Hei!
Minut on nukutettu elämäni aikana neljä kertaa ja aina on ollut nukutuksen jälkeen kauhea pahoinvointi. Kahtena viimeisenä kertana pahoinvointi kesti yli kymmenen tuntia. Päätä kun pedistä varovaisesti nosti tai kun otti suuhunsa tilkan vettä, heti tuli kaikki ulos.
Osaako kukaan sanoa mistä johtunee? Eikö nykyaikana ole jo "parempia" aineita? Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kysyn kun taas olisi uusi leikkaus ja nukutus edessä.
pahoinvointi nukutuksen jälkeen
19
15385
Vastaukset
- riippuu yksilöstä
Hei!
Minut on nukutettu kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla olin todella huonovointinen ja kaikki tuli ylös, ne pienet vesihörpytkin. Nyt toisella kerralla pahoinvointi oli vähäisempää, oli sitä jonkun verran mutta kesti vähemmän aikaa.
Ennen leikkausta neuvottiin olemaan kuusi tuntia syömättä ja neljä juomatta, ajattelin itse että tämä liittyisi oleellisesti tuohon pahoinvointiin ja tein niin että olin syömättä ja juomatta 10 tuntia. Se onnistui helposti koska minut leikattiin aamulla, tosin oli vähän heikko olo jo sairaalaan mennessä.
Pari tuntia leikkauksen jälkeen join mehua, meinasi tulla ylös kuten myös vähän myöhemmin nautittu jugurttikin. Hoitaja laittoi heräämössä kahteen otteeseen tippaan pahoinvointilääkettä, iltapäivällä voin jo paremmin ja illalla upposi lämmin ateria oikein hyvällä ruokahalulla :)
Tämä viimeinen kerta sujui siis paremmin, epäilen että jos on taipuvainen nukutuksen jälkeiseen pahoinvointiin niin sille ei voi oikein sitten mitään. Jotkut tuttavani eivät koe ollenkaan pahoinvointia nukutuksen jälkeen. Selkäydinpuudutuksella tehtävään leikkaukseen en suostuisi mistään hinnasta, mieluummin nukun syvästi ja kärsin hetkellisesti.
Toivottavasti jaaritteluistani oli jotain apua, lykkyä sinulle leikkaukseen!- kammoava
Kiitos viestistäsi!
Minä olen ollut ennen leikkauksia 10-12 tuntia syömättä, varmuuden vuoksi. Minulle on annettu tiputuksen yhteydessä myös pahoinvointilääkettä. Osastolla sain lisää mutta...ei apua. Oli sellainen kumma maku suussa koko ajan. Ihan kuin hengityksessä olisi nukutusaineita. En edes jaksanut ja oikein pystynyt puhumaankaan moneen, moneen tuntiin.
Vieressä oli henkilö, leikattu samoin aikoihin. Ei voinut pahoin, söi, oli huoneessa 2 tuntia ja lähti kotiin.
Mietin vain, annetaanko nukutuksessa jotakin hapen kanssa eli joitain kaasuja jotka eivät sitten sovi minulle? Olen joskus tällaista kuullut??? - nukutettu myös
Moi,
En tiedä mitä sinulta leikataan, mutta pahoinvointi on melko yleistä leikkausten jälkeen. Johtuu varmasti myös itse nukutuksesta, mutta yhtälailla voi johtua jostain vahvoista kipulääkkeistäkin mitä saatat tarvita heti leikkauksen jälkeen (pistokset mm. Oxanest saattaa provosoida joillekin pahoinvointia)
Minut on nukutettu kahdesti. Koen heräämisen ja nukutuksesta toipumisen aika lailla epämiellyttävänä. Ensimmäisellä kerralla voin melko lailla pahoin.
Toisella kerralla mainitsin asiasta etukäteen haastattelulomakkeessa sekä juttelin asiasta nukutuslääkärin kanssa. Pahoinvointini liittyy mielestäni erityisesti kipulääkkeeseen, jota sain ensi alkuun. Toisella kerralla sain ennen nukutusta pahoinvoinnin estolääkityksen ja leikkauksen jälkeen joka kipulääkeannon yhteydessä pahoinvointilääkettä. Pää oli sekaisin, mutta en kyllä oksentanut kertaakaan.
Leikkaus oli iltapäivästä. Seuraavana aamuna klo 9-10 olin jo pystyssä.Viimeisen kipupiikin sain aamuyöllä...
Juttelepa pahoinvointitaipumuksestasi hoitohenkilökunnalle. Se ei ole mitenkään mukavaa kun muutenkin olo on vähän surkea leikkauksen jälkeen..
Hyvää vointia sulle! - vointi
kammoava kirjoitti:
Kiitos viestistäsi!
Minä olen ollut ennen leikkauksia 10-12 tuntia syömättä, varmuuden vuoksi. Minulle on annettu tiputuksen yhteydessä myös pahoinvointilääkettä. Osastolla sain lisää mutta...ei apua. Oli sellainen kumma maku suussa koko ajan. Ihan kuin hengityksessä olisi nukutusaineita. En edes jaksanut ja oikein pystynyt puhumaankaan moneen, moneen tuntiin.
Vieressä oli henkilö, leikattu samoin aikoihin. Ei voinut pahoin, söi, oli huoneessa 2 tuntia ja lähti kotiin.
Mietin vain, annetaanko nukutuksessa jotakin hapen kanssa eli joitain kaasuja jotka eivät sitten sovi minulle? Olen joskus tällaista kuullut???Täytyy kyllä sanoa, että huono tuuri sinulla tämän suhteen ja ikävää kun olet joutunut leikkauksiin useamman kerran. Ja kateeksi käy niitä joille ei tule mitään oireita. En ole kyllä kuullut mitään noista mainitsemistasi kaasuista, mutta kannattaa varmaan mainita asiasta nukutuslääkärille ja ehkä hän keksisi sitten jotain apua asiaan?
Itse en ole myöskään huomannut mitään erikoisia makuja suussa, kuivuus on ollut kyllä runsasta. Minulla oli kyllä ihan selkeä ero noiden nukutuksien välillä, ensimmäisellä kerralla olin tosi väsynyt ja pahoinvoiva, hyvä jos jaksoi kättään nostaa.
Jälkimmäisellä kerralla taas olin suhteellisen pirteä. Tuli muuten hirveä horkka silloin ja hoitaja toi minulle lämpöpeiton. Paha olo kun ei meinannut lähteä, pyysin saada oksentaa mutta hän sanoi että ei kun nyt hoidetaan tämä lääkkeillä pois ja lähtihän se sitten hetken kuluttua.
Olin yhden yön sairaalassa ja olo oli hyvä kun pääsin seuraavana päivänä pois. Seuraava yö kotona meni oksennellessa. Se johtui lääkärin mukaan Panacodista, hän sanoi että jos niitä syö paljon niin saattaa tulla paha olo. Sitten kun otin toisia lievempiä lääkkeitä, oli taas leikattu jalka niin kipeä ettei pystynyt nukkumaan.
Toivottavasti sinulla menisi nyt kaikki paljon paremmin, kerrohan leikkauksen jälkeen kuinka sujui :) - Yksilöitä jokainen
nukutettu myös kirjoitti:
Moi,
En tiedä mitä sinulta leikataan, mutta pahoinvointi on melko yleistä leikkausten jälkeen. Johtuu varmasti myös itse nukutuksesta, mutta yhtälailla voi johtua jostain vahvoista kipulääkkeistäkin mitä saatat tarvita heti leikkauksen jälkeen (pistokset mm. Oxanest saattaa provosoida joillekin pahoinvointia)
Minut on nukutettu kahdesti. Koen heräämisen ja nukutuksesta toipumisen aika lailla epämiellyttävänä. Ensimmäisellä kerralla voin melko lailla pahoin.
Toisella kerralla mainitsin asiasta etukäteen haastattelulomakkeessa sekä juttelin asiasta nukutuslääkärin kanssa. Pahoinvointini liittyy mielestäni erityisesti kipulääkkeeseen, jota sain ensi alkuun. Toisella kerralla sain ennen nukutusta pahoinvoinnin estolääkityksen ja leikkauksen jälkeen joka kipulääkeannon yhteydessä pahoinvointilääkettä. Pää oli sekaisin, mutta en kyllä oksentanut kertaakaan.
Leikkaus oli iltapäivästä. Seuraavana aamuna klo 9-10 olin jo pystyssä.Viimeisen kipupiikin sain aamuyöllä...
Juttelepa pahoinvointitaipumuksestasi hoitohenkilökunnalle. Se ei ole mitenkään mukavaa kun muutenkin olo on vähän surkea leikkauksen jälkeen..
Hyvää vointia sulle!Riippuu leikkauskohteesta, jos esim. ala-raajoihin kohdistuva toimenpide, niin minä taas valitsen selkäpuudutuksen, seuraan monitorista, kuinka leikkaus etenee, nukutusta en suosi.
- nukutettu myös
Yksilöitä jokainen kirjoitti:
Riippuu leikkauskohteesta, jos esim. ala-raajoihin kohdistuva toimenpide, niin minä taas valitsen selkäpuudutuksen, seuraan monitorista, kuinka leikkaus etenee, nukutusta en suosi.
En ottanutkaan kantaa nukutuksen/puudutuksen puolesta tai vastaan. Kävin vaan keskustelua nukutuksen (jos jostain syystä siihen päädytään) ja leikkauksen jälkeisestä pahoinvoinnista ja siihen liittyvistä kokemuksista.Olisin viimeisessä leikkauksessa toivonut puudutusta, mutta se ei nukuttavan lääkärin mukaan ollut mahdollista kyseisessä leikkauksessa.
- Spinaalipuudutus
Ihan mielenkiinnosta, miksi et suostuisi selkäydinpuudutukseen. Siinä koko alaruumis on täysin tunnottomana navasta varpaisiin saakka. Kipua et taatusti tunne ja heräämisen jälkeen on vähemmän pahoinvoiva, sinut pystytään yleensä myös kotiuttamaan nopeammin.
Suuri enemmistö valitsee joko paikallispuudutuksen tai laajan puudutuksen,(oma työkokemus sairaalasta) nukutus on jäämässä tiettyjen elimien operaatioihin.
Itse suosin spinaalipuudutusta. Kertokaa muutkin mielipiteenne. - ???
Spinaalipuudutus kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi et suostuisi selkäydinpuudutukseen. Siinä koko alaruumis on täysin tunnottomana navasta varpaisiin saakka. Kipua et taatusti tunne ja heräämisen jälkeen on vähemmän pahoinvoiva, sinut pystytään yleensä myös kotiuttamaan nopeammin.
Suuri enemmistö valitsee joko paikallispuudutuksen tai laajan puudutuksen,(oma työkokemus sairaalasta) nukutus on jäämässä tiettyjen elimien operaatioihin.
Itse suosin spinaalipuudutusta. Kertokaa muutkin mielipiteenne.Tiedätkö millaisissa leikkauksissa suositaan nukutusta ja milloin taas eril puudutuksia??
- Spinaalipuudutus
??? kirjoitti:
Tiedätkö millaisissa leikkauksissa suositaan nukutusta ja milloin taas eril puudutuksia??
Tietoa:
Yleisanestesia
Nukutus tekee täysin tiedottomaksi ja estää kivun tuntemisen. Nukutusaineet ovat suoneen annettavia ja hengitettäviä. Hengitysteiden auki pysymisen varmistamiseksi käytetään nukahtamisen jälkeen asennettavaa hengitysputkea. Hengityksestä huolehditaan hengityskoneen avulla. Yleisanestesiaa käytetään ylävartalon ja pään toimenpiteissä esim. vatsaleikkauksissa ja nielurisaleikkauksissa, mutta sitä voidaan käyttää myös kaikissa muissa toimenpiteissä.
Laaja puudutus
Laajassa puudutuksessa puudutetaan toimenpidealueelle tulevat hermot niin, että kivun tuntuminen estyy. Puudutettua raajaa ei pysty liikuttamaan.
Toimenpiteen aikana potilas on yleensä hereillä, mutta hänelle voidaan tarvittaessa antaa jännitystä lieventävää lääkitystä.
Laajoja puudutuksia ovat selkäpuudutukset (spinaali- eli selkäydinpuudutus ja epiduraalipuudutus) ja hartiapunospuudutus (plexus).
Yleisimmin käytetään päiväkirurgiassa spinaali- eli selkäydinpuudutusta, jolloin alavartalo puutuu. Puudutus sopii hyvin jalkojen ja lantion alueen toimenpiteisiin.
Hermopunoksen tai yksittäisten hermojen puudutus puuduttaa koko raajan tai pienemmän alueen, esim. reiden, jalan tai sormet. Hermot paikallistetaan ns. neurostimulaattorin avulla. Se on laite, joka antaa hermoon pieniä sähköärsykkeitä. Ne aiheuttavat tahdottomia, kivuttomia lihasnykäyksiä puudutettavalla alueella ja loppuvat heti kun puudutetta aletaan ruiskuttaa.
Puudutusaine ruiskutetaan hermon läheisyyteen ja hermo alkaa puutua hitaasti. Tällainen puudutus kestää pitkään, jopa puoli vuorokautta.
Laskimopuudutus (iv-puudutus)
Laskimopuudutusta käytetään yleisimmin pienissä, verityhjiötä vaativissa käsitoimenpiteissä. Puudutus saadaan rajattua toivotulle alueelle käyttämällä puristussidettä.
Paikallispuudutus
Jos toimenpide on pienehköllä alueella, voidaan puuduttaa paikallisesti vain se kudosalue, johon toimenpide tehdään. Usein käytetään lisänä jotain kipu- ja rentouttavaa lääkitystä eli sedaatiota. Mikäli käytetään vain puudutetta, ei saattaja ole välttämätön kotiin lähtiessä. - tehty on
Tietoa:
Yleisanestesia
Nukutus tekee täysin tiedottomaksi ja estää kivun tuntemisen. Nukutusaineet ovat suoneen annettavia ja hengitettäviä. Hengitysteiden auki pysymisen varmistamiseksi käytetään nukahtamisen jälkeen asennettavaa hengitysputkea. Hengityksestä huolehditaan hengityskoneen avulla. Yleisanestesiaa käytetään ylävartalon ja pään toimenpiteissä esim. vatsaleikkauksissa ja nielurisaleikkauksissa, mutta sitä voidaan käyttää myös kaikissa muissa toimenpiteissä.
Laaja puudutus
Laajassa puudutuksessa puudutetaan toimenpidealueelle tulevat hermot niin, että kivun tuntuminen estyy. Puudutettua raajaa ei pysty liikuttamaan.
Toimenpiteen aikana potilas on yleensä hereillä, mutta hänelle voidaan tarvittaessa antaa jännitystä lieventävää lääkitystä.
Laajoja puudutuksia ovat selkäpuudutukset (spinaali- eli selkäydinpuudutus ja epiduraalipuudutus) ja hartiapunospuudutus (plexus).
Yleisimmin käytetään päiväkirurgiassa spinaali- eli selkäydinpuudutusta, jolloin alavartalo puutuu. Puudutus sopii hyvin jalkojen ja lantion alueen toimenpiteisiin.
Hermopunoksen tai yksittäisten hermojen puudutus puuduttaa koko raajan tai pienemmän alueen, esim. reiden, jalan tai sormet. Hermot paikallistetaan ns. neurostimulaattorin avulla. Se on laite, joka antaa hermoon pieniä sähköärsykkeitä. Ne aiheuttavat tahdottomia, kivuttomia lihasnykäyksiä puudutettavalla alueella ja loppuvat heti kun puudutetta aletaan ruiskuttaa.
Puudutusaine ruiskutetaan hermon läheisyyteen ja hermo alkaa puutua hitaasti. Tällainen puudutus kestää pitkään, jopa puoli vuorokautta.
Laskimopuudutusta käytetään yleisimmin pienissä, verityhjiötä vaativissa käsitoimenpiteissä. Puudutus saadaan rajattua toivotulle alueelle käyttämällä puristussidettä.
Paikallispuudutus
Jos toimenpide on pienehköllä alueella, voidaan puuduttaa paikallisesti vain se kudosalue, johon toimenpide tehdään. Usein käytetään lisänä jotain kipu- ja rentouttavaa lääkitystä eli sedaatiota. Mikäli käytetään vain puudutetta, ei saattaja ole välttämätön kotiin lähtiessä.Olkapääleikkaus oli. Nukutettiin, ei tullut kyseeseenkään muu! Miksi? Osaatko sanoa? Ei edes ehdotettu muuta kuin täysanestesiaa.
Tiedän, että olkapäätä "kiskottiin" eri suuntiin jne. Voisiko se onnistua puudutuksessa? - nukutettu myös
Tietoa:
Yleisanestesia
Laaja puudutus
Paikallispuudutus
Jos toimenpide on pienehköllä alueella, voidaan puuduttaa paikallisesti vain se kudosalue, johon toimenpide tehdään. Usein käytetään lisänä jotain kipu- ja rentouttavaa lääkitystä eli sedaatiota. Mikäli käytetään vain puudutetta, ei saattaja ole välttämätön kotiin lähtiessä.Kiitos hyvästä yhteenvedosta Nukkumatti!Olen muuten ymmärtänyt, että puudutusta suositaan nukutuksen sijaan aina kun mahdollista? Nukutksessakin leikkausalueelle saatetaan laittaa puuduketta?
- kysymykseesi
Itse suosin spinaalipuudutusta. Kertokaa muutkin mielipiteenne.Olen tietoinen että moni haluaa mieluummin puudutuksen ja ovat sen puolesta puhuneetkin. Itse jotenkin kammoan selkäytimeen laitettavaa piikkiä, ei sekään kuulemma satu mutta minulla jostain syystä tälläinen kammo on. Ja lisäksi se hereillä olo leikkauksen aikana pelottaa, äänet yms. Tuntuu "turvallisemmalta" olla unessa, vaikka onhan siinä riskinsä ja se pahoinvointikin on inhottavaa.
En tiedä saiko tuosta yhtään kiinni :) - Spinaalipuudutus
tehty on kirjoitti:
Olkapääleikkaus oli. Nukutettiin, ei tullut kyseeseenkään muu! Miksi? Osaatko sanoa? Ei edes ehdotettu muuta kuin täysanestesiaa.
Tiedän, että olkapäätä "kiskottiin" eri suuntiin jne. Voisiko se onnistua puudutuksessa?Tuntematta tapaustasi tarkemmin,epäilen osin kyseisen laitoksen käytäntöä sekä toisena asiana,ilmeisesti leikkaavan kirurgin mielipiteenä on ollut, että anestesiassa saadaan olkavarsi riittävän rennoksi.
- nukutus siis
Tuntematta tapaustasi tarkemmin,epäilen osin kyseisen laitoksen käytäntöä sekä toisena asiana,ilmeisesti leikkaavan kirurgin mielipiteenä on ollut, että anestesiassa saadaan olkavarsi riittävän rennoksi.
Minun olkapääni on leikattu kaksi kertaa, kumpikin kerta yksityisellä Hesassa mutta eri paikka. Kumpikaan ortopedi ei edes puhunut puudutuksen mahdollisuudesta, en edes älynnyt kysellä. Hyvinhän se näinkin sitten meni. Tippa ja taju pois! Ja eipä kai anestesiaa kannata pelätä.
- ihmettelevä
Tuntematta tapaustasi tarkemmin,epäilen osin kyseisen laitoksen käytäntöä sekä toisena asiana,ilmeisesti leikkaavan kirurgin mielipiteenä on ollut, että anestesiassa saadaan olkavarsi riittävän rennoksi.
Hei!
Millainen vika olkapäässäsi oli? Miltä tuntui olla hereillä ja nähdä ja kokea kun olkapäätä leikattiin? Eikö tehnyt pahaa ja miten käsi pysyi rentona?
Missä muuten leikattiin??? - Anonyymi
Yksilöitä jokainen kirjoitti:
Riippuu leikkauskohteesta, jos esim. ala-raajoihin kohdistuva toimenpide, niin minä taas valitsen selkäpuudutuksen, seuraan monitorista, kuinka leikkaus etenee, nukutusta en suosi.
Ei ole koskaan nukutetu
- Milla
3 nukutusta takana, ja kaksi noista muistan, helvetin moinen pahoinvointi oli ainakin viimeisimmän nukutuksen jälkeen. operaatio oli iso ja kesti reilusti 10 tuntia, taju oli pois melkein 16. Olo oli paha mut kyl se siitä parani viikon sisällä. suurin pahoivointi johtui kipupumpun lääkkkeistä.
2 kertaa on tehtypsinaali puudutus siitäkin on seurannut paska olo. Lääkkeet ei vaan sovi mulle. Tosin nyt viimeisellä kerralla sain reippaasti pahoinvointia helpoittavaa lääkettä ja sain syötyä tosin oksensin saman tien. - Yrjö
Pahoinvointi on edelleenkin yleisin ikävä puoli leikkausten jälkeen kivun ohella. Suurin yksittäinen tekijä on vahva morfiinin sukuinen kipulääke, joita käytetään lyhytvaikutteisina leikkauksen (nukutuksen) aikana ja pitempivaikuteisina sitten jälkeen päin. Ilman niitä ei tahdo isommat leikkaukset onnistua. Pahoinvointitaipumus on yksilöllistä, eli toiset sietävät näitä kipulääkkeitä enemmän ennen kuin yrjö lentää, toiset taas vähemmän. Naiset, autopahoinvoinnista ja merisairaudesta helposti kärsivät ovat suuremmassa riskissä saada pahoinvointia. Jos voi huonosti nukutusten jälkeen kannattaa suosia puudutuksia, käyttää buranan tyyppisiä särkylääkkeitä vähentämään vahvojen kipulääkkeiden tarvetta, ottaa pienempiä kerta-annoksia vahvoja kipulääkkeitä jne. Pahoinvointia lievittäviä aineita on ja niitä käytetään, mutta eivät valitettavasti ole sataprosenttisia teholtaan nekään.
- Ohjeistettu
Viime syksynä minulle tehtiin sterilisaatio. Sain asianmukaiset ohjeet siitä. Tässä toimenpiteessä, joka tehtiin tähystyksellä vatsankautta, vatsaan puhallettiin jotain tutkimuskaasua, näkyvyyden vuoksi. Tämä kaasu aiheutti minulle pahanmaun suuhun sekä oksentelun toimenpiteen jälkeen. Tosin pahoinvointia kesti vain kolme tuntia ja pystyin kyllä syömään. Turvotus vatsassa kesti sitten vuorokauden ja paha maku yhtä kauan. Tietämys asiasta helpotti kovasti ja olin saanut ohjeet asennoista, millä kaasuja saa poistettua pois nopeammin kehosta sekä ohjeet siitä, että kannattaa hengitellä syvään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417939Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832