Tiilipiippu

varaa lämpöä

Muistakaa sitten arvon rakentajat, että vaikka Valmispiippu-firmat tuputtaa piippujaan joka paikassa, mikään ei voita tiilipiippua. Varaavaa massaa 6000 kg keskellä taloa (3 hormia 8 metriä) . Siinä jää kaikki varaavat takat toiseksi - Vaikka mulla sellainenkin on (2200 kg). Saunaan tietenkin puukiuas, jonka lämmitys lämmittää myös em. piippua.

Piipun tarpeet maksoivat alle 200 e, ja muurasin sen itse nejässä päivässä.

Ystävällisenä neuvona - tyytyväinen rakentaja ja asuja.

14

9283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä ratkaisu

Jep, mutta vain savupellin alapuolella.

Meillä takan savupelti yläkerrassa (1 1/2 krs talo), joten savupiippu lämmittää myös jonkunverran yläkertaa.

• tulisijatieteilijä

Tiilipiippu on hyvää varaavaa massaa. Asialla on myös nurja puoli. Koska nykyiset tehdasvalmisteiset savupellit kuuluu vuotaa n.10 % (ettei kukaan kuole häkään) ja jos talossa on koneellinen ilmanvaihto, niin lopputuloksena talossa on kylmäpatteri joka kylmentää taloa. Jos talossa on painovoimainen ilmanvaihto niin silloin se varaa lämpöä.

• Tiilipiipun omistaja

Jos uunissa on kaasutiiviit luukut, jotka on kiinni, niin ei kait sieltä piipusta mitään sisään virtaa, eli piippu ei kylmene lämmityskaudella polttokertojen välillä oli koneellinen ilmastointi tai ei.

• tulisijatieteilijä
        Tiilipiipun omistaja kirjoitti:

Jos uunissa on kaasutiiviit luukut, jotka on kiinni, niin ei kait sieltä piipusta mitään sisään virtaa, eli piippu ei kylmene lämmityskaudella polttokertojen välillä oli koneellinen ilmastointi tai ei.

Jeps, hyvä pointti....

• hotpipe

Niin mitenkä sitten ne nykyiset määräykset jossa mielellään piippu ei sais olla sitä lämpiävää roinaa? Kysyn vaan kun itelle tulee valmispiippu kun ei pysy toi laastikauha kädessä ja haluan olla nykyaikainen ja kulkea kehityksen mukana.

• vetää kotiin

päin ja samoin kaikki suuret eturyhmät joilla on oma bisneksensä rakennusasioissa. Tosin tiiliteollisuus tuossa piippuasiassa nyt on häviöllä. Maksa-maksa-maksa-osta-osta-osta! Valmispiippulaiset ostaa sitten lisälämmityksen ydinvoimalasta tai mättää enemmän pökköä pesään. Piippu voi kai olla lämpiävää välikattoon asti vai voiko?

• Opa

Mikä on se nykyinen määräys, jossa sanotaan ettei piippu saa oll varaava? En löytänyt ainakaan netistä. Apua!

• tulisijatieteilijä

Kysehän on peri-aatteessa kahdesta asiasta: Suoja-etäisyys ja työkustannukset/tuotteen hinta.
        Valmispiippujen suoja-etäisyydet saattavat olla 20-30 mm (yli 30mm paksuun palavaan).
        Perinteisessä tiilipiipussa se on tietääkseni 100mm (korjatkaa ken tietää). Eli jos rakennuksen välipohjan ja kattotuoli/-vaarnojen läpi katolle pujotellesssa tulee ahdasta niin päädytään Isokern tai teräshormi ratkaisuihin. Vieläkin saattaa olla palotarkastajasta kiinni salliiko hän asunto-osalle varaavan tiilen ja ylöspäin valmispiipun.

• varaa lämpöä
        tulisijatieteilijä kirjoitti:

Kysehän on peri-aatteessa kahdesta asiasta: Suoja-etäisyys ja työkustannukset/tuotteen hinta.
        Valmispiippujen suoja-etäisyydet saattavat olla 20-30 mm (yli 30mm paksuun palavaan).
        Perinteisessä tiilipiipussa se on tietääkseni 100mm (korjatkaa ken tietää). Eli jos rakennuksen välipohjan ja kattotuoli/-vaarnojen läpi katolle pujotellesssa tulee ahdasta niin päädytään Isokern tai teräshormi ratkaisuihin. Vieläkin saattaa olla palotarkastajasta kiinni salliiko hän asunto-osalle varaavan tiilen ja ylöspäin valmispiipun.

Karkeasti: rappaus ja 100 mm villaa pitänee olla tiilipiipusta palaviin materiaaleihin. Kyllähän tiiilitorvi tilansa tietenkin ottaa, jos on massaa on tilavuuttakin (hyväne aika!). Tuossa voikin olla järkee, että katon läpi ohuempi tötterö, mutta ehkä ei kannata ruveta kikkailemaan, tiilipiipunkin saa kyllä katosta läpi, ainakin mulla rak tarkastajat on hyväksyneet (mökkini ja taloni) yhden kattotuolin tai palkin katkaisun ja tukemisen viereisiin ("jäniksellä").

• tulisijatieteilijä
        varaa lämpöä kirjoitti:

Karkeasti: rappaus ja 100 mm villaa pitänee olla tiilipiipusta palaviin materiaaleihin. Kyllähän tiiilitorvi tilansa tietenkin ottaa, jos on massaa on tilavuuttakin (hyväne aika!). Tuossa voikin olla järkee, että katon läpi ohuempi tötterö, mutta ehkä ei kannata ruveta kikkailemaan, tiilipiipunkin saa kyllä katosta läpi, ainakin mulla rak tarkastajat on hyväksyneet (mökkini ja taloni) yhden kattotuolin tai palkin katkaisun ja tukemisen viereisiin ("jäniksellä").

Onnetonta juuri onkin kun palotarkastajilla ja valvojilla on yhtä monta oikeaa tietoa asiasta kuin on palotarkastajia ja valvojia. Esim Joensuussa ei anneta katkoa kattotuoleja piipun takia, vaikka ne poukkituilla tuettaisiinkiin naapureihin. Muissa kaupungeissa saatetaan jäykistyttää kattotuoli naulaamalla 12 mm vanerit molemmille puolille tuolia.

• liioitella

etköhän vähän vedä alas päin tarvike hintaa [200 €] kyseessä sentään 8 m piippu.muuten puhut asiaa.

• liioitella

siis: tiilet, noin 1000 kpl a' 0,35 = 350 e laasti noin 200, pelteihin loput. kok hinta oli noin 600 e. Sorry sekoilu. (mk/e/mk/e/mk - ei silti täsmää??)

Tekijä

• Lasketaampas

Noh.. veikkaan että et saanut 8m piipun tervikkeita 200€. Maksoit luultavasti tiilistä noin 400€ laasti 200€ savupelti 100€ peltiseppä tekemään pellityksen 200€ piipunhattu 100€.. riittikö edes tarvikkeet, ai niin, jouduit tekemään raskaalle piipulle perustuksen(töineen 100€). Lisäksi muurasit sitä 4 päivää.. Jos tuo 4 päivää muutettaisiin rahaksi, tekisi 8 tuntia päivässä (normaali päivätyö) ja tuntipalkka esim 12€/tunti =384€
      Tulihan sille piipulle hintaa!! Nämä kun laskin yhteen sain tauluun lukemaksi 1484€ !!

Paljonko meni neliöitä hukkaan tässä rakennelmassa? Jos neliöhinta on tämän päivän asunnoissa noin 1300€, ainakin nyt sen verran.

Ja mitä se tiilipiippu tänäpäivänä varaa? Esim. Nunnauuni on ilmoittanut omien tulisijojensa savukaasujen lämpötilaksi 80 astetta (ottaa lämmön niin tehokkaasti talteen). Eli piippuun menee se 80 asteinen lämmin tuulahdus, Tuota lämpöähän onkin järkevää alkaa varaamaan. Lisäksi savupelleissä on 5-10% vuotoaukko häkämyrkytyksien varalta, eli se ei varaa sitäkään vähää..

Noh muutaman vuoden kun tulta pitelee pesässä, on tiilet imeneet tislettä piippuun sen verran että alkaa olemaan nokipalon aika. Siinä alkaa jo pikkasen piippukin varaamaan lämpöä ja talo on puolessa tunnissa lähes "helvetillisen kuuma".

Onhan se järkevää laittaa tiilipiippu.. vai onko???

Itse taidan olla sen verran höynäytettävissä ja vanhanaikainen, että menin ja tilasin teräspiipun, jonka laitoin suoraan tulisijan päältä. Kokonaiskustannuksen tuli 5 metrin piipulle 1100€ kaikkinen tarvikkeineen ja väritkin sain valita jokaiseen kerrokseen.

• majopa

minkä merkkinen oli tuo 5m 1100 euron putki?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5086
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1770
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1639
    Aihe