Tietoa

Nohna

Hei, olen kiinnostunut wiccalaisuudesta ja olen etsinyt tietoa netistä, ja nyt haluaisin tietää, mistä ja miten voisin aloittaa. Wiccalaisuuden näkemykset ja uskomukset ovat lähellä omiani ja haluaisin liittyä, mutta en oikein tiedä miten. Mikä on ensimmäinen askel kohti wiccaksi tulemista. Ja mistä tiedän, mihin "suuntaukseen" kuulun. Onko olemassa jotain wiccojen paikallisosastoja, joihin voi kävellä sisään ja ilmouttautua, tai jotain, missä voisi ottaa ensimmäisen askeleen. Tuntuu kuin ei yksin tiedä mistä aloittaa. Miten ihmiset ovat yleensä aloittaneet taipaleensa? Olisi kiva tietää muiden kokemuksia ja saada avustusta tässä asiassa.

4

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hollyer

      heippa!
      wiccaksi ei valitettavasti liitytä kävelemällä sisään jonnekin ja ilmoittauduta.. ensimmäinen askeleesi on etsiä kaikki mahdollinen tieto pakanuudesta ja wiccalaisuudesta käsiisi ja opiskella. jotkut pitävät sääntönä sitä että vuoden ja yhden päivän opiskelun jälkeen voi joko itsekseen tehdä omistautumis rituaalin tai jos on ollut niin onnekas että on itselleen ryhmän löytänyt niin vihkiytyä ryhmän kanssa niin sanotusti. itse en tuntenut vielä vuoden jälkeen valmiutta vaan omistautumisen tein vasta noin kahden vuoden päästä. aloitappa oma grimoiresi ja bossisi ja opiskele antaumuksella. olet wicca kun itse itseäsi wiccana pidät. kenellekään ei tarvitse ilmoittautua. opiskellessasi vastaasi myös varmasti tulee paljon infoa wiccan eri suuntauksista ja niistä itse parhaiten tiedät mikä on oma juttusi. onnea polullesi.

    • hare

      Että umpihankeen on sinun kahlaaminen:)
      Eli juurikin kuten tuossa jo ilmaistiin . Hanki tietoa, kokeile, hakeudu mahdollisesti samanhenkiseen pakanalliseen seuraan. esimerkiksi lehto ry ja pakanaverkko ry tarjoavat kanavan tavata pakanaväkeä, lue foorumeita esim wicca.fi
      Vuosi ja päivä on klassinen opiskeluaika, mutta itsesanoisin että polku sinällään on elämän mittainen.
      Mikä suuntaus tuntuu omimmalta, opiskele sitä. Jos olet onnekas voit löytää ryhmän jonkakanssa opiskella ja kenties jopa harjoittaa uskontoasi.
      Ensimmäisen askelen olet jo ottanut, jos sinusta tuntuu sisltä että wiccalaisuus on sinun sydäntäsi lähellä.
      Kulje luonnossa ja kuuntele kun se puhuu:)
      Ah kuinka se menikään siinä laulussa---"vain tuulelta vastauksen sä saat..."

    • Kuten sanottuna, olet etsijä - joten etsi. Ensimmäinen askel on kävellä kirjastoon ja etsiä aiheesta kirjoja. Kirjakauppa käy yhtä hyvin. Samoin internet palvelee hyvin tarkoituksia, tosin näissä kaikissa kannattaa pitää tietty lähdekritiikki yllä.
      Kotimaisia ja hyviä aiheesta kertovia sivustoja ovat juuri tuo pakanaverkko, varjojen kirja, ja tietenkin SVWY:n sivut. Ja unohdinko mainita sen Lehto Ry:n?

      "Paikallisosastolla" tarkoitat varmaan covenia eli noitapiiriä. Nämä noitapiirit harvemmin pitävät itsestään meteliä ja luulisin että niihin voi tutustua esimerkiksi juuri Pakanaverkon tapaamisissa ynnä muissa menoissa.

      Itse aloitin taipaleeni wiccana perinteisellä, mutta hyväksi havaitulla, kirjastomenetelmällä. Hankin asiaa koskevia kirjoja ja luin sekä ennen kaikkea tein muistiinpanoja...

      Vaikket omaa BoSia (Book of Shadows) vielä omaakaan niin leikekirjaa kannattaa pitää.

    • luminara

      Wiccaan ja sen harjoittamiseen ei ole olemassa sitä yhtä ja oikeaa tapaa ja se mihin suuntaukseen kuulut ja mikä tapa on se omimpasi selviää aikanaa, aloita vaikka eklektikkona... Eli luo itse omia tapojasi ja perinteitäsi jos et koe mitään perinteistä kaaviota omaksesi.mitään paikalisia jaostoja tai vastaavia ei ole vaikkakin on kyllä olemassa pakanauskontojen äänenkantajia kuten pakanaverkko ry ja lehto ry (käsittääkseni ainoat kaikki pakanauskonnot kattavat järjestöt) Itse aloitin aikanaan juuri eklektikkona ja sitä suuntausta edustan toistaiseksi vieläkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe