Pennulla napatyrä

Kyselen

Meillä on tuollainen 10 vk vanha tiibetinspanieli pentu jolla on sormenpään kokoinen napatyrä. Siitä ei ehkä tule olemaan haittaa tulevaisuudessa???? Ja ymmärsinkö oikein, että jos se joskus jouduttaisiin leikkaamaan, niin koiran kasvattaja on siitä vastuussa? Eihän tyrä ole myöskään este näyttelyyn menolle tai muuten laske koiran arvoa? Saako koiralla teettää pentuja? Kiitos teille jotka jaatte omat tietonne kanssani ; )

19

15132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina tarvitse leikata,monesti jää niin pieneksi,jos täytyy on se kasvattajan vastuulla jos ei muuta ole sovittu.
      Ei estä näyttelyitä ym,jalostuskäyttö,hmmm,jotkut ei käytä,mutta kun olen nähnyt että niitä tulee usein emän tai ihmisen virheestä aiheutettua niin en itse sulkisi pois jalostuksesta sen takia.

      • kyselijä

        ... Mä vähän itsekkin olin ajatellut tuon asian. Piti vain vielä tarkistaa, etten maksanut turhaan täyttä hintaa "viallisesta" koirasta. Kiitoksia sinulle!


      • kyselijä kirjoitti:

        ... Mä vähän itsekkin olin ajatellut tuon asian. Piti vain vielä tarkistaa, etten maksanut turhaan täyttä hintaa "viallisesta" koirasta. Kiitoksia sinulle!

        raha hukkaan jos pentu muutoin on hyvä ja normaali =)


      • Sama
        davalyan kirjoitti:

        raha hukkaan jos pentu muutoin on hyvä ja normaali =)

        Vallan on mainio kaveri ja hyvin sopeutunut perheeseemme. Yllättävän nopeasti sanoisin. Ja hienosti käydään ulkona asioilla, jos sisälle pissitään, niin yleensä/joskus osuu paperille... ; )


    • Pieni napatyrä ei haittaa koiraa mitenkään.
      Jotku haluaa leikkauttaa napatyrän kuitenkin kosmeettisista syistä.
      Itse olen myynyt kaksi "napatyräpentua", olen vähentäntänyt pennun hinnasta mahdollisen leikkauksen hinnan (n.100 e) pennunostaja sitte päättää haluaako leikkauttaa tyrän, tai ei.
      Kauppakirjaan olen kirjoittanut hinnanalennuksen syyn "napatyrä".

      • kiitos!

        Kiitos myös sinulle vastauksestasi... Ei meitä tuo kosmeettinen puoli haittaa, kunhan ei koiralle ole siitä vaivaa/tule kipeäksi tms. Ja kun ei tiedä jos joskus kävis näyttelyssäkin pyörähtämässä tai niitä vauveleita teettäis ; )


    • tahmatassun

      ei ole napatyrällisen käyttö jalostukseen kielletty mutta esim. kissoilla on ehdottomasti, siellä jokaisen rekkareihin tulee lääkärin lausunto tyrättömyydestä, vaikka olisi emon tai kasvattajan aiheuttama, se katsotaan perinnölliseksi.

      • sama

        ...mitähän eroa koiriin sitten on?


      • tahmatassun
        sama kirjoitti:

        ...mitähän eroa koiriin sitten on?

        moni asia on paljon tarkempaa. Ei tulisi kuuloonkaan että tuomari näyttelyssä koskisi kissaan desinfioimatta käsiään edellisen kissan jäljiltä...koira näyttelyissä tuomari voi katsella kymmenien koirien hampaat, edes pyyhkimättä käsiään välillä:)
        samoin ennen astutusta otettavat testit kissoilta tarttuvien tautien varalta.


    • virhe

      Kasvattaja maksaa leikkauksen tai pennun
      hinta alenee jo heti luovutus hetkellä
      varaus siihen että leikkaus tulee myöhemmin
      ajankohtaisksi !!
      Koiralle ei voi tehdä pentuja napatyrän vuoksi.
      Näyttelyyn menoa se ei haittaa mutta koiran arvoa
      kyllä laskee !!

    • hatam

      josta kasvattaja alensi heti kättelyssä hinnasta 100 euroa.
      Se ei haitannut koiraa mitenkään mutta neljän vuoden aikana kyllä suureni huomattavasti.
      Koira leikattiin kohdunpoiston vuoksi pari kuukautta sitten ja siinä samalla korjattiin se tyrä. Silloin hinnaksi tuli 30 euroa lisää.

    • ellääkäri

      neuvoi painelemaan tyrää (pieni) sisään useita kertoja päivässä. Ja jo vain on tyrä huomattavasti pienempi. Saattaa kuulemma kuroutua kokonaan umpeen.

    • kasvattaja

      aina alentaa pennun hintaa japa puoleen.

    • napatyrä

      pentuja voi tehdä mut napatyrä on ensin leikkautettava.meidän sakulla on tyrä jota paineltiin masun sisään päivittäin.ei se mennyt umpeen ja aika isoksi jäi. mut ei meinata leikkauttaa ellei tuu ongelmia myöhemmin.

      • riksu

        meidän tipsulla, nyt jo pian 8 v, on ollu napatyrä. heti kun käytiin ekaa kertaa hakemassa, kasvattaja kertoi siitä. mitään hinnanalennusta ei tullut (koira ei kyllä muutenkaan ollut tarkoitus näyttelyyn vaan ihan vaan kotikoiraksi) mutta sopimuksessa lukee että jos täytyy leikata, kasvattaja maksaa.

        sinänsä nuo koiran leikkaukset on aina vähän ikäviä, eli en menis leikkaamaan jos se ei tunnu haittaavan. meidän tyrä on pysyny ihan pienenä, niin on annettu olla.


    • sartsur

      Kennelliiton kauppiksessa kohta 7. Napatyrä. Napatyrän ilmetessä myyjä maksaa leikkauksesta ja hoidosta aiheutuneet tarpeelliset kulut.
      Itse olen vähentännyt tyrästä 200€ kauppahinnasta että uusi omistaja varmasti saa koiran hoidettua jos haluaa sehän on oma valinta.
      Pentuja en lähtisi teettämään ilman leikkausta kun masu kasvaa sillon voi tulla ongelmia ja leikkaako kukaan tiinettä koiraa jos leikkausta vaaditaan. On riskinä menettä koko pentue. Mutta jokainen päättää miten tekee.

    • Informatiikkaa

      Ei se haittaa jalostuskäytössä mikäli se on pieni napatyrä. Se on yksittäistapauksittain arvioitava asia. Jos se on vain kosmeettinen pieni juttu, sitä ei tarvitse leikata eikä kasvattajan korvata mitään. Jos kasvattaja myytäessä korvaa etukäteen jo napatyrästäa automaatillla leikkaus mielessä - jos tarvitsisi - sen alennuksen syy ja euromäärä pitää ehdottomasti kirjata myyntisopimukseen, ettei tule sitten mitään epäselvyyttä siitä, onko se jo korvattu vai ei. Kannattaa terottaa ostajalle päähän faktana, uutta korvausta ei tule, vaan koira on halvempi tämän vuoksi - jos tätä systeemiä käyttää.

    • Anonyymi

      Onko napatyrästä vaara että se menee rikki esim raapaistessa sen johonkin.

      • Anonyymi

        Kysyt asiaa eläinlääkäriltä, kun koiraa rokotetaan.

        Kannattaa huomioida että napaturä, on perinnöllinen vika.
        Napatyrän perinnöllisyydestä johtuen koiralla, jolla on napatyrä leikattu ei pitäisi teettää pentuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe