WC-imujärjestelmä

Tiedoton?

Sakotetaanko ensi kesänä. Jos hyttiveneessä on vesivessa ja septitankki, muttei imutyhjennystä? Veneeseeni on vaikea rakentaa toimiva imutyhjennys. Pitääkö rakentaa silmän lumeeksi jokin viritys?

7

1292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä ihmeen

      vene on kyseessä jos on kerran hankala rakentaa tyhjennys. En meinaa usko että on kovin hankala juttu vetää letku septi tankilta ja porata johonkin kohtaan läpiviennille reikä. Onhan se letku nyttenkin vedetty kyljestä ulos, otat sen irti tai laitat T haaran ja vedät letkun kanteen ja poraat reijän imutyhjennys helalle.

    • 12mpk

      Ei kai sakoteta jos laki ei pakota koko septi systeemiin. Voithan käydä tyhjentämässä kulhon 12 mpk:n päässä lähimmästä rannasta. Venekerhon katsastaja tosin voi olla vihainen.

    • Jos sinulla on WC eli vesivessa on sinulla oltava septitankki ja jos sinulla on septitankki on sinulla oltava imutyhjennys.
      Jos viranomainen havaitsee rikkeen on hänen sakottava.

      • WCCW

        Viranomaisen ei ole sakotettava, jos rikkeestä ei ole määrätty rangaistusta.

        Septilaki on aivan hampaaton, sillä mitään rangaistusta ei imutyhjennyksen puuttumisesta ole määrätty.

        Homma tulee rangaistavaksi vasta kun tyhjentää septin mereen määräysten vastaisesti. Tällöin saa rangaistuksen ympäristörikoksesta.

        Pitävän näytön saaminen rikoksesta onkin sitten ihan eri asia, joten tuskin saamme koskaan nähdä ainuttakaan tuomiota, jollei itse myönnä rikettään. Viranomaisilla ei riitä resursseja jokaisen lirauttelijan valvontaan. Laki on yhtä tehokas kuin kypärän käyttöpakko pyöräillessä. Siitäkään ei ole mitään sanktiota.


      • tuon
        WCCW kirjoitti:

        Viranomaisen ei ole sakotettava, jos rikkeestä ei ole määrätty rangaistusta.

        Septilaki on aivan hampaaton, sillä mitään rangaistusta ei imutyhjennyksen puuttumisesta ole määrätty.

        Homma tulee rangaistavaksi vasta kun tyhjentää septin mereen määräysten vastaisesti. Tällöin saa rangaistuksen ympäristörikoksesta.

        Pitävän näytön saaminen rikoksesta onkin sitten ihan eri asia, joten tuskin saamme koskaan nähdä ainuttakaan tuomiota, jollei itse myönnä rikettään. Viranomaisilla ei riitä resursseja jokaisen lirauttelijan valvontaan. Laki on yhtä tehokas kuin kypärän käyttöpakko pyöräillessä. Siitäkään ei ole mitään sanktiota.

        imutyhjennyksen asentaminen ja käyttö teille purjetiolle ylitsepääsemättömän ongelman kun täällä purje palstalla keskustellaan ja naristaan koko ajan imutyhjennyksen vaikeudesta.
        Kustannus kysymys ei asia voi olla koska imutyhjennyksen asentamisen septitankkiin maksaa useammassa tapauksessa reilusti alle sata euroa. Asentamiseen menee 15min-2h.Septitankin tyhjentämiseen imulla menee muutama minuutti satamaan tullessa. Jos sääntö on olemassa miksi yritätte kiertää sitä ja purnaatte, ymmärtäisin jos asia olisi isompi ja ei vaikuttaisi mihinkään.


      • vailla merkitystä
        tuon kirjoitti:

        imutyhjennyksen asentaminen ja käyttö teille purjetiolle ylitsepääsemättömän ongelman kun täällä purje palstalla keskustellaan ja naristaan koko ajan imutyhjennyksen vaikeudesta.
        Kustannus kysymys ei asia voi olla koska imutyhjennyksen asentamisen septitankkiin maksaa useammassa tapauksessa reilusti alle sata euroa. Asentamiseen menee 15min-2h.Septitankin tyhjentämiseen imulla menee muutama minuutti satamaan tullessa. Jos sääntö on olemassa miksi yritätte kiertää sitä ja purnaatte, ymmärtäisin jos asia olisi isompi ja ei vaikuttaisi mihinkään.

        Imutyhjennyspakko on ns. helppo laki. Lainsäätäjät eivät halua/pysty puuttumaan todellisiin vesien likaajiin, joten säädetään nyt "jotain", että voidaan osoittaa "jotain" tehdyksi vesiensuojelun merkeissä.

        Veneilijoiden jätekuormituksella ei ole vesistöihin mitään marginaalista vaikutusta suurempaa. Se ei vaikuta itämeren tilaan millään lailla. Vaikutusta ei voi edes mitata.

        Muutoinkin lain säätäminen osoittaa huonoa tapaa, sillä imutyhjennysasemaverkosto on aivan lapsen kengissä. Pakko on tyhjentää, mutta tyhjennysasemia on liian harvassa.

        Mainittakoon, että minulla on ollut veneessäni imutyhjennys jo 15 vuotta.


      • sillä
        vailla merkitystä kirjoitti:

        Imutyhjennyspakko on ns. helppo laki. Lainsäätäjät eivät halua/pysty puuttumaan todellisiin vesien likaajiin, joten säädetään nyt "jotain", että voidaan osoittaa "jotain" tehdyksi vesiensuojelun merkeissä.

        Veneilijoiden jätekuormituksella ei ole vesistöihin mitään marginaalista vaikutusta suurempaa. Se ei vaikuta itämeren tilaan millään lailla. Vaikutusta ei voi edes mitata.

        Muutoinkin lain säätäminen osoittaa huonoa tapaa, sillä imutyhjennysasemaverkosto on aivan lapsen kengissä. Pakko on tyhjentää, mutta tyhjennysasemia on liian harvassa.

        Mainittakoon, että minulla on ollut veneessäni imutyhjennys jo 15 vuotta.

        lailla ei ajateltukkaan ainoastaan teitä merellä liikkujia koska merellä on vesi paskaista, mutta esim: saimaalla vesi on kirkasta ja veneilyä paljon ja vedet pienempiä. Saimaalla kun on 30 venettä retkisatamassa ja kaikki tyhjentäisivät paskansa tyyneen ja matalaan lahdenpoukamaan niin kellään ei ole kivaa.Ei voida tehdä lakia erikseen sisävesille.Saimaan vesistössä on kaikilla septit ja tyhjennys paikkoja lähes joka satamassa ja retkisatamissakin kelluvia tyhjennys asemia.Merialueilla on tosin muutkin palvelut ja luonnon satamat aivan lapsen kengissä verrattuna sisävesiimme.En halua nyt mitään hyökkäystä asian tiimoilta, mutta kun itse veneilen molemmissa tiedän tilanteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      16
      572
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      447
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe