Auto-kolari v.1996

Nina

Itse ajoin auto-onnettomuuden v .96 jolloin olin lukiossa ja ikää oli 18v.
Kortti oli ehtinyt olla 6 kk ennenkuin tämä kohtalokas päivä koitti.
Ólin yksin liikenteessä veljeni autolla.(en muista mistä tulin mutta kotiin menossa) Oikealle kaartuva ylämäki josta minä olin ajanut vain suoraan...ojarumpuun josta volttien jälkeen suureen koivuun pystyyn.
Heräsin vasta sairaalasta jossa vietin 1,5 kuukautta.
Vammat jotka sain: Aivovamma,Päähän kolme kontuusiopesäkettä, fissuuramainen kallonpohjanmurtuma, selkäranka 4 kohtaa (murtui) vasempaan jalkaan peroneuspareesi (pohjehermohalvaus) Ilmarinta, oikeaan ranteen veneluunmurtuma,lanneranka II-murtuma,häntäluun vääristymä sekä joidenkin sisäelinten ruhjeita.
Olikohan muita..en muista mutta kuitenkin.
Sain terveet paperit sairaalaolon jälkeen mutta läheiseni huomasivat ettei kaikki ollut kunnossa. Pääsin käpylän kuntoutuskeskukseen jossa sain tietää että minulla on aivovamma. Olin miettinyt mistä johtuu ne kaikki selittämättömät itkunpuuskat ja raivokohtaukset, töissä ei sujunut oikein mikään jne.
Käpylässä olon aikana loksahti moni asia paikoilleen. Oirekuva jonka tiedostin jo itsekkin...opin hyväksymään myös.
Elämä on todella vaikeaa välillä kaikkien kipujen ja mielialavaihtelujen takia mutta päälimmäiseksi olen
ONNELLINEN ja KIITOLLINEN siitä että olen vielä elossa. Elämä oli hiuskarvan varassa ja halvaantuminen millien päässä siitä ettei kaularanka olisi mennyt poikki ja nyt voisin istua pyörätuolissa, mutta en istu. Halvaus jalasta meni aikaa myöden ohi ja pystyin jälleen kävelemään normaalisti. Tunnottomuutta toki jäi mutta se ei tahtia haittaa.
Sain elämältä uuden mahdollisuuden ja nyt mietin elämääni uudelleen. Masennusta koen ja yritän sen ylitse päästä ettei se hallitsisi liikaa elämääni..uutta elämääni jota en tohtisi pilata masentuneella mielialalla vaan minun pitäisi iloita joka sekunnista täällä maan päällä ja nauttia kaikesta mahdollisesta mitä elämä eteeni tuo....niin kovasti minä yritän mutta välillä se on erittäin vaikeaa.
Elän kuitenkin.

26

9313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neilikka 77

      Tuo tunne kun elämä jatkuu on minullekin tuttu,se korostuu vielä kun menetin kaksi ystävää viereltäni samassa kolarissa.Olimme neljästään liikkellä autolla kun kuski halusi näyttää ajotaitoja kun oli saanut kortin.

      Suistuimme ulos usean kerran ympäri jolloin kuski ja vieressä istunut poika lensivät ulos autosta saaden surmansa.Edessä istunut tyttö sekä minä pysyimme autossa turvavöiden piteleminä mutta ruhjeita ja mustelmia tuli mutta elossa selvittiin.

      Kun kaksi kaveria lähti vierestä tästä maailmasta ja itse selvisi noinkin mitättömillä vammoilla,sitä antaa elämälle arvoa.Pienestä saattoi minunkin elämä olla kiinni jospa se turvavyö olisi jäänyt kiinnittämättä,ei ehkä oltaisi tässä.

      • Nina

        On sullakin ollut kestämistä. Otan osaa menetyksiisi.
        Kyllä sitä vain osaa arvostaa elämää eritavalla ku on kerran ollut läheltäpiti-tilanne.
        Ainahan sitä ei kuitenkaan välttämättä osaa kiittää kun on saanut toisen mahdollisuuden joten menee ja tyrii uudemman kerran ja seuraukset ovat kertakaikkiaan peruuttamattomat.

        Voimia sulle jokaiseen päivään.


      • pertsa

        Mun siskoni lensi takapenkiltä ulos metsään kuollen heti,kuski ja toinen poika edessä saivat vain mustelmia.Tämä sattui 80 luvun puolivälissä ja muistan itsekin että silloin ei nuoret KEHDANNEET käyttää takapenkillä turvavöitä.1987 tullut pakko sitten poisti vähitellen häpeää,nykynuoret ovat tässäasiassa edeltäjiään viisaampia,vaikka löytyyhän niitä kuolemattomia nykyäänkin.

        Suru oli suunnaton kun sain tiedon siskoni kuolemasta,ja masennusta lisäsi sekin vielä kun muut selvisi ja hän kuoli ja olisipa se vyö ollut kiinni niin hän olisi elossa.Kun poliisi tuo kertoi ja totesi kuoleman olleen oma vika niin silloin..aaggghh


      • valitsee
        pertsa kirjoitti:

        Mun siskoni lensi takapenkiltä ulos metsään kuollen heti,kuski ja toinen poika edessä saivat vain mustelmia.Tämä sattui 80 luvun puolivälissä ja muistan itsekin että silloin ei nuoret KEHDANNEET käyttää takapenkillä turvavöitä.1987 tullut pakko sitten poisti vähitellen häpeää,nykynuoret ovat tässäasiassa edeltäjiään viisaampia,vaikka löytyyhän niitä kuolemattomia nykyäänkin.

        Suru oli suunnaton kun sain tiedon siskoni kuolemasta,ja masennusta lisäsi sekin vielä kun muut selvisi ja hän kuoli ja olisipa se vyö ollut kiinni niin hän olisi elossa.Kun poliisi tuo kertoi ja totesi kuoleman olleen oma vika niin silloin..aaggghh

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.


      • Nina
        valitsee kirjoitti:

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.

        mitäs sä nyt oikeen...
        Onhan se tietty jokasen oma asia käyttääkö vyötä vai ei mut et sä tolleen asiaa ajattelet....hmmm.
        Miten voit ajatella sen noin???? Onko jokin tai joku asia vienyt ajatuksesi noin synkiksi...:(


      • aggghh
        valitsee kirjoitti:

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.

        Voisit vetää sit narun kaulaan,ei tuollaista tartte kaikille julistaa.


      • elämä on
        valitsee kirjoitti:

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.

        Niin jokainen päättää itse käyttääkö turvavyötä vai ei,minä pikku siskoni kanssa päätimme käyttää tai vanhempani päättivät niin ja olemme siitä onnellisia.

        Kun olin 9v ja siskoni 4v törmäsi autoomme kuormuri risteyksessä,ja loukkaannuimme mutta vyöt pelasti meidät.Nyt on meillä omat perheet ja ihanat lapset ja elämä hymyilee onhan taas kesä tulossa ja muutenkin.Kaikesta tästä olisimme jääneet ja olisimme aiheuttaneet isovanhemmille suuren surun,jos olisimme kuolleet siinä kolarissa.

        Jos olette niin tyhmiä etette välitä elämästänne niin pitäkää mölyt mahassanne kiitos..


      • tällänen
        valitsee kirjoitti:

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.

        Juur tällänen asenne oli ex miehelläni kun EI koskaan laittant turvavyötä kiinni niin sit kun tul se kolari niin oli miehen äidin suru valtaisa.Ajatelkaa edes omaisianne,ja pahinta kun oli tartuttaa tuon asenteensa poikaamme,mut onneks poju tajus järkipuhetta sen jälkeen kun isä kuoli.


      • huomioon
        elämä on kirjoitti:

        Niin jokainen päättää itse käyttääkö turvavyötä vai ei,minä pikku siskoni kanssa päätimme käyttää tai vanhempani päättivät niin ja olemme siitä onnellisia.

        Kun olin 9v ja siskoni 4v törmäsi autoomme kuormuri risteyksessä,ja loukkaannuimme mutta vyöt pelasti meidät.Nyt on meillä omat perheet ja ihanat lapset ja elämä hymyilee onhan taas kesä tulossa ja muutenkin.Kaikesta tästä olisimme jääneet ja olisimme aiheuttaneet isovanhemmille suuren surun,jos olisimme kuolleet siinä kolarissa.

        Jos olette niin tyhmiä etette välitä elämästänne niin pitäkää mölyt mahassanne kiitos..

        ystäväni,monet ovat selvinneet pahoista onnettomuuksista kun eivät ole vyötä pitäneet!
        joskus se vyön pitäminen on kuolemaksi.
        samaa mieltä olen kyllä siinä että fiksuahan se vyön pitäminen olisi.mutta kun oon niin tyhmä ja laiska.


      • anseli
        huomioon kirjoitti:

        ystäväni,monet ovat selvinneet pahoista onnettomuuksista kun eivät ole vyötä pitäneet!
        joskus se vyön pitäminen on kuolemaksi.
        samaa mieltä olen kyllä siinä että fiksuahan se vyön pitäminen olisi.mutta kun oon niin tyhmä ja laiska.

        Nämä jotka kertovat näitä juttuja kun monet ovat selvinneet kun ei ole ollut vöitä ovat niin kuin paljastit laiskoja ja sitä yrittävät puolustella.

        Tosi on että on tapauksia joissa turvavyöstä on ollut haittaa,mutta ne ovat VAIN MUUTAMA prosentti,kun taas turvavyöstä on hyötyä lähes 90% kolareista,mieti sitä.


      • jos
        valitsee kirjoitti:

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.

        Istut takapenkillä ja lennät kolarissa etupenkkiläisen niskaan.. idiootti.


      • pena-68
        tällänen kirjoitti:

        Juur tällänen asenne oli ex miehelläni kun EI koskaan laittant turvavyötä kiinni niin sit kun tul se kolari niin oli miehen äidin suru valtaisa.Ajatelkaa edes omaisianne,ja pahinta kun oli tartuttaa tuon asenteensa poikaamme,mut onneks poju tajus järkipuhetta sen jälkeen kun isä kuoli.

        Olen ajanut autoa 18 vuotta ja käyttänyt vyötä aina. Yhden kerran en käyttänyt koska vyö oli vähän rikki mutta sain siitäkin sakot :-( Aloin heti nuorena 18-vee kollina pitää vyötä vaikka siihen aikaan se ei ollutkaan niin muodissa. Olen aina pitänyt sitä turvallisuustekijänä, ja omaksi parhaakseni. Saatan toisinaan ajaa ns. kovaa, "hyvä kuski" kun olen :-) Mutta vyötä pidän aina. Pitäkää tekin. Turvallista matkaa.


      • Totuudenpuhuja
        valitsee kirjoitti:

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.

        Et välitä vaikka kuolisit? Onpas myönteinen asenne. Sinulla ei siis ole mitään sitä vastaan vaikka joku tuikkaisi sinua puukolla aorttaan?

        Kyseisen mielipiteen haltijat yleensä pysyvät kannassaa kunnes vastaan tulee oikeasti hengenvaarallinen tilanne, jolloin päällimmäiseksi ajatukseksi tulee yleensä "Mä en halua kuolla!"

        Asian kallisarvoisuuden tajuaa usein vasta kun sen uhkaa menettää. Toivottavasti tajuat valintasi typeryyden ennen kuin kuolet.


      • ammattiautoilijatar
        valitsee kirjoitti:

        käyttääkö vyötä vai ei......itse en käytä,en välitä vaikka kuolisin.ihan sama.

        minäkään en käytä vyötä koska olen meinannut joutua kolariin vyön takia, tai ainaki korkeintaan sydän hypännyt kurkkuun ku se saatanan naru sitoo sut siihen penkkiin, niin että sieltä ei sitte näe mihinkään ja tulee ahdistuskohtaus(sama kuin jollain ahtaanpaikankammo). esm peruuttaessa tai moottoritielle tai tieltä liityttäessä pois.!!! jos olen kyydissä käytän mutta ajaessa EN. kuinka ikävältä se kuulostaakin...


      • ammattiautolijatar
        ammattiautoilijatar kirjoitti:

        minäkään en käytä vyötä koska olen meinannut joutua kolariin vyön takia, tai ainaki korkeintaan sydän hypännyt kurkkuun ku se saatanan naru sitoo sut siihen penkkiin, niin että sieltä ei sitte näe mihinkään ja tulee ahdistuskohtaus(sama kuin jollain ahtaanpaikankammo). esm peruuttaessa tai moottoritielle tai tieltä liityttäessä pois.!!! jos olen kyydissä käytän mutta ajaessa EN. kuinka ikävältä se kuulostaakin...

        edelliseen vielä, sain tuon kuulostamaan niin tyhmältä. tottakai sieltä näkee vaikka vyö onkin, mutta kun työkseen jakaa lähetyksiä ja ajaa autoa ahtaisiin paikkoihin etu sekä takaperin ja liittyy moottoriteille ja niiltä pois niin joka kerta pitäisi päästä kurkkaamaan tilannetta lähemmin jolloin selkä irtoaa penkistä mikäli vyö ei kurista. olen yrittänyt käyttää vyötä, koska on pakko. silloinkin siirrän ns "rintaremmin" selkäni taakse, eise ole turvallista mutta pakko mikä pakko.


      • sylikkäin?

        3 edessä? Vai onko ollut 3 istuttava etupenkki? Vanha juttu, eipä taida tulla vastausta.


    • MIIKANI

      JOUDUIN HILJATTAIN AUTOKOLARIIN JOSSA AJAJA OLI NUKAHTANUT. MURTUMIA EI LÖYTYNYT MUTTA SÄRKYJÄ JA HENKISTÄ PAHAA OLOA SAIN PALKAKSI JOUDUTTUA JUURI SIINÄ AJAJAN UHRIKSI. TIEDÄTKÖ VOINKO HAKEA MISTÄÄN KORVAUKSIA..

      • ........

        Vakuutusyhtiö (tässä tapauksessa vastapuolen, eli syyllisen) korvannee sinulle taulukon mukaisen korvauksen kivusta ja särystä.

        On myös olemassa kriisiturvavakuutus (autoturva), joka korvaa trauma- ja kriisiterapian.

        Mitä pikemmin toimit, sen parempi.


    • KI14588/4

      OLIN ITSE AUTOKOLARISSA HELMIKUUSSA JOSSA OLI OSALISENA YLI 100 AUTOA PÄÄSIN SAIRAALASTA EILEN MULLA OLI AIVOTÄJÄRDYS JOS EN OLISI KÄYTTÄNYT TURVA VÖITÄ NIIN OLISIN KUOLUT KÄYTTÄKÄÄ TURVAVÖITÄ

    • Pieni ihminen

      Minun päälle ajettiin 1971 siis neljäkymmentä vuotta sitten, ja mua on leikattu

      42 kaksi kertaa, taas on leikkaus edessä. Olin aivan palasina päästä varpaisiin

      nyt ikää tullessa alan uudestaan hajota niistä kohdin mistä menin palasiksi.

      Pitäkää hyvät ihmiset turvavöitä kyllä ne antaa jotakin turvaa , ei tarvitsisi

      kärsiä koko ikäänsä niinkuin minä.

    • Nkplh

      Olin tänään auto onnetto kuudessa jossa bussi ajoi perää

    • kysymys läheisestä

      jos vielä sais vastauksen henkilöltä olitko puhunut herättyäsi pitkään sekavia?....

    • Okko

      Turpa kii idiootti

    • huoli läheisestä

      läheiselläni kolari tapahtun ja siks kyselen et kokemuksesta
      jos vielä sais vastauksen henkilöltä olitko puhunut herättyäsi pitkään sekavia?....

    • uinuupi joskuis

      Hengissä tässä ollaan kun turvavyö pelasti varmalta kuolemalta ,auto lunastukseen ja kesällä keskelle tietä katolleen ,katollaan useita metrejä vielä siilasi ja itse roikuin ikkunasta pihalla ,tien ja konepellin välissä roikkuen vöiden varassa .Onni onnettomuudessa.nukahdin rattiin.

    • kuski kuoli1990v

      sain tietää että serkkuni kuoli rekka kolarisssa 1990 vuonna ,äitini kertoi vasta tänäpäivänä että kolari oli todella ikävä sillä kuski lensi ulos autosta ja kuoli välittömästi
      serkkuni oli vasta 22v :(

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe