onko valinnanvaraa?

epätoivoon vajonnut

Paras ystäväni on menossa loppukesästä naimisiin ja eilen soitti pyytääkseen minua kaasoksi. Paniikissa valehtelin, että tottakai tulen kun en sillä hetkellä kyennyt muotoilemaan kieltäytymistä kauniiseen muotoon.

Tilanne on nyt kuitenkin se, että en todella jaksaisi/haluaisi kaasoksi ryhtyä, varsinkaan luettuani täältä vielä toinen toistaan karumpia kertomuksia siitä, mikä kaikki voi mennä pieleen... Ystäväni on todella "prinsessa"ihminen ja voin vain kuvitella, mikä työmäärä edessä on. Häät ovat hänelle ollut jo pitkään unelma ja pakkomiellekin, joten suunnitelmat ovat sen mukaiset.

Miten ihmeessä voin kieltäytyä enää loukkaamatta ystävääni?? Häntä vastaan minulla ei ole mitään, päinvastoin puhutaan todella yhdestä parhaimmista ystävistäni. Pelkään, että nyt tämä hääjuttu pilaa kaiken. Kieltäytyminen saa hänet suuttumaan ja katkeraksi ja kaasoksi ryhtyminen taas minut hermoraunioksi.Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

5

1395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nina

..olet jo sanonut "tottakai", niin ei kai ole mitään korrektia tapaa sitä peruuttaa. Eikä läheskään kaikki kaasot joudu itseään kovinkaan paljon työllä ja vaivalla rasittamaan...

• Mariluu

...Kävi juuri minulle. Paitsi, että olen morsian. Ystäväni, paras sellainen lupautui kaasokseni ja olemme siitä joskus jopa ennestään sopineet. Hän ei vaikuttanut kiinnostuneelta, kun itse innoissani hääasioista höpisin ja sitten sähköpostilla kysyin, haluaako hän kuitenkin kieltäytyä tehtävästä. Oletin, että hän vastaa jotain työkiireistään tms. mutta kertoikin sitten jättäytyvänsä tehtävästä, koska hääasiat eivät juurikaan kiinnosta ym. Suutuin kyllä!! Leppynytkin olen, mutta asia kaivaa kyllä vieläkin mieltä.

• kukkamekoton

Juu, minä voin olla kaaso, joka auttaa häissä, järjestää ohjelmaa ja auttaa koristeluissa ja muissa järjestelyissä hääpaikalla, mutta... Minua ei kiinnosta jutella eri kattausvaihtoehdoista, ja servetin värisävyistä vuosi-puoli vuotta häitä ennen. Tai esittää, että ystäväni häät ovat minunkin koko vuoden kohokohta, ja ajatuksieni pääaihe. Vähän suhteellisuuden tajua morsiamille, tottakai olen iloinen tärkeästä asiasta, ja olen varmasti se, joka juhlii innokkaimmin ja iloitsee puolestanne sinä itse juhlapäivänä, mutta, mutta... Kaikki ei ole vaaleanpunaisia prinsessaihmisiä, ja tämän kyllä yleensä tietää tosiystävä.

• Nimetön

Ystäväni pyysi minua vuosi sitten kaasoksi ja minä olin yllättynyt, mutta en iloisesti. Olin ajatellut hänen ymmärtävän etten olisi ihan kaaso-tyyppiä. Näin kuitenkin kävi enkä osannut kieltäytyä vaan lupauduin tehtävään. Tuli tunne, ettei siitä voi kieltäytyä vaikka yhtään ei olisi kiinnostanut ja mietin kuinkahan kaikesta selvitään. Järjestely, suunnittelu ja esiintyminen kun ei ole minun heiniäni, eikä häät ylipäätään. Kaikki sanovat kaasouden olevan kunniatehtävä ja niin kai itsekin osittain ajattelen, siksi se oli vain nieltävä ja uskottava että kaikki järjestyy. Häät ovat tänä kesänä ja ajatukseen kaasona toimimisesta on jo osittain tottunutkin, sehän on vain yksi päivä ja sitten velvollisuudet ovat ohi... Mukavia kesähäitä vaan teillekin...!

• Hurja Hilta

Yhdelle tutulle morsiamelle kävi siten, että hänellä oli kaksi kaasoa. Nämä sitten riitautuivat keskenään niin pahasti, että toinen vetäytyi ja pika pikaa morsian löysi uuden tilalle. Tämä onkin sitten varsinainen hössöttäjä. Hänen mielestään häät eivät ole kunnon häät ilman puheitä sun muita hänen mielestään "pakollisia" juttuja. Hänen päähänsä ei mahdu se, että leikkejä ei haluta, morsiamen isä EI pidä puhetta jne. Ehkä olisi ollut parempi että olisi ollut sitten vain yksi kaaso.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe