ARA

Kaivinkone

Tossa uutisissa ja radiossa oli viikolla juttua Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä..
ARA-merkkinen pyörö-alustainen kone siinä kaiveli raunioita ja radiossa kuulu jopa koneen ääni.
Kyllä se diesel piti samanlaista ääntä 30 v sitten kuin nytkin..Millainen tuo kone kuitenkin nykypäivän pyöröalustaiseen verrattuna?
-30v on lyhyt aika-

20

7966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koneita

      Turbot löyty sillon uusimallisissa Volvoissa; 1025 ja 1225 ja kymppipörissä oli silloin jo pienet vaihteet; täysi soramälli päällä kulki talonpohjatäyttötyömaallakin pehmessä hiekassa.
      Pieniä 110 ja 130 mersuja (pyöreänokkasia-väyrysmalleja) oli myös maansiirtohommissa (110 ja 130 heppasina). Scanialta oli tullut 1972 iso v8 nokkamallikuormuri 140, jossa ehkä 1976 jo jotain "päivitystä".
      Keltaiset Fordin lusikka-haarukat oli traktorikaivureiden ykkösiä.

    • muuta äksöniä...

      Autopuolella 1976 oli uutuus-halpisauto kaupoissa; Toyota Timangi-avolava, maksoi muistaakseni 12000 markkaa uutena.
      Saab 99 aotoista oli Combi Coupet tavallisten konttiperäisten lisänä. Mopoissa oli Tunturilla Super Sportissa eka kertaa 4-lovinen vaihdelaatikko (tankkivärit olivat helmiäispunainen ja sininen)..1977 tuli se uusi Supersport, jossa iso musta pytty ja pakoputki alakautta..

      Freeman lauloi radiossa " ajetaan me tamdemilla" ja Katrihelena lauloi "katson autiota hiekkarantaa". Deep Purplella oli tuolloin biisi "Smoke on the water"...kyllähän näitä tulee mieleen, kun kaivelee vanhoja

      BeeGees-farkut ja Lucy-Hit Philipsin radio oli kova sana (ilman kasettia). R-kioskilla Keisha-suklaalevy maksoi 3.5 mk

    • muutuneet

      olen ajanut -76 araa, 2006 catti viimeinen tuttavuus eipä ole isoja muutokset hytin ilmastointia ei ollut arassa aran pumppu taisi olla muuttuvatilavuuksinen åkeenhan ne tuli -80 luvulla mootori arassa oli 90 hp valmet

    • kaivuripoika

      Meillä on Ara kaivuri, käy ja kukkuu. Kauheen jäykkä verrattuna uuteen volvo kaivuriin

    • ARA jyrää

      Kyllä ainakin ARA 132 vm-74 on ihan vertailukelpoinen peli vastaavankokoisiin nykykoneisiin. Hitachi EX100 koneeseen verrattuna routa murenee ihan yhtä hyvin ARAlla ellei hiukka paremmin. Onhan ARA tietty jäykkä ja jonkun verran hitaampi nykykoneisiin verrattuna mutta voimassa ei häviä. ARAn ikäisenä tuollanen Hitachi on jo sulatettu uuteen käyttöön.

      • dx300

        mistä näitä riittää ,aina selitetään miten paljon on voimaa jossain vanhassa romussa. ihme haaveilua. ara oli jo uutena täysi susi, ulottuvuus olematon,voimaton ,hidas ja vikaherkkä. jatkuvaa öljy vuotoa,moottoriremonttia ja hitsausta. huomioikaa arojen käyttötunnit ,lähes kaikki siirretty paskatunkion vahdeiksi alle 10000h ajettuna. nykykoneita voi käyttää 20000h ja enemmänkin.


      • Ennenolihyvin

        Juurikin noin...


    • Muu merkki

      Aika paljon dx:n kanssa samaa mieltä Arasta, sen seuraajista, Lokomosta ja Länkkäristäkin. Itselläni ei ole ollut näitä, mutta kuultu näiden kanssa touhunneilta.

      • dx 300

        jarrut ja muut ilmatoiminnot rikki useasti vuodessa ja kompurassa oma öljy pohja ,joten kompuran käyttöikä oli noin 2500h. lännen m16-219 mallit ainakin ihan järkyttäviä käyttää. ara jyrää tiedoksi hitachin ex mallit erittäin hyviä ,mutta eivät nykykoneita yli 10 vuotta vanhoja. hitachilla nyt zx5 koneet. olisi hauska nähdä miten se routa murtuu aralla, kun meidän yrityksessä on jouduttu käyttämään 2700kg vasaraa taas tänäkin talvena.


      • Jyrämane
        dx 300 kirjoitti:

        jarrut ja muut ilmatoiminnot rikki useasti vuodessa ja kompurassa oma öljy pohja ,joten kompuran käyttöikä oli noin 2500h. lännen m16-219 mallit ainakin ihan järkyttäviä käyttää. ara jyrää tiedoksi hitachin ex mallit erittäin hyviä ,mutta eivät nykykoneita yli 10 vuotta vanhoja. hitachilla nyt zx5 koneet. olisi hauska nähdä miten se routa murtuu aralla, kun meidän yrityksessä on jouduttu käyttämään 2700kg vasaraa taas tänäkin talvena.

        Ei ollu ennen vasaroita routamaan rikotuksen, vaan koneissa oli voimaa. Åkermanissaki aivan järkyttävä kauhan murtovoima. Kyllähän se pätee vanha fysiikan laki että minkä nopeudessa voittaa niin voimassa häviää. Kyllähän nykykoneet tyhjänä kauhaa heiluttelee ja irtomaakasoja kuormaa, mutta kun ruetaan ottaan lujasta ja syvältä niin silloin vaan kuuluu ininää ja mitään ei tapahdu;). O&K RH 9 oli kans kone missä oli voimaa ja nopeutta, kääntokin oli niin riski että sillä täytteli tinka paikan tullen vaikka vesijohto kaivannon


      • keltanokka
        Jyrämane kirjoitti:

        Ei ollu ennen vasaroita routamaan rikotuksen, vaan koneissa oli voimaa. Åkermanissaki aivan järkyttävä kauhan murtovoima. Kyllähän se pätee vanha fysiikan laki että minkä nopeudessa voittaa niin voimassa häviää. Kyllähän nykykoneet tyhjänä kauhaa heiluttelee ja irtomaakasoja kuormaa, mutta kun ruetaan ottaan lujasta ja syvältä niin silloin vaan kuuluu ininää ja mitään ei tapahdu;). O&K RH 9 oli kans kone missä oli voimaa ja nopeutta, kääntokin oli niin riski että sillä täytteli tinka paikan tullen vaikka vesijohto kaivannon

        kylläpä se aika kultaa muistot, ensimmäinen uutena hankkima kone oli ara 133c vm 1980 , on tallessa vieläkin eikä ole järkyttävät voimat vieläkään löytyneet. on ollut myös muutama åkerman ja voin sanoa ettei hitsatut puomit kerro voimasta, vaan huonosta tuotteesta. mutta se oli silloin, onneksi nykyään voi keskittyä urakointiin eikä iänikuisiin remontteihin.


      • kuokka kölvi
        keltanokka kirjoitti:

        kylläpä se aika kultaa muistot, ensimmäinen uutena hankkima kone oli ara 133c vm 1980 , on tallessa vieläkin eikä ole järkyttävät voimat vieläkään löytyneet. on ollut myös muutama åkerman ja voin sanoa ettei hitsatut puomit kerro voimasta, vaan huonosta tuotteesta. mutta se oli silloin, onneksi nykyään voi keskittyä urakointiin eikä iänikuisiin remontteihin.

        keltanokka on hiukan väärässä nimen omaan hitsattu puomi kertoo voimasta ja tehdystä työstä . nyky koneissa sylinterit lainattu patun maatilakuormaajista ja ,hydrauliikassa työ paine niin pieni ettei letkut hajoa kuin vahingossa puun oksaan kolhaistessa . åkerin ja rh n letkut joutuu teettään hyvin varustetussa hydrauliikka liikkeessä , nyky koneisiin letkut löytyy halpa hallien puutarha osastolta .itsellä ollut ara 131 ,RH 6 ,bråyt x21 nyt on RH 4 suoalustalla ja åkerman 14 telakoneita kunpikin


    • Haikumieli

      Mulla oli ARA 142 suoteloilla hyvin palveli mutta ei ollut kivimäen kone ,myönteinen kokemus pehmeillä paikoilla mihin kåyttöön oli tehtykin. Tuli kerran himokas ostaja ja hinnoitin liian halvaksi ja jouduion luopumaan koneesta, välillä tulee mieleen hyviä muistoja koneesta ja pieni kaipaus hyvästä työkaverista. Ostaisin vieläkin jos olisi samoja hommia kuin silloin

    • ARA VS nykyaika

      "keltanokka on hiukan väärässä nimen omaan hitsattu puomi kertoo voimasta ja tehdystä työstä . nyky koneissa sylinterit lainattu patun maatilakuormaajista ja ,hydrauliikassa työ paine niin pieni ettei letkut hajoa kuin vahingossa puun oksaan kolhaistessa . åkerin ja rh n letkut joutuu teettään hyvin varustetussa hydrauliikka liikkeessä , nyky koneisiin letkut löytyy halpa hallien puutarha osastolta .itsellä ollut ara 131 ,RH 6 ,bråyt x21 nyt on RH 4 suoalustalla ja åkerman 14 telakoneita kunpikin"

      minullakin on vanha ARA131b, kelpo kone ei siinä mitään,mutta työpaine on minun mittarin mukaan 205-210bar,en tiedä mitä on ollu uutena tai mitä paineen pitäis olla mutta työ ajokkina on 900 liebherr ja siinä paine on 350bar... Eli se niistä puutarha letkuista... Mutta ara oli aikanaan kehittynyt kone,kahvoissa ajo ja pyöräohjaus,samoja ominaisuuksia tullut vasta vuoden 2005 jälkeen näihin valtamerkkeihin,eli edellä aikaansa.

    • hydraa

      kyllä nuo kotimaiset koneet oli täysiä paskoja.Kokemusta on ARAsta ja Länkkäreistä 80-luvulta.Aina lensi öljy jostain päin.Ei ole ihme ettei tehdä enää.Nyt on 11000h ajettu japsi kone eikä vuoda mistään.

    • Suonpäää

      Saako ara 131:llä karjaladon nurin vai pitääkö olla isompi kone?

    • Kullipöski2

      Ei saa mitenkään.vähintään 8 sarjan hitachi pitää olla ennenku saa kuution kiven metrin syvältä pois.ku nykykuskeja kuuntelee

    • piiponniemi

      nii..hyvä miäs saa huanoillaki vehkeil,huano ei millä...mnuul o sama ara ollu yli 30 vuat.
      on yksinkertane niinku kuskiki..

    • xpp

      Aikoinaan oli Ara 142 telakone, telaston vetopuolen pultit katkesi, toiseen nostosylinteriin vaihdettiin tiivisteet, muuten ei vuotanut öljyä, letkut kesti hyvin, oli esiohjattu tarkka kaivaa nousi isot kivet hienosti, ostin käytettynä vuonna 86. Raskas oli vetää perävunu- lavettia 385 Urkilla ja 980 Fiatilla. onhan nykyinen sammy/volvo 210 nopeampi. pitkä alusta kaivuris pitää olla.

    • AV5

      ARA AK 144B:n eli se isompi (16t) pyöräalustainen vm.-79 myyty uutena -80 eli viimeisiä aroja ostin koneen 2003 ok työmaalle ja masinistinä ei oo tullut hukattua palasta Suomalaista maanrakennus /paremminkin metsänojitus historiaa.
      Tässä on rexroth A8vo105cc kaksoispumppu summatehonsäädöllä,rexin A6ve säätyvätilavuuksinen ajomoottori. Eli voimaa on mutta nopeuden kustannuksella moottorina vapari Valmet 411 mikä omassa koneessani jo harva.
      Em.komponenttien kans linjassa ei niinkään ole kääntömoottori Staffa säteismäntämoottori ilman välitystä , kääntö aika tehoton.
      Vanhoista Aroista löytyy erittäin vähän täältä netistä mitään tietoja/kuvia esim. omasta koneesta en ole löytäny kuvaa millainen ollut esim. väritys uutena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1832
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      274
      1528
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      382
      1238
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe