Katot romahtavat.

tulenlieskat

Katot romahtavat. Outoa, kun aina on ollut lunta. Onkohan säästetty liikaa? Vai onko rakennus opiskelusta unohdettu jotakin tarpeettomana. Säästöhän on kuningas ajatus, mutta voi myös romahtaa niskaan. Pitäisikö kaivaa taas entiset rakennus oppaat esiin.? Ennen puutalot kestivät. Vain ajanhammas vaurioitti, jos ei jotakin pientä korjannut.Ajatus hirmu, ihmisiä liike tai halli täynnä katon pudotessa niskaan. Kouluttamiseen kunnon työkalut.

10

531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katleija-T

Varmaan on niin, että taitajat ovat menneet eläkkeelle, tosin ei ennen vanhaan ihan noin suuria hehtaarihalleja tehtykkään.
      Huvittavinta on, että ministeriöstä on tullut ukaasi luoda katoilta lumet, kun katolla on puoli metriä lunta. Lisäohjeena, että vähän lunta on jätettävä. Eikös enää mitään tajuta ilman, kun ylempää pitää ohjata kaikki. Näin opetetaan kansa siihen että omia aivoja ei tarvi enää käyttää.

• Roope63

mihinkähän tässä ollaan sitten menossa jos terve ajattelu alkaa olla hukassa.
        Kyllähän siinä on sekin että rakennukset on kasvaneet hehtaarihalleiksi ja yksi tekijä on se että puun lujuuslaatu ei ole enään sitä mitä se on aikaisemmin ollu et varmaan sitäkään ei aina oteta huomioon rakentaessa.
        Mut toivotaan ettei mitään isompaa enään tapahdu :))

• ole parasta jälkeä

Tuttavani on eläkkeellä oleva rakennusmies.
        Syytä löytyy puusta, joka on lannoitteella kasvatettu.
        Enää ei naulata vaan ammutaan ja se työ ei vastaa vaatimuksia.
        Ennen oli selviö kattojen lumesta luominen, nykyään tuottamaton työ.
        Ykös syy Rakennus materiaali, eli puu ja leluilla naulaaminen, sekä naulaus niillä kulmakappaleilla. Uskon tuttavani olevan oikeassa asian suhteen.

• sisko

Johtuisikohan se siitä, että rakennusmestarien koulutus on lopetettu? Jos tuo tieto pitää paikkansa, niin ei ihme.

• rakennusmestareita ole koskaan koulutettukaan.

Minun aikanani teknillisestä koulusta valmistui teknikoita talonrakennuslinjalta. Näistä sitten joku toimi rakennusmestarina, joku muu jonain muuna.
        Muutenkin talonrakennuspuoli oli se, minne menivät ne jotka eivät muille linjoille päässeet. Ja olivat aina yhteiskokeiden arvosanoissa kehnoimpia. Työelämässä sitten saivat parhaat palkat.
        Niin ettei ole ihme ollenkaan kun rakentaminen maksaa mielettömästi ja hallien katot romahtelevat, talot homehtuvat jna.

• Roope63

sentään koulutusta ole lopetettun ainut että on opiskelupaikkoja vähennetty.Samoin on insinöörikoulutuksen kanssa tehty :))

• linkolan opit käyttöön

helevetinmoinen halli täyteen ihmisiä ja...

• SeisKyt

yksi syy nykyajan kilpailuttamisessa. Työn saa tehdäkseen halvimmalla tarjoaja.

• hutilointia

Aikaisemmin naureskeltiin, jos jossain venäjällä tai euroopassa katot romahtivat. Suomessa ei ole yhtään kehumista rakennustaidossa sen enempää kuin entisessä neuvostoliitossakaan, samaa tasoa, eli yhtä kehnoa molemmissa. Aivan uskomatonta hutilointia ja se osoittaa insinöörien ammattitaidon kehnoutta. Näin sanon minä!

• hutilointia kirjoitti:

Aikaisemmin naureskeltiin, jos jossain venäjällä tai euroopassa katot romahtivat. Suomessa ei ole yhtään kehumista rakennustaidossa sen enempää kuin entisessä neuvostoliitossakaan, samaa tasoa, eli yhtä kehnoa molemmissa. Aivan uskomatonta hutilointia ja se osoittaa insinöörien ammattitaidon kehnoutta. Näin sanon minä!

Eivätkö kaikki romahtaneet katot ole olleet tasakattoisia? Harjakatoista lumet putoavat itsekseen. Rakennustekniikasta en ymmärrä, mutta jotenkin tuntuu, että ennen "osattiin rakentaa".

Itse asun vuonna 1936 rakennetussa kaksikerroksisessa hirsi/puutalossa, jossa on rossipohja ja harjakatto. Alkuperäiset ikkunatkin ovat täysin kunnossa, joskin hankalat pestä. Ei ole homevaurioita ja puu on tervettä.

Harjakatolta lumet putoavat itsekseen. Vahtiahan niitä toki pitää, ettei alle jää, kun jäät kolisten putoavat. Yksi ongelmakohta tosin löytyy verannan katon kulmauksesta. Toinen talvi peräkkäin, kun jäät romauttivat alas osan kattorännistä kattolistoineen. Uusin rännit vuonna 2003. Olen tuumaillut, että onkohan ne naulattu/asennettu jotenkin väärin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      3170
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      123
      1359
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1248
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      257
      1092
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      55
      1067
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      66
      994
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      891
    8. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      41
      872
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      831
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      778
    Aihe