aatoksia

elanista

On kaupan Elan 33 vm. 89. Hintana 52 k€. Tuntuu suolaiselta niin vanhasta aluksesta, mutta jos se on hyvä... Onko kokemuksia Elanista. Paattihan on jugoslavialaista työn sankaruutta edustava tuote. Kommunismin kestävimpiä saavutuksia?

4

652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika P

Moron!

Itselläni on toppirikinen versio 33:sta. Rauhallinen matkapursi.
      Plussat:
      todella toimiva istumalaatikko (erityisesti partaat hyvät istua)
      uimataso iso, kiva ankkuroinneissa ja uimatuokioilla
      peräsimen tuenta
      tuuletusventtiilit ja avattavia ikkunoita riittävästi (tosin etuhytin luukkuun olen vielä lisännyt jatkuvan tuuletuksen)
      wc:ssä sadevaatekaappi (itse olen vielä vetänyt sinne lämmityksen)
      suuri karttapöytä, jonka jalassa liukulokerot
      pentteri suht toimiva (pikku paranteluilla voi aina parantaa)
      vesitankit riittävät pidemmällekin reissulle
      säilytystilaa riittävästi

Miinukset:
      -etuhytti lyhyt (tosin siellä hyvät kaapit)
      -verhoilumateriaalit etu- ja takahytin seinillä ja katossa heikko esitys (pientä vaivaa nähden seinät saa kaarneemalla näyttäviksi ja kattomateriaalit asiallisiksi)
      -nousukyky varsinkin toppirikisellä aika heikko
      -moottorin alkuperäis äänieristys huono (kannattaa vaihtaa ellei ole jo tehty)
      -turkkilevyt heikkoa ja kevyttä tavaraa (vaihdettaessa toimivat hyvinä sablunoina uusia piirrettäessä ja leikatessa)

Tässä alkuun jotain huomioita. Itse olen ollut todella tyytyväinen paljolti myös itse tehtyjen paranteluitten ansiosta (jollekin vene kelpaa sellaisenaan mutta ainahan sitä voi yrittää parantaa...). Olen seilannut pitkiä pätkiä myös osatakilaisella, joka kulkee kyllä jonkinverran notkeammin mutta itse seilaan paljon yksin sekä vene on koulutuskäytössä, ja tällöin arvotan hieman hitaamman mutta rauhallisemman veneen itselleni toimivammaksi.

T:Mika

• Köntsä

Vanhoista Elaneista ei ole järin kokemuksia. Kaverilla sellainen oli 90-luvun alussa eikä hän sitä nyt haukkunut eikä ylistänytkään.

Itse ostin viime vuonna uuden Elanin eikä siitä vielä ainakaan ole pahaa sanottavaa. Viimeistely ei varmaan vedä vertoja Pohjanmaan pursille, mutta perusasiat on kunnossa. Rob Humphreysin suunnittelemat Elanit (siis nämä uudet) on ihan eri planeetalta kuin vanhat 80-90-luvun Elanit.

• Peerdo Sieppo

Elan on ihan peruskauraa.
      Hallittavuus huonossakin kelissä on hyvä.

Kaikki omistajat tekevät veneestä aina oman näköisensä ja arvostavat erilaisia asioita.

• Joidenkin Elanien laminaatti sisältää asbestia! Minulla on se kuva että nimenomaan 89:ssä se esintyy. Asbestiä ei ole huono materiaali koska sen ominaisuudet asettuu lähempää kevlaria, mutta jos joudut korjaamaan venettäsi niin älä tee se itse! Vaan siihen koulutetut saavat ryhtyä moiseen ja niitä on suomessa vähän ja kustannukset sen mukaan...
      Oma korjaaminen on laissa kieletty (jos joku siitä välittää) ja mahdollisuus että saat asbestoosia on ilmeinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9606
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3060
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2841
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2649
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2055
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      106
      1964
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1893
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1450
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe