Olen menossa ensi viikolla työhaastatteluun pienen keskisuomalaisen paikkakuntamme pieneen tilitoimistoon. Olen yo-merkonomi ja minulla on taloushallinnon ammattitutkinto. Sekalaisista toimistotöistä jonkin verran kokemusta, mutt ei varsinaisesta tilitoimistotyöstä tai kirjanpitäjän hommista.
Haluaisiko joku antaa vinkkejä asioista, joita minun kannattaisi huomioida juuri tämän alan työhaastattelussa?
Entäpä palkkaus - olen tutkinut kyllä tilitoimisto tes:en, jossa mainitaan vähimmäispalkat, mutta...?
Töihin tilitoimistoon?
20
10944
Vastaukset
- pia.
ongelmallinen. Ei kannata ylihinnoitella itseään mutta vähintään tes:n mukainen palkka on saatava. Voithan varmistaa, että tarkistetaanko palkkausta oppimisen ja kokemuksen myötä.
Muuten tilitoimistotyössä vaaditaan muun muassa tarkkuutta (kuitenkin niin ettei jää askartelemaan epäolennaisten asoiden kanssa).
Oma-aloitteisuutta (hommat on hoiduttava ja asioista on otettava selvää).
On oltava paineensietokykyinen (ajoittain helvetillinen kiire ja sata asiaa hoidettava samaan aikaan).
Halua oppia uutta ja kehittyä (koskaan et ole valmis vaan aina tulee eteen uusia asiota).
Ja ennen kaikkea se on asiakaspalvelutyö joka vaatii venymistä (asiakas ei toimita aineistoa ajallaan, laittaa kirjanpitoon sinne kuulumattomia tositteita tai jättää osan aineistoa tuomatta), ja silti pitää jaksaa olla ystävällinen.
Nämä nyt ainakin tuli mieleen.- Piisku77
Kiitos asiallisesta vastauksestasi.
Mainitsemasi palkkatoiveasia minuakin mietityttää: Kokemusta kun ei tällaisesta työstä itselläni varsinaisesti ole, mutta koulutus on kohdillaan kuitenkin. Pienellä paikkakunnalla taas kun ei ole oikein varaa valita, niin sen puoleen vähän huono juttu. Saa olla tyytyväinen, jos pääsee ylipäätään ollenkaan oman alansa töihin. Tottakai pyytää aina voi mitä vaan kehtaa, mutta jos työnantaja ei halua maksaa toiveen mukaan tai sinne päinkään, on sitten kurjaa suostua mihinkään kovin surkeaan palkkaan, kun ei muuta työtä ole tarjolla. Mutta tätähän tämä on, haastattelu ja neuvottelu. - zeta
Piisku77 kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksestasi.
Mainitsemasi palkkatoiveasia minuakin mietityttää: Kokemusta kun ei tällaisesta työstä itselläni varsinaisesti ole, mutta koulutus on kohdillaan kuitenkin. Pienellä paikkakunnalla taas kun ei ole oikein varaa valita, niin sen puoleen vähän huono juttu. Saa olla tyytyväinen, jos pääsee ylipäätään ollenkaan oman alansa töihin. Tottakai pyytää aina voi mitä vaan kehtaa, mutta jos työnantaja ei halua maksaa toiveen mukaan tai sinne päinkään, on sitten kurjaa suostua mihinkään kovin surkeaan palkkaan, kun ei muuta työtä ole tarjolla. Mutta tätähän tämä on, haastattelu ja neuvottelu.Palkkatoivetta ei kannata kyllä liian alaskaan laittaa... Tulee helposti olo työnantajalle et tuskinpa tää mitään osaa. Itse pyysin enemmän kuin tiesin aloittavien saavan meidän firmassa ja pari sataa enemmän sit sainkin. Tosta vaan et kannattaa tosiaan painottaa sitä, että tulee hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Alkaa olemaan tolla alalla tärkein juttu ammatillisen osaamisen lisäksi.
- minimipalkka
...sinua koske, eli muistaakseni 1460 euroa/kk? Minun mielestäni palkan pitäisi olla korkeampi, mikäli joutuu tekemään esim. tilinpäätöksiä (jotka on tosin viime vuodelta tehty jo), mutta jos tehtävät on ihan perustehtäviä, niin minimipalkka silloin (vähintään). Jos on pieni toimisto ja pienellä paikkakunnalla, niin ei varmaan halua ylimääräistä maksaa..? Mälsää, mutta nykyaikaa...
- Piisku77
Se minimipalkka varmaan on se jota aluksi saisin. Todellakin mälsää, vähemmän vastuullisesta tehtävästäkin esim. assistentti saa heti kättelyssä 1500,-.
- FTW76
Piisku77 kirjoitti:
Se minimipalkka varmaan on se jota aluksi saisin. Todellakin mälsää, vähemmän vastuullisesta tehtävästäkin esim. assistentti saa heti kättelyssä 1500,-.
Hyvää loppuelämää vain, 1500 euron palkasta taitaa jäädä käteen peräti 1100 euroa. Kaikkea pitäisi tehdä mutta mistään ei haluta maksaa jotta ei vain oma tuotto vähene. Toisaalta se ei ole tyhmä joka vähän maksaa työsorituksesta vaan se joka niin halvalla osaamistaan ja aikaansa myy.
- Piisku77
FTW76 kirjoitti:
Hyvää loppuelämää vain, 1500 euron palkasta taitaa jäädä käteen peräti 1100 euroa. Kaikkea pitäisi tehdä mutta mistään ei haluta maksaa jotta ei vain oma tuotto vähene. Toisaalta se ei ole tyhmä joka vähän maksaa työsorituksesta vaan se joka niin halvalla osaamistaan ja aikaansa myy.
Siis hyvää loppuelämää sinullekin.
"Toisaalta se ei ole tyhmä joka vähän maksaa työsorituksesta vaan se joka niin halvalla osaamistaan ja aikaansa myy."
Ihan mielenkiinnosta kysyn... Kumpi on tyhmempää sinusta; tehdä töitä pienellä palkalla (ja saada silti työkokemusta omalta alalta) vai olla kotona työttömänä ja odotella, että tulisikohan jokin paikka avoimeksi/miettiä mihin sitä tyrkyttäisi työpanostansa?
Pienellä paikkakunnallamme näitä avoimia paikkoja on vähän ja oman alan avoimet paikat ovat kiven alla. - vero%
FTW76 kirjoitti:
Aika isolla veroprosentilla oot laskenu. Ei noin paljon veroja mene, jos ei oo muita tuloja kuin tuo 1500.
- kaisu
FTW76 kirjoitti:
Kyllä se niin on, että kun tilitoimistouralle lähtee on alussa melkoisen tietämätön joka asiassa. Työt oppii tekemällä, ja monesti kantapään kautta.
Henkseleitä paukuttellen niihin hommiin ei mennä, vaan tietty nöyryys ja oppimishalu on oltava. Itselläni on myös kokemusta siitä, että jotkut työnantajat arvostavat tilitoimistokokemusta. Eihän tilitoimistoon ole pakko loppuelämäksi jäädä. - miksi ei menisi?
vero% kirjoitti:
Aika isolla veroprosentilla oot laskenu. Ei noin paljon veroja mene, jos ei oo muita tuloja kuin tuo 1500.
Kun palkkani vuodenvaihteessa oli brutto 1500 eur, käteen jäi 1150 eur. että silleen...
- FTW76
Piisku77 kirjoitti:
Siis hyvää loppuelämää sinullekin.
"Toisaalta se ei ole tyhmä joka vähän maksaa työsorituksesta vaan se joka niin halvalla osaamistaan ja aikaansa myy."
Ihan mielenkiinnosta kysyn... Kumpi on tyhmempää sinusta; tehdä töitä pienellä palkalla (ja saada silti työkokemusta omalta alalta) vai olla kotona työttömänä ja odotella, että tulisikohan jokin paikka avoimeksi/miettiä mihin sitä tyrkyttäisi työpanostansa?
Pienellä paikkakunnallamme näitä avoimia paikkoja on vähän ja oman alan avoimet paikat ovat kiven alla.Se on kimurantti kysymys. Jos menet alhaisella palkalla töihin on aika todennäköistä ettei se palkka siitä helposti tule nousemaan ja aikaisemmin tai myöhemmin alkaa rassamaan se alhainen palkka. Poikkeuksia tietysti on kuten eräs tuttuni jonka alkupalkka oli 1500 euroa ja puolitoista vuotta myöhemmin hän tienasi miltei 3000 euroa kuussa samassa firmassa mutta kyse oli IT-alasta jossa osaamisesta ja näytöistä maksetaan. Mielestäni pitkällä tähtäimellä ei ole kovinkaan järkevää tehdä töitä liian alhaisella palkalla, eri juttu tietysti on hyväksyä tuollainen matalapalkka työpaikka siksi aikaa että löytää paremman. Toinen vaihtoehto on kouluttautua ja kehittää omaa osaamista että on mahdollista saada sellainen työpaikka josta maksetaan sellaista palkkaa jolla voi kustantaa itselleen hyvän elintason.
- FTW76
vero% kirjoitti:
Niin esim. Helsingissä tuollaisesta palkasta menisi veroa 16.5% ja siihen vielä Tel 4.3% ja työt.vak.maks. 0.58% eli yhteensä 21.38%. Käteenjääväosuus on siis 1179.30 euroa.
Tuosta kun maksaa vielä vuokran, ruuan ja muut palkolliset menot pois niin ei paljoa viivan alle jää jos jää.
- marella - s24 tökkii taas
Ellet, niin yksi avainsanoista on joustavuus.
Näin kevättalvella töitä on pilvin pimein. Ainakaan haastattelussa ei kannata hehkuttaa 8-to-4 työaikaa.
Samantapainen työhistoria oli minulla aikanaan takana, kyllä monesti oli sormi suussa. Kolmeen kertaan olin kuitenkin samassa paikassa töissä eli ilmeisesti kehityskelpoinen .)- Piisku77
..haastattelussa. Se meni omasta mielestäni aika hyvin. He painottivat kyllä kovasti tuota joustavuutta - ovat itse painaneet kuulemma pitkää päivää tämän vuoden puolella, niin kuin varmasti muissakin tilitoimistoissa on tehty. Lastenhoidon järjestymistä tietenkin kyseltiin. Ymmärrän, että se työnantajaa kiinnostaa, mutta ärsyttävää, että töihin pääsemiseen voi vaikuttaa mm. se, että onko pieniä lapsia vai ei. JOS firmassa ei heru mitään ymmärrystä lapsiperheen arjen suhteen, niin ei ole hurraamista.
- kokemus puhuu
Piisku77 kirjoitti:
..haastattelussa. Se meni omasta mielestäni aika hyvin. He painottivat kyllä kovasti tuota joustavuutta - ovat itse painaneet kuulemma pitkää päivää tämän vuoden puolella, niin kuin varmasti muissakin tilitoimistoissa on tehty. Lastenhoidon järjestymistä tietenkin kyseltiin. Ymmärrän, että se työnantajaa kiinnostaa, mutta ärsyttävää, että töihin pääsemiseen voi vaikuttaa mm. se, että onko pieniä lapsia vai ei. JOS firmassa ei heru mitään ymmärrystä lapsiperheen arjen suhteen, niin ei ole hurraamista.
Sinulle ja muille tiedoksi: selvittäkää ajoissa, mielellään jo haastattelussa ylitöiden määrä. Ja ennen kaikkea se, miten ne korvataan! Ja joudutko ottamaan aina 4 mappia kotiisi viikonlopun iltalukemistoksi, pidempinä juhlapyhinä enempi.
Omistajat huokailevat pitkien päiviensä takia, mutta mietipä kuka siitä rahat käärii? He. Ja itse ovat valinneet niin paljon asiakkaita ettei vuoro kaudessa tunnit riitä.
4 viikon kesäloman putkeen saat unohtaa, kuten myös talvilomasi "sydäntalven aikaan", jolloin on pahin kiire töissä.
Mutta silti: Työkokemuksena arvokas ja monipuolinen ponnahduslauta muualle. - Lott
kokemus puhuu kirjoitti:
Sinulle ja muille tiedoksi: selvittäkää ajoissa, mielellään jo haastattelussa ylitöiden määrä. Ja ennen kaikkea se, miten ne korvataan! Ja joudutko ottamaan aina 4 mappia kotiisi viikonlopun iltalukemistoksi, pidempinä juhlapyhinä enempi.
Omistajat huokailevat pitkien päiviensä takia, mutta mietipä kuka siitä rahat käärii? He. Ja itse ovat valinneet niin paljon asiakkaita ettei vuoro kaudessa tunnit riitä.
4 viikon kesäloman putkeen saat unohtaa, kuten myös talvilomasi "sydäntalven aikaan", jolloin on pahin kiire töissä.
Mutta silti: Työkokemuksena arvokas ja monipuolinen ponnahduslauta muualle.Olen laskentatoimen tradenomi koulutukseltani ja ollut kahteen otteeseen töissä tilitoimistossa. Arvokasta kokemusta ja kirjanpidon/palkanlaskennan/työehtosopimusten yms.soveltamiskokemusta näistä kyllä saa, mutta mielestäni työtahti on ollut ihan kaaosmainen. Itselläni ei koskaan ollut tarpeeksi aikaa opetella asioita työaikana, joten jouduin omalla ajallani tankkaamaan sopimuksia sun muita. Henkilökohtaisesti en tykännyt olla töissä tilitoimistossa. Tuntui kuin olisi ollut liukuhihnalla töissä, kun niin monen firman asioita piti tehdä pienessä ajassa. Tällä hetkellä olen töissä paikassa jossa sovelletaan yhtä työehtosopimusta ja teen yhden firman asioita. Ja työni on paljon monipuolisempi kuin "kirjanpitoja liukuhihnalta". Palkkakaan ei tilitoimistossa kummoinen ollut. Kannattaa silti kokeilla tuota tilitoimistotyötä, niin sitten ainakin tietää mitä se on,pääseehän sieltä aina pois, jos ei tykkää. Ja vaikka itse en tykännytkään, niin kyllä varmasti löytyy ihmisiä jotka tilitoimistossa viihtyvät.
- Piisku77
Lott kirjoitti:
Olen laskentatoimen tradenomi koulutukseltani ja ollut kahteen otteeseen töissä tilitoimistossa. Arvokasta kokemusta ja kirjanpidon/palkanlaskennan/työehtosopimusten yms.soveltamiskokemusta näistä kyllä saa, mutta mielestäni työtahti on ollut ihan kaaosmainen. Itselläni ei koskaan ollut tarpeeksi aikaa opetella asioita työaikana, joten jouduin omalla ajallani tankkaamaan sopimuksia sun muita. Henkilökohtaisesti en tykännyt olla töissä tilitoimistossa. Tuntui kuin olisi ollut liukuhihnalla töissä, kun niin monen firman asioita piti tehdä pienessä ajassa. Tällä hetkellä olen töissä paikassa jossa sovelletaan yhtä työehtosopimusta ja teen yhden firman asioita. Ja työni on paljon monipuolisempi kuin "kirjanpitoja liukuhihnalta". Palkkakaan ei tilitoimistossa kummoinen ollut. Kannattaa silti kokeilla tuota tilitoimistotyötä, niin sitten ainakin tietää mitä se on,pääseehän sieltä aina pois, jos ei tykkää. Ja vaikka itse en tykännytkään, niin kyllä varmasti löytyy ihmisiä jotka tilitoimistossa viihtyvät.
Kyllä se työkokemus tässä tärkeää itselleni onkin, odotan oppivani yhtä sun toista tässä tilitoimistotyössä. Minut kyllä "peloteltiin" aika hyvin näillä samoilla asioilla haastattelussa eli kauhealla kiireellä ja paineella ja sillä, että töitä riittää niin että selkä vääränä saa painaa.
Kyllä aika negatiivisen kuvan saa tilitoimistotyöstä, kun tätäkin viestiketjua on lukenut ja ihmisten juttuja kuunnellut. Noh, mielenkiinnolla odotan mitä työ tuo tullessaan ja yritän muodostaa itse nuo omat mielipiteeni ja kerätä talteen arvokkaita taitoja. Kieltämättä hirvittää hieman, kuinka tulen pärjäämään. Ja vaikka kuinka itse ne asiat siellä oppisikin, niin onko muilla tarpeeksi aikaa neuvoa kun kysyn jotakin asiaa...
Palkkaus yhä mietityttää, että mitä kehtaa pyytää näin kokematon työntekijä. Oppimishaluja minulla kyllä riittää ja nyt tuntuukin siltä, että hienoa päästä käsiksi ihan oikeisiin töihin. - kokemus!
Piisku77 kirjoitti:
Kyllä se työkokemus tässä tärkeää itselleni onkin, odotan oppivani yhtä sun toista tässä tilitoimistotyössä. Minut kyllä "peloteltiin" aika hyvin näillä samoilla asioilla haastattelussa eli kauhealla kiireellä ja paineella ja sillä, että töitä riittää niin että selkä vääränä saa painaa.
Kyllä aika negatiivisen kuvan saa tilitoimistotyöstä, kun tätäkin viestiketjua on lukenut ja ihmisten juttuja kuunnellut. Noh, mielenkiinnolla odotan mitä työ tuo tullessaan ja yritän muodostaa itse nuo omat mielipiteeni ja kerätä talteen arvokkaita taitoja. Kieltämättä hirvittää hieman, kuinka tulen pärjäämään. Ja vaikka kuinka itse ne asiat siellä oppisikin, niin onko muilla tarpeeksi aikaa neuvoa kun kysyn jotakin asiaa...
Palkkaus yhä mietityttää, että mitä kehtaa pyytää näin kokematon työntekijä. Oppimishaluja minulla kyllä riittää ja nyt tuntuukin siltä, että hienoa päästä käsiksi ihan oikeisiin töihin.Älä anna niiden omistajien sitten nöyryyttää ja kyykyttää sua ihan maanrakoon. Et ole ihmisenä yhtään huono, vaikket millään omistakaan kristalli palloa josta näkisit millä päällä milloinkin kiukkuinen omistaja on. Muista että toivoa on parempaan jonain kauniina päivänä: ))
- tilit
Piisku77 kirjoitti:
Palkkaus yhä mietityttää, että mitä kehtaa pyytää näin kokematon työntekijä. Oppimishaluja minulla kyllä riittää ja nyt tuntuukin siltä, että hienoa päästä käsiksi ihan oikeisiin töihin.töihin. Tulitko valituksi tehtävään, johon olit haastattelussa? Kiinnostaa onko tilitoimistoon mahdollisuuksia päästä, jos ei ole valmiiksi muutaman vuoden kokemusta jo tilitoimistosta.
- Piisku77
tilit kirjoitti:
töihin. Tulitko valituksi tehtävään, johon olit haastattelussa? Kiinnostaa onko tilitoimistoon mahdollisuuksia päästä, jos ei ole valmiiksi muutaman vuoden kokemusta jo tilitoimistosta.
Juu kyllä pääsin töihin. Hyvin on alkanut, ei mitään valittamista. Mutta palkkahomma on mennyt juuri niin kuin on pelättykin eli alakanttiin. Olen kyllä esittänyt kohtuullisen palkkatoiveen, mutta se oli ilmeisesti liikaa.
Homma on alkanut luistaa kuitenkin kohtuullisesti ja TOISTAISEKSI minulle ollaan oltu mukaviakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760