Kuinka aloittaa meditaatio?

apua..

Eli tahtoisin oppia meditoimaan, voisiko joku tiivistää mikä on olennaista muistaa ja kuvailla vähän kuinka itse aloitti (myös mitä itse teki aluksi ehkä väärin). Mielellään myös että mikä itsellä toimi ja mitä kannattaa kokeilla.

Vielä myös että mitä apua itsellesi on ollut meditaatiosta?

Kaikkiin ei tarvitse vastata mutta jos edes johonkin niin olen kiitollinen nimittäin tietoa asiasta todella kaivataan.. =)

69

18270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aummmmmmmmm

      Alan Wattsilla on ihan mielestäni toimiva audiopätkä, jolla voi päästä ainakin liikkeelle:

      http://ts.searching.com/torrent/233822/Alan_Watts_Teaches_Meditation_audiobook

      Sopiiko sitten Wattsin muut jutut muilla nauhoilla kohdille onkin jo jokaisen oma juttu. :)

      Meditoinnissa hankalinta lienee alussa se, että ei oikein ymmärrä kuinka sitä ei oikeastaan edes voi tehdä väärin. Kyllä sekin onnistuu jos oikein kunnolla yrittää mutta kunhan ottaa rauhallisesti ja vaikkapa hakeutuu jonkun sellaisen seuraan, joka on varsin harjaantunut.

      Itselläni meditointi lähti liikkeelle jo aivan nuorena, kun ennen nukkumaanmenoa opettelin rentoutumaan kunnolla ja sitten huomasin, että sehän on kaikkinensa varsin miellyttävää ja hauskaa. Jossain vaiheessa siitä tuli sitten meditointia ja sitten jossain vaiheessa en enää oikein ole osannut sanoa, milloin en meditoisi.

      • Zen buddhalaisuus

        http://minnethaimaassa.blogspot.com/2013/09/meditointi-thaimaassa.html
        suoritetaan yleensä pelkästään keskittymällä hengitykseen. Voit istua tuolilla ja ainoastaan keskittyä hengittämällä sisään ja ulos. Zen buddhalainen tapa istua ja laske hengityksesi 1-10 sisään yksi ulos kaksi sisään kolme ulos neljä (sano mielessäsi pelkät numerot) on varsin toimiva tapa myöskin aloittelijalle. Pelkästään hengitykseen keskittymällä rupeat liian helposti ajattelemaan jotain muuta.


    • Taisto

      Miksi et etsiydy sellaisten pariin, jotka mietiskelevat? Ehka et asu esim paakaupunkiseudulla?

      Eras buddhalainen munkki sanoi usein: sanallisesti mietiskelya ei voi tarkasti kuvailla. Kun esim Buddha kehoittaa ymmartamaan taysin pitkan ja lyhyen sisaan- ja uloshengityksen, han ei kerro tarkasti, mita on pitka ja lyhyt hengitys. Tama sama munkki sanoo usein: "sinun taytyy oppia oppimaan". Kokeilemalla ja oivaltamalla opit mita on mietiskely. Se on sinussa oleva luonnollinen olotila. Se ei ole urheilusaavutus vaan hiljaisuus sinussa.

      On yksi asia jota voin kokemukseni perusteella todella suositella: viikon intensiivinen retreat. Se vastaa 10 vuoden mietiskelya kotona. Katso dhamma.com ja sielta Suomi. En tieda onko tana kesana vipassana-retreatia tiedossa. Ainakin niita on Ruotsissa ja muualla.

      Ymmarra mista mietiskelyssa on kyse. Se on sinun sisainen minasi, eika sinun tarvitse ponnistella sen vuoksi, vaan jattaa kaikki ponnistelu pois. "Let go". Sina ponnistelet nyt kaiken aikaa. Kun mietiskelet, olet oma itsesi, ilman mitaan pyrkimyksia.

      • oppii kyllä

        Meditaation oppii kyllä itsekin eikä tarvi käydä kursseja. Joillekin se on myös automaattinen olotila ja oikeastaan tavallisempi kuin ei-meditaatiotila. Joidenkin täytyy sitten opetella enemmän. Meditaatiosta omat sivuni: http://www.freewebs.com/marianneaalto

        Hyviä kirjojakin voi löytyä kirjastosta. Kokeilu ja tarvittaessa kärsivällisyys ovat parhaat avut. Tarjolla on monia tekniikoita, mutta tekniikka ei ole tärkein. Toiset eivät taritse mitään tekniikoita, esim. hengitysharjoituksia.


      • ...

        Kuulosti hassusti silta, kuin vain paakupunkiseudulta loytyisi meditoivia ihmisia..?
        En siis sano haastaakseni riitaa vaan valottaakseni kysyjalle, etta ei tarvitse asua kaupungissa loytaakseen seuraa. Usein ajattelevat ihmiset loytyy muualta kuin kaupungeista.


      • iåbo
        ... kirjoitti:

        Kuulosti hassusti silta, kuin vain paakupunkiseudulta loytyisi meditoivia ihmisia..?
        En siis sano haastaakseni riitaa vaan valottaakseni kysyjalle, etta ei tarvitse asua kaupungissa loytaakseen seuraa. Usein ajattelevat ihmiset loytyy muualta kuin kaupungeista.

        Kyllä kaupungeissakin on ihan ajattelevia ihmisiä;) Jopa pääkaupungissamme.


      • Mindfulness

        Vipassana-retriitti järjestetään Suomessa kesällä:

        http://www.kolumbus.fi/vipassana/

        Olen itse vasta-alkaja ja katselin tätä - pidän itselleni turhan vaativana ja askeettisena. Mutta soveltuu varmaan monelle muulle.

        Löytyykö täältä muuten meditaation länsimaisesta terapeuttisesta puolesta eli ns. mindfulnessista kiinnostuneita? Siihen liittyvistä retriiteistä olisin itse kiinnostunut. Kiitos jo etukäteen vastauksesta!


      • Helppo

        Alku tilanne vaatii keskittymistä hyvin intensiivisesti!

        Aloita nyt.

        Miksi olen niin helposti höynäytettävissä! Mikäli onnistut saamaan vastauksen tähän kysymykseen... Olet todella edistynyt huomattavasti! Onnea!


    • hujannus

      Kysymyksestäsi ei selvinnyt, miksi haluat meditoida, joten lähdetään siitä. Meditaatio-ohjeita on hyvin paljon erilaisia eri viitekehyksissä eikä niitä kannata mielestäni sekoittaa, jotta voi aluksi löytää olennaisen. Etsi itsellesi ymmärrettävä selkeä ohje ja harjoita sitä. Jos haluat buddhalaisittain meditoida, tavoitteena oppia tyynnyttämään mieli ja oivaltaa oma buddhaluontosi, on parasta hakeutua jossain vaiheessa asiantuntevan opettajan puheille, vaikka johonkin buddhalaiseen ryhmään. Kirjojen avulla voi päästä alkuun itsekseenkin. Netistäkin löytyy ohjeita.

      Minä aloitin yksinkertaisella meditaatioharjoituksella, ohjeet sain eräältä opettajalta. Istun mukavasti ja rennosti ja kiinnitän huomion hyvin kevyesti hengitykseen. Hengitän sisään ja ulos normaalilla tavalla. En tarkkaile hengitystäni mutta se toimii kiinnekohtana kun istun tyynenä. Ajatuksia ja tunteita tulee ja menee mutta en mene niiden mukaan, olen vain tässä ja nyt. Tähän voi liittää esim. hengityksen laskemista tai oman kehon tuntemusten tarkkaamista tms. mutta yksinkertaisimmillaan pelkkä hengitys on ankkurina.

    • Kisagotami

      Osoitteesta www.zazen.fi löydät tulostettavan opaskirjasen, jonka avulla voit aloittaa zazenin eli zen-meditaation.

      Osoitteesta www.fwbo.fi löydät ohjeet perinteisiin hengityksen tarkkaaminen ja rakastava ystävällisyys -meditaatioihin sekä paljon yleistä asiaa meditaatiosta.

    • iåbo

      Vaikka tässä on tullut vastakkaisiakin mielipiteitä, niin itse kyllä tähdentäisin hyvän opettajan/ohjaajana merkitystä. Ainakin jos haluat tutustua nimenomaan buddhalaiseen meditaatioon. Meditaation harjoittamisen yhteydessä syntyy kuitenkin aina kysymyksiä, joihin opettaja sitten pystyy parhaiten vastaamaan...aina alkaen oikean meditaatioasennon löytämisestä (sekään ei ole ihan yksinkertaista).

      Toki tutustumisen voi aloittaa "kirjallisistakin lähteistä", mutta opettaja ja oma meditaatioryhmä ovat tärkeitä. Tietysti maantieteelliset seikat voivat joskus vaikeuttaa oman opettjan ja ryhmän löytymistä, mutta kannattaa ottaa yhteyttä buddhalaisiin ryhmiin ja yksinkertaisesti vain kysellä, miten kannattaisi toimia.

      Muista meditaatioista en sitten tiedä. Meditaatioksi kutsutaan niin monenlaisia harjoituksia. Mutta kun kysymys on buddhalaisuuspalstalla, niin vastasin sen perusteella.

    • DarkFly

      Siis aivan ihanaa, että joku on kiinnostunut meditoimisesta. Minä jo luulin, että tässä maailmassa ei sellaisia löydy paljoa, mutta väärin luulin. Niin vähän tiedän tästäkin maailmasta. Mut hehe, siis tosi hienoa että sinua kiinnostaa meditaatio :) Itse en osaa kyllä kauhean hyvin neuvoa, mutta eikös kirjastosta luulisi löytyvän meditaatioon liittyvää kirjallisuutta paljonkin :) Itse olen ainakin löytänyt. Mutta sen verran neuvon, että kannattaa aloittaa ihan rauhallisesti ja toimia niin, miltä itsestä hyvältä tuntuu.

    • Markku

      Miksi ihmeessä sinun pitäisi sekaantua johonkin sellaiseen, joka sitoo sinut maailmoihin ja henkivaltoihin, joista et todellakaan tiedä mitään ja niistä on tosi vaikea päästä eroon! Herää hyvä ystävä!
      Ihan tavallinen rukoileminen on parasta mahdollista rentoutumista!Jeesus on paras APU tällaisiinkin asioihin. Oletko koskaan kokeillut?

      • I...I

        Piruako ne uskovaisetkin veisaa
        noh kaipa niiten hurmostila on jonkun sortin meditaatiota...
        En vaan tajuu mix ne tunkee nokkansa joka paikkaan


      • ettet

        huomaan että et todellakaan tiedä mitään, eikä koske vai henkivaltoja yms. harhakuviasi.


      • hieman..

        "Henkivallat" on materialistisen mielen tuottamaa harhakuvaa. Meditaation ensi asteilla ne on vielä olemassa. Kun meditaatio etenee, niin henkivallatkin ja jopa enkelit lakkaavat olemasta.

        Kaikki muodot, jopa ylifyysiset muodot on katoavaisia.


      • Repepek

        Itse olen myös uskossa, mutta en kertakaikkiaan voi ymmärtää teitä jotka saarnaavat muille asioista joista ette tiedä mitään. Se on totta että meditointi on alkujaan eri uskontokunnista kotoisin, mutta se EI todellakaan tarkoita että meditaatio olisi jotenkin syntiä tai paha asia, sillä meditoimisen harrastaminen ei todellakaan tarkoita että olisi sidoksissa johonkin eri uskontoihin.

        Meditaatio on ihmiselle luonnollista eikä riippuvainen mistään uskonnosta, ja meditaation avulla voi ratkaista ongelmia itsekseen, rentoutua ja rauhoittua.

        Onko mielestäsi syntiä käyttää keksintöjä joiden kehittäjät tulevat eri uskonnoista? Saatan olla väärässä, mutta luulisin että et noin ajattele. Vinkkinä sinulle, voisit vähän yrittää avartaa katsettasi, rauhaa ja rakkautta! :)


      • eletään

        meditaatiossa istutaan rauhassa paikallaan , toistetaan sanaa , esim aum , sanan tarkoituksella ei ole merkitystä , se on vaan sana ,silmät pidetään kevyesti kiinni . jos tulee ajatuksia , anna niiden mennä ohi , toita sanaa kaikessa rauhassa . itse uskon että uskonnolla ei ole väliä . rentoutuminen on päämäärä , aloita hiljaa , ja harjaannu , tee meditaatio aamusin klo 3-7 ja illalla 16-19 , 15min kerta . hyvää mieltä . ajattele aina positiivisesti , se auttaa elämässä , kiitos


    • meduusa

      istut lattialla ja yniset esim. kolme tuntia päivittäin. "ne" tulevat kyllä aikanaan sinut hakemaan ja vievät sellaiseen paikkaan missä saa todelliset meditointi pillerit ja on aikaa ynistä koko päivä.

      • I...I

        Just joo noin sitä pitää...
        tässähän olikin jo ihan mukavii vastauksii
        mut sit tulee tollanen kateellinen
        pikku nilkki ynisee


      • kateellinen
        I...I kirjoitti:

        Just joo noin sitä pitää...
        tässähän olikin jo ihan mukavii vastauksii
        mut sit tulee tollanen kateellinen
        pikku nilkki ynisee

        siinä tosi urpo!!! alkaa jauhaa jotain kateus juttua kukahan sullekin ois kateellinen. EI KUKAAN


      • I...I
        kateellinen kirjoitti:

        siinä tosi urpo!!! alkaa jauhaa jotain kateus juttua kukahan sullekin ois kateellinen. EI KUKAAN

        Tietäsitpä vaan...


    • aloittaa:

      Hommaa jostain pukinsorkka, teippaa se jalkaasi, mene hautuumaalle yöllä täydenkuun aikaan ja hoe 666 kertaa peräkkäin: "Mestari, opeta minut meditoimaan!"

      • Mauha

        Vittu teitä uskovaisia!


    • Lily

      Löysin itselleni parhaan tavan meditoida musiikin kautta. Rentoutus -cd soimaan, mukava asento ja KUUNNELLA. Keskittyä hengitykseen ja musiikkiin ja päästää irti jokaisesta ajatuksesta.. Tämän jälkeen kokeekin sitten erilaisia tuntemuksia. Kokemus avartaa ymmärtämään mitä kaikkea sitä löytääkään sisältään ja tietysti alentaa verenpainetta mukavasti = jaksaa paremmin.

      • medis

        tosi hyvä meditointitapa on käydä illalla sänkyyn maate, laittaa silmät kiinni ja ruveta kuorsaamaan. yöllä voi sitten halutessaan kääntää kylkeä uuden meditointiasennon saamiseksi.
        aamulla sopivaan aikaan voi meditoinnin lopettaa.


    • ...

      Aloitat sen hylkäämällä maailman, uskontojen opit, aatteet ja ismit.

      Hylkäät auktoriteetit ja myös minun mielipiteeni tämän luettuasi. Katsot itse ja näet.

      Lopetat ihmisten vertaamisen.

      Teet työtä järkevästi kun siihen on tarvetta ja lepäät jos väsyt. Opettelet uusia asioita jos sitä haluat.

      Itse meditaatio toteutuu kun osaat olla hiljaa, kun mieli on hiljaa...kun yhteys ympäristöösi on aito ja luonnollinen, ja olet sovussa myös itsesi kanssa.

      Lapsuuden kesäaamut ovat olemassa yhä vielä.

      • ed. kirjoittajalla

        Erityisesti ihmisten vertaamisen lopettaminen on tärkeää. Tulee olla asettamatta ketään jalustalle, oli hän kuinka viisas tahansa. Ketään gurua tulee olla palvomatta, sillä se on jalustalle asettamista. Toki henkisiltä opettajilta saa monesti hyviä neuvoja.

        Kannattaa opetella itsenäinen ajattelu, ja rakentaa oma maailmankatsomus itsenäisesti.

        Kannattaa pitää se, mikä on hyvää, ja jättää se pois, mikä on turhaa. Tällaisen erottelukyvyn kehittäminen on tärkeää.

        Tämäkin oli vain oma mielipiteeni omasta puolestani. Mitään ehdotonta ainoaa oikeaa totuutta sanallisessa muodossa ei ole olemassakaan, se on hyvä muistaa.


    • tm meditaatiota

      http://tm.maharishi.fi/

      yllä olevasta osoitteesta löydät tarvitsemasi tiedon. Meditaatioita on monia ja jotkut pelkäävät kaikenmaailman kuvioita mikä johtuu tietämättömyydestä. Loppujen lopuksi uskonnoissa on kyse aikalailla samoista asioista ja esim. tm meditaation on lähtöisin Intiasta ja ammentaa tietonsa sen perinteistä ja soveltaa sitä nykypäivään perinteitä kunnioittaen. tm meditaation kautta voi tulla paremmaksi kristityksi eli se ei sido sinua mihinkään uskontoon. Tosin asioiden ymmärtäminen paranee ja myös uskonasiat Jeesus Kristus mukaanlukien saavat elävyyttä ja se ilosanoma tulee elävämmäksi. Suosittelen!!

      • palstalla

        kysytään meditaatiosta, niin olettaisin kysymyksen koskevan buddhalaista meditaatiota. Tm ei ole buddhalaista meditaatioita. Eikä meditaation tarkoituksena ole todellakaan Jeesuksen sanoman ymmärtäminen kristinuskon puitteissa.


      • uudelleen
        palstalla kirjoitti:

        kysytään meditaatiosta, niin olettaisin kysymyksen koskevan buddhalaista meditaatiota. Tm ei ole buddhalaista meditaatioita. Eikä meditaation tarkoituksena ole todellakaan Jeesuksen sanoman ymmärtäminen kristinuskon puitteissa.

        Jos ymmärrys kaikkinensa paranee niin kristinusko mahtuu kyllä sen otsikon alle. Juuri tuollainen tuomitseva asenne vähenee ja ilo tulee tilalle.


      • tarkoitus
        uudelleen kirjoitti:

        Jos ymmärrys kaikkinensa paranee niin kristinusko mahtuu kyllä sen otsikon alle. Juuri tuollainen tuomitseva asenne vähenee ja ilo tulee tilalle.

        tuomita ketään, eikä mitään. Mutta jos kysymys koskee nimenomaan buddhalaista meditaatiota(kuten tällä palstalla olettaa voisi), niin silloin kannattaa ehkä käsitellä juuri sitä. Ei tm:ssä tai kristinuskossa mitään pahaa ole.


      • Peksi
        tarkoitus kirjoitti:

        tuomita ketään, eikä mitään. Mutta jos kysymys koskee nimenomaan buddhalaista meditaatiota(kuten tällä palstalla olettaa voisi), niin silloin kannattaa ehkä käsitellä juuri sitä. Ei tm:ssä tai kristinuskossa mitään pahaa ole.

        >tuomita ketään, eikä mitään. Mutta jos kysymys >koskee nimenomaan buddhalaista meditaatiota(>kuten tällä palstalla olettaa voisi), niin >silloin kannattaa ehkä käsitellä juuri sitä. Ei >tm:ssä tai kristinuskossa mitään pahaa ole.



        Olenko sisälukutaidoton kun en näe tässä alkuperäisessä kysymyksessä minkäänlaista viittausta "nimenomaan buddhalaiseen meditaatioon" :)

        Niin ja OMA vastaukseni tähän on, että ei voi tehdä väärin mitään... Jos siltihaluat saada nopeasti jotain perustietoa asiasta, niin hae
        vaikka käsiisi kirja: "Long Barry: Meditaatio - Kymmenen askelta hiljaisuuteen"

        -Peksi

        ps.

        "Eli tahtoisin oppia meditoimaan, voisiko joku tiivistää mikä on olennaista muistaa ja kuvailla vähän kuinka itse aloitti (myös mitä itse teki aluksi ehkä väärin). Mielellään myös että mikä itsellä toimi ja mitä kannattaa kokeilla.

        Vielä myös että mitä apua itsellesi on ollut meditaatiosta?

        Kaikkiin ei tarvitse vastata mutta jos edes johonkin niin olen kiitollinen nimittäin tietoa asiasta todella kaivataan.. =) "


      • Peksi
        Peksi kirjoitti:

        >tuomita ketään, eikä mitään. Mutta jos kysymys >koskee nimenomaan buddhalaista meditaatiota(>kuten tällä palstalla olettaa voisi), niin >silloin kannattaa ehkä käsitellä juuri sitä. Ei >tm:ssä tai kristinuskossa mitään pahaa ole.



        Olenko sisälukutaidoton kun en näe tässä alkuperäisessä kysymyksessä minkäänlaista viittausta "nimenomaan buddhalaiseen meditaatioon" :)

        Niin ja OMA vastaukseni tähän on, että ei voi tehdä väärin mitään... Jos siltihaluat saada nopeasti jotain perustietoa asiasta, niin hae
        vaikka käsiisi kirja: "Long Barry: Meditaatio - Kymmenen askelta hiljaisuuteen"

        -Peksi

        ps.

        "Eli tahtoisin oppia meditoimaan, voisiko joku tiivistää mikä on olennaista muistaa ja kuvailla vähän kuinka itse aloitti (myös mitä itse teki aluksi ehkä väärin). Mielellään myös että mikä itsellä toimi ja mitä kannattaa kokeilla.

        Vielä myös että mitä apua itsellesi on ollut meditaatiosta?

        Kaikkiin ei tarvitse vastata mutta jos edes johonkin niin olen kiitollinen nimittäin tietoa asiasta todella kaivataan.. =) "

        Uups.... huomasi vasta, että tämä olikin aiheen "buddhalaisuus" alla. Siksi varmaan oletettiin kysymyksen koskevan buddhalaista meditaatiota - sori.
        No, itse vastasin vaan kysymykseen - aihepiiriä katsomatta.

        -Peksi


    • Marja

      Haluan siunata sinua, että löytäisit oikean tien. Sillä Jeesus sanoo meille selkeääkin selkeämmin, että "Minä olen tie, totuus ja elämä..." Synti meissä sumentaa meidän silmämme näkemästä totuutta. Ota Raamattu ja tutiskele sitä. Löydät varmasti oikean tien. Rukoilen puolestasi.

      • Aloittaja

        Olihan tässä jos minkämoista vinkkeliä meditaatioon ja hyviä sellaisia. Laitan muutaman vastauksen niin sanotusti korvan taakse. :D Kiitos kaikille vastanneille!

        En usko että meditaatio haittaisi minua henkisellä tielläni, niin paljon positiivista olen meditaation puolesta kuullut. Mielenkiintoni meditaatioon heräsi etenkin luettuani kirjan "Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta"

        Minulla on vielä pari kysymystä asiaa koskien.. avaan siitä uuden ketjun.


      • kolmogorov

        aika lähellä valaistumista... :)


      • ???

        Hei!

        Mitä, jos minä sanoisin, että olen tie, totuus ja elämä. Teetkö eron Jeesuksin ja ns. tavallisen nykypäivän ihmisen välille?

        Kiinnostaa tietää, koska usein kuulee kristittyjen vaan kertovan mitä Jeesus sanoi ja mitä raamatussa sanotaan. Joskus tuntuu siltä, että kristinuskossa ei ole sallittua ajatella omilla aivoilla, vaan vastaus kaikkeen täytyy katsoa raamatusta.


      • LuvChristMakeWar

        Nyt palaa pinna tällasten kanssa. Minä voisin yhtä lailla väittää olevani tie, totuus ja eläämä. Olenko vapahtajasi jos sanon näin ja teen pari taikatemppua? Oletko tosiaan noin sokea. Avaa silmäsi ja näe kuinka uskosi on naivi ja tekopyhä.


    • alias

      meidän koirakin meditoi. se makaa lattialla selällään ja pyörittää takajalkaa.

      • Guiru

        Minä uskon myös että koirasi tietää meditoimisesta enemmän kuin sinä... sitä en osaa sanoa, mitä se kuvaamasi tilanteessa oikeasti tekee.

        Koira, joka on valpas ja energinen itseasiassa on lähellä tilaa jota voi kuvata meditaatioksi. Ja se tekee sen ilman oppeja ja temppuja!

        Toisaalta... joskus voi sanoa, että millainen koira sellainen isäntä.:(


      • alias
        Guiru kirjoitti:

        Minä uskon myös että koirasi tietää meditoimisesta enemmän kuin sinä... sitä en osaa sanoa, mitä se kuvaamasi tilanteessa oikeasti tekee.

        Koira, joka on valpas ja energinen itseasiassa on lähellä tilaa jota voi kuvata meditaatioksi. Ja se tekee sen ilman oppeja ja temppuja!

        Toisaalta... joskus voi sanoa, että millainen koira sellainen isäntä.:(

        olen ihan samaa mieltä, koirani tietää varmasti enemmän meditoinnista kuin minä.
        minä käytän aikani reaali maailmassa eikä minulla ole tarvetta vaipua minkäänlaisiin "tiloihin".


      • Guiru
        alias kirjoitti:

        olen ihan samaa mieltä, koirani tietää varmasti enemmän meditoinnista kuin minä.
        minä käytän aikani reaali maailmassa eikä minulla ole tarvetta vaipua minkäänlaisiin "tiloihin".

        Valpas koirasi elää nimenomaa reaalimaailmassa, eikä kuvitettele joutavia kuten isäntänsä tekee mm. meditaation suhteen.:)


    • surrur

      kannattas vähän funtsia...

    • Medi.

      Istu lattialle jalat ristissä. Laita kämmenet yhteen ja kädet eteesi niin, että sormet ovat ylöspäin ja koskettavat kevyesti huuliasi. Sulje silmäsi. Rupea mutisemaan tuskin kuuluvalla äänellä:
      opsidopsikipsiskapsishökkölömökkölöliirumlaarumlop. Sitten aloitat taas alusta. Tee muutama kerta. Pidä sitten tauko, äläkä ajattele yhtään mitään. Sitten taas sama alusta. Näin se menee ja on helppoa.

    • äijä

      Meditaation aloittaminen ei liene ongelma, sen sijaan lopettaminen voi olla hankalampaa sitten aikanaan kun se ei enää ole "hyvä juttu". Aika moni on sekoittanut päänsä, siitä ei vaan yleisesti puhuta.

    • sininen toukokuu

      Meditaation aloittaminen on niin iso muutos päivittäisiin rutiineihin ettei siitä tod. näk. tule mitään ilman henk. koht. opastusta. Tarvitset siis opettajan.


      Aloitin itse melkein 20 vuotta sitten, ensimmäinen kuukausi oli vaikea, ilman kalliin kurssin suoritusta olisin varmasti lopettanut kesken.

    • tapa!

      Se kannattaa aloittaa kotona.

      • mama

        Taiat olla jo sekaisin, luulen. Mene mielummin ryhmään.


    • Tomi m.

      Tämä on hyvä teos, jolla pääsee alkuun ja siitä on apua aika pitkälle. Teoksessa on käyty selkeästi perusasiat ja aloittelijan tyypilliset kysymykset lävitse eikä sisällä mitään turhaa mystiikkaa. Hyvää luettavaa vaikka olisi harjoittanut jo vuosia.

      Mindfulness In Plain English - Ven. Henepola Gunaratana

      http://www.urbandharma.org/udharma4/mpe.html

    • Koop344reps
    • biontcruiser
    • kokija

      Voi tarkata ilmiöitä. On periaatteessa sama aloittaako ulkoisten ilmiöiden tarkkaamisesta vai sisäisten, sillä ne molemmat ovat yhtä samaa kokonaisuutta. Ulkoinen vie sisäiseen ja sisäinen ulkoiseen, jolloin kokonaisuus tulee ymmärrettyä.

      Ensin tarkkaamista "keräsin hyveitä" buddhalaisittain sanottuna. Myönteisiä vaikutelmia, jolloin persoona vahvistui myönteiseen suuntaan. Tällöin se kestää tarkkaamisen. Tarkkaamisesta on se hyöty, että se lopettaa kärsimisen.

    • kokija
      • .....

        Tekstissä mainitaan liiallinen tutkiskelu kai lähinnä samadhi-harjoituksen kannalta. Keskittymistä häiritsevänä asiana, johon mieli on dualismin pirstaloimana taipuvainen.

        Aivan totta kuitenkin, ettei liiallinen tutkiskelu tule eteen ainoastaan samadhin harjoittamisessa, vaan se ilmenee myös reaalielämässä. Sama mielen pirstaloitunut luonne tulee vain esille elämän eri aloilla, hieman erilaisissa viitekehyksissä nähtynä.

        Olen viime kuukausien aikana saapunut nimenomaan siihen pisteeseen, että olen nähnyt mitä kakkien psyykkisten voimavarojen jatkuva upottaminen tutkiskeluun tekee minulle ja havahtunut siihen että se todellakin on todellista. Ja kuinka tärkeää tässäkin asiassa on vähitellen suunnata kultaiselle keskitielle, vaikkei alituisesta tutkiskelusta irtipääseminen aluksi helppoa olisikaan. Oikean kurssin myötä alkavat kyllä karman kahleetkin vähitellen putoamaan. Vaikka tutkiskelun kohteena olisi dharma, se ei pyhitä sitä tosiasiaa, että liiallinen tutkiskelu on ehdollistunutta, karmasta lähtöisin olevaa ja sitä vahvistavaa toimintaa.

        Liiallinen tutkiskelu lopulta vain kiihdyttää samsaraa ja luo lopulta niin valtavat määrät dukkhaa, että omat sietorajat tulevat vastaan. Pelkästään jo järjissä pysymisen takia on lopetettava. Palattava perusasioihin, mindfulnessiin ja samadhiin. Vaikka olen jo pitkään hyvin ymmärtänyt sen, miksi yksikin ajatus riittää erottamaan minut tutkiskeluni "päämäärästä", niin ilmeisesti sitä on otettava myös kantapään kautta kontaktia todellisuuteen useamman kerran, ennen kuin tämän uskoo.

        Kai tämä tutkiskelu on kaikesta huolimatta lunnollinen osa dualismin pirstoman mielen muutosprosessia. Sen lisäksi, että tutkiskelusta saa erilaisia "pikku"oivalluksia, mikä näennäisesti on syy tutkiskeluun, suuremmassa mittakaavassa tutkiskelun voisi ehkä nähdä omana osaprosessinaan, joka opettaa kantapään kautta tiettyä dharmaa samalla hioen joitakin ominaisuuksia. Karma lähtee purkautumaan itsestään ja omalla painollaan havainnoinnin myötä.

        Olisiko viimeinen askel heittää tämä jo pyhäksi lehmäksi muodostunut henkinen tutkimusmatka unholaan? Unohtaa kaikki kartuttamansa tietous aihepiiristä. Alkaa elämään ilman tyhjiä ajatuksia ja oppeja, hiljentyminen kontaktina todellisuuteen ja avaimena ymmärykseen.


      • .....

        Seesteisessä hajamielisyydessäni unohdin jo ketjun otsikon ja sen, että vastasitkin nimenomaan meditaation vinkkelistä, mistä tekstikin kertoi. ;)


      • kokija
        ..... kirjoitti:

        Tekstissä mainitaan liiallinen tutkiskelu kai lähinnä samadhi-harjoituksen kannalta. Keskittymistä häiritsevänä asiana, johon mieli on dualismin pirstaloimana taipuvainen.

        Aivan totta kuitenkin, ettei liiallinen tutkiskelu tule eteen ainoastaan samadhin harjoittamisessa, vaan se ilmenee myös reaalielämässä. Sama mielen pirstaloitunut luonne tulee vain esille elämän eri aloilla, hieman erilaisissa viitekehyksissä nähtynä.

        Olen viime kuukausien aikana saapunut nimenomaan siihen pisteeseen, että olen nähnyt mitä kakkien psyykkisten voimavarojen jatkuva upottaminen tutkiskeluun tekee minulle ja havahtunut siihen että se todellakin on todellista. Ja kuinka tärkeää tässäkin asiassa on vähitellen suunnata kultaiselle keskitielle, vaikkei alituisesta tutkiskelusta irtipääseminen aluksi helppoa olisikaan. Oikean kurssin myötä alkavat kyllä karman kahleetkin vähitellen putoamaan. Vaikka tutkiskelun kohteena olisi dharma, se ei pyhitä sitä tosiasiaa, että liiallinen tutkiskelu on ehdollistunutta, karmasta lähtöisin olevaa ja sitä vahvistavaa toimintaa.

        Liiallinen tutkiskelu lopulta vain kiihdyttää samsaraa ja luo lopulta niin valtavat määrät dukkhaa, että omat sietorajat tulevat vastaan. Pelkästään jo järjissä pysymisen takia on lopetettava. Palattava perusasioihin, mindfulnessiin ja samadhiin. Vaikka olen jo pitkään hyvin ymmärtänyt sen, miksi yksikin ajatus riittää erottamaan minut tutkiskeluni "päämäärästä", niin ilmeisesti sitä on otettava myös kantapään kautta kontaktia todellisuuteen useamman kerran, ennen kuin tämän uskoo.

        Kai tämä tutkiskelu on kaikesta huolimatta lunnollinen osa dualismin pirstoman mielen muutosprosessia. Sen lisäksi, että tutkiskelusta saa erilaisia "pikku"oivalluksia, mikä näennäisesti on syy tutkiskeluun, suuremmassa mittakaavassa tutkiskelun voisi ehkä nähdä omana osaprosessinaan, joka opettaa kantapään kautta tiettyä dharmaa samalla hioen joitakin ominaisuuksia. Karma lähtee purkautumaan itsestään ja omalla painollaan havainnoinnin myötä.

        Olisiko viimeinen askel heittää tämä jo pyhäksi lehmäksi muodostunut henkinen tutkimusmatka unholaan? Unohtaa kaikki kartuttamansa tietous aihepiiristä. Alkaa elämään ilman tyhjiä ajatuksia ja oppeja, hiljentyminen kontaktina todellisuuteen ja avaimena ymmärykseen.

        Henkinen tutkimusmatka. Matka kertoo siitä että jokin muuttuu. Kun tekee matkaa boddhicittan siivittämänä, niin mitä tekeekin niin tulee tehtyä motiiviltaan oikein. Oikeaan suuntaan. Motiivi on yhtenä ratkaisevana tekijänä siinä, että onnistuuko henkisissä toimissa tyydyttävällä tavalla, käsitykseni mukaan. Boddhicitta on yhdestä näkökulmasta altruismia, toisesta näkökulmasta olennaisen erottamista epäolennaisesta. "sen näkemistä/erottamista, mitä pitää kulloinkin tehdä".

        Miksi tällainen boddhicitta on keksitty? Käsittääkseni se on tärkeä sen vuoksi kun tietoisuus on pohjimmaltaan kaikki, ilmenee kaikkena luonnoltaan, niin kaikkien vuoksi olisi syytä työtä tehdä. Boddhicittamainen asenne jäljittelee itse todellisuuden olemusta, jolloin "matka" suuntautuu sitä kohden. Meidän olemustamme kohden. Tämä näin yleisenä huomiona, mitä sitten tekeekin, tekee samadhia tai tutkiskelee taikka ajaa autolla.


      • .....
        kokija kirjoitti:

        Henkinen tutkimusmatka. Matka kertoo siitä että jokin muuttuu. Kun tekee matkaa boddhicittan siivittämänä, niin mitä tekeekin niin tulee tehtyä motiiviltaan oikein. Oikeaan suuntaan. Motiivi on yhtenä ratkaisevana tekijänä siinä, että onnistuuko henkisissä toimissa tyydyttävällä tavalla, käsitykseni mukaan. Boddhicitta on yhdestä näkökulmasta altruismia, toisesta näkökulmasta olennaisen erottamista epäolennaisesta. "sen näkemistä/erottamista, mitä pitää kulloinkin tehdä".

        Miksi tällainen boddhicitta on keksitty? Käsittääkseni se on tärkeä sen vuoksi kun tietoisuus on pohjimmaltaan kaikki, ilmenee kaikkena luonnoltaan, niin kaikkien vuoksi olisi syytä työtä tehdä. Boddhicittamainen asenne jäljittelee itse todellisuuden olemusta, jolloin "matka" suuntautuu sitä kohden. Meidän olemustamme kohden. Tämä näin yleisenä huomiona, mitä sitten tekeekin, tekee samadhia tai tutkiskelee taikka ajaa autolla.

        Muutosta kestänyt jo pidemmän aikaa. Tällä hetkellä liika etsiminen vaikuttaa suurimmalta virheeltä. Ajatus vie mukanaan ja eristää kokonaisvaltaisesta kokemuksesta. Särkee maljan jossa kokemus elää, jos sellaista hetkeen heräämistä pääsee kaikkien ajatusten keskellä tapahtumaankaan. Jokainen turha ajatus näyttää olevan liikaa, ainakin vielä tässä kehitysvaiheessa.

        Totta mitä sanoit asennoitumisesta. Oikeanlainen etsiminen on buddhaluonnon jäljittelyä. Tällä tavalla lähestyttäessä alkaa saada tuntumaa pinnan alla olevasta todellisesta luonnosta ja sen myötä ymmärtämään sitä, saamaan tarkemman vainun oikeasta suunnasta, jonka myötä tuntuma vahvistuu entisestään.

        Jonakin hetkenä todellinen luonto voi ottaa vallan spontaanisti, jolloin kukoistavat ja ovat poissa kaikki ne ominaisuudet, joiden kultivoimiseen ja kitkemiseen erilaiset harjoitukset tähtäävät. Kaikki ominaisuudet keskenään luonnollisessa tasapainossa, enää niinkään riippumatta sen astisen harjoituksen painopisteistä.


    • Valoa pimeyteen
    • Meditaatio on tila joka on meditoijan poissulkemista ja äärettömään yhtymistä
      Se miten se käytännössä tapahtuu on jokaisen itsensä opittava
      ilman auktoriteettien antamia kainalosauvoja

      Medtaatio on uuden avaamista toistavan menneisyyden saavuttamattomissa.

      Medtaatio on vanhan kuolemista ja uuden kuolemattomuutta,
      eikä tuo uusi ole ajattelun alueella, vaan se on ajatuksen vaikenemista, hiljaisuutta kaiken metelin keskelläkin

      • niin onko

        Nii mut jos ei voi yhtyä? onko mastubaatio meditointia, ainaski se valaisee ja tuloo auvonen mieli.


    • Jeesus on totuus.

      Budhat, meditaatiot ovat epäjumalan palvontaa. Vain Jumalan sana raamattu jonka kautta pyhähenki toimii ja vaikuttaa pystyy valaisemaan ihmisen mielen, sen tosiasian koin uskoon tullessani. Raamattu kieltää kumartamasta ja palvelemasta epäjumalia, budhalaisuus on epäjumalan palvontaa meditointia myöten. Ylhäältä uudestisyntynyt ihminen ei voi palvella kahta herraa.

    • NimiesiMerkki

      Toivottavasti tietämys omassa uskossa vahvemmilla perustuksilla kuin tietämys budhalaisuudesta.
      Eikö uskosi vaadi pitäytymään totuudessa?

    • Mieli+sielu

      Itse ajattelin ruveta meditoimaan,ajattelin pistää jotain rauhallista meren kohinaa tai jotian muuta luonnon ääntä taustalle kun on vaikea keskittyä muutenki.Varmaanki auttaa? jos rupeaa miettimään jotain turhaa asiaa niin päästä jotain ääntä suusta että ei mieti sitä enää ja pystyy keskittymään taas?näillä yritetään mennä,joka päivä 10min ainakin.

    • Mamaki1

      Buddhalainen meditaatio nosti minut masennuksen suosta ja lopetti ajatukset itsemurhasta. Nykyään olen oikein onnellinen ihminen. Suosittelen jonkin buddhalaisen ryhmän meditaatioharjoituksen opettelua ja vakiinnuttamista. Itselleni metta bhavana (rakastava ystävällisyys) on ollut erityisen hyödyllistä.

    • veilinkööss

      Oi, oon kuullu siitä meditoinnista. Meditointi haisee kakalle.

      • Todella.outoa

        Johdotuksissasi on jokin poikkeama. Yleensä ihmiset kuvaavat kuulemista ääninä, eivät hajuina.


    • soham

      oletko valmis antautumaan siihen ettei meditaatio poista KAIKKIA ongelmia, tutki kuukausi itseäsi . ole paljon hiljaa , älä usko mihinkään mikä on omatuntoasi vastaan , meditointi on koko elämän mittainen matka , sääntöjäkin BUDDHALLA on , minusta tuntuu että et Todella halua kuin fiilistellä , tuhlaat aikaasi ja aiheutat paljon paska puhetta . ole ensin hiljaa paljon , älä lue , älä kuuntele musiikkia , äläkä läträä näitä sivuja . älä tee mitään mikä mielestäsi ei ole BUDDHAN opttamaa , buddha on ensin oma tunto ja oma tunto on jumalan ääni , olipa jumala sitten henki tai veistos tai voima joka saa sinut esim hengittämään OM .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe