vanha haave

Päiviivi

Minulla oli joskus haaveena tapetoida huoneen seinät kokonaan palapeleillä katosta lattiaan. Olisivat olleet ritirinnan ja välit esim oviaukkoihin tilkitty pienillä, vaikka isopalaisilla lastenpalapeleillä jos ei sopivan kokoisia pikkupalaisia löydy. Haave jäi, kun muutimme uudempaan taloon, missä huonekorkeus ei enää ollutkaan vanhan asunnon yli kolmea metriä. Sellaisessa olisi jo katonrajassa oleva palapelirivi ollut näyttävä.
Pölyjen pyyhintä olisi ollut varmaan hankalaa, kun en ollut ajatellut päällystää niitä mitenkään, vaan vain liimata suoraan seinään!
Tuota puolta täytyy vielä kehitellä, jos joskus vielä eksyy niin upeaan taloon, missä huonekorkeus riittää. Kävisiköhän lakkaamalla?
Nykyisessä talossa olisi vinttihuoneissa vapaata katonlapetilaa, mutta palapelit pienentäisivät ja pimentäisivät tummuudellaan, kun on pienet ikkunat ja pohjoiseen (metsään) päin.
Onko muilla kokemusta asiasta, jos vaikka vielä toteuttaisin unelmani?
...tietysti sitä voisi vetää tänne korpeen sähköt ja panna lamppuja, sellaisiakin on kuulemma keksitty...

2

929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska palaset vääntyilee ainakin halvemmissa palapeleissä kun ne liimaa. Sitten kun ne kuivuvat siis, menevät mutkalle niin että reunat nousee ylös. Ei ole kovin nättiä...

• Päiviivi

Millä olet liimannut ja kuinka paljon pannut liimaa palan taakse?
        Olen itse liimaillut omat palapelini ihan EriKeeperillä sanomalehtipaperiin. Meillä on painokoneen rullanloppu painamatonta sanomalehtipaperia josta repäisen sopivan kappaleen. Palapelin olen kääntänyt nurinperin pöydälle, pursotan pullosta liimaa ohuesti soirona palariville ja panen paperin päälle. Teen aina jonkun rivin kerrallaan ja etenen kuin kontaktimuovittaisin jotakin. Eli en liimaa kerralla kaikkia koska liima kuivuu alkupäästä ennen kuin ehdit paperoida sen. Samalla varmistaa sen, ettei paperiin tule ruttuja. Lopuksi liiman kuivuttua leikkaan reunat. Joihinkin palapeleihin olen leikannut niin ison palan paperia, että olen saanut käännettyä suojapaperin päälle pölyyntymisen estämiseksi. Aina ei löydä heti sopivaa kehystä tai paikkaa mihin palapelin panee ja se on hyvä suojata pölyltä ja auringonpaisteelta.
        Paperi ei ole kovin vahvaa, mutta estää palojen leviämisen jos alunen kippaa kehystäessä ja voit säilyttää näin valmiita palapelejä turvallisemmin vaikka päällekkäin. En ole saanut vielä yhtään palaa kippuraan, joten minulla on sitten varmaan ollut hyvälaatuisia palapelejä. -Kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      96
      4774
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3912
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      208
      3804
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      108
      2220
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1964
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1336
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      132
      1258
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      162
      1246
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1105
    10. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      493
      1059
    Aihe