Keräily

militaria

Täällä on aiheesta jo keskusteltu, mutta palataan aiheeseen vielä.
Sukelluslöytö on hieno tapahtuma (joskus jopa mediatapahtuma), mutta niiden kunto on helposti tämä http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=28814458

Eli ei tuolla ammuta enää!!

Eriasia on kun kätkö löytyy kuivasta vintistä kattotuolienalta. Siellähän voi olla aivan "priimaa" tavaraa. Pari vuotta sitten oli jossain roskalehdissä (hymy, nykyposti, seura jne) juttua siitä kun oli jonkin pienkerrostalon remontin yhteydessä löytynyt rakenteista kymmeniä panssarinyrkkejä, käsikraneetteja ja aseita.

Lapissa esimerkiksi on vielä paikkoja joista löytyy kaikenlaista. Ja paljon on varmasti "kätköjä" vielä löytymättä.

13

5027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fennoman

      noin kävi monelle sodasta tuodulle aseelle.Jotkut heittivät niitä itse,puoliso hävitti niitä,niinkuin minun mummuni.Monasti miehen kuoleman jälkeenkin leski hävitti sotamuiston vaikkapa veteen heittämällä.

      Rintaa raastaa ajatellakin.

      • defenceless

        Olen kuullut kavereilta, että ovat armeijalta ostaneet vanhoja aseita.

        Kuinka vanhoja siellä intin varastoissa sitten on vielä myynnissä? Linkkiä?

        Onko nämä kätköistä löydetyt sitten jotenkin arvokkaampia, kuin armeijan varastosta ostetut?


      • kerääjä
        defenceless kirjoitti:

        Olen kuullut kavereilta, että ovat armeijalta ostaneet vanhoja aseita.

        Kuinka vanhoja siellä intin varastoissa sitten on vielä myynnissä? Linkkiä?

        Onko nämä kätköistä löydetyt sitten jotenkin arvokkaampia, kuin armeijan varastosta ostetut?

        Puolustusvoimat aikoinaan myi kiinteään hintaan kaikenlaista käsiasetta, tykkiä ja kranaatinheitintä. Ostin konekivääreitä, kivääreitä, konepistooleja ja pistooleja suuremman määrän eivätkä olleet hinnalla pilattu. Nyt niitä muutamat myyvät korkojen kanssa.


      • aseista kiinnostunut
        kerääjä kirjoitti:

        Puolustusvoimat aikoinaan myi kiinteään hintaan kaikenlaista käsiasetta, tykkiä ja kranaatinheitintä. Ostin konekivääreitä, kivääreitä, konepistooleja ja pistooleja suuremman määrän eivätkä olleet hinnalla pilattu. Nyt niitä muutamat myyvät korkojen kanssa.

        Luin Markku Palokankaan kirjasta Sotilaskäsiaseet Suomessa osa 2, että puolustusvoimat myi PPs-41 konepistooleja deaktivoituina henkilökunnalleen 1960- ja 1970-luvuilla muistoesineiksi. Mutta kuinka hyvin nuo aseet sitten deaktivoitiin? Olen kuullut, että patruunapesään hitsatttiin pieni pala metallia niin, että vain n. 10 prosenttia piipusta on tukossa. Tässä kaikki. Mahtaako noin heikosti deaktivoitu ase olla nykyään lupavapaa? Eli jos joskus näen jonkun myyvän tuollaista asetta, niin tuleeko minun anoa lupaa siihen, jos satun ostamaan sen joltakulta, joka osti sen puolustusvoimilta 60-70-luvulla?


      • pitäisi olla laillisia
        aseista kiinnostunut kirjoitti:

        Luin Markku Palokankaan kirjasta Sotilaskäsiaseet Suomessa osa 2, että puolustusvoimat myi PPs-41 konepistooleja deaktivoituina henkilökunnalleen 1960- ja 1970-luvuilla muistoesineiksi. Mutta kuinka hyvin nuo aseet sitten deaktivoitiin? Olen kuullut, että patruunapesään hitsatttiin pieni pala metallia niin, että vain n. 10 prosenttia piipusta on tukossa. Tässä kaikki. Mahtaako noin heikosti deaktivoitu ase olla nykyään lupavapaa? Eli jos joskus näen jonkun myyvän tuollaista asetta, niin tuleeko minun anoa lupaa siihen, jos satun ostamaan sen joltakulta, joka osti sen puolustusvoimilta 60-70-luvulla?

        Ymmärtääkseni laki ei ole taantuva dekojen suhteen.


      • virannomainen
        pitäisi olla laillisia kirjoitti:

        Ymmärtääkseni laki ei ole taantuva dekojen suhteen.

        Laki on taannehtiva. Eli vanhat aikaisemmin dekotut aseet on dekottava uudelleen. Muutenhan tässä olisi porsaanreikä eli joku väittää lievästi dekotun hankkineen vuosikymmeniä sitten. Onhan Suomessa tehty taannehtivia lakeja aikaisemminkin kuten sotasyyllisoikeudenkäynti.


      • Fennoman
        aseista kiinnostunut kirjoitti:

        Luin Markku Palokankaan kirjasta Sotilaskäsiaseet Suomessa osa 2, että puolustusvoimat myi PPs-41 konepistooleja deaktivoituina henkilökunnalleen 1960- ja 1970-luvuilla muistoesineiksi. Mutta kuinka hyvin nuo aseet sitten deaktivoitiin? Olen kuullut, että patruunapesään hitsatttiin pieni pala metallia niin, että vain n. 10 prosenttia piipusta on tukossa. Tässä kaikki. Mahtaako noin heikosti deaktivoitu ase olla nykyään lupavapaa? Eli jos joskus näen jonkun myyvän tuollaista asetta, niin tuleeko minun anoa lupaa siihen, jos satun ostamaan sen joltakulta, joka osti sen puolustusvoimilta 60-70-luvulla?

        PV myi tosiaan henkilökunnalleen näitä hitsillä sylkästyinä.Mitään muuta ei tehty.

        Eivät ole lupavapaita,sain sellaisen erään asekaupan yhteydessä ja kysyin viranomaisilta mikä tuollaisen tilanne on.Kertoi aseen luettavan luvallisiin,jos sen eteenpäin myyn,juuri tämän sylkyhitsin takia,joka oli laitettu patruunapesään.

        Se on siis luvanvarainen ase,dekottunakin, ja aikalailla kalliskin niiden vähäiden määrän takia.

        Huuto.netissä oli tuollainen ase kaupan nykymääräysten mukaan dekottuna ja se meni muistaakseni 575 eurolla.Siis täysin dekottuna.

        Niin ja sen verran vielä,että tuollainen kevyesti dekottu pitää säilyttää asekaapissa,harmittaa,olisin mielelläni laittanut sen näkyville.En ole avattanut sitä.

        Niin ja vielä siitä,että kuulemma 60-luvulla ja 70- luvun alussa hitsit olivat sellaisia että sen sai lyötyä pois.


      • Nimetön
        Fennoman kirjoitti:

        PV myi tosiaan henkilökunnalleen näitä hitsillä sylkästyinä.Mitään muuta ei tehty.

        Eivät ole lupavapaita,sain sellaisen erään asekaupan yhteydessä ja kysyin viranomaisilta mikä tuollaisen tilanne on.Kertoi aseen luettavan luvallisiin,jos sen eteenpäin myyn,juuri tämän sylkyhitsin takia,joka oli laitettu patruunapesään.

        Se on siis luvanvarainen ase,dekottunakin, ja aikalailla kalliskin niiden vähäiden määrän takia.

        Huuto.netissä oli tuollainen ase kaupan nykymääräysten mukaan dekottuna ja se meni muistaakseni 575 eurolla.Siis täysin dekottuna.

        Niin ja sen verran vielä,että tuollainen kevyesti dekottu pitää säilyttää asekaapissa,harmittaa,olisin mielelläni laittanut sen näkyville.En ole avattanut sitä.

        Niin ja vielä siitä,että kuulemma 60-luvulla ja 70- luvun alussa hitsit olivat sellaisia että sen sai lyötyä pois.

        Miten joku maksaa täysin dekotusta (pilatusta) kp:stä 570 euroa! Eikö niitä Hämeemlinnasta saa paljon halvemmalla. Selittäkää nyt joku tämä asia minulle, kun pöljänä en tämmöisiä ymmärrä.


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Miten joku maksaa täysin dekotusta (pilatusta) kp:stä 570 euroa! Eikö niitä Hämeemlinnasta saa paljon halvemmalla. Selittäkää nyt joku tämä asia minulle, kun pöljänä en tämmöisiä ymmärrä.

        fennoman olla sitä samaa porukkaa, kuin keräilijäkin, itsellä on aseita myytävänä, ja pitäisi saada kova hinta. Vähän vaan noilla tahtoo mennä nuo mielipiteet ristiin, nimittäin jos noilta aseen arvoa kysyy, niin eipä ole muuta kuin romurautaa!! Vastaa nyt minulle viisas fennoman, mikä ero on lähes 600 euron dekotussa kp:ssa, tai Hämeenlinnan asevarikon 150 euron kp:ssa??


      • Romua vai ei
        Nimetön kirjoitti:

        fennoman olla sitä samaa porukkaa, kuin keräilijäkin, itsellä on aseita myytävänä, ja pitäisi saada kova hinta. Vähän vaan noilla tahtoo mennä nuo mielipiteet ristiin, nimittäin jos noilta aseen arvoa kysyy, niin eipä ole muuta kuin romurautaa!! Vastaa nyt minulle viisas fennoman, mikä ero on lähes 600 euron dekotussa kp:ssa, tai Hämeenlinnan asevarikon 150 euron kp:ssa??

        Kirjoittelin aikoinaan dekotusta kp:stä. Keskustelun edetessä huomasin, että aihe oli arka. Pisnesmiehet oli liikkeellä. Aihe rauhoittui,kun kerroin, että Hämeenlinnasta saa dekottuja hintaan 150E. Samaten kyselin tällä palstalla Beretta 6,35 hinnasta, ihan piruuttani. Niitä ajelihti eräällä asevarikolla. Olin siellä PU:na. Olisi ollut helppo napata yksi. Selkäranka piti. Samaten aseluvista olen kysellyt. Rinnakkaisluvat ym. Kuolinpesät jne. On täällä monenlaista asiantuntijaa. Reilu meininki ja viranomaisilta luvat.


      • Fennoman
        Romua vai ei kirjoitti:

        Kirjoittelin aikoinaan dekotusta kp:stä. Keskustelun edetessä huomasin, että aihe oli arka. Pisnesmiehet oli liikkeellä. Aihe rauhoittui,kun kerroin, että Hämeenlinnasta saa dekottuja hintaan 150E. Samaten kyselin tällä palstalla Beretta 6,35 hinnasta, ihan piruuttani. Niitä ajelihti eräällä asevarikolla. Olin siellä PU:na. Olisi ollut helppo napata yksi. Selkäranka piti. Samaten aseluvista olen kysellyt. Rinnakkaisluvat ym. Kuolinpesät jne. On täällä monenlaista asiantuntijaa. Reilu meininki ja viranomaisilta luvat.

        asiaa,taas näkyvät olevan nuo romuraudoiksi muutetut entiset konepistoolit noususuunnassa,hintojen osalta meinaan.Ei ne sattuneet olemaan 7.65 ,nuo Beretat?Harvemmin noita 6.35 vehkeitä on varikoilla.

        Harkitsin yhdessä vaiheessa alkaa keräämään pelkkiä taskuaseita,mutta.Niin,aihe olisi tavallaan liian laaja,jos alkaisi tiettyä merkkiä keräämään ei niitä välttämättä saisi kasaan samanlaisesti kuin näitä suomessa käytettyja sotilasaseita.Jalo ala tuo keräily.


      • Nimetön
        Fennoman kirjoitti:

        asiaa,taas näkyvät olevan nuo romuraudoiksi muutetut entiset konepistoolit noususuunnassa,hintojen osalta meinaan.Ei ne sattuneet olemaan 7.65 ,nuo Beretat?Harvemmin noita 6.35 vehkeitä on varikoilla.

        Harkitsin yhdessä vaiheessa alkaa keräämään pelkkiä taskuaseita,mutta.Niin,aihe olisi tavallaan liian laaja,jos alkaisi tiettyä merkkiä keräämään ei niitä välttämättä saisi kasaan samanlaisesti kuin näitä suomessa käytettyja sotilasaseita.Jalo ala tuo keräily.

        hinnasta kun olet huolissasi, niin eikö olisi edellisessä kirjoituksessasi (huutonetin hinta lähes600) ollut fiksua ilmoittaa myös tämä Hämeenlinnan asevarikon hinta vastaavasta aseesta??? Joskus tuntuu, että nämä keräilijät haluavat viimeiseen saakka varjella sitä, että tällaisia rautoja saa jostain muualta kuin heiltä reilusti halvemmalla! Mutta kun suomalaisen luonteen ja kateuden tuntee, niin eipä tuo mikään ihme ole.


      • mehtuumies
        Nimetön kirjoitti:

        hinnasta kun olet huolissasi, niin eikö olisi edellisessä kirjoituksessasi (huutonetin hinta lähes600) ollut fiksua ilmoittaa myös tämä Hämeenlinnan asevarikon hinta vastaavasta aseesta??? Joskus tuntuu, että nämä keräilijät haluavat viimeiseen saakka varjella sitä, että tällaisia rautoja saa jostain muualta kuin heiltä reilusti halvemmalla! Mutta kun suomalaisen luonteen ja kateuden tuntee, niin eipä tuo mikään ihme ole.

        niin että ei niitä jokainen kerkiä sieltä hämeenlinnasta saamaan! Ja ostajathan ne sen hinnan sitten määräävät, minkä ovat valmiita maksamaan. Eriasiahan olisi täysin jos niitä myytäisiin vaikkapa postimyyntinä. Kuten ns blanc ammo aseita myyvät huuto.netissä sikamaisella hinnalla ja saksasta saa puolta halvemmalla, kun vain viitsii tilata/englanti vähintään on hallussa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe