900 vs. 9000

9000-dreamer

Onko näissä autoissa merkittävästi eroja? Miten
huollot on hinnoiteltu, 9000 on kalliimpi? Olen
kuullut, että 9000 ruostuu helpommin ja
sellaisista kohdista mistä 900 ei ruostu. Se 9000
CD-malli kiinnostaisi. Voisiko joku kertoa tästä
mallista hieman enemmän? Niillä on vain ajettu
tosi paljon, miten moottori mahtaa kestää, jos on
ajettu jo yli 300 tkm?

10

1523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petrisa

      Nämä ovat aivan täysin eri autoja.
      Joitain tekniikan osia varmaan käy, mutta kyllä
      ne ovat niin tekniikaltaan kuin korin osiltaankin
      ihan eri autoja.
      9000 on mm. isompi kooltaan, selkein ero on
      leveydessä.

      Huolloista en tiedä, mutta esim. varaosat on
      9000:een kalliimpia aivan kulutusosista lähtien.

      Enpä usko, että ruostuu kumpikaan sen helpommin
      kuin toinen. 9000:ssa ei ole tätä oven alaosan
      ruostumisongelmaa, koska ovi on erilainen, mutta
      vastaavasti etuoven takaosa ja takaoven etuosa
      ovat alttiita ruosteelle.

      Mulla on kumpikin malli tällä hetkellä ja
      mielestäni ovat hyviä autoja molemmat.
      Korjaukset tulevat 9000:een vain kalliimmaksi,
      koska varaosahinnat ovat korkeammat. Onhan toki
      9000:ssa paljon hienouksia ja sähköosia, joiden
      hinnat ovat korkeat, mutta näitäkin löytyy
      käytettyjä varaosia kunhan vain etsii.

      Tekniikka on kestävää. Itelläni on 9000 CD turbo
      ja ajettu yli 300tkm, mutta pelittää todella
      hyvin. En vaihtais mihinkään uusiin
      riisikuppeihin. Tekniikalle ei ole tarvinnut
      tehdä mitään eikä vielä merkitkään viittaa siihen
      että tarvittais lähiaikoina (koputan puuta).

      Ajo-ominaisuudet 9000:ssa ovat vanhanakin, kun
      auto on kunnossa, loistavat.Ehdottomasti talvinen
      puskemistaipumus voidaan unohtaa (joka 900
      vaivaa).Mutta kuskistahan se on kiinni loppujen
      lopuksi. Ja jos on turbo niin suorituskykyäkin on
      liiankin kanssa. Kulutus on silti aivan
      kohtuullinen niin isolle autolle, kesällä alle
      7,5l/100km. Sekalaisessa ajossa
      n. 9-10l/100km.

      • 9000-dreamer

        Itselläni on kokemusta enemmän Saab 900 ja
        sitäkin melko vähän. Olen ajanut 9000:lla kerran
        pienen "lenkin", huomasin, että etupää oli
        huomattavasti painavampi kuin 900:ssa. En ostanut
        kyseistä autoa, koska siinä paloi "Anti-Lock"-
        merkkivalo, joka taas sitten tarkoittaa ABS-
        jarrujen vajaatoimintaa.


      • petrisa
        9000-dreamer kirjoitti:

        Itselläni on kokemusta enemmän Saab 900 ja
        sitäkin melko vähän. Olen ajanut 9000:lla kerran
        pienen "lenkin", huomasin, että etupää oli
        huomattavasti painavampi kuin 900:ssa. En ostanut
        kyseistä autoa, koska siinä paloi "Anti-Lock"-
        merkkivalo, joka taas sitten tarkoittaa ABS-
        jarrujen vajaatoimintaa.

        ABS-vika ei välttämättä ole paha.
        Korjauskäsikirjat kehottavat heti ottamaan
        yhteyttä Saab-korjaamoon eivätkä kerro näistä
        ABS:sta mitään.
        Mutta, tietoahan löytyy tähän järjestelmään.
        Anturivika tai vain liitosvika on mahdollinen.
        Lukaseppa jokunen juttu tältä palstalta
        taaksepäin, siellä oli juuri ABS:sta kysymys.


    • CDE 2,3t

      Riippuu mitä satkua tarkoitat. Ng900 saabista en
      osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta mikäli vertaat
      vanhempaa satkua ja tonnaria, niin eroa on kuin
      yöllä ja päivällä. Mikä on ymmärrettävää, sillä
      puhutaan täysin eri luokan autoista.
      Lisäksi satku on alunperin 60-luvun loupulla
      sunnitellun 99:n evoluutio. Tonnari taas on 80-
      luvun puolivälistä.
      Voisi sanoa että siinä missä satku on hyvä,
      tonnari on aina rutkasti parempi. Ehkä kuitenkin
      peräkontti satkussa on pitempi. ;)
      Osat ovat tonnariin kallimpia.
      Eipä ole kuitenkaan paljoa tarvinnut rassailla.
      Satkuissa laatikot ovat heikko esitys.
      Itse ajelen molemmilla päivittäin.

      • Achilles Viggen

        Enpä ole NG-satkua omistanut, koeajellut
        kylläkin, mutta siitä vähästä kokemuksesta
        väittäisin että tonnarilla ja NG-satkullakin on
        eroa - ei kuin yöllä ja päivällä, mutta eroa
        kumminkin.

        Tonnari on iso auto ja käyttäytyy sen mukaisesti,
        satku on luokkaa pienempi ja käyttäytyy taas oman
        luokkansa mukaisesti. Molemmat ovat luokkiensa
        huippua ja keskenään vertailu on aika turhaa.


    • kaikilla ajellut

      jos vertailet ng900 ja tonnaria niin mielestäni
      tonnari tarjoaa enemmän vastinetta rahalle.
      Kaikkihan tietenkin kiinni siitä mitä haluaa,
      mutta jos arvostat tilaa, turvallisuutta,
      varusteita ja luotettavuutta niin mielestäni
      saman hintainen tonnari on parempi vaihtoehto.

      90-luvun tonnarit ovat kestäviä myös ruostetta
      vastaan ja turbot pieniruokaisia/tehokkaita sekä
      hyvin varusteltuja. Jos löydät hyvin pidetyn
      turbon niin minusta sellainen kannattaa ostaa.
      Matka-autona täysin lyömätön ja tekniikka ei
      kyllä hätkähdä vielä 300 tkm lukemista.

      Kaupunkiajossa satku tuntuisi olevan parempi
      vaihtoehto hieman pienemmän kulutuksen ja
      ketteryyden johdosta. Tilaa on melko paljon
      niukemmin kuin isoveljessä, mutta tuosta ei
      haittaa mikäli takapenkillä istuu harvoin
      täysikasvuisia.

      Käyttökuluiltaan tonnari on kalliimpi jo
      pelkästään vakuutusmaksujen ja kulutuksen osalta.
      Varaosien hinnatkin ovat hieman korkeammat, mutta
      jos itse korjailee niin ei isoja eroja.

      Molemmat autot ovat kuitenkin hyviä ja
      ikäluokkansa kärkipäätä ominaisuuksiltaan jos
      satkun pieniä sisätiloja ei lasketa mukaan.
      Tonnarit ovat mielestäni edullisia käytetyn auton
      etsijälle.

      Viimeiset vanhakoppaset satkut puolestaan ovat
      monilta osin auttamattomasti vanhoja autoja
      vaikka ajettavuudeltaan ovatkin kelpo pelejä.
      Parasta niissä on kuitenkin hinnan ja
      ominaisuuksien suhde. Jos tinkii muotoilusta
      (pienistä ovista) ja kulutuksesta litran verran
      niin luotettava käyttöauto lähtee halvalla.

      Hyvin huollettuna Saabin tekniikka kulkee
      mukisematta yli 400 tkm.

      • Turbo Sensonic

        Kirjoitit:

        "jos vertailet ng900 ja tonnaria niin mielestäni
        tonnari tarjoaa enemmän vastinetta rahalle.
        Kaikkihan tietenkin kiinni siitä mitä haluaa,
        mutta jos arvostat tilaa, turvallisuutta,
        varusteita ja luotettavuutta niin mielestäni
        saman hintainen tonnari on parempi vaihtoehto."

        Tarkoitatko siis, että NG900 ei ole tilava,
        turvallinen, varusteltu ja luotettava? Omasta
        mielestäni myös nuo kaikki tonnarista mainitsemat
        termisi sopivat myös NG900:een, tosin tonnarissa
        on enemmän tilaa auton sisällä (siis
        matkustamossa/ohjaamossa). Kyse onkin siis
        lähinnä siitä, kuinka tilavan auton tarvitsee. No
        täytyy kuitenkin myöntää, että iso auto on
        yleensä vakaampi ajettaessa, kuin pieni auto jne.

        No nipottamistahan tämä tekstini ehkä oli, mutta
        pistin sen kuitenkin tähän, jottei syntyisi
        käsitystä, että NG900 ei olisi turvallinen,
        tilava (ainakin tavaratilastaan, 494 litraa VDA),
        varusteltu ja luotettava (ei ole ainakaan vielä
        jättänyt meikäläistä kertaakaan tielle).


      • 9-5 Aero
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Kirjoitit:

        "jos vertailet ng900 ja tonnaria niin mielestäni
        tonnari tarjoaa enemmän vastinetta rahalle.
        Kaikkihan tietenkin kiinni siitä mitä haluaa,
        mutta jos arvostat tilaa, turvallisuutta,
        varusteita ja luotettavuutta niin mielestäni
        saman hintainen tonnari on parempi vaihtoehto."

        Tarkoitatko siis, että NG900 ei ole tilava,
        turvallinen, varusteltu ja luotettava? Omasta
        mielestäni myös nuo kaikki tonnarista mainitsemat
        termisi sopivat myös NG900:een, tosin tonnarissa
        on enemmän tilaa auton sisällä (siis
        matkustamossa/ohjaamossa). Kyse onkin siis
        lähinnä siitä, kuinka tilavan auton tarvitsee. No
        täytyy kuitenkin myöntää, että iso auto on
        yleensä vakaampi ajettaessa, kuin pieni auto jne.

        No nipottamistahan tämä tekstini ehkä oli, mutta
        pistin sen kuitenkin tähän, jottei syntyisi
        käsitystä, että NG900 ei olisi turvallinen,
        tilava (ainakin tavaratilastaan, 494 litraa VDA),
        varusteltu ja luotettava (ei ole ainakaan vielä
        jättänyt meikäläistä kertaakaan tielle).

        Joo itse olen n. 2 m pitkä. Ajelen paljon
        yksinäni. Edellinen auto oli 9k ja nykyinen 9-5.
        Kun olin ostamassa tätä nykyistä autoa. Oli
        mielessä 9-3, mutta se poistui laskusta, koska
        jos itse istun kuskin pallilla ja saman mittainen
        velipoika hantin paikalla -> 9-3 Aero = 2-
        paikkainen urheiluauto.9k on sisätiloiltaa
        suurempi kuin 9-5:kin Toinen valitettava piirre 9-
        3:ssa on se, että se ei ole Saab ajaa. 9-3 on
        hieman rauhaton ajella. Jos itse ostaisin
        muutaman vuoden käytettyä autoa ostaisin 9k:n.
        Ovat vaan varusteltuina ja vähän ajettuina kiven
        alla.


      • Achilles Viggen
        9-5 Aero kirjoitti:

        Joo itse olen n. 2 m pitkä. Ajelen paljon
        yksinäni. Edellinen auto oli 9k ja nykyinen 9-5.
        Kun olin ostamassa tätä nykyistä autoa. Oli
        mielessä 9-3, mutta se poistui laskusta, koska
        jos itse istun kuskin pallilla ja saman mittainen
        velipoika hantin paikalla -> 9-3 Aero = 2-
        paikkainen urheiluauto.9k on sisätiloiltaa
        suurempi kuin 9-5:kin Toinen valitettava piirre 9-
        3:ssa on se, että se ei ole Saab ajaa. 9-3 on
        hieman rauhaton ajella. Jos itse ostaisin
        muutaman vuoden käytettyä autoa ostaisin 9k:n.
        Ovat vaan varusteltuina ja vähän ajettuina kiven
        alla.

        Ei NG900:sta voi kovin rauhattomaksi ajettavaksi
        väittää, kyllä se omassa luokassaan on aivan
        kärkipäätä. Tässä vertailussa on vain lähtökohta
        väärä, puhutaan eri luokan autoista. 9k on
        vakaampi, tilavampi jne koska sen on tarkoituskin
        olla luokkaa ylempänä kuin NG900:n. Aivan samalla
        tavoin voitaisiin esim vertailla BMW:n 300 ja 500-
        sarjaa keskenään ja todeta 300-sarjan olevan
        onnettomia sillipurkkeja, jotka ovat ahtaita kuin
        per***äpi. Saman valmistajan kahden mallisarjan
        tuskin onkaan tarkoitus kilpailla keskenään - tai
        edes asettaa asiakkaita tilanteeseen jossa
        halvempaa vaihtoehtoa voisi alkaa harkitsemaan.

        NG:tä rassaa alkuvuosien lastentaudit, jotka taas
        juontavat suoraan saabin tuolloiseen heikkoon
        taloudelliseen tilaan. Tälläkin palstalla on
        puhuttu NG:n kohdalla paljon vioista, joiden ei
        pitäisi tulla kysymykseenkään tuon luokan
        autoissa. Saab huolehti takuuvastuustaan ja
        lastentauditkin pikkuhiljaa karsittu pois.
        Nykyisellään 9-3 on aivan kelpo auto, ei tosin
        mikään tilaihme verrattaessa uudempiin vastaavan
        hintaluokan peleihin.

        Tonnarilla on parempi maine, mikä johtuu
        yksinomaan siitä että tuotannon tai suunnittelun
        kanssa ei kompuroitu missään vaiheessa. Autossa
        oli jotakuinkin kaikki kohdallaan jo kun se tuli
        markkinoille (lukuunottamatta ruostesuojausta,
        mutta se ei ole yksin 9k:n heikko paikka).

        Tällä hetkellä 9k:ssa saa huomattavasti enemmän
        vastinetta rahalleen kuin muissa Saabeissa, mutta
        uuden 9-3:n tulo voi keikauttaa NG:n ja vanhan 9-
        3:n hinnat alas jolloin käyttöarvo-hinta suhde
        voi muuttua niille edullisemmaksi.


      • kaikilla ajellut
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Kirjoitit:

        "jos vertailet ng900 ja tonnaria niin mielestäni
        tonnari tarjoaa enemmän vastinetta rahalle.
        Kaikkihan tietenkin kiinni siitä mitä haluaa,
        mutta jos arvostat tilaa, turvallisuutta,
        varusteita ja luotettavuutta niin mielestäni
        saman hintainen tonnari on parempi vaihtoehto."

        Tarkoitatko siis, että NG900 ei ole tilava,
        turvallinen, varusteltu ja luotettava? Omasta
        mielestäni myös nuo kaikki tonnarista mainitsemat
        termisi sopivat myös NG900:een, tosin tonnarissa
        on enemmän tilaa auton sisällä (siis
        matkustamossa/ohjaamossa). Kyse onkin siis
        lähinnä siitä, kuinka tilavan auton tarvitsee. No
        täytyy kuitenkin myöntää, että iso auto on
        yleensä vakaampi ajettaessa, kuin pieni auto jne.

        No nipottamistahan tämä tekstini ehkä oli, mutta
        pistin sen kuitenkin tähän, jottei syntyisi
        käsitystä, että NG900 ei olisi turvallinen,
        tilava (ainakin tavaratilastaan, 494 litraa VDA),
        varusteltu ja luotettava (ei ole ainakaan vielä
        jättänyt meikäläistä kertaakaan tielle).

        Joo annoin ymmärtää itseni hiukan väärin.
        Kritiikkini kohdistui lähinnä tuon NGn
        sisätiloihin. NG on turvallisuudeltaan varmaankin
        tonnarin veroinen ja luotettavuudessa tuskin on
        eroja isoveljeen kun alkusarjan lastentaudit on
        karsittu takuulla.

        Edelleen olen sitä mieltä, että NG ei edusta
        kokoluokkansa kärkeä tiloiltaan tavaratilaa
        lukuunottamatta. Samoin ainakin alkuvuosien
        autoissa istuinmukavuus on kaukana tonnarin
        tasosta. Varsinkin takapenkki on melko keposesti
        tehty ja vanhassa satkussakin kyyti takana on
        parempaa.

        Itseäni NGssä harmitti lisäksi semmoinen
        vähäpätöisen tuntoinen asia kuin kovasta
        tavaratilan lattiasta luopuminen. Jotenkin vaan
        pitkän linjan saabistina tottunut siihen että
        lattialla ei ole vetelää huopamattoa vaan kunnon
        tasainen levy. Laatuvaikutelmaa toisen mielestä
        ja toisen mielestä jonnin joutavaa.

        Mitä varusteluun tulee niin yritin kehnosti
        kertoa siitä, että jos hankkii turbotonnarin tai
        vastaavalla rahalla vähän uudemman tavallisen
        NGn, niin varusteluetu kääntyy tonnarille 1-0.
        Itse ainakin arvostan kallista varustetta kuten
        ACC käytetyssäkin autossa.

        NG on mielestäni kelpo peli ajella, joskin
        tuulisella säällä se ei ole isomman veroinen.
        Joka tapauksessa jos jonkun Saabin valitset ja
        hyvän yksilön löydät niin hyvän autonkin saat
        allesi.

        Ja pysytään lopuksi kaikki tiellä vaikka liukasta
        onkin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      886
    Aihe