Allergisellekin sopiva koira

tikkis66

Hei, voisiko joku auttaa ja kertoa koirista/koirasta, joka sopisi allergiseen perheeseenkin. Lapsillamme on vauvaiässä todettu allergiaa mm. koiriin. Lapset ovat jo tällä hetkellä murrosiässä. Olemme kuulleet, että on olemassa koira, joka voisi soveltua myös tällaiseen perheeseen. Onko jollain tietoa minkä rotuinen koira on, jotta voisimme hankkia kyseisestä koirarodusta lisätietoa. Tiedosta kiitollinen!

74

17827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaista

      Kyllä näitä kertomuksia on sellaisista koiraroduista runsaasti, mutta totuus on toinen. Sellaista koiraa ei ole olemassakaan, etteikö se aiheuttaisi oireita allergiselle henkilölle. Koira ei ole testausväline, joka otetaan ja odotellaan tuleeko oireita. Oireet saattavat tulla välittömästi tai vuoden, kahden kuluttua. Tarinat koirista, joiden kanssa allerginen henkilö pystyy elämään ilman oireita, ei rajoitu mihinkään teittyyn rotuun, yksi pärjää oman saksanpaimenkoiransa kanssa, mutta kaverin samanrotuinen aiheuttaa oireita. Jopa jotkut kasvattajat mainostavat omaa rotuaan allergiavapaana, jonka on tosi uskaliasta harhautusta.

      • 2 koiraa

        meillä kaksi koiraa, toinen sileäkarvainen jolle melkein kaikki allergiset saavat reaktioita. toinen karkeakarvainen griffoni, harvemmat saa ihoreaktioita. pidemmän päälle tulee astma jos asian kanssa leikkii. miksi bisoneita olisi paljon myytävänä kun porukka niitä ottaa ja kolmen vuoden kuluttua tosi pahat reaktiot. ei kannata pelleillä asian kanssa. ottakaa koiria hoitoon. bisoneita, vehnäterrierejä.k iharakarvaisia ja karkeakarvaisia josta ei hilseet pöllyä, hetken kestätte ja mutta se on iso itku kun joutuu koirastaan sitten luopumaan. eikä koirallekkaan kiva. järkeä kehiin?
        meiltä saatte 2 koiraa hoitoon milloin vain. pieniä j akivoja ;)


    • ------------------

      Ei ole olemassa allergisoimatonta koiraa. Tajuaa kai sen ihan maalaisjärjellä?

    • sudenkorento75

      kuten tuossa on jo edellisest selvittäneet niin allergia vapaata koiraa ei ole vaikka kuka niin väittäisi. Monet sanovat, että tietyt rodut olisivat sen takia allergisoimattomia kun niiltä ei lähde karvaa ja hilse ei silloin myöskään irtoa. Valitettavasti kun tuo hilse ei ole ainut mikä sitä allergiaa aiheuttaa. Allergiaa aiheuttavat myös koiran eritteet (kuola, virtsa, kakka)näin ollen allergisoimatonta koiraa ei ole.

      • nämä

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)


      • tikkis66
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Kiitos "nämä":lle viestistäsi. Otetaanpa selvää kyseisestä koirarodusta.

        Totta kai ennen koiran hankintaa selvitellään allergian tämän hetkinen tilanne, ei kai sitä kukaa niin typerä ole, kuin joku alkuviesteissä asiasta mainitsi. Lapsuusiän allergiat usein jäävä "lapsuusasteelle" ja muutosta voi aina tapahtua.


      • oireet
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Itse olen saanut oireita basenjista ja vehnäterrieristä (muista listan koirista ei kokemuksia), voivat ehkä jollekin sopia mulle ei ainakaan. Allerginen mikä allerginen. Katson ihania koiria kaukaa.


      • nämä
        oireet kirjoitti:

        Itse olen saanut oireita basenjista ja vehnäterrieristä (muista listan koirista ei kokemuksia), voivat ehkä jollekin sopia mulle ei ainakaan. Allerginen mikä allerginen. Katson ihania koiria kaukaa.

        Meidän suvussa on paljon koira allergiaa ja isoveljen tyttöystävällä ja sen äitillä on todella paha allergia jos eläin on edes vähän matkan päässä nii silmät rupee vuotamaan ja meidän Bichonista ei ole tullut kenellekkään mitään parikuukautta sitten isoveli ja sen tyttöystävä ostivat itsekkin Bichon firisen


      • olla meillä
        nämä kirjoitti:

        Meidän suvussa on paljon koira allergiaa ja isoveljen tyttöystävällä ja sen äitillä on todella paha allergia jos eläin on edes vähän matkan päässä nii silmät rupee vuotamaan ja meidän Bichonista ei ole tullut kenellekkään mitään parikuukautta sitten isoveli ja sen tyttöystävä ostivat itsekkin Bichon firisen

        sillä bichon frise aiheutti niin kovat silmän turpoamiset.
        Heillä itsellään oli villakoira. Mutta koiran turkin hoiti toinen puoliso.

        Kyllä tuolla koirarescue palstoilla on usein myynnissä koiria kun on tullut allergia niin pahaksi.
        Myös villakoirille allergisia on paljon ja bichon ei ole sen kummempi paitsi huonommin koulutettavissa.


      • bischonista
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Kyllä minä ainakin olen saanut bischonista pahojakin oireita -> jouduin antihistamiinia nappailemaan.

        Tosin kyseinen bischon ei ollut oma, joten en ollut siedättynyt sille ollenkaan. Mutta pääpointtini on se, että allergisoimattomia rotuja EI ole olemassa. Jotkut rodut (esim. trimmattavat) aiheuttavat mahdollisesti vähemmän allergiaa kuin esim. kultsut. Mutta joka tapauksessa jokaisesta koirasta voi saada oireita!!!


      • --------------------
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Ai siitäkö se allergian aiheutuminen onkin kiinni, että haiseeko virtsa, tai kakkaako sisälle? En tiennytkään. Nyt olen viisaampi, minäkin erittäin eläinallergisena astmaatikkona voin nyt siis hankkia Bichonin. Rupeankin heti soittelemaan pennuista.


      • bichon
        olla meillä kirjoitti:

        sillä bichon frise aiheutti niin kovat silmän turpoamiset.
        Heillä itsellään oli villakoira. Mutta koiran turkin hoiti toinen puoliso.

        Kyllä tuolla koirarescue palstoilla on usein myynnissä koiria kun on tullut allergia niin pahaksi.
        Myös villakoirille allergisia on paljon ja bichon ei ole sen kummempi paitsi huonommin koulutettavissa.

        Miten ihmeessä bichon on huonommin koulutettavissa kuin villakoira??? Mulla on kyllä aivan päinvastaisia kokemuksia!!

        Bichon tykkää koulutuksesta aivan älyttömästi ja oppii temput varsin nopeasti.


      • sudenkorento75
        -------------------- kirjoitti:

        Ai siitäkö se allergian aiheutuminen onkin kiinni, että haiseeko virtsa, tai kakkaako sisälle? En tiennytkään. Nyt olen viisaampi, minäkin erittäin eläinallergisena astmaatikkona voin nyt siis hankkia Bichonin. Rupeankin heti soittelemaan pennuista.

        Kun tietoa ei ole niin sitä on turha jakaa.
        Siis todellakaan se virtsan/kakan haju ei vaikuta mitenkään siihen allergiaan vaan se että kyseiset aineet koiran sylki sisältää allergeenejä jotka tuottavat allergiselle oireita. Esim. koiran nuollessa ihmistä voi kohta kutista ja syntyä ihottumaa. Pentukoiran pissiessä/kakkiessa sisälle, oireilee moni herkemmin.


      • sudenkorento75
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Kokemuksesi Bichonista ei voi taata sitä, joku muu voisi rodulle olla allerginen. Oletko muuten itse koira-allergikko vai johtuuko astmasi jostain muusta? Siinäkin on nimittäin vissi ero.
        Rotuja on paljon mitä mainostetaan allergiavapaana, valitettavasti näin ei kuitenkaan ole.


      • bichon
        sudenkorento75 kirjoitti:

        Kokemuksesi Bichonista ei voi taata sitä, joku muu voisi rodulle olla allerginen. Oletko muuten itse koira-allergikko vai johtuuko astmasi jostain muusta? Siinäkin on nimittäin vissi ero.
        Rotuja on paljon mitä mainostetaan allergiavapaana, valitettavasti näin ei kuitenkaan ole.

        Mitä rotuja mainostetaan allergiavapaana ja kuka mainostaa?

        Ainakin bichon frisen rotujärjestön sivuilla allergiavapaus tyrmätään täysin!


      • sudenkorento75
        bichon kirjoitti:

        Mitä rotuja mainostetaan allergiavapaana ja kuka mainostaa?

        Ainakin bichon frisen rotujärjestön sivuilla allergiavapaus tyrmätään täysin!

        Ei kukaan rotujärjestön/kasvattaja todellakaan mainosta allergiavapaana omaa rotuaan.
        Lähinnä tuota mainostavat kuulopuheisiin uskovat tietämättömät ihmiset.
        Asiaa ei mielestäni saa sekoittaa siihen, että on rotuja jotka eivät aiheuta välttämättä niin voimakkaita oireita/hyvässä tapauksessa ei oireita ole ollenkaan. Mutta se ei tee koirasta täysin allergiavapaata.


      • onko
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Joensuun seudulla kyseisen/kyseistan koirien kasvattajia? Mistä sais tietää koiristaja paikoista enemmän?
        Haluaa pienen ihanan karvapallon kans!


      • hulluna koiriin
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        ne on söpöjä paljon ne maksaa ei kai paljon tuottaako se mitään esim kohtauksia,kutinaa tai ihottumaa toivottavasti ei olen atoopikko vastaa pian


      • -.-koirafani-.-
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        joo lisäisin vaan noihin muihin koirarotuihin lhasa apson....


      • Perulainen :D
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Lisään vielä näihin rotuihin Meksikonkarvattomankoiran, ja Perunkarvattomankoiran. Niillä ei siis ole karvaa, ja eivät ehkä ole sitä mitä itse haluaisit, mutta ne ainakaan ei allergisoi läheskään niin paljon, kuin "tavalliset" koirat. Sitten on kanssa Kiinanharjakoira, ja joitain muita koiria. Perulaiset siis mielestäni ovat aivan ihania koiria, ihmettelen jos joku pitää niitä vastenmilisinä ;]


      • vesikoira
        tikkis66 kirjoitti:

        Kiitos "nämä":lle viestistäsi. Otetaanpa selvää kyseisestä koirarodusta.

        Totta kai ennen koiran hankintaa selvitellään allergian tämän hetkinen tilanne, ei kai sitä kukaa niin typerä ole, kuin joku alkuviesteissä asiasta mainitsi. Lapsuusiän allergiat usein jäävä "lapsuusasteelle" ja muutosta voi aina tapahtua.

        ................


      • Allergikon äiti
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        Täään käytiin pojan kanssa brick-testeissä.
        Koira 5, Kissa 6, Koivu 5, Pähkinä 5. Timotei 5 jne. ja sitten tuli itku niin paljon tekee mieli lemmikkiä
        Saispas bishonin hoitoon pikkaseksi aikaa niin näkisi käytännössä miten vaikuttaa poikaan.
        Tahkoaako silmiään vai ei.
        Onko joku uskaltanut ottaa koiran testien jälkeen? ja miten olette pärjänneet.
        Hirveältä tuntuu jos koirasta sitten joutuu luopumaan


      • Tollainen tapaus
        Allergikon äiti kirjoitti:

        Täään käytiin pojan kanssa brick-testeissä.
        Koira 5, Kissa 6, Koivu 5, Pähkinä 5. Timotei 5 jne. ja sitten tuli itku niin paljon tekee mieli lemmikkiä
        Saispas bishonin hoitoon pikkaseksi aikaa niin näkisi käytännössä miten vaikuttaa poikaan.
        Tahkoaako silmiään vai ei.
        Onko joku uskaltanut ottaa koiran testien jälkeen? ja miten olette pärjänneet.
        Hirveältä tuntuu jos koirasta sitten joutuu luopumaan

        Kun on vahvoja allergioita, näyttää aika pahalta. Tuttavallani oli jonkinasteista allergiaa ja hän ei voinut käydä luonani, koska minulla on sheltti josta jähtee ainakin kahdesti vuoodessa aika läjä karvaa ja sitä muuta, joka aiheuttaa allergista reaktiota. Hän kuitenkin halusi mahdottomasti koiraa ja pyysi minua auttamaan, aika riskaapelia. Hän siis väliajoin kävi pihalla koirani kanssa, koirani oli joskus pienen ajan hänen asunnollaan ja lopuksi hän pystyi olemaan jo minun asunnossani pahimman karvanklähdön aikaan. Hän kävi myös muunlaisien karvaturrien luona itseään rökyttämässä, koska koirilla on tosiaan erillainen turkki ja kaikki vaikuttavat. Hänellä on tällä hetkellä villakoira ja on oikein tyytyväinen koiraansa.
        Siis radikaalia siedätystä vaan. Pakottaen olemaan itsensä allergian kanssa. MUTTA! Kun allergialuvut ovat korkealla, tämä ei toimi. Ei tosiaan. Eli tämänlainen siedätyshoito olisi jo itsemurha, jos yrittää kovasti allergisena olla karvakasan kanssa.


      • minävaaaaaaaan
        Allergikon äiti kirjoitti:

        Täään käytiin pojan kanssa brick-testeissä.
        Koira 5, Kissa 6, Koivu 5, Pähkinä 5. Timotei 5 jne. ja sitten tuli itku niin paljon tekee mieli lemmikkiä
        Saispas bishonin hoitoon pikkaseksi aikaa niin näkisi käytännössä miten vaikuttaa poikaan.
        Tahkoaako silmiään vai ei.
        Onko joku uskaltanut ottaa koiran testien jälkeen? ja miten olette pärjänneet.
        Hirveältä tuntuu jos koirasta sitten joutuu luopumaan

        mun tytär aina ollut allerginen koirille kissoille (kaikille karvaisille eläimille) koivulle jne. aina toivoi tosi paljon lemmikkiä, ja kun tuli murkku ikään niin päätettiin hankkia. ensiksi otettiin hoitoon viikoksi tuttavan bichon, ei tullut oireita joten päädyttiin ostamaan oma vaikka testeissä koiralle oli allerginen. nyt koira ollut meillä kolme vuotta (bichon frise) ja tytöllä eikä miehellä minkäänlaisia oireita, paitsi ihan pentuvaiheessa nenä vuosi molemmilla vähän. toisaalta mun kaverille ei tule muista koirista kuin bichoneista mitään oireita, joten allergia riippuu henkilöstä. lähettäkää sähköpostia bichon frise kasvattajille ja kertokaa tilanne, yleensä moni vastuuntuntoinen kasvattaja suostuu antamaan koiran ''lainaan'', ja on vaan iloisia ettei lähde ostamaan ''sikaa säkissä'', koska koira on pysyvä päätös. pentuaikana koira oppii rakastamaan perhettään, eikä se rakkaus ikinä lopu vaikka joutuisikin uuteen kotiin, uutta omistajaa ei opi ikinä rakastamaan niin hyvin kun ''oikeaa''. älkää ottako jos tulee minkäänlaisia allergisia reaktioita kyseisestä rodusta, jos koiran joutuu antamaan pois, se on koiralle sama kuin äiti hylkäisi lapsen!!


      • arpapeliä
        nämä kirjoitti:

        On koirarotuja joista sanotaan että eivät aiheuttaisi allergiaa ja ne ovat ainenkin nämä:

        Bichon frisé
        Kiinanharjakoira
        Vehnäterrieri
        Basenji
        Villakoira

        itselläni on kokemusta vain Bichon frisestä koska olen itse astmaatikko ja meillä on Bichon frisé
        Siitä ei lähde karvaa kun silloin kun sitä harjaa ja trimmaa turkin hoito on kyllä kova! Virtsa EI haise ollenkaan, kakasta en tiedä koska ei ole ikinä sisälle tehny..

        Bichon frise on 30cm korkea valkoinen karvapallo ;)
        todella seurallinen omistajaan kiintyvä ja oppii nopeasti :)
        kannattaa kiertää näyttelyitä ja silitellä kyseistä rotua ja käydä vaikka jonkun kotonja jolla on Bichon frise
        Se jolla on allergia ei kannata harjata tätä rotua koska minä jos rupean Koiraamme harjaamaan niin rupee vähän silmät vuotamaan.. mutta onneksi lapseni tykkäävät karstata koiran

        _____Jos sinulla on jotain kysyttävää tuosta rodusta niin kysy hmeessä___ =)

        montakohan allergista ottanut koiraksi bisonin ja joutuu siitä luopumaan. ok sulle sopii ehkä muttei kaikille, ,allergiatkin on erilaisia. mulla kaveri joka allerginen koirille, ei muka kissoille. näin se menee. se että ottaa hoitoon ekaksi on ok mutta monelle oireet vasta monen vuoden jälkeen. voi koiraparat.


      • 2 koiraa
        Allergikon äiti kirjoitti:

        Täään käytiin pojan kanssa brick-testeissä.
        Koira 5, Kissa 6, Koivu 5, Pähkinä 5. Timotei 5 jne. ja sitten tuli itku niin paljon tekee mieli lemmikkiä
        Saispas bishonin hoitoon pikkaseksi aikaa niin näkisi käytännössä miten vaikuttaa poikaan.
        Tahkoaako silmiään vai ei.
        Onko joku uskaltanut ottaa koiran testien jälkeen? ja miten olette pärjänneet.
        Hirveältä tuntuu jos koirasta sitten joutuu luopumaan

        älä ota koiraa allergiselle lapsellesi. älä kiusaa lastasi asialla. elämä jatkuu, ottakaa akvaario. ja koiria hoitoon. ulkoiluttakoon naapurin koiraa.


      • fifi765
        nämä kirjoitti:

        Meidän suvussa on paljon koira allergiaa ja isoveljen tyttöystävällä ja sen äitillä on todella paha allergia jos eläin on edes vähän matkan päässä nii silmät rupee vuotamaan ja meidän Bichonista ei ole tullut kenellekkään mitään parikuukautta sitten isoveli ja sen tyttöystävä ostivat itsekkin Bichon firisen

        perheemme on kiinnostunnut saaameko kuulla liissä.mittten koiran saissi toivoisin että vasstaat pian...sähköposstiosoite on [email protected]


      • Anonyymi
        Perulainen :D kirjoitti:

        Lisään vielä näihin rotuihin Meksikonkarvattomankoiran, ja Perunkarvattomankoiran. Niillä ei siis ole karvaa, ja eivät ehkä ole sitä mitä itse haluaisit, mutta ne ainakaan ei allergisoi läheskään niin paljon, kuin "tavalliset" koirat. Sitten on kanssa Kiinanharjakoira, ja joitain muita koiria. Perulaiset siis mielestäni ovat aivan ihania koiria, ihmettelen jos joku pitää niitä vastenmilisinä ;]

        Ei karva allergiaa aiheuta vaan hilse ja eritteet!!!!!!!


    • sotp

      Voi pönttö sanon minä...

      Ei ole kyllä minun elinaika tullut sellasta koirarotua vastaan joka ei aiheuttaisi allergiaa.
      Tietysti onhan se mahdollista että allergia voi lieventyä tai pahentua kun ikää tulee lisää.
      Jokainen koira on YKSILÖ, niin kuin ihminenkin. Jos naapurin rekusta ei saa allergian oireita, niin ei se tarkota että jos hommaa saman rotusen että voi olla huoleti allergiastaan.

      Paras konsti on mennä paikkoihin jossa on paljon saman rotusia tai eri rotusia koiria. Siinä vaiheessa kyllä näkee että aiheuttaako kyseinen rotu allergiaa. Oma tibbeni on aika "pöly vapaa koira", eli monet jolla on ollut pahakin allergia on sanonut ettei koirani ole aiheuttanut mitää oireita. Mutta jos toisin toisen tiben, en olettaisi että se ei aiheuttaisi mitään oireita.

      Usko jo hyvällä. Ei ole rotua joka ei aiheuta allergiaa, Se on HÖPÖHÖPÖ juttuja.
      joillakin koiralla, HUOM KOIRALLA, saattaa olla lievempi tämä hilseily ja riippuen ihan pesu yms. tiheydestä. Ja jolloin tämä hilseily ei aiheuta niin paljon allergisia oireita, ja elämä saattaakin onnistua eläimen kanssa.

      ELÄ RUPEA RISKEERAAMAAN KOIRAN ELÄMÄÄ JA OMAA ELÄMÄÄ ALLERGIAN TAKIA!

      Opiskelen lääkealalla joten tälläiset asiat on aika tuttuja minulle. ei kannata uskoa satuihin, mitä jotkut täällä kertovat.

      • piia

        Ei olekkaan allergisoimatonta koirarotua,mutta kuten on mainittu on olemassa rotuja jotka sopivat paremmin allergisille. Esimerkiksi cotton de tulear ei aiheuta minulle minkään laisia oireita kun taas isälleni se aiheutti heti allergianuhaa ja silmien kutinaa.
        Jos olette ottamassa koiran suosittelisin ettö miettisitte hyvin tarkasti minne sen laitatte jos olettekin allergisia, olisi erittäin typerää ottaa testikoira ja juuri kun se on kiintynyt teihin, laittaa se johonkin palstalle myytäväksi. Mihin ties kotiin päätyisi.
        Esimerkisi olisiko teillä joku sukulainen joka voisi ottaa sen jos se ei sovi teille?? ehkäpä.

        Miettikää hyvin tarkkaan,mitä teette.
        Itse olen todella pahasti allerginen kissoille ja jyrsijöille mutta suurimmasta osista koirista en saa mitään oireita.

        Oletteko harkinneet että voisitte ottaa ulkokoiran? sehän onnistuu allergisillakin.


      • ulkokoira
        piia kirjoitti:

        Ei olekkaan allergisoimatonta koirarotua,mutta kuten on mainittu on olemassa rotuja jotka sopivat paremmin allergisille. Esimerkiksi cotton de tulear ei aiheuta minulle minkään laisia oireita kun taas isälleni se aiheutti heti allergianuhaa ja silmien kutinaa.
        Jos olette ottamassa koiran suosittelisin ettö miettisitte hyvin tarkasti minne sen laitatte jos olettekin allergisia, olisi erittäin typerää ottaa testikoira ja juuri kun se on kiintynyt teihin, laittaa se johonkin palstalle myytäväksi. Mihin ties kotiin päätyisi.
        Esimerkisi olisiko teillä joku sukulainen joka voisi ottaa sen jos se ei sovi teille?? ehkäpä.

        Miettikää hyvin tarkkaan,mitä teette.
        Itse olen todella pahasti allerginen kissoille ja jyrsijöille mutta suurimmasta osista koirista en saa mitään oireita.

        Oletteko harkinneet että voisitte ottaa ulkokoiran? sehän onnistuu allergisillakin.

        Sellaista ulkokoiraa ei ole olemassakaan. On väärin koiraa kohtaan, jos se heitetään heti 7 viikkoisesta pennusta johonkin tarhaan yksikseen. Koiranpennun pitää olla sisällä perheen kanssa (noin 1 vuotiaaksi), se on laumaeläin. Koiran pitää päästä sisälle, vaikka se olisikin paksuturkkinen ja viihtyisi hyvin ulkona, silloin jos se haluaa sisälle, on sairas ja pakkasilla.


      • Valittaja

        höpöhöpö. Itselläni on ollut allergia jo 20 vuotta. Aluksi minulla oli kultainen noutaja mutta tulin allergiseksi. Sitten ostin bichon fricen ja en ole tuntenut allergiaa.


    • bichon

      En koskaan suosittele tätä(kään) rotua allergisille. Voit saada oireita tai sitten et. Katso rotujärjestön sivulta tarkempi kuvaus allergiasta.

      • tuttavan lapsen

        kasvot meni tulipunaiseksi kun bichon nuolaisi kasvoja.

        Onneksi päästiin bichonista eroon ja nykyään on ihan kunnon koiria meilläkin.


      • piia
        tuttavan lapsen kirjoitti:

        kasvot meni tulipunaiseksi kun bichon nuolaisi kasvoja.

        Onneksi päästiin bichonista eroon ja nykyään on ihan kunnon koiria meilläkin.

        Saanko kysyä minkä rotuisia nämä kunnon koirat ovat?


      • bichon
        tuttavan lapsen kirjoitti:

        kasvot meni tulipunaiseksi kun bichon nuolaisi kasvoja.

        Onneksi päästiin bichonista eroon ja nykyään on ihan kunnon koiria meilläkin.

        Mihin tää vastaus liittyy???


      • Tarkistanut asian
        bichon kirjoitti:

        Mihin tää vastaus liittyy???

        Olen kysynyt eläinlääkäriltä tätä asiaa ja hän on sanonut,että ei ole olemassakaan koiraa,joka ei olisi allergisoiva.
        Toiset koirat vaan erittävät vähemmän hilsettä kuin toiset ja joillekin allergisille juuri siksi sopivat villakoirat ym,


      • bichon
        Tarkistanut asian kirjoitti:

        Olen kysynyt eläinlääkäriltä tätä asiaa ja hän on sanonut,että ei ole olemassakaan koiraa,joka ei olisi allergisoiva.
        Toiset koirat vaan erittävät vähemmän hilsettä kuin toiset ja joillekin allergisille juuri siksi sopivat villakoirat ym,

        Ajattelin vaan kun vastasit viestiini, jossa kerroin, että EN SUOSITTELE bichonia allergisille. Olet samaa mieltä kuin minä ja kuitenkin yrität väittää vastaan ;)


      • edellinen
        bichon kirjoitti:

        Ajattelin vaan kun vastasit viestiini, jossa kerroin, että EN SUOSITTELE bichonia allergisille. Olet samaa mieltä kuin minä ja kuitenkin yrität väittää vastaan ;)

        sitä viestiä sinulle tarkoittanut,vaan ihan yleisesti,sillä näyttää edelleen olevan se käsitys ihmisillä,että on olemassa allergisoivia ja ei allergisoivia koiria.
        Säälittää vaan nämä ihmiset,sillä koira on aika kallis tapa testata onko allerginen vai ei.
        Ja tässä tapauksessa säälin koiraa,joka joutuu heittopussiksi,kun ei voidakkaan pitää.


      • mm
        bichon kirjoitti:

        Mihin tää vastaus liittyy???

        lol kaikki vesikoirat ev'ät aiheyta alletrgiaa


    • näitä kyselijöitä!

      Eikös nyt jo luulisi menevän jakeluun, ettei allergiselle sopivaa koirarotua olekaan! Joku sietää jotain rotua, joku toinen toista. Mutta mitään takuita ei siis ole siitä etteikö aiheuttaisi allergiaa. Ja syynä ei todellakaan ole koiran karva vaan HILSE yms eritteet (kuten sylki)

      • kanelikorppu-

        Hän varmaan tarkoittaa, niitä koirarotuja joistai ei tule NIIN paljon kun useammista.
        Joillain koiraroduilla on esim. erillainen hilsepohja.


    • Noora

      Minusta ei ole koiraa joka ei aiheuta allergiaa. Koirien hilse aiheuttaa yleensäkin allergiaa eikä sellaista koiraa ole olemassakaan jolla ei olisi hilsettä. Minä olen itse allerginen koirille, mutta meillä on silti koira. En ole kovin paljon allerginen, mutta alussa tuntui kun koiralta lähti ekan kerran karva että tulee nuha, mutta olen tottunut. Koiran karvan lähtöön tottuu eikä enään tule nuhaa tai mitään (ainakaan minulla). mutta jos allergia on paha niin sillon en suosittele koiraa. mutta jos ei niin sellainen koira josta ei lähde paljon karvaa.

    • asennekysymys

      70 luvulla allergiasairaalassa (kun allergiat todetiin) minulle sanottiin etä ensimmäiseksi koira lopetettava. Sen jälkeen meillä ei muka ollut koiraa vaikka aina tuli uusi edellisen kuoltua. Nyt minulla on oma koira.
      Allergiaoireita tulee joskus kun koira oikein kovasti kiehnää kasvojen seudulla, mutta muuten en oikeastaan saa oireita.
      Nykyään on lehdissäkin paljon puhuttu siitä kuinka suositaan "liva" siedätystä, eli hankitaan se koira allergiaperheesesen. Kyse on ennen kaikkea omasta asenteesta, elätkö asian kanssa vai teetkö siitä ongelman.
      Haluatko todella koiran, oletko valmis joskus ehkä kärsimään muhasta tai muista oireista (jotka yl. saa kuriin käsikauppalääkkeillä). Tietenkin mahdollista on myös allergian paheneminen astmaksi, mutta se on jo toinen juttu.
      MIettisin kuitenkin tarkkaan sinuna jos teillä ei siis aiemmin ollut eläimiä. Murrosiässä allergiani (siitepöly) vähenivät radikaalisti mutta aina ei käy niinkään.

      • Hoitsu

        Ihmisillä tuntuu olevan hirveän jyrkkiä mielipiteitä tästä allergia-asiasta. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää, ennen kuin täysin teilaa toisen näkemyksen ja kysymyksen.

        Muutamia vuosikymmeniä sitten melkein minkätahansa allergian toteaminen johti siihen, että lääkäri kielsi kaikki karvaiset kotieläimet ikiajoiksi. Enää ei olla näin yksoikoisia ja jyrkkiä. Ensinnäkin täytyy pohtia, kuinka vakavasta allergiasta on kysymys? Jos silmäsi turpoavat ja hengitys vaikeutuu jo satunnaisen, ulkona vastaantulevan koiran taputtamisesta, lienee selvää, ettei koira ole sinun lemmikkisi. Jos oireet ovat lieviä, esim. peuhaat karvanlähtöaikana puolituntia koiran kanssa ja tuloksena on vähän tukkoinen nenä ja muutama näppy käsivarressa, voit ihan hyvin harkita koiran hankkimista.

        Nykyään terveydenhuoltoalallakin ollaan tietoisia siitä, että on tiettyjä, täälläkin jo useaan otteeseen mainittuja rotuja, joista lähtee karvaa ja hilsettä tavallista koiraa huomattavasti vähemmän ja siten ne saattavat sopia allergiseenkin perheeseen. Samoin terveydenhuoltoalalla ollaan nykyään tietoisia siitä, että koirat edistävät ihmisen terveyttä ja ovat monille omistajilleen todella tärkeitä, elämänlaatua jopa ratkaisevasti lisääviä kumppaneita. Asiaan perehtyneet lääkärit kehottavat usein miettimään, voisiko koiran tuoma hyöty, esim. liikunta, seura jne olla niin tärkeitä, että niiden uhalla voisi jopa oppia sietämään lieviä allergiaoireita. Kannattaa pohtia myös, olisiko lievästi allerginen ihminen valmis tekemään pieniä järjestelyjä (esim. hankkimaan ilmanpuhdistimen kotiin ja pyytämään jotain muuta perheenjäsentä harjaamaan koiran), jos hän sillä tavalla pystyy elämään ilman oireita.
        Usein käy myös niin, että koira toimii siedätyshoitona. Allergiaoireet katoavat vähitellen, kun pölylle altistuu jatkuvasti. Oireiden täytyy tietenkin olla niin lieviä, että niiden kanssa pystyy elämään. Ihminen saattaa saada allergiaoireita muista eläimistä, mutta ei omasta koirastaan. Omassa tuttavapiirissäni on esimerkiksi kouluikäinen tyttö, jolla on takanaan erilaisten pöly-, ruoka- jne allergioiden täyttämä lapsuus. Tyttö saa nopeasti selviä allergiaoireita lyhyelläkin vierailulla meidän pitkäkarvaisista collieistamme, mutta oman perheensä labradorinnoutajan kanssa tytöllä ei ole koskaan ollut mitään onglemia.

        Meidän perheessä on neljä koiraa. Mieheni on testeissä todettu allergiseksi. Minua ei ole testattu, enkä pidä itseäni allergisena, vaikka saankin joskus "oireita" - omasta mielestäni on täysin selvää, että esimerkiksi pölyistä vajaa siivotessa rupeaa aivastuttamaan, nenä menee tukkoon ja silmät punottavat. Sama tapahtuu, jos työntää päänsä koiran turkkiin. Se ei ole mitään allergiaa, vaan luonnollinen reaktio.
        Meillä allergia koirat -yhdistelmä on ratkaistu siten, että kotiin on hankittu ilmanpuhdistin, makuuhuoneen ovi pidetään kiinni, etteivät koirat pääse sinne ja minä harjaan, pesen jne koirat. Mies lenkkeilee, ruokkii jne viettää ihan normaalisti aikaa hauvojemme kanssa, mutta välttää "peuhaamista", jolloin turkki pöllyää ja koira esim. kuolaa runsaasti. Näillä konsteilla on elelty ihan tavallista, oireetonta elämää jo kymmenkunta vuotta. Hyvin on toiminut.


      • 2xcavalier+chihu
        Hoitsu kirjoitti:

        Ihmisillä tuntuu olevan hirveän jyrkkiä mielipiteitä tästä allergia-asiasta. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää, ennen kuin täysin teilaa toisen näkemyksen ja kysymyksen.

        Muutamia vuosikymmeniä sitten melkein minkätahansa allergian toteaminen johti siihen, että lääkäri kielsi kaikki karvaiset kotieläimet ikiajoiksi. Enää ei olla näin yksoikoisia ja jyrkkiä. Ensinnäkin täytyy pohtia, kuinka vakavasta allergiasta on kysymys? Jos silmäsi turpoavat ja hengitys vaikeutuu jo satunnaisen, ulkona vastaantulevan koiran taputtamisesta, lienee selvää, ettei koira ole sinun lemmikkisi. Jos oireet ovat lieviä, esim. peuhaat karvanlähtöaikana puolituntia koiran kanssa ja tuloksena on vähän tukkoinen nenä ja muutama näppy käsivarressa, voit ihan hyvin harkita koiran hankkimista.

        Nykyään terveydenhuoltoalallakin ollaan tietoisia siitä, että on tiettyjä, täälläkin jo useaan otteeseen mainittuja rotuja, joista lähtee karvaa ja hilsettä tavallista koiraa huomattavasti vähemmän ja siten ne saattavat sopia allergiseenkin perheeseen. Samoin terveydenhuoltoalalla ollaan nykyään tietoisia siitä, että koirat edistävät ihmisen terveyttä ja ovat monille omistajilleen todella tärkeitä, elämänlaatua jopa ratkaisevasti lisääviä kumppaneita. Asiaan perehtyneet lääkärit kehottavat usein miettimään, voisiko koiran tuoma hyöty, esim. liikunta, seura jne olla niin tärkeitä, että niiden uhalla voisi jopa oppia sietämään lieviä allergiaoireita. Kannattaa pohtia myös, olisiko lievästi allerginen ihminen valmis tekemään pieniä järjestelyjä (esim. hankkimaan ilmanpuhdistimen kotiin ja pyytämään jotain muuta perheenjäsentä harjaamaan koiran), jos hän sillä tavalla pystyy elämään ilman oireita.
        Usein käy myös niin, että koira toimii siedätyshoitona. Allergiaoireet katoavat vähitellen, kun pölylle altistuu jatkuvasti. Oireiden täytyy tietenkin olla niin lieviä, että niiden kanssa pystyy elämään. Ihminen saattaa saada allergiaoireita muista eläimistä, mutta ei omasta koirastaan. Omassa tuttavapiirissäni on esimerkiksi kouluikäinen tyttö, jolla on takanaan erilaisten pöly-, ruoka- jne allergioiden täyttämä lapsuus. Tyttö saa nopeasti selviä allergiaoireita lyhyelläkin vierailulla meidän pitkäkarvaisista collieistamme, mutta oman perheensä labradorinnoutajan kanssa tytöllä ei ole koskaan ollut mitään onglemia.

        Meidän perheessä on neljä koiraa. Mieheni on testeissä todettu allergiseksi. Minua ei ole testattu, enkä pidä itseäni allergisena, vaikka saankin joskus "oireita" - omasta mielestäni on täysin selvää, että esimerkiksi pölyistä vajaa siivotessa rupeaa aivastuttamaan, nenä menee tukkoon ja silmät punottavat. Sama tapahtuu, jos työntää päänsä koiran turkkiin. Se ei ole mitään allergiaa, vaan luonnollinen reaktio.
        Meillä allergia koirat -yhdistelmä on ratkaistu siten, että kotiin on hankittu ilmanpuhdistin, makuuhuoneen ovi pidetään kiinni, etteivät koirat pääse sinne ja minä harjaan, pesen jne koirat. Mies lenkkeilee, ruokkii jne viettää ihan normaalisti aikaa hauvojemme kanssa, mutta välttää "peuhaamista", jolloin turkki pöllyää ja koira esim. kuolaa runsaasti. Näillä konsteilla on elelty ihan tavallista, oireetonta elämää jo kymmenkunta vuotta. Hyvin on toiminut.

        Ensimmäinen oikeasti asiallinen ja kaiken kattava kirjoitus tähän asiaan, kiitos! Olipa oikein ilo lukea tuollaista "normaalia" tekstiä, joka ei sulje pois mitään.

        Kun seitsemän vuotiaana 12 vuotta sitten kävin allergiatesteissä, kaikki karvaiset eläimet kiellettiin minulta. Kiva. No, eipä tuo lääkärin "hyvä neuvo" pitkään pysynyt mielessä ja aluksi tulivat jyrsijät ja sitten koirat.

        Nyt minulla on kaksi cavalier kingcharlesinspanielia ja yksi chihuahua. Ja allergia. Mieluummin valitsen nuhan kuin elämän ilman koiriani. Kun tulee koiran pesun aika (jolloin allergiani nostaa päätään) asia hoituu niin, että toinen ihminen pesee koirat ja minä kuivaan ne.

        Allergiani on siinä mielessä "lievä", että oireeni ovat nuhaa. Eli koiran silittämisestä ei tule mitään, eikä jos se nuolee. Eli terve iho ei reagoi. Mutta jos allergeeni pääsee ihon alle (kissa raapaisee) tulee reaktio.

        En kyllä usko, että allergisen on pakko elää eläimetöntä elämää. Täytyy vain valita, onko valmis sietämään tiettyjä vaivoja itsellään. Pahemmat allergiat astma ovat tietysti asia erikseen, mutta jokaisen pitäisi harkita omalla järjellään, onko kykenevä elämään lemmikin kanssa.


    • Bichon Frise

      Hei, sen verran vielä tuosta Bichon Frisestä, että itse olen koira-allerginen ja meillä on Bichon Frise. Luulen, että juuri tämä Bichon Frisen turkinhoito vaikuttaa ainakin osittain siihen, että siitä ei tule ainakaan minulle oireita. Jos menemme koirapuistoon missä siihen tarttuu muiden koirien eritteitä (sylkeä) niin saan oireita. Jos käymme koirapuistossa, pesemme koiran sen jälkeen. Bichon Frisen turkinhoitoa en ole pitänyt hirveän hankalana. Turkin ei tarvitse olle sellainen kuin näyttelykoirilla. Sen voi pitää myös lyhyempänä jolloin se on helppohoitoisempi. En anna koira nuolla naamaani ja pesemme sen suunnilleen joka toinen viikko. Pesuun menee noin 5 minuuttia. Turkkia ei tarvitse föönata. Meillä se kuivaa itsekseen ja sitten karstataan. Puhtaan koiran turkin karstaus ei aiheuta minulle mitään oireita. Ei myöskään turkin leikkaus. Joku lääkäri sanoi minulle, että olen ehkä siedättynyt koiralleni (???).

    • .....

      hei... Munkin isosisko ja veli on kumpikin allergisia mutta meillä on sen rotunen koira ku Bichon frise. Sen voi ottaa myös allerginen ihminen. kysy lisää jos haluat =)

    • ^Riik^

      Naapurillamme on allergisia koirille ja heillä on kääpiövillakoira ja heille ei ole tullut mitään allergioita siitä. Tiedän myös muutaman kellä on kääpiövillakoira eikä mitään ongelmia ole tullut allergian suhteen.

      • -----------------------

        Mielestäni olisi jo hyvä aika lopettaa tämä keskustelu. Täällä on jo TODELLA paljon viestejä, jotka ovat lähes samanlaisia. Ei kaikkien tarvitse mielestäni kertoa omia kokemuksiaan. ei millään pahalla, mutta mielestäni olisi (siis niinkuin jo sanoin) korkea aika lopettaa.


      • Hömpötti
        ----------------------- kirjoitti:

        Mielestäni olisi jo hyvä aika lopettaa tämä keskustelu. Täällä on jo TODELLA paljon viestejä, jotka ovat lähes samanlaisia. Ei kaikkien tarvitse mielestäni kertoa omia kokemuksiaan. ei millään pahalla, mutta mielestäni olisi (siis niinkuin jo sanoin) korkea aika lopettaa.

        Minulla ja minun nuorimalla veljellä on aina ollut koiria.Ja sit kun hän tapas elämänsä naisen,joka oli koirille allerginen,no kissa taitaa olla se pahin allergian aiheuttaja kuiteskiin.Ni myö totutettiin hänet pikku hiljaa sit näihin minun koiriin ja veli pojan koiraan.Ja nyt 4 vuoden jälkeen hän ei saa mitään oireita ja ottaa jopa innolla vastaan millon vaan sais koiria hoitaa.Koirat joka mulla on ni eivät ole häkki versioita vaan oikeesti lenkitetään 2-3 krt päiväs. Eli ovat sisällä koko ajan,sillon kun ei olla lenkillä tms.


    • jjulle

      Eli villakoirat ovat yksi rotu, joka sopii suht kaikille allergisille perheille. Mutta MIKÄÄN koirarotu ei ole sellainen, joka ei aiheuttaisi allergiasta poteville 'ärsykettä'.

    • PUMI

      moi meidän melkein koko perheellä on paha allergia!Mutta pumi koiria meillä nyt asustelee.Voit mennä pumi ry sivuille saadaksesi tietoa lisää.On kanssa villaiset koiratkin käynyt.Voit kanssa käydä unkarinpaimenkoira ry:ssä saat tietoa pumin sukulaisista ja voit käydä katsomassa kuvia pulista mudista pumista kuvazista ja paljon muistakin!ONNEA PENNUN HANKINTAAN

    • epib

      Itse olen allerginen melkein kaikille koirille, paitsi villakoirille. Meillä on kaksi villakoiraa jotka eivät koskaan ole aiheuttaneet allergiaa minulle, mutta esim kaverin luona kyläillessä belggari aiheuttaa rajuja allergia reaktioita..

      • useinkin

        Omille koirille yleensä siedättyy. Oireita voi tulla samanrotuisesta vieraasta koirasta.


    • coto

      allergiaa aiheuttamattomia koiria ei ole, mutta voi tähän kysymykseen asiallisestikin vastata. Koska on kuitenkin olemassa koiria jotka aiheuttavat vähemmän oireita ja ovat allergiaystävällisempiä.

      Itsellä on vähän kokemusta aivan ihanasta rodusta Coton de Tulear. Meillä on nyt puoli vuotta ollut coton narttu ja on aivan ihana ja ystävällinen tapaus, hyvä rotu! Avomiehellä ollut allergiaa mutta tästä rodusta ei ole oireita tullut. Cotonilla ei ole pohjavillaa eli se ei pölise. Lisäksi karvaa ei lähde muuten kuin harjauksen yhteydessä ja nyt karvanvaihtumisen aikana. Luulisi että pitkäturkkinen koira allergisoisi lyhytkarvaista enemmän, mutta ei se niin mene. Varalta ollaan kuitenkin sovittu niin, että minä hoidan turkinharjauksen sun muun siihen liittyvän, ettei allergiaoireita pääsisi ilmenemään. Koira ei myöskään nuku sängyssä. Myös kaverit joilla on koira-allergiaa, ovat kehuneet että vaikka ovat tuntikaupalla leikkineet koiran kanssa niin mitään oireita ei ole tullut.

      Allergia on kuitenki hyvin yksilöllistä enkä voi mitenkään luvata että teillä sujuisi näin hienosti. Mutta kannattaa ainakin rotuun tutustua, oon tosi tyytyväinen valintaani =) Miettikää todella voitteko koiraa ottaa ja mitä teette jos allergiaa ilmeneekin. Tsemppiä!

      • Epush

        Olen itse murrosikäinen nuori, jonka ystävällä on tai oli allerginen äiti. He hankkivat serkuiltaan Jackrusselin terrierin. Alussa se oli hyvin hankalaa hänen äidilleen, mutta viikon kuluttua allergia katosi lähes kokonaan. Nyt koira on ollut heillä yli kuusi vuotta. Koira ei tuota enään minkäänlaisia oireita hänen äidilleen. Myös heillä on ollut hoidossa Kultaisennoutaja ja Labradori, eivätkä nekään enään aiheuttaneet oireita hänen äidilleen.
        • Tämän viestin opetus taisi olla se, että jokainen meistä ihmisistä on yksilö, jolle voi sopia mikä tahansa
        rotu. Toiselle Villakoira, toiselle vaikka Sakemanni. Allergisuus on persoonallista.
        • Minun äitini on myös lievästi allerginen, mutta luultavasti mitä enemmän hän on koirien kanssa,
        hän sietää niitä paremmin. Me olemme hankkimassa Sekarotuista koiraa, Vehnäterrieriä tai
        jotain muuta keskikokoista hurttaa. (;


    • kanelikorppu-

      Villakoirat, puuvillakoirat (bichonit, havannankoirat, cotonit..) ja novascotiannoutajat. :)

      • fffffffifi

        Allergiset, älkää koskaan hankkiko koiraa, sillä se kärsii siitä enemmän kuin sinä..


      • ksmå
        fffffffifi kirjoitti:

        Allergiset, älkää koskaan hankkiko koiraa, sillä se kärsii siitä enemmän kuin sinä..

        meillä cottoni ollut 10 vuotta ja allergiaa ei ole tullut vaikka kaikille eläimille olen melko voimakkaasti allerginen, joten ei voi todeta, että allergiset ei sais koskaan hankkia koiraa...


    • .......!!!!!!

      Tutustu tähän ihastuttavaan rotuun. Mene suoraan rotuyhdistyksen omille sivuille, sieltä saat luotettavaa tietoa rodusta ja linkkejä kasvattajien kotisivuille. Olin ennen koiran hankintaa yhteydessä useampaan apso-kasvattajaan ja sain todella ystävällisiä vastauksia ja vinkkejä koiranhankintaan. Oikeasti asiat eivät ole niin musta-valkoisia kuin ne tällä palstalla tapaavat olla.
      Etsiessänne sopivaa koiraa, tarkastelkaa myös koiran luonnetta ja sopivuutta teidän perheeseen myös muulta kantilta, kuin allergian.

    • emsux

      Karu totuus on, että ei ole olemassa rotua, joka ei allergisoi.

      Mutta ehdottaisin villakoiraa. Ei lähde karvaa, eikä hilsettäkään. Oikeastaan ainoa allergisoiva asia on koiran kuola. Oma koirani on ainakin varsinainen pusukone♥ :)

    • Nösse AND Peto

      Hei! Mulla on astma ja mun äidilläkin on, ja meillä on ollut 2villakoiraa. Semmosia koiria mitkä EI allergisoi on:

      -Harjakoirat
      -Villakoirat: Toy, kääpiö, keskikokoinen ja isovillakoira
      -Basenji
      -Vesikoirat
      -Vehnäterrieri..
      Mutta jos on allergiaa/Astmaa.. Siitä siltikin voi tulla pieniä/vakavia oireita.. Eli ennen hankintaa kannattaa tutustua koiriinne jos oireita EI tule, voitte ehkäpä ostaa villakoiran! Mutta ennen hankintaa kannattaa käydä kaikki asiat ja semmoiset läpi.. On kaikki tarvikkeet, pedit, huone missä koira on Työn/Koulun aikana.. Koulun/töitten jälkeen koiran kanssa Hopi Hopi lenkille! :D Kiitos jos luit tämän! =D Villakoirat.. |

    • haluan koiran

      täysin allergisoimattomia koiria ei ole ollenkaa kaikki allergisoi mutta toise vähemmän!

      • asdfghjklöqwertyuiop

        tietääkö kukaan allergisoiko cavalier kingcharlesinspanieli??!


      • lue ja viisastu
        asdfghjklöqwertyuiop kirjoitti:

        tietääkö kukaan allergisoiko cavalier kingcharlesinspanieli??!

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus Ei-allergisoivat koirarodut sittenkin allergisoivia/1135267780338



        Tutkijat eivät havainneet allergeenien määrässä eroa hypoallergeenisten ja allergisoivien rotujen välillä.

        "Emme voi vahvistaa väitteitä, joiden mukaan hypoallergeeniset koirarodut tuottaisivat vähemmän allergeeneja", sanoo selvitystä johtanut vanhempi tutkija Christine Cole Johnson Henry Ford-sairaalasta.

        Aikaisempien tutkimusten mukaan varhainen altistus koiralle suojaa koira-allergialta. Tutkijat kuitenkin tyrmäävät ajatuksen, jonka mukaan tietyt koirarodut sopisivat perheeseen, jossa on jo allergisoitunut lapsi.

        Tutkimuksen julkaisi American Journal of Rhinology and Allergy


    • ´´???

      Koittakaa ihmiset jo tajuta, ettei ole semmoista koiraa olemassakaan jota voisi allergiselle suositella.

    • mäyris <3

      meillä 2 KARKEAKARVAISTA (ollu yht 3) mäyräkoiraa, ja kaksi allergista ihmistä. Toiselle vähän oireita, toisella ei ollenkaan.

      • söö söö

        Astma varsinkin on vaarallinen sairaus allergian yhteydessä. Olen sitä mieltä että allergian kanssa ei saa pelleillä. Jokaisesta eläimestä lähtee allergisoivia aineita; hilsettä, sylkeä yms,

        itsellä jopa maltankoira(aluskarvaton?) aiheuttaa astmaoireet, keuhkot menee tukkoon. Allergioita on tietysti eri tasoisia. Mutta allergia saattaa pahentua, kun altistuu eläimelle pitkään. Itsellä oli kerran koira hoidossa viikon ja astma paheni pariksi viikoksi vielä altistuksen jälkeen. Kyseessä oli juuti vanhempieni maltankoira.


    • koira hullu

      Rasva turkkisilta koirilta ei lähde karvaa niin paljon kuin muilta koirilta j hilsettä vähemmän tuohon tapaukseen ehottaisin


      -Isovillakoira
      -Skotlannin terrieri
      -Yorkshire
      Lisää koiria mistä ei tule allergiaa löydät sivulta Allergia koira koirarodut.org

      Kiitoksia kun sain olla avuksi

    • Shih tzu

      Voisin kertoa meidän koiran hommaamisesta sen verran, että miehelläni on ollut lapsena koira-allergiaa, mutta aikuis iälle se on helpottanut. Jotkus koirat ärsyttävät vieläkin, lähinnä lyhytkarvaiset rodut, joilla karkea karva. Mietimmekin koiran ottoa kauan ja olimme suunnitelleet ja sopineet kaiken valmiiksi, jos koirasta olisi pakko luopua pahenevan allergian takia. Rotu johon päädyimme oli Shih tzu. Kävimme tapaamassa muita rodun omistajia ja koiria tietenkin ja mitään oireita ei ollut..

      Nyt pentu vuoden vanha eikä mitään ongelmaa ole vieläkään. Ja yllättävää kyllä kellään allergisella yställämmekään ei ole tullut mitään oireita pennustamme. Jopa yksi kaveri joka saa kauheat reaktiot vanhempiensa kääpiövillakoirasta oli täysin oireeton vaikka vietti päivän koiramme kanssa. Siis suorastaan uskomatonta eikö?? Koirasta lähtee hyvin vähän karvaa ja turkin peseminenkin mahtaa vaikuttaa. Siinä yksi vaihtoehto, jos olette varmoja, että koiran haluatte. Kannattaa kuitenkin kysyä kasvattajalta voiko tämä ottaa pennun takaisin, jos ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee. Ja rotu on aivan ihana suosittelen lämpimästi!

    • mnnnjhy

      Tietääkseni on koirarotuja, jotka sopivat allergikoille, Esim. Havannankoira.
      Veljelläni on semmoinen ja se on ollut pari kertaa hoidossa ja eikä ole mitään tullut. Jopa, vaikka naamaa nuolee niin ei tapahdu mitään. Kuitenkin jossain tapauksissa koiran lipaus saattaa ruveta kutiamaan, mutta ei ainakaan itselläni. Nimittäin, koska olen itsekkin allerginen koirille ja pidän koirista. Kannattaa googlata.

    • Coton De Tulear sopii allergiselle ihmiselle! Itella on cotoni uros, itellä ei oo kyllä allergioita ,mutta siskon silmät rupee kutisee muitten koirista jotka ei oo cotoneita.
      Muutenkin kuin ei cotoni rodusta lähe sitä karvaa niin kuin joistan roduista lähtee aika paljon.

    • Sylvi

      Allergisoiminen ei ole edes pelkästään rodusta kiinni vaan myös yksilöstä! Äitini on allergikko jonka vuoksi sain ihka oman koiran vasta kotoa pois muutettuani. Sattuman myötä mulle sitten tuli bichon narttu ja päätettiin että kokeillaan miten menee jos vieraillaan äidin luona/oltiin yökylässä yms. Ei mitään oireita, ei lainkaan. Pari vuotta myöhemmin tuli mulle bichon uros josta äitini saa jonkinasteisia hengitysoireita ja ihan selvää on, ettei vuorokautta pidempään voida tämän vuoksi vanhempieni luona vierailla. Tämähän toki harmittaa sekä minua että ennen kaikkea äitiäni joka on hyvin kiintynyt koiriini ja ollut superinnoissaan kun saa touhuta koirien kanssa, ensimmäistä kertaa elämässään. Mutta eläinrakkaana, koko lapsuuteni omasta lemmikista haaveilleena tiedän jollain tasolla millainen se lemmikinkaipuu on ja kuinka paha mieli siitä tulee kun tietää ettei omaa karvalapsosta voi saada. Siltikään en suosittele ostamaan sikaa säkissä ja kokeilemaan tuleeko allergiaa vaiko ei. Sillä jos sitä allergiaa tuleekin on pahaa mieltä luvassa ja ennen kaikkea koiraparka kärsii kodinvaihdon aiheuttaman hämmennykset ja ikävän tunteet, ilman että käsittää miksi se entinen isäntäperhe on kadonnut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe