi tehdä pienestä asiasta tällänen show ja esiintyä loukkaantuneena vieraitten käytöksestä. Mä en ainakaan viittis ees vierailla tollasen tyypin luona, jonka oma napa tuntuu olevan täällä ongelmista suurin ja joka ei sen vertaa aloitteellisuutta omaa, etteikö ois herra omassa talossaan.


      • onko muilla?

        Miksi en tuota ole aikaisemmin keksinyt!?

        Voi olla, että tuo meillä hyppääminen ja apukin samalla loppuu sitten lyhyeen...

        Onko teillä muilla lapsiperheillä niin, että juuri illat ovat kiireisiä kaikkine iltatoimineen, vai onko teillä vain mukavaa yhdessäoloa- joskus mietin sitäkin, että onko omissa käytännöissäimme jotakin vikaa, mutta toisaalta en kyllä löydä miettimälläkään mitään ylimääräistä karsittavaa iltatoimistamme!?


      • onko muilla?
        että joku kirjoitti:

        vahtii täällä haukkana uusia kommentteja, kertoo jotain tyypin luonteesta.
        Siis miksi tehdä pienestä asiasta tällänen show ja esiintyä loukkaantuneena vieraitten käytöksestä. Mä en ainakaan viittis ees vierailla tollasen tyypin luona, jonka oma napa tuntuu olevan täällä ongelmista suurin ja joka ei sen vertaa aloitteellisuutta omaa, etteikö ois herra omassa talossaan.

        Ensinnäkin olen lomalla. Toisekseen minulla on tietokone ja tämä palsta auki ja teen tässä kevätsiivousta ja vastailen välillä viesteihin, mutta niinhän se on, että äitien elämä saisi eräiden mielestä olla vain kotitöitä, lasten hoitamista, työssä käymistä ja vieraiden passaamista vielä päivän päätteeksi, kaikkien muiden hommien jälkeen, mutta se on moro nyt vähäksi aikaa- tämä haukka lähtee kauppaan ostamaan perheelle ruokaa!


      • tee itse!

        Helppo on sanoa tee niin ja niin, mikset sano, pane töihin!
        Ei sitä tehdä kuitenkaan. Kuka osaisi olla niin röyhkeä?
        Ja jos on, niin vieraat on karkoitettu jo vuosia sitten. Ei ole pelkoa, että kukaan tulisi edes kutsuttuna sellaiseen huusholliin.

        Tuollaiset neuvot ovat juuri niitä, joiden takia nämä palstat vesittyvät. Ei mitään keskustelua voi saada aikaan, jos vastaus on tuota tasoa.


    • Pasi

      Laita vieraitanne varten ovi lukkoon, ei tarvitse käydä avaamassa. Ota varmuuden vuoksi ovikellon sulake pois niin voi sanoa ettei ole kuullut. Sano sitten seuraavana päivänä että halusitte rakastella rauhassa.
      Älä tarjoa mitään ja älä seurustele vaan lue sadut ja tee omat hommat. Soita sitten seuraavana aamuna n. klo 7.00 ja kerro että "huomenta meillä päivä on jo alkanut, sorry että heräsin ajattelin vaan kertoa että tänään teillä on iltameno jne" sitten kun silti tulevat illalla sano että iltameno peruuntui.
      Olet ilmeisesti liian seurallinen, je he tulkitsevat sen niin että kaipaatte seuraa kun teidän on vaikea lähteä pienten lastenne takia.

      Sano vaikka että pojallanne on koe ja haluatte lukea siihen rauhassa.

    • Tiina1

      vielä, että ymmärrän hyvin ongelmasi. Itse ainakin olen ns. kiltti luonteeltani, että on mennyt kauan selvittää rajat, mitä sallin esim. juuri häikäilemättömiltä vierailijoilta. On tosi loukkaavaa, jos ihmiset kävelevät yli erilaisten vihjeittesi.

      Onneksi minulla on ollut todellisia hyviä ystäviä, joilta olen saanut hyviä vinkkejä omaan tilanteeseemme. Tuntuu siltä, että kovapäisemmät vievät pehmoja 6-0, jos itse ala kovaksi. Surullista, mutta käytännössä todettu näin.

      Jos kysymys on isovanhemmista, niin silloin ainakin pian yrittävät uudestaan ja uudestaan... vaikka kuinka huomauttaisit tai et päästäisi siälle. Älä huoli tuollaiset ihmiset eivät pienestä hätkähdä. Toimiin vaan. Olet saanut hyviä vinkkejä. Minäkin sain :) Meilläkin tämä tilanne vielä elää...

      • ovi...

        lukkoon. Sano että yksi lapsista on kipeä ja alkanut kävelemään unussaan, joten olette alkanut pitämään ovea lukossa myös päivisin. Sanot sitten että nyt olette kaikki niin väsyneitä, että jos tulette sitten joskus toiste. Sanot että soitelkaa kun olette tulossa, niin katsotaan mikä tilanne silloin on. Sitten vaan jatkossa ovi lukkoon kello viisi illalla.


      • onko muilla?

        nähtävä, että ei pidä olla liian kiltti, kohtelias ja/tai vieraanvarainen.

        Kyse ei meillä ole isovanhemmista, vaan aikalailla oman ikäisistämme sukulaisista, joilla itsellään on siis jo yläasteikäiset lapset, joita ei enää juuri kotona näy.

        kiitos Tiina1 vinkeistäsi ja tuestasi. Olen saanut muiltakin hyviä vinkkejä ja aion ottaa neuvoista vaarin, koska en todellakaan enää jaksa tätä. Onhan noita toisenkin suuntaisia kommentteja tullut, mutta ehkä sellaisen, joka ei itse tällaista koe, on vaikea ymmärtää tätä ja jokaisella meistä on omat asiamme, elämäntilanteemme yms. ja toinen jaksaa paremmin tällaista kuin toinen, mutta omalta kohdaltani totean, että "kiitti mulle riitti"!


    • xxx

      Tässä muutamia poimimiani kommentteja:

      "Itsekkin toivon, että vieraat ymmärtävät lähteä seitsämän tienoilla pois, vaikka ei vielä heti iltatoimet alkaisikaan. Kun lapset olivat vielä pienempiä kuin nyt, meilläkin oli ongelmana joidenkin vieraiden tulo juuri ilta toimien aikaan. Nyt lapset kuusi ja kahdeksan vuotiaita ja iltatoimet aloitetaan noin puoli kahdeksan maissa" Minulla on juuri samanikäiset lapset, tokaluokkalainen ja eskarilainen. Meillä eikä missään muuallakaan lastn luokkakavereidenluona ollla noin neuroottisia lasten iltatoimien suhteen. Tietty ymmärrä, jos joka ilta laukkaavat, mutta tuskin nyt sentään...

      "Meillä nuo vieraat usein tulevat esim.siinä puoli kahdeksan, jolloin meillä on tapana aloittaa iltatoimet."Tää lienee sen 9 kk vanhan äiti. Haloo; 9 kk PITÄISI osata nukkua ilman, että äitee tuudittelee vieressä. Ellei osaa, saat tuuditella vielä 10 vuodenkin päästä. Lapsi, joka ei opi nukahtamaan yksin pienenä ei osaa sitä vanhempannakaan. Ja kun lapsi on saatu nukkúmaan, silloinhan on kiva seurustella. Miten te ootte niin vauhkoja noiden lasten iltatoimienne suhteen? Mä ainaskin oon ottanut vieraani mukaan juttelemaan pesun ja syöttöjen lomaan.

      "on vasta 9kk ja iltatoimet aloitetaan klo:18.30" Oi sori, tää olikin sen vauvan äitee.

      "olen sanonut myös,ettei kahdeksan jälkeen saa enää soittaa, ellei ole joku todella hätä.Kyllä kaikki ymmärtää,kun lapsista on kysymys." Ei ymmärrä. Meille saa soittaa milloin vaan (tosin 22 jälkeen en itse vastaa), Miten lapsi muka häiriintyy puhelinsoitosta. Eikö teillä tehdä muuta illallun kuin LASTEN ILTATOIMIA?


      Mä en nyt ymmärrä. Tai siis sen ymmärrän, että ei kukaan jaksa jatkuvasti laukkaavia vieraita. Mutta täällä tuntuu olevan vain lasten ja kodin ympärillä pyöriviä äitejä, joille se rutiini ja rytmi ovat tärkeintä ja auta armias jos joskus vieras ei ymmärrä lähteä pois kun aletaan pentuja ajaa nukkumaan, Meidän pennut kun ovat menneet nukkumaan ihan omia aikojaan ilman sen suurempia seremonioita.

      • pieni

        korjaus viestiisi.

        "Haloo; 9 kk PITÄISI osata nukkua ilman, että äitee tuudittelee vieressä. Ellei osaa, saat tuuditella vielä 10 vuodenkin päästä. Lapsi, joka ei opi nukahtamaan yksin pienenä ei osaa sitä vanhempannakaan."
        Meillä kyllä vauva osaa nukahtaa ihan itse, ei siinä äitiä vieressä tarvita. Mistähän moisen jutun olet vetäissyt?? :D

        "Miten te ootte niin vauhkoja noiden lasten iltatoimienne suhteen? Mä ainaskin oon ottanut vieraani mukaan juttelemaan pesun ja syöttöjen lomaan."
        Kyllä meillä "vieras" onkin mukana silloin iltatoimissa yms., mikäli ko. vieras on meillä yötä (on tottunut vieraan naamaan päivän aikana, eikä ole enää niin "kiinnostava"). Näistä muista vieraista saa lisää virtaa, käy levottomaksi ja sitten nukkuminen yöllä on mitä sattuu. Joten ei kaikille samat konstit käy.

        "Ja kun lapsi on saatu nukkúmaan, silloinhan on kiva seurustella."
        Niinhän on. Silloin nautimme mieheni kanssa kahden keskisestä ajasta tai seurustelemme yövieraiden kanssa. Meillä vieraat tulevat päiväaikaan, kun kaikki haluavat tulla meille silloin, kun vauvakin on hereillä.


      • emäntä x
        pieni kirjoitti:

        korjaus viestiisi.

        "Haloo; 9 kk PITÄISI osata nukkua ilman, että äitee tuudittelee vieressä. Ellei osaa, saat tuuditella vielä 10 vuodenkin päästä. Lapsi, joka ei opi nukahtamaan yksin pienenä ei osaa sitä vanhempannakaan."
        Meillä kyllä vauva osaa nukahtaa ihan itse, ei siinä äitiä vieressä tarvita. Mistähän moisen jutun olet vetäissyt?? :D

        "Miten te ootte niin vauhkoja noiden lasten iltatoimienne suhteen? Mä ainaskin oon ottanut vieraani mukaan juttelemaan pesun ja syöttöjen lomaan."
        Kyllä meillä "vieras" onkin mukana silloin iltatoimissa yms., mikäli ko. vieras on meillä yötä (on tottunut vieraan naamaan päivän aikana, eikä ole enää niin "kiinnostava"). Näistä muista vieraista saa lisää virtaa, käy levottomaksi ja sitten nukkuminen yöllä on mitä sattuu. Joten ei kaikille samat konstit käy.

        "Ja kun lapsi on saatu nukkúmaan, silloinhan on kiva seurustella."
        Niinhän on. Silloin nautimme mieheni kanssa kahden keskisestä ajasta tai seurustelemme yövieraiden kanssa. Meillä vieraat tulevat päiväaikaan, kun kaikki haluavat tulla meille silloin, kun vauvakin on hereillä.

        klo 18.30 ilman vieraita, on se sitten kyllä aika kokonaisvaltaista puuhaa... jos oot se ysikuisen äiti.

        huomaa, että oot kotona kaikki päivät ja ne päivät rytmittyy vaan vauvan mukaan. ite esim. oon maatalon emäntä ja päivisin ei kukaan jouda vierailemaan, koska toiset on töissä! me vieraillaan ja meille tullaan sitten iltalypsyjen jälkeen n klo 19.00. ja lähdetään pois n 21.00.

        jos kaikkien vieraiden pitäisi tulla päivisin ei meillä kohta kävisi kukaan. mutta joillakin kun ei oo kuin 1 lapsi ja saa päivät vaan hoitaa tätä, niin johan aletaan ihme sääntöjä ja rytmejä keksiä. ja tehdään nninkin helposta asiasta kuin lasten iltatoimet niin vaikeaa, että...


      • pieni
        emäntä x kirjoitti:

        klo 18.30 ilman vieraita, on se sitten kyllä aika kokonaisvaltaista puuhaa... jos oot se ysikuisen äiti.

        huomaa, että oot kotona kaikki päivät ja ne päivät rytmittyy vaan vauvan mukaan. ite esim. oon maatalon emäntä ja päivisin ei kukaan jouda vierailemaan, koska toiset on töissä! me vieraillaan ja meille tullaan sitten iltalypsyjen jälkeen n klo 19.00. ja lähdetään pois n 21.00.

        jos kaikkien vieraiden pitäisi tulla päivisin ei meillä kohta kävisi kukaan. mutta joillakin kun ei oo kuin 1 lapsi ja saa päivät vaan hoitaa tätä, niin johan aletaan ihme sääntöjä ja rytmejä keksiä. ja tehdään nninkin helposta asiasta kuin lasten iltatoimet niin vaikeaa, että...

        tätä "sääntöä" on keksitty meillä. Meillä nyt on menty ajan mittaan siihen, että iltatoimet aloitetaan silloin, koska vauva on väsynyt jo siihen aikaan. Jos vauva olisi virkeä, niin eihän sitä iltatoimiakaan siihen aikaan aloittaisi.

        Ne vieraat ketkä meillä päivisin käyvät ovat itsekin vauvaperheläisiä. Yövieraat taas tulevat kauempaa (melkein kaikki meidän tuttavat ja sukulaiset asuvat 200km päässä, joten ei meillä iltavierailijoita ole tämän takia).


      • Kalakka
        emäntä x kirjoitti:

        klo 18.30 ilman vieraita, on se sitten kyllä aika kokonaisvaltaista puuhaa... jos oot se ysikuisen äiti.

        huomaa, että oot kotona kaikki päivät ja ne päivät rytmittyy vaan vauvan mukaan. ite esim. oon maatalon emäntä ja päivisin ei kukaan jouda vierailemaan, koska toiset on töissä! me vieraillaan ja meille tullaan sitten iltalypsyjen jälkeen n klo 19.00. ja lähdetään pois n 21.00.

        jos kaikkien vieraiden pitäisi tulla päivisin ei meillä kohta kävisi kukaan. mutta joillakin kun ei oo kuin 1 lapsi ja saa päivät vaan hoitaa tätä, niin johan aletaan ihme sääntöjä ja rytmejä keksiä. ja tehdään nninkin helposta asiasta kuin lasten iltatoimet niin vaikeaa, että...

        Oon lukenut näitä muutamia täällä ihan hymyssä suin. Yleensä nämä yhden tai kahden lapsen kotiäidit ovat ihan tärinöissänsä rytmien ja sääntöjen ja aikataulujen suhteen. Niin mäkin olin sen ekan kanssa. Nyt niitä on 4 ja itse olen jo töissäkin, niin on saanut heittää iltapuuharytmit romukoppaan...

        No, jos lapsiluku kasvaa, tulee ymmärrystä ja avarakatseisuutta heillekin.


      • hyvä,
        Kalakka kirjoitti:

        Oon lukenut näitä muutamia täällä ihan hymyssä suin. Yleensä nämä yhden tai kahden lapsen kotiäidit ovat ihan tärinöissänsä rytmien ja sääntöjen ja aikataulujen suhteen. Niin mäkin olin sen ekan kanssa. Nyt niitä on 4 ja itse olen jo töissäkin, niin on saanut heittää iltapuuharytmit romukoppaan...

        No, jos lapsiluku kasvaa, tulee ymmärrystä ja avarakatseisuutta heillekin.

        että lapsilla ei ole mitään rutiineja tai rytmejä ja sitten ovat väsyneitä koulussa ja päiväkodissa?! Niin no eihän teidän työssäkäyvien tarvitse välittää niistä kiukuista ja ongelmista, joita on muualla kuin kotona- tehän olette vain töissä!


      • kyllä
        Kalakka kirjoitti:

        Oon lukenut näitä muutamia täällä ihan hymyssä suin. Yleensä nämä yhden tai kahden lapsen kotiäidit ovat ihan tärinöissänsä rytmien ja sääntöjen ja aikataulujen suhteen. Niin mäkin olin sen ekan kanssa. Nyt niitä on 4 ja itse olen jo töissäkin, niin on saanut heittää iltapuuharytmit romukoppaan...

        No, jos lapsiluku kasvaa, tulee ymmärrystä ja avarakatseisuutta heillekin.

        avarakatseisuuttapa hyvinkin. Ei tarvitse välttämättä olla yhtään lasta ja silti pidetään omat säännöt. Hyvä niin!! Kyllä sitä voi olla illalla väsynyt ja haluta omaa rauhaa vaikka asuisi ihan yksin. Koita kestää aloittaja, vielä nämä tyhmät kommentitkin!


      • kun...
        emäntä x kirjoitti:

        klo 18.30 ilman vieraita, on se sitten kyllä aika kokonaisvaltaista puuhaa... jos oot se ysikuisen äiti.

        huomaa, että oot kotona kaikki päivät ja ne päivät rytmittyy vaan vauvan mukaan. ite esim. oon maatalon emäntä ja päivisin ei kukaan jouda vierailemaan, koska toiset on töissä! me vieraillaan ja meille tullaan sitten iltalypsyjen jälkeen n klo 19.00. ja lähdetään pois n 21.00.

        jos kaikkien vieraiden pitäisi tulla päivisin ei meillä kohta kävisi kukaan. mutta joillakin kun ei oo kuin 1 lapsi ja saa päivät vaan hoitaa tätä, niin johan aletaan ihme sääntöjä ja rytmejä keksiä. ja tehdään nninkin helposta asiasta kuin lasten iltatoimet niin vaikeaa, että...

        olet maatalon emännän töissä? Jaksavatko lapset vielä illalla olla vieraiden kanssa? Odottavatko vieraat, kun peset ja syötät heidät ja luet sadun jne.? Riittääkö itselläsi vielä kaiken jälkeen virtaa passata vieraita?


      • emäntä x
        kun... kirjoitti:

        olet maatalon emännän töissä? Jaksavatko lapset vielä illalla olla vieraiden kanssa? Odottavatko vieraat, kun peset ja syötät heidät ja luet sadun jne.? Riittääkö itselläsi vielä kaiken jälkeen virtaa passata vieraita?

        joskus isompien kanssa tuvalla, miten milloinkin. navetasta kun tullaan, mennään yhdessä suihkuun, eli iltapesu on sitten jo suoritettu.

        ja en minä vieraita passaa. meillä käy hyviä ystäviä, joita ei tarvi passata. kahvit keitän, kun itsekin juon.

        omituisia käsityksiä teillä vierailijoista. pankaa ovi säppiin, jos he noin epätoivottuja ovat.

        ja meillä pienimmät syötetään siinä kahvikeskustelujen lomassa...


      • Kalakka
        hyvä, kirjoitti:

        että lapsilla ei ole mitään rutiineja tai rytmejä ja sitten ovat väsyneitä koulussa ja päiväkodissa?! Niin no eihän teidän työssäkäyvien tarvitse välittää niistä kiukuista ja ongelmista, joita on muualla kuin kotona- tehän olette vain töissä!

        meidän lapsilla on rutiinit ja aikataulut. Mutta en pimahda, jos ne joskus pettävätkin, esim kerran pari viikossa vieraisiin. Ja jos joskus lapsi meneekin klo22 nukkumaan klo21 sijasta ei hän siitä heti ala väsyneeksi.

        Muutenkin meillä isommat jo harrastavat jonkun verran ja heillä on iltamenoja, ovat joskus kotonakin klo 21.30. Eli pakostakin pienimmät joskus häiriintyvät. Mutta koska eivät ole pilalle hyssyteltyjä, kestävät sen kyllä.

        Mutta kun teillä on enemmän lapsia ja isompia, niin sitten tajuatte.


      • emännän
        emäntä x kirjoitti:

        joskus isompien kanssa tuvalla, miten milloinkin. navetasta kun tullaan, mennään yhdessä suihkuun, eli iltapesu on sitten jo suoritettu.

        ja en minä vieraita passaa. meillä käy hyviä ystäviä, joita ei tarvi passata. kahvit keitän, kun itsekin juon.

        omituisia käsityksiä teillä vierailijoista. pankaa ovi säppiin, jos he noin epätoivottuja ovat.

        ja meillä pienimmät syötetään siinä kahvikeskustelujen lomassa...

        ihmetellä. Yleensähän maalaistaloissa on tilaa missä istuskella ja jutella. Se on vähän eriasia jossain 80 neliön asunnossa. Ja vielä sellainen juttu: jos on koko päivän ollu LEHMIEN kanssa on varmasti kiva nähdä illalla ihmisiä. Mutta jos olet ollut koko päivän ihmisten kanssa tekemisissä on ihan kiva olla illalla omassa rauhassa!! Ja jos huomasit ei aloittaja valittanut muista vieraista. Oli kyse tästä yhdestä pariskunnasta, joka käy monta kertaa viikossa.


      • lapsethan
        Kalakka kirjoitti:

        meidän lapsilla on rutiinit ja aikataulut. Mutta en pimahda, jos ne joskus pettävätkin, esim kerran pari viikossa vieraisiin. Ja jos joskus lapsi meneekin klo22 nukkumaan klo21 sijasta ei hän siitä heti ala väsyneeksi.

        Muutenkin meillä isommat jo harrastavat jonkun verran ja heillä on iltamenoja, ovat joskus kotonakin klo 21.30. Eli pakostakin pienimmät joskus häiriintyvät. Mutta koska eivät ole pilalle hyssyteltyjä, kestävät sen kyllä.

        Mutta kun teillä on enemmän lapsia ja isompia, niin sitten tajuatte.

        eivät ole vielä isoja!! Tottakai sit kun ovat isoja on eri meininki. Ihan niinkuin teilläkin. Sitäpaitsi jos samat käy kokoajan ei jaksa välttämättä antaa aikaa muille ystäville!


      • onko muilla?
        lapsethan kirjoitti:

        eivät ole vielä isoja!! Tottakai sit kun ovat isoja on eri meininki. Ihan niinkuin teilläkin. Sitäpaitsi jos samat käy kokoajan ei jaksa välttämättä antaa aikaa muille ystäville!

        minusta tuntuu pahalta se, että kun päivät ovat niin kiireisiä ja lasten kanssa ei juuri jouda olemaan, niin sitten liian moni ilta menee näiden yksien kanssa seurusteluun ja samojen juttujen jaaritteluun, jolloin se ainoa yhteinen rauhoittumishetki menee ohi ja lapset nukahtavat siihen iltasadun odotteluun...

        Eikä aikaa/ voimia muiden ystävien kanssa seurusteluun todellakaan jää. Monesti on käynyt niin, että olen ollut puhelimessa jonkun ystävän kanssa, kun nämä tietyt ovat tulleet ja olen kohteliaisuudesta lopettanut puhelun kesken juttujen. Noo.., sitten näillä soi puhelin ja he pokkana istuvat ja puhuvat pitkäänkin meidän olo-tai makuuhuoneessa (menevät sinne ja laittavat oven kiinni), eikä heitä haittaa se, mitä muut (talon väki) siitä ajattelevat. Joopa... tuli nyt sitten valitettua tämäkin yksi kyllästyttävä asia...


      • xxx
        emäntä x kirjoitti:

        joskus isompien kanssa tuvalla, miten milloinkin. navetasta kun tullaan, mennään yhdessä suihkuun, eli iltapesu on sitten jo suoritettu.

        ja en minä vieraita passaa. meillä käy hyviä ystäviä, joita ei tarvi passata. kahvit keitän, kun itsekin juon.

        omituisia käsityksiä teillä vierailijoista. pankaa ovi säppiin, jos he noin epätoivottuja ovat.

        ja meillä pienimmät syötetään siinä kahvikeskustelujen lomassa...

        päivän lehmien ja maatilan töiden lomassa ja illat vieraiden ja kahvikeskustelujen lomassa. "Hieno" homma!


      • hoitsu
        Kalakka kirjoitti:

        Oon lukenut näitä muutamia täällä ihan hymyssä suin. Yleensä nämä yhden tai kahden lapsen kotiäidit ovat ihan tärinöissänsä rytmien ja sääntöjen ja aikataulujen suhteen. Niin mäkin olin sen ekan kanssa. Nyt niitä on 4 ja itse olen jo töissäkin, niin on saanut heittää iltapuuharytmit romukoppaan...

        No, jos lapsiluku kasvaa, tulee ymmärrystä ja avarakatseisuutta heillekin.

        on siis avarakatseisuutta. Käy kuule kysymässä, vaikka lastesi opettajilta tai päiväkodin henkilökunnalta ovatko kanssasi samaa mieltä.

        Pieni lapsi tarvitsee rutiineja ja ja selkeitä rytmejä!


      • Emäntä kakkonen
        xxx kirjoitti:

        päivän lehmien ja maatilan töiden lomassa ja illat vieraiden ja kahvikeskustelujen lomassa. "Hieno" homma!

        Lapset tosiaan menevät päivän töiden lomassa. Tosin ei niitä töitä paiskota ihan 5-22 välisenä aikana JATKUVASTI.

        Ja iltaisin on ihan kiva joskus vierastella, mutta rajansa kaikella. 2-3 vierasta viikossa riittää.

        Minusta tosiaan tuntuu, että suurimmat valittajat juuri yhden lapsen äidit, joilla ei ole muuta tekemistä päivisin, kuin rytmittää mukulansa syöttöjä ja unia. Hoh hoijaa... Hankkikaa lisää lapsia ja vaikka muuta elämääkin, niin voi joku uniaika tuntua aika pieneltä murheelta.


      • Anonyymi
        onko muilla? kirjoitti:

        minusta tuntuu pahalta se, että kun päivät ovat niin kiireisiä ja lasten kanssa ei juuri jouda olemaan, niin sitten liian moni ilta menee näiden yksien kanssa seurusteluun ja samojen juttujen jaaritteluun, jolloin se ainoa yhteinen rauhoittumishetki menee ohi ja lapset nukahtavat siihen iltasadun odotteluun...

        Eikä aikaa/ voimia muiden ystävien kanssa seurusteluun todellakaan jää. Monesti on käynyt niin, että olen ollut puhelimessa jonkun ystävän kanssa, kun nämä tietyt ovat tulleet ja olen kohteliaisuudesta lopettanut puhelun kesken juttujen. Noo.., sitten näillä soi puhelin ja he pokkana istuvat ja puhuvat pitkäänkin meidän olo-tai makuuhuoneessa (menevät sinne ja laittavat oven kiinni), eikä heitä haittaa se, mitä muut (talon väki) siitä ajattelevat. Joopa... tuli nyt sitten valitettua tämäkin yksi kyllästyttävä asia...

        Jos makuuhuoneeseen työntyvät,kirkastu ja aja luudan kanssa pihalle..sinne ei ole muilla asiaa kuin perheellä


    • tuittix

      Jos jatkuvasti hampaita kiristellen hyväksyt tilanteen, eivät vieraasi ymmärrä ettei jatkuva kylässä ramppaaminen ole sopivaa.

      Jos ei vihjailut auta, niin sano suoraan että "Voisitte nyt lähteä kotiin niin meillä päästään iltatoimiin ja nukkumaan, on ollut pitkä päivä."

      Soittavatko teillä muut vieraat ovikelloa tullessaan vai avaavatko kaikki teille tulijat oven omine lupineen? Jos istutte rauhassa katsomassa televisiota ja joku astelee yhtäkkiä viereenne, ettekö säikähdä? Minä ainakin pelästyisin ja kysyisin että mikset soittanut ovikelloa, tämä ei ole sinun kotisi jossa voit täysin vapaasti tulla ja mennä. Etenkin jos sillä hetkellä en sattuisi olemaan pukeissa.
      Jos ongelma on tosiaan useasti viikossa, kannattaisi alkaa lukita ovi. Ja kun vieraat tulevat seuraavan kerran ja ihmettelevät että mitenkäs teillä ovi oli lukossa, sano että sen takia että perheeseen kuulumattomat eivät tulisi sisään omine lupineen.
      Ovea ei ole myöskään pakko avata. Tai voit mennä avaamaan oven, pitää KOKO AJAN tiukasti kiinni ovenkahvasta ja kertoa väsynein ilmein että nyt ei ole sopiva hetki tulla vierailulle, olet aivan poikki ja sinun on päästävä rauhassa rentoutumaan ja suihkuun.

      Jos lapset ovat nukkumassa, voit sanoa että teillä nukutaan jo ja olet itsekin menossa nukkumaan aikaisen aamuherätyksen takia, että lähtisittekö kotiinne viettämään iltaa niin pääset nukkumaan.

      Jos ei pyyntö auta, sano väsyneesti mutta hymyilleen "Oli kiva että kävitte, mutta nyt teidän täytyy tosiaan lähteä jotta mekin pääsemme nukkumaan" ja kävele ovea kohti. Ojenna takit päälle ja pidä ulko-ovea valmiiksi auki.

      • onko muilla?

        yleensä soittavat ovikelloa tai koputtavat, mutta nämä käyvät suoraan taloksi ja esim. sohvalle lojumaan, eivätkä siis koskaan kysy sopiiko tulla.

        On jo käynytkin niinkin, että olen ollut puolipukeissa omiin iltatoimiini ryhtymässä, kun ko. vieraat ovat tulleet... Täällä meilläpäin on ihan tavallista, että omakotitalossa lukitaan ovi vasta, kun aletaan nukkumaan, mutta pitänee muuttaa käytäntöä, ihan vain noiden yksien vieraiden takia.

        Olen näitä vastauksia lukiessani tullut siihen tulokseen, että olen todellakin "opettanut", että meillä voi tehdä noin, eikä muuta seurausta ole, kuin että "se yks vain vähän ärsyyntyy"


      • kiva
        onko muilla? kirjoitti:

        yleensä soittavat ovikelloa tai koputtavat, mutta nämä käyvät suoraan taloksi ja esim. sohvalle lojumaan, eivätkä siis koskaan kysy sopiiko tulla.

        On jo käynytkin niinkin, että olen ollut puolipukeissa omiin iltatoimiini ryhtymässä, kun ko. vieraat ovat tulleet... Täällä meilläpäin on ihan tavallista, että omakotitalossa lukitaan ovi vasta, kun aletaan nukkumaan, mutta pitänee muuttaa käytäntöä, ihan vain noiden yksien vieraiden takia.

        Olen näitä vastauksia lukiessani tullut siihen tulokseen, että olen todellakin "opettanut", että meillä voi tehdä noin, eikä muuta seurausta ole, kuin että "se yks vain vähän ärsyyntyy"

        kuulla huomenna (jos vieraat tänään tulee) miten toimit ja mitkä olivat reaktiot! Rohkeutta, älä anna periksi!


      • lukkoon
        onko muilla? kirjoitti:

        yleensä soittavat ovikelloa tai koputtavat, mutta nämä käyvät suoraan taloksi ja esim. sohvalle lojumaan, eivätkä siis koskaan kysy sopiiko tulla.

        On jo käynytkin niinkin, että olen ollut puolipukeissa omiin iltatoimiini ryhtymässä, kun ko. vieraat ovat tulleet... Täällä meilläpäin on ihan tavallista, että omakotitalossa lukitaan ovi vasta, kun aletaan nukkumaan, mutta pitänee muuttaa käytäntöä, ihan vain noiden yksien vieraiden takia.

        Olen näitä vastauksia lukiessani tullut siihen tulokseen, että olen todellakin "opettanut", että meillä voi tehdä noin, eikä muuta seurausta ole, kuin että "se yks vain vähän ärsyyntyy"

        mutta muuten kannattaa olla varovainen. Ei ehkä kannata suututtaa pariskuntaa, jos asutte pikkupaikkakunnalla... voi tulla suurempi murhe kun höpöttelevät kaikenlaista suutuspäissään.
        Kannattaa tosiaan lukita ovi ja vaikka keksiä syitä miksi ei vierailu sovi.. Ehkä ehtivät muuttaa omaa vierailuRYTMIÄÄN ennen kesää. Silloin varmasti olette ulkona ja hankalampi keksiä tekosyitä.


      • onko muilla?
        lukkoon kirjoitti:

        mutta muuten kannattaa olla varovainen. Ei ehkä kannata suututtaa pariskuntaa, jos asutte pikkupaikkakunnalla... voi tulla suurempi murhe kun höpöttelevät kaikenlaista suutuspäissään.
        Kannattaa tosiaan lukita ovi ja vaikka keksiä syitä miksi ei vierailu sovi.. Ehkä ehtivät muuttaa omaa vierailuRYTMIÄÄN ennen kesää. Silloin varmasti olette ulkona ja hankalampi keksiä tekosyitä.

        minä vähän tässä olen "pakoillutkin", kun muutenkin ovat sitä tyyppiä, että ei tarvitse kuin vähän jotakin poikkipuolista sanoa, niin jo ovat seuraavassa kyläpaikassa kertomassa, miten tyhmiä ja ihmeellisiä edellisessä oltiin. Tiedän tämän, koska niin monesti olemme olleet ne, jotka ovat saaneet muista pahaa kuulla...


      • onko muilla?
        kiva kirjoitti:

        kuulla huomenna (jos vieraat tänään tulee) miten toimit ja mitkä olivat reaktiot! Rohkeutta, älä anna periksi!

        tarkoitukseni on ottaa nyt asia reilusti puheeksi, olivat seuraukset sitten mitä tahansa... Saa nähdä jokohan tänään rohkenen sen tehdä, jos tulevat...


      • Anonyymi
        onko muilla? kirjoitti:

        minä vähän tässä olen "pakoillutkin", kun muutenkin ovat sitä tyyppiä, että ei tarvitse kuin vähän jotakin poikkipuolista sanoa, niin jo ovat seuraavassa kyläpaikassa kertomassa, miten tyhmiä ja ihmeellisiä edellisessä oltiin. Tiedän tämän, koska niin monesti olemme olleet ne, jotka ovat saaneet muista pahaa kuulla...

        Olemme jo ikäpari,ei lapsia riesana, mutta kyllä se alituinen vieras jaksaa aivoon ottaa silti. Tykkään kyllä vieraista sopivan harvaan. On myös se tausta,että oli lapsena umpiperänasukas,niin että ennen kouluikää ei juuri vieraita nähty - siis tämäkin asia riippuu monesta asiasta . Mies on kylän keskellä kasvanut ,hänellä ei ole tätä ongelmaa.


    • Ninu

      Minulla oli myös ongelmia sukulaisen suhteen, joka tuli käymään ja usein yökylään ja "asui" meillä kuin kotonaan.Kerran kävi sitten niin että hermostuin täysin tälläiseen myöhäiseen tulijaan(klo.21)ja huusin makkarista miehelleni että onko tää joku helvetin hotelli, että kuka siellä ovella on nyt ...?Tän jälkeen viesti meni perille, eikä ole kutsumatta tullut käymään.Taustalla samankaltaista käytöstä kuin sinun vierailla.Olen myös usein kun laitan lasta nukkumaan klo.21 laittanut reippaasti tv:n ihan pienelle ja sammuttanut valot(olohuoneestakin), jotta vauva ei häiriintyisi.Silloin nämä hankalatkin tapaukset ovat älynneet poistua...

      • onko muilla?

        että ei ole ainoa, jolla on kyseisenkaltaisia ongelmia ja varsinkin se, että muutkin hermostuvat noista iltojen vakivieraista, enkä siis olekaan niin "outo" tämän asian suhteen, kuin olin kuvitellut.

        Kiitos hyvistä vinkeistä! Olen kyllä aikeissa sanoa suoraan, mutta jos en rohkene vielä, käytän noita muita keinoja ensin...


      • Inka
        onko muilla? kirjoitti:

        että ei ole ainoa, jolla on kyseisenkaltaisia ongelmia ja varsinkin se, että muutkin hermostuvat noista iltojen vakivieraista, enkä siis olekaan niin "outo" tämän asian suhteen, kuin olin kuvitellut.

        Kiitos hyvistä vinkeistä! Olen kyllä aikeissa sanoa suoraan, mutta jos en rohkene vielä, käytän noita muita keinoja ensin...

        Sinulla on oikeus omaan elämääsi omilla ja lastesi ehdoilla. Muista se!


      • Anonyymi

        Nämä eivät vaivaa vain lapsiperheitä. Me asuimme maalla ja miehen sisko tuli viikon parin välein kutsumatta tahtomatta yöksi oli parikin yötä. Suututti jo kun näin tulevan . Meni kerran omin lupineen kotiimme,kaksi vierasta akkaa mukanaan
        ,kun emme olleet edes kotona. Nyt ei onneksi enää aja ja saamme olla rauhassa. Muutimme kerrostaloonkin ja sinne emme hankkineet vieraspetivaatteita ,niin on hyvä sanoa,ettei voi yötä pitää.


    • on moneksi

      Kuulostaa aika tutulta:)
      Meillä on tuttava, joka tulee kuin kotiinsa kutsumatta, jos emme vastaa puhelimeen tulee kuitenkin kuikkimaan ikkunan taakse ja paukuttaa ovea "tarkistaakseen" ollaanko sitä kotona (usein kävelee vain sisään, asumme ok), änkeää muutenkin kylään vähän milloin sattuu itselleen sopimaan vihjeistä viis veisaamatta.
      Ja sitten saattaa ihmetellä miksi olen hieman äreänä ja menipä vierailu nyt hukkaan kun olen vähän pahalla päällä, vaikka itse tulikin kutsumatta puoliväkisin yllärivierailulle :)
      Vieraillessa kävelee perässä kun teen kotitöitä ja onpa joskus pyrkinyt vessaankin mukaan "seuraksi".

      Minä olen oppinut hoitamaan tämän tapauksen niin että jos ei puheet ja sanat tee selväksi, teen välinpitämättömällä käytökselläni aika selväksi että nyt ei enää jaksa. Tehoaa aika hyvin.
      Tämä kyläilijä on siinäkin huvittava, että ei itse pidä yllärivierailuista, eli jos itse joskus menisin sopimatta ovensa taakse en varmasti pääsisi sisään :) Mutta en stressaa tästä, jos tiukkaa tekee sanon sen kyllä sen verran selvästi että menee sanominen perille.

      Meillä on melko erilaiset rytmit muutenkin. Meillä arki on aika säännöllistä ja tällä hyvinkin epäsäännöllistä, on vuorotyössä ja lapsi saa välillä valvoa arkisinkin yömyöhään, meillä taas noudatetaan "tiukkaa linjaa" eli iltarutiinit alkavat viim. siinä puoli kahdeksan. Näistä on joskus "otettu itseen" kun ei ole voinut ymmärtää miksi pitää lähteä jo, vaikka meillä onkin aamu herätys ja itsellään aikomus valvoa lapsensa kanssa yöhön asti. Meitä on tosiaan moneksi.

      Kyllähän jokaisen pitäisi pystyä asettumaan isäntätalon ehtoihin siellä ollessaan. Jos vierailuista sopii etukäteen voi omiin aikatauluihin tehdä helpostikin muutoksi silloin tällöin, mutta jatkuvasti odotukset niiden toteuttamiseksi syövät kyllä emännöinti intoa. I

      • onko muilla?

        ja itselläni ei tulisi mielen viereenkään odottaa, että jollakin olisi illasta toiseen halua ja jaksamista seurustella juuri minun kanssani!

        Hyvin tutulta tuntuu tuo vieraasi käytös. Meilläkin varmasti yhtenä ongelmatekijänä on se, että elämme niin eri rytmeissä noiden vieraidemme kanssa ja heillä on jo isot lapset, joita ei enää paljoa hoitaa ja vahtia tarvitse, ja niinpä heille jää enemmän aikaa ja voimia kyläilyyn... siis liikaakin ;)


    • onko muilla?

      (eilen) niskojaan nakellen, vaikka pääsin "projektissani" vasta vaiheeseen, jossa kerroin ystävällisesti, että nyt ei ehdi seurustelemaan, kun lapset menevät juuri sänkyyn (olivat juuri pesulla) ja on iltasadun aika. En siis ehtinyt vielä varsinaisesti sanomaan aiheesta muuta, kun jo lähtivät niin vihaiseen että...

      Noo.., ehkä meille tulee nyt iltarauha, ehkä ei...

      Kiitos kaikille mielipiteistä ja vinkeistä, ja kuten eräs totesi, tämä tilanne varmasti elää vielä..!

      • Inka

        Ainakin hyvä alku! Hyvä myös siksi, että ei tarvinnut käyttää (ainakaan alkuun) kovin rankkoja keinoja. Silloin tilanne ei ehkä tulehdu kovin pahaksi. Jos ei aikoihin näy eikä kuulu, voit koettaa kepillä jäätä ja kutsua vaikka lasten nimppareille tms.


      • hyvä!
        Inka kirjoitti:

        Ainakin hyvä alku! Hyvä myös siksi, että ei tarvinnut käyttää (ainakaan alkuun) kovin rankkoja keinoja. Silloin tilanne ei ehkä tulehdu kovin pahaksi. Jos ei aikoihin näy eikä kuulu, voit koettaa kepillä jäätä ja kutsua vaikka lasten nimppareille tms.

        Eikä tarvinnut edes lukita ovea tai keksiä tekosyitä. Sehän meni hyvin.


      • kulkee...
        hyvä! kirjoitti:

        Eikä tarvinnut edes lukita ovea tai keksiä tekosyitä. Sehän meni hyvin.

        Hyvä, että alkuperäinen on saanut asian eteenpäin. Minua raivostuttaa anoppi, joka tulee yleensä mitään ilmoittamatta, silloin kun hänelle sopii. Olipa sitten tilanne mikä tahansa, häntä ei haittaa ja vaikka miten ärtyinen olisin, niin eikö napota siinä kuin tatti ja kulje perässä joka paikkaan...Ottaa loukkauksena, jos hän ei kuitenkaan ole kaiken keksipisteenä, vaikka itse on tullut ilmoittamatta. Onko muilla?


      • Pasi

        Onneksi meni näin vaivattomasti. Ehkä hyvä että hieman loukkaantuivat, jos ovat fiksuja niin miettivät hetken ja ymmärtävät tahdittomuuttaan.
        Ensi kerralla kun tulevat, päästä sisään ja kerro että

        "Anteeksi viimekertainen, mutta meidän lapset eivät vielä noudata samaa vuorokausirytmiä kuin me. Soitattakaa ensi kerralla ennen kuin tulette niin ei tule tehtyä turhaa reissua. On niin ikävä seurustella kun on rättiväsynyt tai kun on viikonvanhat pölykoirat nurkissa."

        Toivottavasti eivät ole jo tänään oven takana.
        Jos eivät ole yhteydessä pitkään aikaan hyvä niin ovat silloin niin pönttöjä etteivät huomaa tervetulomattomuuttaan.


      • appiukko
        kulkee... kirjoitti:

        Hyvä, että alkuperäinen on saanut asian eteenpäin. Minua raivostuttaa anoppi, joka tulee yleensä mitään ilmoittamatta, silloin kun hänelle sopii. Olipa sitten tilanne mikä tahansa, häntä ei haittaa ja vaikka miten ärtyinen olisin, niin eikö napota siinä kuin tatti ja kulje perässä joka paikkaan...Ottaa loukkauksena, jos hän ei kuitenkaan ole kaiken keksipisteenä, vaikka itse on tullut ilmoittamatta. Onko muilla?

        Meillä appiukko vaimonsa kanssa rimputteli ovikelloa yhdeksän aikaan muutamana iltana, kun lapsemme olivat aivan pieniä. Yhdellä kerralla olin niin väsynyt itsekin, että sanoin ovella, että en nyt jaksa ottaa vieraita vastaan, vauvakin on saatu juuri nukkumaan, (kuten muutkin sisarukset) ja olen itsekin jo menossa nukkumaan. Vähän haukkoivat henkeä ja jonkin aikaa sukulaisille ja "kyläläisille" kauhulla kertoivat kokemastaan käännytyksestä, mutta ovat jo nyttemmin toipuneet järkytyksestä ja huomanneet, että ovat kyllä tervetulleita silloin, kun jaksetaan oikeasti vastaan ottaa. Käynnit jopa hieman ovat tuosta yhdeksästä aikaistuneet. ;)


      • Anonyymi
        Inka kirjoitti:

        Ainakin hyvä alku! Hyvä myös siksi, että ei tarvinnut käyttää (ainakaan alkuun) kovin rankkoja keinoja. Silloin tilanne ei ehkä tulehdu kovin pahaksi. Jos ei aikoihin näy eikä kuulu, voit koettaa kepillä jäätä ja kutsua vaikka lasten nimppareille tms.

        Sitä virhettä älä tee että alat lepytellä.


    • timkimätön

      sanoisin suoraan että vieraat ovat tervettulleita viikonloppuisin kylään. viikolla on harrastuksia ym en kerkiäisi edes seurustelemaan vieraiden kanssa. Ja jos käyvät vielä useamman kerran viikolla on kyllä syytä sanoa suoraan että onlet väsynyt etkä oikeen jaksa surustella

      • minä

        Hyvä, että Sinä,ketjun aloittaja sait "karistettua" vieraat oveltasi pois ilman sen suurempia selityksiä.
        Kun meidän lapset (3 kpl) olivat pieniä, kävi eräs sukulaistäti 4-5 -vuotiaan lapsensa kanssa aika usein meillä kylässä lauantaipäivisin, jolloin minä siivosin. Ja vaikka vedin mattoa hänen jalkojensa alta, tämä täti vaan istui ja siirteli jalkojaan, eikä tajunnut, että vierailuaika oli mitä epäsopivin (puhumattakaan siitä, että olisi tarjoutunut auttamaan). Hän itse vie tuskin koskaan mattoja ulos, ja muutenkin aika huono siivoamaan ja pitämään kotinsa järjestyksessä.
        Jos satuin olemaan ulkona rapsimassa mattoja hänen (tai heidän) tullessaan, vaihdoin vain muutaman sanana ulkona, ja sanoin, että minun on nyt mentävä, kun on siivous kesken. En kutsunut heitä sisään, ja ymmärsivät kyllä jatkaa matkaansa pyrkimättä sisälle.
        Oikein hyvää ja rentouttavaa kevättä Sinulle, ja muillekin tähän ketjuun osallistuneille.
        Muistakaamme kaikki, että meidänkin on hyvä ilmoittaa ja sopia vierailuajankohta, jotta voimme nauttia yhdessäolosta tuttaviemme kanssa :)


    • hiihaa

      minun äitini ainakin jatkoi töittensä tekemistä, jos joitain tuollaisia vieraita tuli. lapsille piti tehdä iltapalaa, pyykit silittää, ymym. Isäparka sitten joutui seurustelemaan vieraiden kanssa.
      Eräät vieraat kävivät joka viikko ja olivat illalla niin myöhään, että heidän kaksi lastaan saattoivat nukahtaa meidän olkkarin lattialle.
      En tiedä mitä äiti teki tai oli tekemättä, mutta yhtäkkiä nämä eivät enää käyneet.

      • saman kokenut

        Vieraat voivat olla oikeita riesoja...


    • Anonyymi

      Sano suoraan ettette halua heitä joka ilta vieraiksi. Tai että käytte vuorostanne heillä,näkemiin siihen asti. Ja jos kahvia tarjoaa,ei ole mitään sen kanssa. Tai ei tarjoa ollenkaan. Ovi lukkoon,verhot eteen. Kova tauti vaatii kovat lääkkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe