Otin noin 18 vuoden tauon jälkeen käyttöön vanhat Elan RC erikoispujottelusukset. Sukset olivat aikoinaan todella näppärät kääntää, mutta myös hyvin purevat. Siteen muoviosa hajosi ehkä vanhuuttaan, ja laitatin sukseen uudet (käytetyt)siteet. Siteiden asentaja sanoi, että uusi side oli laitettava 1,5 cm oikeasta kohdasta ohi, koska vanhat reijät haittasivat asennusta. Uusilla siteillä en saanut näitä suksia puremaan ollenkaan. Viilasin itse kantit todella teräviksi, pääosin sivusta, mutta myös käsihiomakonella hieman pohjan suunnasta. Terävistä kanteista huolimatta sukset ovat yhä täysin surkeat puremaan kovaan lumeen tai jäähän. Voiko puremattomuus johtua siteen virhepaikasta, kantin hionnasta ( enemmän sivulta kuin pohjasta ), vai onko suksen rakenne vaan menettänyt joitain purevuuteen liittyviä ominaisuuksia. Eli vaihdanko siteet muuhun paikkaan, vai viskaanko sukset menemään. Myökään vakaus ei suksissa ole ihan vanhaa luokkaa. Kärjet hieman hakee paikkaansa koko ajan.
Purevuus hävinnyt vaikka kantit terävät
8
1705
Vastaukset
- APAP
Ainakin nykysuksissa siteiden sijainnilla on erittäin suuri merkitys purevuuteen. Carver-siteissä, tai ainakin valtaosassa niistä, siteissä on kolme merkintää ( 15, 0, -15), jotka mielestäni ovat noin 2-2,5 cm:n päässä toisistaan. Siirrettäessä siteet eteen, suksi puree jyrkissä, kovissa rinteissä kuin veitsi voihin, kun taas pehmeämmissä, lumisissa rinteissä lasku on helpointa siteet takana.
Tämä siis nykyvehkeillä, vanhoista en tiedä- Remppamies72
esim .hiihtokeskuksista löytyy
- Old expert
Siteet asennettiin Vuokatin hiihtokeskuksen välinevuokraamossa. Huoltomies sanoi, että 1,5 cm asemointiero ei vaikuta lasketteluominaisuuksiin. Varmaan side on juuri normaalikohdan takana, joten on ihan mahdollista, että se juuri vaikuttaa huonoon purevuuteen.
- Remppamies72
mihin kulmaan teroitit kantit???
- harrastajalle
Remppamies72 kirjoitti:
mihin kulmaan teroitit kantit???
Kanttien kulmalla (88-85 ast.) ei ole merkitystä harrastajalaskijalle. Sen sijaan mistä kohdasta ne ovat terävimmillään.
Ammattimies käyttää käsiviilaa lopuksi kun kone on hoitanut kantit teräviksi. Suksen kärjestä ja kannasta liika terävyys pois niin harrastajan on helppo kääntää suksea.
Jos side on asennettu suksen keskikohdasta eteenpäin niin silloin kanttaaminen on helpompaa. - Old expert
harrastajalle kirjoitti:
Kanttien kulmalla (88-85 ast.) ei ole merkitystä harrastajalaskijalle. Sen sijaan mistä kohdasta ne ovat terävimmillään.
Ammattimies käyttää käsiviilaa lopuksi kun kone on hoitanut kantit teräviksi. Suksen kärjestä ja kannasta liika terävyys pois niin harrastajan on helppo kääntää suksea.
Jos side on asennettu suksen keskikohdasta eteenpäin niin silloin kanttaaminen on helpompaa.Terotin kantit koko matkalta teräväksi, vaikka tiedän kyllä, että kärkipää ja kanta on syytä jättää hieman pyöreämmäksi, jotta suksesta ei tule liian leikkaavaa. Terotin siinä samassa viisi paria suksia, aikaa kului noin 3 tuntia, mutta sama olisi suksihuollossa maksanut 175 euroa. Minusta se on törkeä hinta. Nämä mainitsemani Elanit olivat ainoat, jotka eivät teroituksen jälkeenkään purreet yhtään, vaikka terotin ne yhtä teräviksi kuin muut. Muissa pareissa ei ollut kantaavuus ongelmia. Asetan siteet ensi talveksi vanhojen reikien etupuolelle, ja katsotaan kuinka käy.
- Ihmettelee
harrastajalle kirjoitti:
Jos side on asennettu suksen keskikohdasta eteenpäin niin silloin kanttaaminen on helpompaa.Noissa vanhoissa suksissa sillä kulmalla ei ole niinkään merkitystä, uusissa carvereissa kylläkin. Myös harrastelijalle.
- Simppa Hurkus
Eiköhän se ole parempi ostaa uuvet sivakat. Alkaa puremaan. Laita kunnon carverit, niin jo alkaa taipumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231853
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001640Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy511215Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?491098Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31978Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50876Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47876Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37810Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet38797