Scénic Latitude

Ensikokemuksia

Ihan mukavalta tuntuu käteen kilometriä nytten vajaat 200km.Ohjaus mukavan kevyt...

20

2878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patonkia, ei riisiä. Sil vo...

      Se on "tunnoton" ja "tekee ajamisesta työlästä". Corolla Versokin on kuulemma parempi ajaa. Kertovat "pojat" sekä autolehtien testit. Ajattele, jospa olisitkin ostanut Toyotan tunnokkaalla ohjauksella ja loistavilla, automaattisilla mutkittelu-ominaisuuksilla varustettuna. On ilo että ohjaus on tunnokas koska autoa on ohjattava koko ajan että se pysyisi omalla kaistallaan.

      Leikki sikseen. Onnea uuden auton johdosta. Omaani joudun vielä hetken odottamaan.

      • Me II

        Minäkin luulin ohjausta erinomaiseksi tähän asti, mutta se onkin jotain muuta. No, onneksi auto menee tietä pitkin lähes ohjaamatta.
        Toyotan ratin takana kävin istumassa, mutta äkkiä pois.


      • makelja

        Eikös tuossa mallissa ole myös se sähköinen käsijarru, joka yhden toimittajan mukaan Renaultissa on turha kikotin, mutta Volkwagenissa se on parasta mitä saksalainen insinööri pystyy tarjoamaan. Toteutus molemmissa samanlainen.


      • Me II
        makelja kirjoitti:

        Eikös tuossa mallissa ole myös se sähköinen käsijarru, joka yhden toimittajan mukaan Renaultissa on turha kikotin, mutta Volkwagenissa se on parasta mitä saksalainen insinööri pystyy tarjoamaan. Toteutus molemmissa samanlainen.

        Ja minäkin olen erehtynyt sitä käyttämään joka ikinen kerta, kun pysähdyn edes hetkeksi. Käsi käy napilla refleksinomaisesti, eikä sitä enää edes huomaa. Hyi minua!!


      • Ensikokemuksia
        makelja kirjoitti:

        Eikös tuossa mallissa ole myös se sähköinen käsijarru, joka yhden toimittajan mukaan Renaultissa on turha kikotin, mutta Volkwagenissa se on parasta mitä saksalainen insinööri pystyy tarjoamaan. Toteutus molemmissa samanlainen.

        Kyllä on mahtava tuo sähköinen käsijarru, tuloo vedettyä kasn aina päällä, mäkilähröissä erinomainen...


      • makelja
        Me II kirjoitti:

        Ja minäkin olen erehtynyt sitä käyttämään joka ikinen kerta, kun pysähdyn edes hetkeksi. Käsi käy napilla refleksinomaisesti, eikä sitä enää edes huomaa. Hyi minua!!

        Mutta sehän turhaan mukavoittaa käyttöä. Ei niin saa olla.
        Ja sitten vielä se käynnistysnappi. Sekin on totaalisen turha. Sehän hoitaa hehkutuksen ja kaikki puolestasi.
        Ja kuten tuolla aiemmin todettiin niin se ohjaus on ihan kamala, sehän aiheuttaa auton suoraan menemisen. Bemaristakin jossain lehdessä todettiin että se jää pienneen kaartoon, kun ohjaus ei palauta kunnolla, mutta sehän on vaan sitä hyvää tuntoa ohjauksessa.


      • laaguna

        Olikohan se mja, kun joskus valitteli että scenicin ohaus tuntee liiankin hyvin tien kaltevuuden, eli ohjaus puoltaa herkästi tien kaadon suuntaan. Itse olen tiedostanut saman tämän kevään aikana. Iseasiassa olen alkanut epäilemaan ohjauskulmia.
        Mutta jos muillakin on samansuuntaisa kokemuksia, niin sitten kyseessä lienee ominaisuus.


      • mja
        laaguna kirjoitti:

        Olikohan se mja, kun joskus valitteli että scenicin ohaus tuntee liiankin hyvin tien kaltevuuden, eli ohjaus puoltaa herkästi tien kaadon suuntaan. Itse olen tiedostanut saman tämän kevään aikana. Iseasiassa olen alkanut epäilemaan ohjauskulmia.
        Mutta jos muillakin on samansuuntaisa kokemuksia, niin sitten kyseessä lienee ominaisuus.

        Joo en ollut ennen huomannutkaan, että Suomessa motarit ja vastaavat on kallistettu "sisäänpäin". Asia tuli konkreettisesti esille keväällä kun Länsiväylälle tuli sään lauhtumisen johdosta 50 cm vettä kolmessa kohtaa ja kaivinkoneilla oli hankala tilanne kun kaivot piti kaivaa auki tien keskikaiteiden välistä - pahimpaan ruuhka-aikaan. Ymmärsin siitä että teiden takaperoinen kallistuma johtuu kustannusten säästöstä: keskelle kallistamalla selvitään samalla viemäröinnillä molemmille ajoradoille.

        Länsiväylällä kallistuman vaikutuksen huomaa selvästi yhdessä kohdassa, missä 5 kaistasta reunimmainen on kallistettu oikealle . Tosiaan, Scenic alkaa lievästi vetää oikealle jos vaihtaa kaistaa. Tsekkasin vaimon Cliolla missä on sähköhydraulinen servo, se oli kyllä tunnoton samoille kallistumille. Tunnottomampi se oli muutenkin, samoin raskaampi. Myös palautus on vähäisempi.

        Kirjoitin myös aikoinaan että vikaa voi olla vasemmalle vetämisessäkin. Vein kärryn 4 kk ikäisenä Biliaan mitattavaksi, kun se mielestäni kampesi vasemmalle joka paikassa. Pienen vänkäämisen jälkeen mittasivat 4-pistemittaukset takuuna. Mukaan sai printin kaikista kulmista ennen ja jälkeen säädön. Kummankin etupyörän alkuperäinen haritus (neg. auraus) ylitti speksit ja nimenomaan vasemmalle. säädön jälkeen kulmat olivat ok ja kyllä sen huomasi ohjauksessa.


      • laaguna
        mja kirjoitti:

        Joo en ollut ennen huomannutkaan, että Suomessa motarit ja vastaavat on kallistettu "sisäänpäin". Asia tuli konkreettisesti esille keväällä kun Länsiväylälle tuli sään lauhtumisen johdosta 50 cm vettä kolmessa kohtaa ja kaivinkoneilla oli hankala tilanne kun kaivot piti kaivaa auki tien keskikaiteiden välistä - pahimpaan ruuhka-aikaan. Ymmärsin siitä että teiden takaperoinen kallistuma johtuu kustannusten säästöstä: keskelle kallistamalla selvitään samalla viemäröinnillä molemmille ajoradoille.

        Länsiväylällä kallistuman vaikutuksen huomaa selvästi yhdessä kohdassa, missä 5 kaistasta reunimmainen on kallistettu oikealle . Tosiaan, Scenic alkaa lievästi vetää oikealle jos vaihtaa kaistaa. Tsekkasin vaimon Cliolla missä on sähköhydraulinen servo, se oli kyllä tunnoton samoille kallistumille. Tunnottomampi se oli muutenkin, samoin raskaampi. Myös palautus on vähäisempi.

        Kirjoitin myös aikoinaan että vikaa voi olla vasemmalle vetämisessäkin. Vein kärryn 4 kk ikäisenä Biliaan mitattavaksi, kun se mielestäni kampesi vasemmalle joka paikassa. Pienen vänkäämisen jälkeen mittasivat 4-pistemittaukset takuuna. Mukaan sai printin kaikista kulmista ennen ja jälkeen säädön. Kummankin etupyörän alkuperäinen haritus (neg. auraus) ylitti speksit ja nimenomaan vasemmalle. säädön jälkeen kulmat olivat ok ja kyllä sen huomasi ohjauksessa.

        Kiitos kommentista.
        Taitaa tosiaankin olla sitten ominaisuus tässä sähkötehostimessa tuo vetely. Vaimon clion -99 ajelun jälkeen (normi hydr. tehostin) aloin kiinnittämmään oman auton käytökseen enemmän huomiota. Clio tosiaankin oli vakaampi ja myös raskaampi
        Sen verran olen paranoidi, että pyysin kuitenkin tarkistamaan ohjauskulmat samalla kun tarkistavat takaisinkutsuna ne takaturvavyöt.


      • Lati
        mja kirjoitti:

        Joo en ollut ennen huomannutkaan, että Suomessa motarit ja vastaavat on kallistettu "sisäänpäin". Asia tuli konkreettisesti esille keväällä kun Länsiväylälle tuli sään lauhtumisen johdosta 50 cm vettä kolmessa kohtaa ja kaivinkoneilla oli hankala tilanne kun kaivot piti kaivaa auki tien keskikaiteiden välistä - pahimpaan ruuhka-aikaan. Ymmärsin siitä että teiden takaperoinen kallistuma johtuu kustannusten säästöstä: keskelle kallistamalla selvitään samalla viemäröinnillä molemmille ajoradoille.

        Länsiväylällä kallistuman vaikutuksen huomaa selvästi yhdessä kohdassa, missä 5 kaistasta reunimmainen on kallistettu oikealle . Tosiaan, Scenic alkaa lievästi vetää oikealle jos vaihtaa kaistaa. Tsekkasin vaimon Cliolla missä on sähköhydraulinen servo, se oli kyllä tunnoton samoille kallistumille. Tunnottomampi se oli muutenkin, samoin raskaampi. Myös palautus on vähäisempi.

        Kirjoitin myös aikoinaan että vikaa voi olla vasemmalle vetämisessäkin. Vein kärryn 4 kk ikäisenä Biliaan mitattavaksi, kun se mielestäni kampesi vasemmalle joka paikassa. Pienen vänkäämisen jälkeen mittasivat 4-pistemittaukset takuuna. Mukaan sai printin kaikista kulmista ennen ja jälkeen säädön. Kummankin etupyörän alkuperäinen haritus (neg. auraus) ylitti speksit ja nimenomaan vasemmalle. säädön jälkeen kulmat olivat ok ja kyllä sen huomasi ohjauksessa.

        Ahaas, tämähän olikin hyvä lukea kun tuolla toisaalla "äänen" ihmettelin 600 km:n kokemuksella uuden Latituden lievästä pyrkimyksestä vasemmalle...

        Huomenna siis soitto Biliaan...

        Niin tai näin, on se muuten vaan niin pirun mukava ja omalla tavallaan "ylellinen" kärri!
        Tänään sain hyvät kokemukset esim. pyyhkijöiden "älykkyydestä" tihkuasennossa / pisaratunnistimen toiminnasta. Vettä tuli välillä hieman enemmän, välillä ei ollenkaan, ja välillä tosiaankin vain tihkuen. Ja kertaakaan ei tarvinnut räplätä pyyhkijöiden säätöjä - ja hyvin pysy lasit auki, eikä kuivalla pinnalla sulat turhaan vimputtaneet!


    • Ensikokemuksia

      Kyllä lapset tykkää tuosta lasikatosta ja päät kääntylee kun on liikenteessä.

      • mja

        Kirjoitat että "Päät kääntyilee liikenteessä" Tämä oli uusi tieto, vai tarkoititko sitä että lasten päät kääntyilee autossa ylöspäin "liikenteessä". Kahden vuoden kokemuksen perusteella en ole kyllä nähnyt yhdenkään pään kääntyvän, en edes silloin kun kattoluukku sojottaa apposen auki. Sitä ei tosin viitsi tehdä yli 50 km/h nopeuksissa.

        Mutta se 'päiden kääntyminen' taitaa oikeasti olla tuoreen omistajan silmissä :-D Eihän sitä lasia hädin tuskin edes huomaa, ellei aja jossain kakkoskerroksessa. Sen verran korkealla on Scenicin katto. En huomannut minä eikä naapuritkaan, kun kerran unohtui kattoluukku viikonlopuksi auki - totta kai tuli sade.

        Näitä lasikattoja näkyy ilmestyvän nimenomaan ranskalaisiin autoihin (Peugeot 407 SW, Citroen C4) samoin atermistä tuulilasia. Suomen oloissa täytyy sanoa että vielä olisi lasitehtaalla tuotekehityksen paikkaa talvioloissa (mm. jäänpoisto vesiurista, jäänitinät, lasin reunan alle kampeava jää) Myös viattoman vesipisaran napsahdus kattoon on aika hyydyttävä. Meni pari talvea ennenkuin huomasin ettei se napsaus tulekaan kiveniskemästä vaan siitä että tien ylittävistä silloista sulaa talvella isoja vesipisaroita.


    • kärsimätön

      Tänään pitäisi saada uusi GS Latitude alle...
      Vielä ei kuitenkaan auto ollut luovutustarkastuksessa, jonka jälkeen vielä pesulinjalle... pari tuntia aikaa, sitten alkaa pääsiäinen... hermostuttaa...

      ELi kokemuksia kirjailen heti kun niitä on! :)

      • Lati

        600 km takana.
        Mainio auto.
        keskikulutus sekalaisessa ajossa 8,4 l / 100 km.

        Kuormaverkko on aika "hupaisa" hihnaviritys, mutta ajaa asiansa.

        Autom. ilmastointi on loistava.
        Kattoikkunat todella mielyttävä juttu - paljon valoa ja kun sisustuksenkin verhoilu on vaalea, niin on todella "pramea" olo.

        Dunlopit eivät ole hiljaisimmat mahdolliset.

        Ohjaus vetää hieman vasemmalle - tarpeettomasti. Oliskohan tähän lääkettä? (rengaspaineet kohillaan)

        Kuskin olosuhteet erinomaiset - penkin ja ratin säädöt tosi hyvät, eli loistava ajoasento löytyy kyllä.

        1.6 l kone on hieman laiska kun auto täynnä (7 henkeä tai 5 ja jumalattomasti kamaa), mutta hyvin pärjää (vielä en oo revitelly yli 4000 kierroksen/min).


      • latitude 06
        Lati kirjoitti:

        600 km takana.
        Mainio auto.
        keskikulutus sekalaisessa ajossa 8,4 l / 100 km.

        Kuormaverkko on aika "hupaisa" hihnaviritys, mutta ajaa asiansa.

        Autom. ilmastointi on loistava.
        Kattoikkunat todella mielyttävä juttu - paljon valoa ja kun sisustuksenkin verhoilu on vaalea, niin on todella "pramea" olo.

        Dunlopit eivät ole hiljaisimmat mahdolliset.

        Ohjaus vetää hieman vasemmalle - tarpeettomasti. Oliskohan tähän lääkettä? (rengaspaineet kohillaan)

        Kuskin olosuhteet erinomaiset - penkin ja ratin säädöt tosi hyvät, eli loistava ajoasento löytyy kyllä.

        1.6 l kone on hieman laiska kun auto täynnä (7 henkeä tai 5 ja jumalattomasti kamaa), mutta hyvin pärjää (vielä en oo revitelly yli 4000 kierroksen/min).

        Mulla jäi päälle kun kääntyi vasemmalle, oikialle pelas kunnolla. Tätä kesti kaksi päivää nyt pelaa moitteettomasti.


      • Lati
        latitude 06 kirjoitti:

        Mulla jäi päälle kun kääntyi vasemmalle, oikialle pelas kunnolla. Tätä kesti kaksi päivää nyt pelaa moitteettomasti.

        Kyllä on vilkku pelannut oikein ok.

        Mutta kahta asiaa ihmettelen:

        Ajotietokoneen "nollaus":
        Riippumatta siitä mikä valinta sulla on "näytössä", ja nollaa esim. pelkän tripin, niin aina nollaantuu myös esim. keskikuluts yms. Tyhmää.

        Semmoinen fiilis on, että auto vetäisi lievästi vasemmalle. Rengaspaineet on ok. Onkohan kyse tuon "parjatun" sähköisen ohjaustehostimen ominaiuudesta/säädöistä vai ehkä aurauskulmat lähtökohtaisesti persiillään?


      • W..
        Lati kirjoitti:

        Kyllä on vilkku pelannut oikein ok.

        Mutta kahta asiaa ihmettelen:

        Ajotietokoneen "nollaus":
        Riippumatta siitä mikä valinta sulla on "näytössä", ja nollaa esim. pelkän tripin, niin aina nollaantuu myös esim. keskikuluts yms. Tyhmää.

        Semmoinen fiilis on, että auto vetäisi lievästi vasemmalle. Rengaspaineet on ok. Onkohan kyse tuon "parjatun" sähköisen ohjaustehostimen ominaiuudesta/säädöistä vai ehkä aurauskulmat lähtökohtaisesti persiillään?

        Sen tavallisen, mikä näkyy ajettujen kilometrien kanssa saa nollattua erikseen ja varsinaisen ajotietokoneen tripin kanssa menee muut.


      • Lati
        W.. kirjoitti:

        Sen tavallisen, mikä näkyy ajettujen kilometrien kanssa saa nollattua erikseen ja varsinaisen ajotietokoneen tripin kanssa menee muut.

        Kokeiltu on molempia trippejä nollaamalla ja molemmilla kerroilla nollaantuu mysö keskikulutus, keskinopeus jne. Lienee siis softabugi yksilössäni?


    • Ensikokemuksia

      Vilkku jää päälle kun kääntyy vasemmalle ei palauta aina ja muutaman kerran on lyöny päälle vaikkei vilkkuun oo satuttukaa, lähtee pois kun aikansa takkuaa. Menöö huoltoon tiistaina ensimmäisen kerrann ja kilometriä nyt reilu 200km.

      • aina sama juttu

        Niin paljon kuin Renaultin ajotuntumasta ja muotoilusta pidänkin niin juuri tämä jättää p**kan maun suuhun. Minä en nimittäin pysty edes kuvittelemaan jotain paksata vedettyä japanilaisautoa, jossa olisi moisia vikoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      203
      7154
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      51
      2733
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      188
      2241
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1603
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      139
      1546
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      19
      1217
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1180
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1133
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1097
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      49
      1003
    Aihe