vanha haave

Päiviivi

Minulla oli joskus haaveena tapetoida huoneen seinät kokonaan palapeleillä katosta lattiaan. Olisivat olleet ritirinnan ja välit esim oviaukkoihin tilkitty pienillä, vaikka isopalaisilla lastenpalapeleillä jos ei sopivan kokoisia pikkupalaisia löydy. Haave jäi, kun muutimme uudempaan taloon, missä huonekorkeus ei enää ollutkaan vanhan asunnon yli kolmea metriä. Sellaisessa olisi jo katonrajassa oleva palapelirivi ollut näyttävä.
Pölyjen pyyhintä olisi ollut varmaan hankalaa, kun en ollut ajatellut päällystää niitä mitenkään, vaan vain liimata suoraan seinään!
Tuota puolta täytyy vielä kehitellä, jos joskus vielä eksyy niin upeaan taloon, missä huonekorkeus riittää. Kävisiköhän lakkaamalla?
Nykyisessä talossa olisi vinttihuoneissa vapaata katonlapetilaa, mutta palapelit pienentäisivät ja pimentäisivät tummuudellaan, kun on pienet ikkunat ja pohjoiseen (metsään) päin.
Onko muilla kokemusta asiasta, jos vaikka vielä toteuttaisin unelmani?
...tietysti sitä voisi vetää tänne korpeen sähköt ja panna lamppuja, sellaisiakin on kuulemma keksitty...

2

832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska palaset vääntyilee ainakin halvemmissa palapeleissä kun ne liimaa. Sitten kun ne kuivuvat siis, menevät mutkalle niin että reunat nousee ylös. Ei ole kovin nättiä...

      • Päiviivi

        Millä olet liimannut ja kuinka paljon pannut liimaa palan taakse?
        Olen itse liimaillut omat palapelini ihan EriKeeperillä sanomalehtipaperiin. Meillä on painokoneen rullanloppu painamatonta sanomalehtipaperia josta repäisen sopivan kappaleen. Palapelin olen kääntänyt nurinperin pöydälle, pursotan pullosta liimaa ohuesti soirona palariville ja panen paperin päälle. Teen aina jonkun rivin kerrallaan ja etenen kuin kontaktimuovittaisin jotakin. Eli en liimaa kerralla kaikkia koska liima kuivuu alkupäästä ennen kuin ehdit paperoida sen. Samalla varmistaa sen, ettei paperiin tule ruttuja. Lopuksi liiman kuivuttua leikkaan reunat. Joihinkin palapeleihin olen leikannut niin ison palan paperia, että olen saanut käännettyä suojapaperin päälle pölyyntymisen estämiseksi. Aina ei löydä heti sopivaa kehystä tai paikkaa mihin palapelin panee ja se on hyvä suojata pölyltä ja auringonpaisteelta.
        Paperi ei ole kovin vahvaa, mutta estää palojen leviämisen jos alunen kippaa kehystäessä ja voit säilyttää näin valmiita palapelejä turvallisemmin vaikka päällekkäin. En ole saanut vielä yhtään palaa kippuraan, joten minulla on sitten varmaan ollut hyvälaatuisia palapelejä. -Kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe