Meillä on tuollainen 10 vk vanha tiibetinspanieli pentu jolla on sormenpään kokoinen napatyrä. Siitä ei ehkä tule olemaan haittaa tulevaisuudessa???? Ja ymmärsinkö oikein, että jos se joskus jouduttaisiin leikkaamaan, niin koiran kasvattaja on siitä vastuussa? Eihän tyrä ole myöskään este näyttelyyn menolle tai muuten laske koiran arvoa? Saako koiralla teettää pentuja? Kiitos teille jotka jaatte omat tietonne kanssani ; )
Pennulla napatyrä
22
16650
Vastaukset
aina tarvitse leikata,monesti jää niin pieneksi,jos täytyy on se kasvattajan vastuulla jos ei muuta ole sovittu.
Ei estä näyttelyitä ym,jalostuskäyttö,hmmm,jotkut ei käytä,mutta kun olen nähnyt että niitä tulee usein emän tai ihmisen virheestä aiheutettua niin en itse sulkisi pois jalostuksesta sen takia.- kyselijä
... Mä vähän itsekkin olin ajatellut tuon asian. Piti vain vielä tarkistaa, etten maksanut turhaan täyttä hintaa "viallisesta" koirasta. Kiitoksia sinulle!
kyselijä kirjoitti:
... Mä vähän itsekkin olin ajatellut tuon asian. Piti vain vielä tarkistaa, etten maksanut turhaan täyttä hintaa "viallisesta" koirasta. Kiitoksia sinulle!
raha hukkaan jos pentu muutoin on hyvä ja normaali =)
- Sama
davalyan kirjoitti:
raha hukkaan jos pentu muutoin on hyvä ja normaali =)
Vallan on mainio kaveri ja hyvin sopeutunut perheeseemme. Yllättävän nopeasti sanoisin. Ja hienosti käydään ulkona asioilla, jos sisälle pissitään, niin yleensä/joskus osuu paperille... ; )
Pieni napatyrä ei haittaa koiraa mitenkään.
Jotku haluaa leikkauttaa napatyrän kuitenkin kosmeettisista syistä.
Itse olen myynyt kaksi "napatyräpentua", olen vähentäntänyt pennun hinnasta mahdollisen leikkauksen hinnan (n.100 e) pennunostaja sitte päättää haluaako leikkauttaa tyrän, tai ei.
Kauppakirjaan olen kirjoittanut hinnanalennuksen syyn "napatyrä".- kiitos!
Kiitos myös sinulle vastauksestasi... Ei meitä tuo kosmeettinen puoli haittaa, kunhan ei koiralle ole siitä vaivaa/tule kipeäksi tms. Ja kun ei tiedä jos joskus kävis näyttelyssäkin pyörähtämässä tai niitä vauveleita teettäis ; )
- tahmatassun
ei ole napatyrällisen käyttö jalostukseen kielletty mutta esim. kissoilla on ehdottomasti, siellä jokaisen rekkareihin tulee lääkärin lausunto tyrättömyydestä, vaikka olisi emon tai kasvattajan aiheuttama, se katsotaan perinnölliseksi.
- sama
...mitähän eroa koiriin sitten on?
- tahmatassun
sama kirjoitti:
...mitähän eroa koiriin sitten on?
moni asia on paljon tarkempaa. Ei tulisi kuuloonkaan että tuomari näyttelyssä koskisi kissaan desinfioimatta käsiään edellisen kissan jäljiltä...koira näyttelyissä tuomari voi katsella kymmenien koirien hampaat, edes pyyhkimättä käsiään välillä:)
samoin ennen astutusta otettavat testit kissoilta tarttuvien tautien varalta.
- virhe
Kasvattaja maksaa leikkauksen tai pennun
hinta alenee jo heti luovutus hetkellä
varaus siihen että leikkaus tulee myöhemmin
ajankohtaisksi !!
Koiralle ei voi tehdä pentuja napatyrän vuoksi.
Näyttelyyn menoa se ei haittaa mutta koiran arvoa
kyllä laskee !!- Anonyymi
Maksoin täyden hinnan tibben hinnasta ja luovutus vaiheessa kasvattaja näytti lääkärin todistuksen jonka mukaan terve pentu mutta on napatyrä.
Mielestäni kasvattajan olisi tullut ilmoittaa ennen luovutusta tyrän olemassa olosta.
Nyt 7kk:den ikäinen tibbe eikä tyräportti ole vielä täysin sulkeutunut, mutta käski seurata ja käydä parin kuukauden kuluttua tarkastuksessa sekä lääkäri kertoi että tyrät ovat periytyviä joten jalostusta ei tule suunnitella jos kasvattaja on tunnollinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksoin täyden hinnan tibben hinnasta ja luovutus vaiheessa kasvattaja näytti lääkärin todistuksen jonka mukaan terve pentu mutta on napatyrä.
Mielestäni kasvattajan olisi tullut ilmoittaa ennen luovutusta tyrän olemassa olosta.
Nyt 7kk:den ikäinen tibbe eikä tyräportti ole vielä täysin sulkeutunut, mutta käski seurata ja käydä parin kuukauden kuluttua tarkastuksessa sekä lääkäri kertoi että tyrät ovat periytyviä joten jalostusta ei tule suunnitella jos kasvattaja on tunnollinen.Ainakin aiemmin Kennelliiton sopimuspohjassa puhdasrotuisten pentujen kohdalla kasvattaja maksaa napatyrän poiston tai siitä aiheutuneet kulut. Onko teillä millainen myyntisopimus alla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin aiemmin Kennelliiton sopimuspohjassa puhdasrotuisten pentujen kohdalla kasvattaja maksaa napatyrän poiston tai siitä aiheutuneet kulut. Onko teillä millainen myyntisopimus alla?
Ja päälle, että tyrän koko vaikuttaa myös paljon. Omalla se ei koskaan alkanut haitata, mutta olikin pienellä 5kg koiralla pikkusormen pään kokoinen 15 vuotta. Joka tapauksessa jos puhdasrotuinen koira, kuuluu myyjän korvattavaksi ne kulut siitä tyrästä ja sen poistosta, jos tarve. Tyräkoiria ei myöskään koskaan pidä käyttää jalostukseen, oikeassa oli lääkäri. Ei kuitenkaan haittaa harrastuksia muuten.
- hatam
josta kasvattaja alensi heti kättelyssä hinnasta 100 euroa.
Se ei haitannut koiraa mitenkään mutta neljän vuoden aikana kyllä suureni huomattavasti.
Koira leikattiin kohdunpoiston vuoksi pari kuukautta sitten ja siinä samalla korjattiin se tyrä. Silloin hinnaksi tuli 30 euroa lisää. - ellääkäri
neuvoi painelemaan tyrää (pieni) sisään useita kertoja päivässä. Ja jo vain on tyrä huomattavasti pienempi. Saattaa kuulemma kuroutua kokonaan umpeen.
- kasvattaja
aina alentaa pennun hintaa japa puoleen.
- napatyrä
pentuja voi tehdä mut napatyrä on ensin leikkautettava.meidän sakulla on tyrä jota paineltiin masun sisään päivittäin.ei se mennyt umpeen ja aika isoksi jäi. mut ei meinata leikkauttaa ellei tuu ongelmia myöhemmin.
- riksu
meidän tipsulla, nyt jo pian 8 v, on ollu napatyrä. heti kun käytiin ekaa kertaa hakemassa, kasvattaja kertoi siitä. mitään hinnanalennusta ei tullut (koira ei kyllä muutenkaan ollut tarkoitus näyttelyyn vaan ihan vaan kotikoiraksi) mutta sopimuksessa lukee että jos täytyy leikata, kasvattaja maksaa.
sinänsä nuo koiran leikkaukset on aina vähän ikäviä, eli en menis leikkaamaan jos se ei tunnu haittaavan. meidän tyrä on pysyny ihan pienenä, niin on annettu olla.
- sartsur
Kennelliiton kauppiksessa kohta 7. Napatyrä. Napatyrän ilmetessä myyjä maksaa leikkauksesta ja hoidosta aiheutuneet tarpeelliset kulut.
Itse olen vähentännyt tyrästä 200€ kauppahinnasta että uusi omistaja varmasti saa koiran hoidettua jos haluaa sehän on oma valinta.
Pentuja en lähtisi teettämään ilman leikkausta kun masu kasvaa sillon voi tulla ongelmia ja leikkaako kukaan tiinettä koiraa jos leikkausta vaaditaan. On riskinä menettä koko pentue. Mutta jokainen päättää miten tekee. - Informatiikkaa
Ei se haittaa jalostuskäytössä mikäli se on pieni napatyrä. Se on yksittäistapauksittain arvioitava asia. Jos se on vain kosmeettinen pieni juttu, sitä ei tarvitse leikata eikä kasvattajan korvata mitään. Jos kasvattaja myytäessä korvaa etukäteen jo napatyrästäa automaatillla leikkaus mielessä - jos tarvitsisi - sen alennuksen syy ja euromäärä pitää ehdottomasti kirjata myyntisopimukseen, ettei tule sitten mitään epäselvyyttä siitä, onko se jo korvattu vai ei. Kannattaa terottaa ostajalle päähän faktana, uutta korvausta ei tule, vaan koira on halvempi tämän vuoksi - jos tätä systeemiä käyttää.
- Anonyymi
Onko napatyrästä vaara että se menee rikki esim raapaistessa sen johonkin.
- Anonyymi
Kysyt asiaa eläinlääkäriltä, kun koiraa rokotetaan.
Kannattaa huomioida että napaturä, on perinnöllinen vika.
Napatyrän perinnöllisyydestä johtuen koiralla, jolla on napatyrä leikattu ei pitäisi teettää pentuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2952591Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482511- 1221696
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461370- 1181360
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301225PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421193- 741069
- 691050
- 701000