Miksi katot romahtavat(Osa 2)

Lumi katolla

Jatketaan tähän keskusteluja kattojen kestämisestä.
Rakennuttamis vaiheessa pitäisi olla varmemmat laatuvaatimukset.

21

2189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -()()-

Ongelmahan on siinä, ettei kukaan viitsi maksaa laadusta. Kaikki tingitään niin tiukalle, ettei sillä hintaa pystytä toteuttamaan kohdetta asiallisesti… Ei kun lisää väkeä Virosta ja Turkista, niin saadaan halvalla hyvää….

• Kattokassinen

Kun lähdetään kilpailuttamaan sitä että mikä rakennusfirma tekee halvemmalla rakennuksen, niin siinä mennään vikaan.
        Kun otetaan halvemmat työmiehet, laatukin on vähän sinne päin,ja siihen vielä halvimmat rakennustarvikkeet, niin voiko siitä syntyä hyvää jälkeä?

• AlpoAhola
        Kattokassinen kirjoitti:

Kun lähdetään kilpailuttamaan sitä että mikä rakennusfirma tekee halvemmalla rakennuksen, niin siinä mennään vikaan.
        Kun otetaan halvemmat työmiehet, laatukin on vähän sinne päin,ja siihen vielä halvimmat rakennustarvikkeet, niin voiko siitä syntyä hyvää jälkeä?

Miksi hallirakennuksissa ei saa olla pilareita?

Pilarit kuulemma rajoittavat tilan käyttöä.

Miksi betoniset palkit murtuvat yläpinnastaan?

Liian pitkät jännevälit ja matalaharjaiset kattopalkit.

• AlpoAhola
        Kattokassinen kirjoitti:

Olen sitten myös kuullut, että kun puurakenteisissa katoissa jänneväliä on pidennetty, niin samanaikaisesti myös kattotuolien väliä on suurennettu. Maneesit ovat varmaan pääasiassa puuranteisia. Ilmeiseti myös romahtaneet kauppahallit ovat olleet puurakenteisia.

Tietääkö joku, että onko rakennuksia sortunut kesäolosuhteissa? Tuulikuorma on myös joskus merkittävä lisäpaino rakennukselle.

• kun jossain

on vikaa. Ehkä päässä...

• Duunari

Aikoinaan sanottiin ,että kyllä hyvä työmies on palkkansa ansainnut. Nykyään on niin ,että ainoa joka saa ansaita on osakkeenomistaja.Rakenna nyt sitten hyvin ja huolellisesti kun kaikki toimii rahan ehdoilla.
      Kiire ja halpuus ovat nykyarvoja, ei laatu ja turvallisuus.

• työmies

Ay-liikkeet ovat onnistuneet viemään viimeisetkin vastuuntunnon rippeet työntekijöiltä. Työntekijät sekaantuvat aivan muihin asioihin, kuin omaan työhönsä ja politikoivat ja politisoituvat. Vastuunottokyky ja oma-aloitteisuus karisevat, kun isoveli näyttää esimerkkiä ja sikailee tuloksista välittämättä. Joo, on tosi tärkeätä, että rakennustyömaalla kaikilla on kuvallinen kortti rinnuksessa, työn laadulla ei sitten ole niinkään väliä.

• Eki

Nykyiset kattotuolit? Eihän ne voi millään ajanmyötä kestää.Moiset prässätyt peltilaput liitoksissa sään vaihtelussa hieman irtoavat.Se on siinä.Kannattaisi tutkia! Samoin pelkkä liimaus!

• Taitamattomuus

Nuoret eivät osaa ja insinööri on iso VITSI

Katot eivät kestä koska kokemus on siirretty eläkkeelle tai pitkäaikaistyöttömäksi.

Lapsuudessani viiskyt- ja kuuskyt-luvulla ei tietenkään ollut hehtaarihalleja siinämäärin kuin nykyään, mutta muistan, että niinä kevät-talvina kun lumi viipyi pitkään niin maassa kuin katoillakin äijät kävivät 'pudottamassa' lumet alas, YKSINKERTAISTA!

Toinen ja vielä surkeampi syy on nuoremman polven osaamattomuudessa/taitamattomuudessa rakentaa.

Ahneus on tehnyt sen, että otetaan urakoita enemmän kuin mihin taidot tiedot ja aika riittäisi ja tuloksena on sutta ja sekundaa.

Se etuhan tästä rakentajille nyt tietysti on, että nämäkin katot on korjattava, rakennettava uudelleen

... ja taas voidaan lypsää onnetonta maksajaa, vakuutuksen maksajia, veronmaksajia ja kaupan asiakkaita!

• hipposhallin

katolla oli tuossa kohtaa 40kuutiota pakkautuneena lunta! Syy siihen miksi ne romahtelevat sun muuta on se juuri, että ne on kantaneet isoja kuormia jo vuosia, kun kaikki kiinteistönhoito on kilpailutettu ja noita ei juuri seurata niin, kuin ennen oli talonmies, joka piti rakennuksesta huolen ja poisti myös sitä lunta katolta sieltä mihin sitä enempi tuppasi kertymään!!!!!

Lumen painosta sen verran, että tuo paino 130kg/neliölle oli jo yli kuukausi sitten ja kyllä se nyt on varmasti siellä 180kg korvilla jolloin on jo tarvetta keventää kuormaa!

• pyhän hengen voimalla

Eivät siis kestä

• hane74

täällä lapissa alku talvesta satoi alijähtynyttä vettä ja se tarrautu kattojen saumoihin ja vesikouruihin, eli ne katot josta oli tullut lumi 3-4 kertaa talvessa alas itsestaan niin ei tänä talvena tullut. mutta hyvä puoli oli siinä että itse sai olla täystyöllistetty tänä talvena.katto lumitöitä oli noin 8 kertaa enemmän kuin yleensä.

• Pappa-Smurffi

Hallimyymälät, Liikuntahallit, Teollisuushallit, jne.

Ajattelemisen aihetta!!!

Jatkuvasti romisee ja mistähän se johtuu?

No kun "halli" valmistui, niin silloinhan mitattiin kuinka paljon tilat olivat alipaineisia?
      Vai mitattiinko edes?

Ainakin siinä vaiheessa, kun rakenteet/eristeet kostui ja aiheutti lisää alipainetta ja siihen yhdistetään vielä lumikuorma, niin johan on kumma jos ei romina ala!!
      Kannattaisikohan mitata hallien alipaine ja muuttaa kiireesti se ilmanvaihto ylipaineiseksi??

"Lumikuorma ei aiheuta romahduksia, mutta se on viimeinen pisara sille, että kamelin selkä katkeaa", kuten eräs insinööri asian ilmaisi huhtikuun alussa.

Alipaineella/Paineella on valtavat voimat laaja-alaisissa halleissa!!!

Tuliko nämä seikat edes mieleen???

• raksaaja--sh

"kun rakenteet/eristeet kostui ja aiheutti lisää alipainetta"

Miten tuo kostuminen vois vaikuttaa alipaineeseen?

Mie sen sijaan luulen jotta talonmiehiä on vähennetty ja siksi lumi pääsee kertymään katoille.

• Pappa-Smurffi
        raksaaja--sh kirjoitti:

"kun rakenteet/eristeet kostui ja aiheutti lisää alipainetta"

Miten tuo kostuminen vois vaikuttaa alipaineeseen?

Mie sen sijaan luulen jotta talonmiehiä on vähennetty ja siksi lumi pääsee kertymään katoille.

pysyy kädessä!!!

Jos joku väittää mulle, että -30asteenC pakkasella kun kussee lummeen, niin siitä muodostuu jäinen kellertävä kalteva pisan torni? Niin en minä ota mittatikkua ja rupea laskemaan! Minä meen -30asteenC pakkasella ja kusen hankeen! Ja jumalauta eihän siihen muodostukaan jäistä pisantornia, vaan reikähän siihen hankeen jää!

Ei kai tuo niin jumalattoman vaikeaa voi olla, että ette rupea heilumaan mittatikkujen kanssa, vaan käytätte mittaria ja aivoja ongelman ratkaisussa!!!

• raksaaja--sh
        Pappa-Smurffi kirjoitti:

pysyy kädessä!!!

Jos joku väittää mulle, että -30asteenC pakkasella kun kussee lummeen, niin siitä muodostuu jäinen kellertävä kalteva pisan torni? Niin en minä ota mittatikkua ja rupea laskemaan! Minä meen -30asteenC pakkasella ja kusen hankeen! Ja jumalauta eihän siihen muodostukaan jäistä pisantornia, vaan reikähän siihen hankeen jää!

Ei kai tuo niin jumalattoman vaikeaa voi olla, että ette rupea heilumaan mittatikkujen kanssa, vaan käytätte mittaria ja aivoja ongelman ratkaisussa!!!

Juu en edelleenkään ymmärrä miten eristeiden kostumisasialla tai kusemisella on vaikutusta alipaineeseen...

Toki jos halliin yritetään imeä tyhjiö niin se kuormittaa rakenteita niinhän ei tehdä vaan lämmöneristetyt hallit on koko ajan heikosti alipaineisia ettei kosteus pääse niin voimakkaasti sinne eristeisiin.

hmmm... kummallakohan on suurempi merkitys alipaineella vaiko sillä että hallin lämpöinen sisäilma yrittää nostaa koko hallin katon ilmaan. Yhtä relevanttia luulen ma. Juu, luulo ei oo tiedon väärti.

• paineita

Laskepa mitä se alipaine todellisuudessa tekee. Maksimi alipaine on 1 bar (= 100000 Pa), jolloin ollaan täydessä tyhjiössä. 1 bar = 10000 kg/m2, eli varmasti romahtaa katto, mutta kun todellisuudessa ilmanvaihtolaitteet pystyvät vain 10 Pa:n alipaineeseen ei katon kuormitus ole enää kuin 1/10000 eli 1 kg/m2 eli ei juuri mitään, joten tästä ei ole syyksi kattosortumiin. Jo ilmasta tiivistynyt kosteus katolla painaa enemmän kuin tämän alipaineen vaikutus on.

• Pappa-Smurffi
        paineita kirjoitti:

Laskepa mitä se alipaine todellisuudessa tekee. Maksimi alipaine on 1 bar (= 100000 Pa), jolloin ollaan täydessä tyhjiössä. 1 bar = 10000 kg/m2, eli varmasti romahtaa katto, mutta kun todellisuudessa ilmanvaihtolaitteet pystyvät vain 10 Pa:n alipaineeseen ei katon kuormitus ole enää kuin 1/10000 eli 1 kg/m2 eli ei juuri mitään, joten tästä ei ole syyksi kattosortumiin. Jo ilmasta tiivistynyt kosteus katolla painaa enemmän kuin tämän alipaineen vaikutus on.

"Lumikuorma ei aiheuta romahduksia, mutta se on viimeinen pisara sille, että kamelin selkä katkeaa", kuten eräs insinööri asian ilmaisi huhtikuun alussa.

-Tuo lienee jo selvä, että lumi Ei ole perussyy rominalle!
        ...

"Jos joku väittää mulle, että -30asteenC pakkasella kun kussee lummeen, niin siitä muodostuu jäinen kellertävä kalteva pisan torni? Niin en minä ota mittatikkua ja rupea laskemaan! Minä meen -30asteenC pakkasella ja kusen hankeen! Ja jumalauta eihän siihen muodostukaan jäistä pisantornia, vaan reikähän siihen hankeen jää!"

-Tällä yritin vihjasta, että tiukassa paikassa ei kannata uskoa sokeasti siihen mitä esim. oppikirjat ja laskukaavat asioista kertoo, vaan puurretaan fyysisesti, kongreettisesti se ero esille mikä on poikkeava siihen alkuperäiseen-uuteen tilanteeseen!
        ...

Osaatko laskea
        Kirjoittanut: paineita 21.4.2006 klo 08.58

"Laskepa mitä se alipaine todellisuudessa tekee. Maksimi alipaine on 1 bar (= 100000 Pa), jolloin ollaan täydessä tyhjiössä. 1 bar = 10000 kg/m2, eli varmasti romahtaa katto, mutta kun todellisuudessa ilmanvaihtolaitteet pystyvät vain 10 Pa:n alipaineeseen ei katon kuormitus ole enää kuin 1/10000 eli 1 kg/m2 eli ei juuri mitään, joten tästä ei ole syyksi kattosortumiin. Jo ilmasta tiivistynyt kosteus katolla painaa enemmän kuin tämän alipaineen vaikutus on."

-Ja muuten osaan laskea! Mulla oli jo oppiaikana aina matikka 10, mutta opin jo 30-vuotta sitten, että en ratko tiukassa paikassa mitään laskukaavoilla, koska insinöörit on kyllä tasan tarkkaan laskelmat suorittanut niin moneen kertaan, että ei minun kannata vaivata turhaan päätäni turhilla laskelmilla!

-Monen romahduksen syynä on varmasti alipaine. Ja monen romahduksen syynä on varmasti kattorakenteiden eristevillojen kastuminen, josta yksistään jo aiheutuu tuon alipaineen lisääntymistä ja painon lisääntyminen ratkaisevasti, jolloin lumi sitten viimekädessä "katkaisee kamelin selän"!!!
        Ja miksi noita eristevilloja lätkitään surutta vettävaluvana rakenteisiin? Onko todellakin niin, että ei ymmärretä sitä, että ne villat ei kuivu koskaan rakenteissa kerran kastuttuaan! Ja onko kuivissa hallitiloissa eri fysiikanlait, kun muualla! Ei se ole todellakaan mikään pyhä-sääntö, että ne kuivattilat pitää alipaineistaa! Kun ne hallit tehdään kokopulloperiaatteella, niin ne voidaan tasan tarkkaan ylipaineistaa siten, että ilma tuodaan alhaalta ja poistetaan vastakkaiselta puolelta ylhäältä. Ja ennenkuin kerkiet väittää, että kosteus menee rakenteisiin, niin voin kertoa, että ainakin meillä päin se vesihöyry löytää ihan hyvin sen poistoaukon!

-Ja miksi juuttaassa näitä tasakatto ratkaisuja tehdään Suomessa? Olen sitä mieltä, että seuraavan uuden tasakattoratkaisun romahdettua, suunnittelija on asetettava syytteeseen harkitusta murhasta!!!

• alipainetta
        Pappa-Smurffi kirjoitti:

-Tuo lienee jo selvä, että lumi Ei ole perussyy rominalle!
        ...

"Jos joku väittää mulle, että -30asteenC pakkasella kun kussee lummeen, niin siitä muodostuu jäinen kellertävä kalteva pisan torni? Niin en minä ota mittatikkua ja rupea laskemaan! Minä meen -30asteenC pakkasella ja kusen hankeen! Ja jumalauta eihän siihen muodostukaan jäistä pisantornia, vaan reikähän siihen hankeen jää!"

-Tällä yritin vihjasta, että tiukassa paikassa ei kannata uskoa sokeasti siihen mitä esim. oppikirjat ja laskukaavat asioista kertoo, vaan puurretaan fyysisesti, kongreettisesti se ero esille mikä on poikkeava siihen alkuperäiseen-uuteen tilanteeseen!
        ...

Osaatko laskea
        Kirjoittanut: paineita 21.4.2006 klo 08.58

"Laskepa mitä se alipaine todellisuudessa tekee. Maksimi alipaine on 1 bar (= 100000 Pa), jolloin ollaan täydessä tyhjiössä. 1 bar = 10000 kg/m2, eli varmasti romahtaa katto, mutta kun todellisuudessa ilmanvaihtolaitteet pystyvät vain 10 Pa:n alipaineeseen ei katon kuormitus ole enää kuin 1/10000 eli 1 kg/m2 eli ei juuri mitään, joten tästä ei ole syyksi kattosortumiin. Jo ilmasta tiivistynyt kosteus katolla painaa enemmän kuin tämän alipaineen vaikutus on."

-Ja muuten osaan laskea! Mulla oli jo oppiaikana aina matikka 10, mutta opin jo 30-vuotta sitten, että en ratko tiukassa paikassa mitään laskukaavoilla, koska insinöörit on kyllä tasan tarkkaan laskelmat suorittanut niin moneen kertaan, että ei minun kannata vaivata turhaan päätäni turhilla laskelmilla!

-Monen romahduksen syynä on varmasti alipaine. Ja monen romahduksen syynä on varmasti kattorakenteiden eristevillojen kastuminen, josta yksistään jo aiheutuu tuon alipaineen lisääntymistä ja painon lisääntyminen ratkaisevasti, jolloin lumi sitten viimekädessä "katkaisee kamelin selän"!!!
        Ja miksi noita eristevilloja lätkitään surutta vettävaluvana rakenteisiin? Onko todellakin niin, että ei ymmärretä sitä, että ne villat ei kuivu koskaan rakenteissa kerran kastuttuaan! Ja onko kuivissa hallitiloissa eri fysiikanlait, kun muualla! Ei se ole todellakaan mikään pyhä-sääntö, että ne kuivattilat pitää alipaineistaa! Kun ne hallit tehdään kokopulloperiaatteella, niin ne voidaan tasan tarkkaan ylipaineistaa siten, että ilma tuodaan alhaalta ja poistetaan vastakkaiselta puolelta ylhäältä. Ja ennenkuin kerkiet väittää, että kosteus menee rakenteisiin, niin voin kertoa, että ainakin meillä päin se vesihöyry löytää ihan hyvin sen poistoaukon!

-Ja miksi juuttaassa näitä tasakatto ratkaisuja tehdään Suomessa? Olen sitä mieltä, että seuraavan uuden tasakattoratkaisun romahdettua, suunnittelija on asetettava syytteeseen harkitusta murhasta!!!

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että kastunut villa lisää katon kuormitusta. Mutta ei se alipainetta lisää. Niin suuren alipaineen aikaansaaminen rakennukseen, että se romahtaisi on todella vaikeaa, mutta sen suuruinen ylipaine, joka hajoittaa rakennuksen on huomattavasti helpompi tehtävä, koska paineen nostamiselle ei ole ylärajaa, kuten alipaineen puolella. Esim Lapuan patruunatehdas romahti ylipaineen seurauksena.
        Toinen asia mistä olen kanssasi samaa mieltä ovat tasakatot, ne pitäisi kieltää, samoin kuin L-malliset harjakatotkin. Suomen oloihin ainut oikea kattotyyppi on suora harjakatto ilman ylimääräisiä mutkia, jotta lumet pääsevät valumaan vapaasti pois katolta, eikä niitä pidetä pakolla katolla lumiesteiden avulla. Kulkureitit on järjestettävä taloihin siten, että putoava lumi ei aiheuta vaaraa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe