tiedoksi, ettei tällä foorumilla kannata kysyä mitään, koska muutaman oppimattoman vastaukset pilaavat kaiken mitä täällä yritetään oikeasti selittää. Näille "suur osaajille" ja vastaaville neuvoisin tekemään seuraavat asiat.
1. Mene kirjastoon ja lainaa värikäs kirja jossa lukee isolla ABC-Aapinen.
2. Kun osaat sen kirjan menet ja lainaat Mopot korjausoppaan ja luet sen kokonaan. nyt pitäisi olla opittu alkeet miten moottori toimii ja ymmärrät mitä muutamat perustermit tarkoittavat.
Ja osaat tehdä mopollesi huoltoja. Tämä olisi syytä kaikkien mopoilioiden opetella, vaikkei virittäminen kiinnostaisikaan.
3. Seuraavaksi lainaat Maunun kirjan Viritys 2-tahti. kun osaat sen voit jo kertoa jotain yksinkertaista täällä kysyjille. Olet oikealla jäljillä, mutta vasta alussa.
4. Seuraavksi kirjaksi suosittelen Tiittasen Motocross mekaanikon käsikirja. Tämä kirja käsittelee 2-Tahtimoottorin virittämistä. kirja sisältää paljon kaavoja ja teoriaa virittämisestä ja opit mm. laskemaan ja mitoittamaan tehopakoputken, laskemaan aukkojen aika-alat ja todella paljon muuta mitä tulee tietää virityksestä. Tämän kirjan opittuasi oletkin jo kohtalaisen pitkällä.
Mikäli osaat engalntia, tässä vaiheessa ei pitäisi enää olla vaikeaa käyttää näitä seuraavia ilmaisohjelmia, jotka on tehty virittämisen apuvälineenksi.
http://www.badongo.com/file/380175
Seuraavaksi alat rakentelemaan itse oikein mitoitettuja tehopakoputkia hydrofoarm menetelmällä. Koska olet oppinut jo sen että valmiit myytävät tehopakoputket ovat vain kompromisseja, joiden on toimittava monessa eri moottorissa. Parempiahan ne ovat kuin vakioputket, mutta maksimaalista tehoa haettaessa niistä ei ole mihinkään. Siispä teet itse pakoputket.
http://www.two-stroke-addicts.freeserve.co.uk/mick/hydropipe.htm
Ja osaat tehdä portmappeja aukoista ja ymmärrät mitä sekin touhu oikein tarkoittaa.
http://www.macdizzy.com/cyl_primer.htm
5. mikäli englanninkielen tunneilla olet ollut hereillä, luet seuraavaksi Gordon Jenning'sin kirjan Two Stroke Tuners Handbook
6. Tutustut moottorin virittämiseen simulaatio-ohjelmalla Mota.
http://www.iwt.com.au/MOTA.HTM
7. Teet simulaatioita myös exel taulukoilla bimotion.
http://www.bimotion.go.to/
8. Alat rakentamaan koti inertiadynamometriä, jolla saat mitattua moottoristasi teho ja vääntökäyrät.
http://www.probyte.fi/info/autolog.htm
9. Jatkat kärsivällisiä testejä dynamomoetrin ja simulaatio-ohjelmien parissa. Tutkit kaikkea mahdollista Aika-aloista, hitausmonenteista, virtausvastuksista, termisestä hyötysuhteesta, putken viritetystä pituudesta aina palotilan squish bandiin sakka.
http://www.muller.net/mullermachine/docs/squish1.html
Tässä vaiheessa voit sanoa ymmärtäväsi 2-Tahti moottoreista jo melko paljon ja tajuat saman kuin minä. Nimittäin sen että kuinka paljon vielä opittavaa riittääkään.
Tässä vaiheessa voit uskoakseni myös auttaa ja neuvoa jo miltein kaikkia täällä olevia kysyjiä.
Ainoa ongelmasi on vain siinä, että nämä kysyjät eivät ymmärrä sanaakaan mitä sanot tai usko sinua.
Sinä itse ja muutamat muut kaiken saman opetelleet tiedätte miten asiat ovat, mutta miten sitä opettaa sellaisia, jotka kuulevat, mutta eivät kuuntele.
Kaikille
13
3688
Vastaukset
- derbisti
kyllä näin juuri on kun jotkut 10 vuotiiat pennut leikkii 15 vuotiait ja tulee sössöttää omaa paskaa mitä koulus kuulleet ja väittelee netistä löytämillään tiedoilla tänne mopopoikien kaa jolla on kokemusta niistä ja joilta semmone löytyy, ja sheriffin on ihan turha poistella minun kirjottamiani viestejä/kommenteja kun ne sattuvat vain pitämään paikkansa. kysykää minulta niitä neuvoja.pikku esimerkki viisastelijoista: mun mopo kulkee 120 kmh kun siinä on prikka pois,ihan tosi se on mitattu kaverin singtongin mittariin" ehottaisinkin että tämän palstan nimeksi muutettaisiin vitsipalsta. toki pitää olla alottelijoita sillä kaikki ovat olleet alottelijoita joskus, jotkut vieläkin mutta ei siinä mitään pahaa kunhan pysyy ruodussansa eikä rupee väittelemään kokeneiden mopoilijoiden kanssa.
- jipok
mitä ikä muka vaikuttaa mopojen tuntemiseen ,
luuletko että kun täytät 15 ja isi ostaa sinulle uusimman derbin mitä kaupasta saa ja siitten sinä vaihdat siihen tehoputken tai osaat jopa ottaa kurin pois, ja jos hyvin käy vaihdat vielä isomman suuttimen. sitten hyvässä lykyssä vielä uskallat irroittaa vähän katteita ja olet sitten niin tietävihnäsi kaiken mopoista ja tulet tänne tiedoillasi lesoamaan, luuletko että kun täyttää 15 voi vasta alkaa oppimaan jotain mopoista.
mopojen korjaus taito on käytännön ja teorian osaamisen summa, pelkällä lukemisella et osaa korjata mopoja pätkääkään tarvitset myös käytännön harjoittelua, ja tiedoksi en ole 10v kakara vaan 16 ja pienen ikäni mopoilla leikkinyt nuorempana muuta tehnytkään eli tiedän kyllä mistä puhun, ne suurimmat mopo korjaajat ovat juuri tälläsiä derbi kuskeja jotka vievät mmoponsa takuuhuoltoihin, ja ovat joskus lukeneet näin korjaat moposii kirjan.
olisi varmaan kkamala tietää että joku 10 vuotias voi tietää sinua isoa mopo gurua enemmän mopoista, muistan kyllä nuorempana kun kinattiin tälläsistä mutta nykyään mulle on ihan sama mitä nää uus avuttomat mopo pojat sanoo koska tiedän ettei heidän tietonsa perustu mihinkään, eikös ole hiukan lapsellista kisailla täällä että kuka tietää mostaan eniten, kaikilla ei ole edes varaa sellaisen harrastuksen aloittamiseen se on aikia kallista jos mopoja on vielä useampia mikä on ehdoton edellytys jos jotain oikeasti haluat oppia - hieman,
jipok kirjoitti:
mitä ikä muka vaikuttaa mopojen tuntemiseen ,
luuletko että kun täytät 15 ja isi ostaa sinulle uusimman derbin mitä kaupasta saa ja siitten sinä vaihdat siihen tehoputken tai osaat jopa ottaa kurin pois, ja jos hyvin käy vaihdat vielä isomman suuttimen. sitten hyvässä lykyssä vielä uskallat irroittaa vähän katteita ja olet sitten niin tietävihnäsi kaiken mopoista ja tulet tänne tiedoillasi lesoamaan, luuletko että kun täyttää 15 voi vasta alkaa oppimaan jotain mopoista.
mopojen korjaus taito on käytännön ja teorian osaamisen summa, pelkällä lukemisella et osaa korjata mopoja pätkääkään tarvitset myös käytännön harjoittelua, ja tiedoksi en ole 10v kakara vaan 16 ja pienen ikäni mopoilla leikkinyt nuorempana muuta tehnytkään eli tiedän kyllä mistä puhun, ne suurimmat mopo korjaajat ovat juuri tälläsiä derbi kuskeja jotka vievät mmoponsa takuuhuoltoihin, ja ovat joskus lukeneet näin korjaat moposii kirjan.
olisi varmaan kkamala tietää että joku 10 vuotias voi tietää sinua isoa mopo gurua enemmän mopoista, muistan kyllä nuorempana kun kinattiin tälläsistä mutta nykyään mulle on ihan sama mitä nää uus avuttomat mopo pojat sanoo koska tiedän ettei heidän tietonsa perustu mihinkään, eikös ole hiukan lapsellista kisailla täällä että kuka tietää mostaan eniten, kaikilla ei ole edes varaa sellaisen harrastuksen aloittamiseen se on aikia kallista jos mopoja on vielä useampia mikä on ehdoton edellytys jos jotain oikeasti haluat oppiaennen, kuin täällä alkaa kina kuka tietää mitäkin. Laitoin ton ensimmäisen viestin ihan vain pottuuttani, kun ensin olen yrittänyt jakaa täällä omaa tietämystään, mutta aina tulee mollatuksi, että en tiedä asioista mitään ja sitten perään satuillaan mitä ihmellisempiä juttuja.
Pistin tohon noin pelkistettynä, mitä henk.koht. olen 2-T moottoreiden kanssa pelannut. Olet aivan oikeassa, että käytännön kokemusta tarvitaan, mutta kuten tossa viestissänikin laitoin, ensin on haettava mahdollisimman paljon tietämystä, ettei virittämistä tarvitse aloittaa summamutikassa.
No, oikeastaan ihan sama vaikka tästä nyt sit tulisikin kina "kuka osaa mitäkin" kun en enää itse aio roikkua täällä sekuntiakaan. Nämä "moottorinerot" voivat sitten ihan vapaasti tehdä niitä omia "hyviä" systeemejään kaikessa rauhassa.
Toivoisin vain etteivät muut mene uskomaan niihin suoralta kädeltä paneutumatta asiaan tarkemmin.
Siis : jos saat jonkun ohjeen täältä johonkin muutokseen/viritykseen ym. Yritä ensin todentaa se vääräksi tutkimalla kaikki mahdollinen muu aineisto asiasta ja mikäli ei löydy mitään, mikä olisi ristiriidassa ko. asian kanssa voidaan olettaa että se EHKÄ on toimiva juttu. - jipok
hieman, kirjoitti:
ennen, kuin täällä alkaa kina kuka tietää mitäkin. Laitoin ton ensimmäisen viestin ihan vain pottuuttani, kun ensin olen yrittänyt jakaa täällä omaa tietämystään, mutta aina tulee mollatuksi, että en tiedä asioista mitään ja sitten perään satuillaan mitä ihmellisempiä juttuja.
Pistin tohon noin pelkistettynä, mitä henk.koht. olen 2-T moottoreiden kanssa pelannut. Olet aivan oikeassa, että käytännön kokemusta tarvitaan, mutta kuten tossa viestissänikin laitoin, ensin on haettava mahdollisimman paljon tietämystä, ettei virittämistä tarvitse aloittaa summamutikassa.
No, oikeastaan ihan sama vaikka tästä nyt sit tulisikin kina "kuka osaa mitäkin" kun en enää itse aio roikkua täällä sekuntiakaan. Nämä "moottorinerot" voivat sitten ihan vapaasti tehdä niitä omia "hyviä" systeemejään kaikessa rauhassa.
Toivoisin vain etteivät muut mene uskomaan niihin suoralta kädeltä paneutumatta asiaan tarkemmin.
Siis : jos saat jonkun ohjeen täältä johonkin muutokseen/viritykseen ym. Yritä ensin todentaa se vääräksi tutkimalla kaikki mahdollinen muu aineisto asiasta ja mikäli ei löydy mitään, mikä olisi ristiriidassa ko. asian kanssa voidaan olettaa että se EHKÄ on toimiva juttu.juu eiköhä lopeteta sit saman tie tää kina
turha täst o alkaa tappelee - hustla-motot
jipok kirjoitti:
mitä ikä muka vaikuttaa mopojen tuntemiseen ,
luuletko että kun täytät 15 ja isi ostaa sinulle uusimman derbin mitä kaupasta saa ja siitten sinä vaihdat siihen tehoputken tai osaat jopa ottaa kurin pois, ja jos hyvin käy vaihdat vielä isomman suuttimen. sitten hyvässä lykyssä vielä uskallat irroittaa vähän katteita ja olet sitten niin tietävihnäsi kaiken mopoista ja tulet tänne tiedoillasi lesoamaan, luuletko että kun täyttää 15 voi vasta alkaa oppimaan jotain mopoista.
mopojen korjaus taito on käytännön ja teorian osaamisen summa, pelkällä lukemisella et osaa korjata mopoja pätkääkään tarvitset myös käytännön harjoittelua, ja tiedoksi en ole 10v kakara vaan 16 ja pienen ikäni mopoilla leikkinyt nuorempana muuta tehnytkään eli tiedän kyllä mistä puhun, ne suurimmat mopo korjaajat ovat juuri tälläsiä derbi kuskeja jotka vievät mmoponsa takuuhuoltoihin, ja ovat joskus lukeneet näin korjaat moposii kirjan.
olisi varmaan kkamala tietää että joku 10 vuotias voi tietää sinua isoa mopo gurua enemmän mopoista, muistan kyllä nuorempana kun kinattiin tälläsistä mutta nykyään mulle on ihan sama mitä nää uus avuttomat mopo pojat sanoo koska tiedän ettei heidän tietonsa perustu mihinkään, eikös ole hiukan lapsellista kisailla täällä että kuka tietää mostaan eniten, kaikilla ei ole edes varaa sellaisen harrastuksen aloittamiseen se on aikia kallista jos mopoja on vielä useampia mikä on ehdoton edellytys jos jotain oikeasti haluat oppia...
- älykäskin?
tuli vaan tossa mieleen, että miksi ihmeessä tuhlaan aikaasi täällä amatöörien keskustelupalstalla? onhan se tietenkin mukavaa väitellä 12-kesästen kanssa, kuinka saa mopon kulkemaan vakiosylinterillä lisäämällä siihen tehoputken 100km/h tms. ku noi sun tekstis tunnistaa ihan heti lukionkäyneeksi, mopoja opiskelleeksi kaveriksi. tuolla kevaripalstalla vois olla sun älynlahjoilles vähän ymmärtäväisempää porukkaa, ku täällä. että tällasta.
- nyt sitten
kummiskin vielä vilkaseen täälläkin. Onhan tässä tullut tosiaan tehtyä yhtä ja toista. Lähinnä siksi noita kommenttejani/oikaisuja laitoin, kun huomasin mitä kaikkea pa*kaa porukka toisilleen syöttää.
Ajattelin vain että kuinkahan monen mopo/moottoripyörä/virttämis-harrastus tyssää siihen, kun kokeillaan näitä "nerokkaita" ohjeita mitä muilta saadaan ja palikat menee siksi pilalle.
Kellään mopoikäisellä tuskin on varoja ostella uusia sylintereitä, kun ne viilaillaan väärien ohjeiden mukaan aivan pieleen. ... Tai no, vanhemmathan sen kaiken maksavat, joten palvelus oli tavallaan sitten suunnattu heille.
.. Joten en mä kai taida olla aivan viisas.. :P - miten .
nyt sitten kirjoitti:
kummiskin vielä vilkaseen täälläkin. Onhan tässä tullut tosiaan tehtyä yhtä ja toista. Lähinnä siksi noita kommenttejani/oikaisuja laitoin, kun huomasin mitä kaikkea pa*kaa porukka toisilleen syöttää.
Ajattelin vain että kuinkahan monen mopo/moottoripyörä/virttämis-harrastus tyssää siihen, kun kokeillaan näitä "nerokkaita" ohjeita mitä muilta saadaan ja palikat menee siksi pilalle.
Kellään mopoikäisellä tuskin on varoja ostella uusia sylintereitä, kun ne viilaillaan väärien ohjeiden mukaan aivan pieleen. ... Tai no, vanhemmathan sen kaiken maksavat, joten palvelus oli tavallaan sitten suunnattu heille.
.. Joten en mä kai taida olla aivan viisas.. :Psitten viilataan oikein vaikka suzuki pv:n 80cc läppis (power )?
- olemaan
miten . kirjoitti:
sitten viilataan oikein vaikka suzuki pv:n 80cc läppis (power )?
serkkuni tää, joka noita juttuja kirjotti ja on jo lopettanut täällä pyörimisen. Itsekkin olen moottoreiren kans pelannut, mut en niistä viä niin paljoo ymmärrä. Sen tajuun, et toho ei ole yxselitteistä vastaust. Paljox tehoo on tarkoitus yrittää saaha. entäs vääntöö ja mille kierroksille. Käytetääks vakioo vai tehoputkee. ja millast putkee. Mikä kaasari. Mitkä suuttimet. Mikä on puristussuhe. Minkä kokoiset aukot o ny. Ja paljox asteit.
serkku osais sanoo sulle varmaa heti mut sano ettei viitti enää opettaa ketää mist päästä se kana kusee. - drdr
olemaan kirjoitti:
serkkuni tää, joka noita juttuja kirjotti ja on jo lopettanut täällä pyörimisen. Itsekkin olen moottoreiren kans pelannut, mut en niistä viä niin paljoo ymmärrä. Sen tajuun, et toho ei ole yxselitteistä vastaust. Paljox tehoo on tarkoitus yrittää saaha. entäs vääntöö ja mille kierroksille. Käytetääks vakioo vai tehoputkee. ja millast putkee. Mikä kaasari. Mitkä suuttimet. Mikä on puristussuhe. Minkä kokoiset aukot o ny. Ja paljox asteit.
serkku osais sanoo sulle varmaa heti mut sano ettei viitti enää opettaa ketää mist päästä se kana kusee.ei kukaan mopoista paljon tietävä jaksa ruveta kuuntelee teidän sepityksii jotka ei todellisesti tiiä niistä tavallaan paljoa sen enempää kun että osaa vähän laittaa kulkee ja korjata..
ja jos ette oo sattunu viel huomaamaan että ainaski DERBI ja GILERA on täysin sama mopo moottorilta ja muulta voimansiiron asioilta.Että turhan on tulla sanoo et "derbi kuskit ei osaa muuta ku ajaa ja eivät tiiä mitää mopoist ja lesoo vaan mopoillaan"
on alkanu vähä tympii jutut derbi vs muut mopot ja derbi kuskit vs muut kuskit.. on sillä mopon merkil vissii jotai välii?
jos kysytään mielipidettä kumpi parempi niin heti sinne pamahtaa kharsee kina 2 merkin välillä.. - noenkukaan
miten . kirjoitti:
sitten viilataan oikein vaikka suzuki pv:n 80cc läppis (power )?
ensin lähdet suunnitteleeman millä kierrosalueella haluat sen toimivan ja kuinka paljon huipputehoa on mahdollista saavuttaa.
niistä lähdetään lasekmaan aukkojen aika-alat. huom! aika-alat eivät kerro täydellsitä totuutta, vaan ovat paremminkin suuntaa antavia. kun olet laskenut aika-alat. vaihtoehtoisesti voit tehdä täsyläppiksen jolloin ei tarvitse laskea aukkoja.
pakoaukko viilataan sylinteriputkesta sentin tai pari suoraan eteenpäin jonka jälkeen vasta mutka. pakoaukon max. leveys saisi olla korkeintaan 72% ja muistakkin tehdä kunnon viisteet aukon yläreunaan, noin 2mm leveät. tämä sen takia etteivät männänrenkaat paiskaudu aukon yläreunaan. voit mahdollisesti tehdä pakoaukkoon hyppyrin 2cm päähän sylinrei putkesta joka osoittaa kohti aukon yläreunaa. tästä on se etu, että pakoputken tuottama paluupulssi ohjautuu aukon yläreunaan männänpäälle männän sulkiessa aukkoa.
ja vielä kommentoin edellist vastausta kysymykseen, sylinteriä ei viilata pakoputken, suuttimien taikka puristussuhteen mukaan!
puristusuhde tehdään niin, että lasketaan kansi niin alas kuin mahdollista, tehdään squish band ja sylinteriä lasketaan myös niin, että kannen ja männän välys on n.2mm. nyt avarretaan kantta niinkauan, kunnes nakutus loppuu.
pakoputki tehdään myös sylinterin mukaan, eikä se eka ole paras vaan saa tehdä ainakin 10 ennenkuin alkaa tulemaan "hyviä" putkia.
suuttimetkin vaihdetaan aina tarpeen mukaan säädettäessä kaasutinta, joka ei saa olla 80cc yli 24mm ellei oikeasti ole insinööritason virittäjä..
- tumppi1190
minkä kaltaisella motocrossilla minun kannattaa aloittaa? on jo vähän kokemusta. mä aattelin jotain 50cc,70cctaij tn80cc?
- 12+2
tai sitten vaa ostaa kunnon moottoripyörän 300cc ja ei tarvii tehä mitää virityxii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876