kuinka suuri häkki tulisi olla 3 marsulla?tiedän että mitä suurempi sen parempi mtta ajattelin kuitenkin kysyä.
häkistä!
14
789
Vastaukset
- tassutin
Eläinsuojelulain mukaan 100*50cm olisi riittävä kolmelle, mutta itse suosittelisin 120*60cm.
- gehsa
mun mielast 120x120 tai tehdasvalmisteinen 140*60 olis hyvä vaik eläin suojelyn mukaa menis 80x60 kokosee häkiii 2 marsuu mut mul on 120x60 ja 100x5o joten sitä isompi sitä parempi taikakuutioasta saa hyviä että isoja häkkejä
- ...
gehsa kirjoitti:
mun mielast 120x120 tai tehdasvalmisteinen 140*60 olis hyvä vaik eläin suojelyn mukaa menis 80x60 kokosee häkiii 2 marsuu mut mul on 120x60 ja 100x5o joten sitä isompi sitä parempi taikakuutioasta saa hyviä että isoja häkkejä
Olen samaa mieltä kuin gehsa.Onko pakko tunkea noin pieniin häkkeihin tassutin?En nyt halua loukata mutta muohan ovat eläinsuojelun minimikkot ja siksi ne on niin pieniä en otse ainakaan tollaseen häkkiin kolmea pistäisi sillä kun mulla oli vähän aikaa(sillä aikaa kun odotin heidän suurta häkkiä)niin heti rupesivat tappelemaan(vaikka naaraita olivatkin.)Ei kai sinulla tassutin ole noin pieniä häkkrjä marsuillasi?Minä en pistäisi tollasiin häkkeihin kahta enenpää!En muuten nyt millään tavalla halua loukata tai yrittää olla paremipi kuin muut mutta kun joku kysyy kolmen marsun häkin kokoa niin täytyy sitten aina vaan sanoa minimi.
- Piia
... kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin gehsa.Onko pakko tunkea noin pieniin häkkeihin tassutin?En nyt halua loukata mutta muohan ovat eläinsuojelun minimikkot ja siksi ne on niin pieniä en otse ainakaan tollaseen häkkiin kolmea pistäisi sillä kun mulla oli vähän aikaa(sillä aikaa kun odotin heidän suurta häkkiä)niin heti rupesivat tappelemaan(vaikka naaraita olivatkin.)Ei kai sinulla tassutin ole noin pieniä häkkrjä marsuillasi?Minä en pistäisi tollasiin häkkeihin kahta enenpää!En muuten nyt millään tavalla halua loukata tai yrittää olla paremipi kuin muut mutta kun joku kysyy kolmen marsun häkin kokoa niin täytyy sitten aina vaan sanoa minimi.
Kolme 100cm x 100cm kaukaloa, joissa kaikissa kolme naarasta. 150cm x 80cm on kolmella uroksella. Minusta kolmella marsulla on oltava vähintään 1neliömetri tilaa, sitä pienempään en laittaisi, sanokoot laki mitä tahansa.
- grouel
Piia kirjoitti:
Kolme 100cm x 100cm kaukaloa, joissa kaikissa kolme naarasta. 150cm x 80cm on kolmella uroksella. Minusta kolmella marsulla on oltava vähintään 1neliömetri tilaa, sitä pienempään en laittaisi, sanokoot laki mitä tahansa.
Itselläni oli kolme marsunaarasta häkissä, jonka mitat olivat 118x66cm. Vaikka pidinkin niitä päivittäin monia tunteja vapaana, niin silti häkki oli kyllä niin pieni kolmelle, että ei siellä paljon mitään pystynyt kuikut tekemään. Siksi suosittelenkin, että kolmella täytyisi olla vähintään 150x100cm kokoinen häkki. Itse rakensin taikakuutioista tuolle kolmen kuikun laumalleni marraskuussa 220x75cm kokoisen häkin ja tuntuu sekin vielä melko pieneltä, mutta ei ole enää tilaa laajentaa.
Älkää ihmiset pitäkö kolmea marsua missään 120x60cm kokoisessa häkissä. Se on kahdelle mielestäni ok. Niin suurta tehdasvalmisteista häkkiä ei olekaan, mikä olisi ok kolmelle kuikulle. Eläinsuojelulain mukaiset minimimitat ovat täydellisen surkean pienet. - Piia
grouel kirjoitti:
Itselläni oli kolme marsunaarasta häkissä, jonka mitat olivat 118x66cm. Vaikka pidinkin niitä päivittäin monia tunteja vapaana, niin silti häkki oli kyllä niin pieni kolmelle, että ei siellä paljon mitään pystynyt kuikut tekemään. Siksi suosittelenkin, että kolmella täytyisi olla vähintään 150x100cm kokoinen häkki. Itse rakensin taikakuutioista tuolle kolmen kuikun laumalleni marraskuussa 220x75cm kokoisen häkin ja tuntuu sekin vielä melko pieneltä, mutta ei ole enää tilaa laajentaa.
Älkää ihmiset pitäkö kolmea marsua missään 120x60cm kokoisessa häkissä. Se on kahdelle mielestäni ok. Niin suurta tehdasvalmisteista häkkiä ei olekaan, mikä olisi ok kolmelle kuikulle. Eläinsuojelulain mukaiset minimimitat ovat täydellisen surkean pienet.Jos viittasin edellisella viestillä minuun, niin suurempia asumuksia ei ole mahdollista saada noille tässä vaiheessa. Meillä nuo eivät olekaan tehdasvalmisteisia, vaan vanerikaukaloita. Lisäksi kaukaloihin tulee kesällä vielä nikkaroitua kaikille yläkerrat.Marsut eivät meilläkään vietä kaikkea aikaansa asunnoissaan, toisessa huoneessa on niille vielä 200cm x 100cm aitaus, jossa laumat vuorotellen jaloittelee muutaman tunnin per ilta.
120cm x 60cm on todellakin liian pieni kolmelle, sen pohjapinta-ala on 0,72neliömetriä ja vähintään neliömetri on suositus kolmelle jonka mukaan meillä asumukset on valmistettu. Kolmella naaraalla 1neliömetri ja kolmella uroksella 1,2 neliömetriä.
On täysin kohtuutonta mennä silti selittämään vaikka jollekin kasvattajalle jolla on se parikymmentä marsua, että hei kahdelle pitää olla 150cm x 100cm. - tassutin
... kirjoitti:
Ymmärrän toki teitä, joilla on vain muutamia marsuja, ja pidätte niitä mahdottoman isoissa häkeissä/aitauksissa, ja onhan se hyvä juttu.
Itse kasvatan marsuja pienimuotoisesti (vielä ilman kasvattajanimeä) ja jos marsuja on 10 ja tilaa kuitenkin "rajallisesti" ...kun en haluaisi tunkea marsujani mihinkään ulkorakennukseen keskenään töllistelemään, (vaikka sekin mahdollisuus olisi) vaan haluan pitää ne täällä meidän ihmisten keskuudessa :)
Meillä valmistui juuri kerroshäkki marsula, jossa on 4kpl 80*60cm bokseja ja jokaisessa niistä asuu 2 marsua, lisäksi pari 100cm häkkiä.
Olen sitä mieltä, että parempi 2 marsua vaikka siinä minimi koon häkissä kuin yksi marsu hehtaarin kokoisessa häkissä ilman lajitoveria.
Ja minä olen pitänyt marsuharrastukseni kuitenkin sillain "käsissä" että meillä marsut pääsevät päivittäin jaloittelemaan, mikä monella kasvattajallakin on sivu seikka, jaloittelu mahdollisuutta ei ole.
Mielestäni täällä suomessa marsuilla on todella hyvät oltavat verrattuna moneen muuhun maahan (vaikka ruotsiin..) monessa maassa marsuja pidetään vielä ahtaammissa oloissa sekä akvaarioissa, joka siis ei ole marsulle sopiva koti.. - ...
grouel kirjoitti:
Älkää ihmiset pitäkö kolmea marsua missään 120x60cm kokoisessa häkissä. Se on kahdelle mielestäni ok. Niin suurta tehdasvalmisteista häkkiä ei olekaan, mikä olisi ok kolmelle kuikulle. Eläinsuojelulain mukaiset minimimitat ovat täydellisen surkean pienet.Mun marsu naarailla on 120*120cm kokoinen häkki ja se on musta tosihyvä ja tuntuu marsuistakin olevan ja hyvä niin.Mun mielestä toi on hyvä koko kolmelle marsulle ja pienenpää kun laittaaa niin heti tappelee sillä kun ovat nyt tottuneet suurempiin tiloihin ja sen lisäksi että kuikuillani on tuollainen häkki niin sieltäkin marsut pääset noin no 1-8h vapaaksi kun heillä oma huonekkin on.Sama myös uroksilla.Mun uroksilla on jokaisella yksin asuvalla 75*75cm ja kaksin asuvilla 150*75cm,joten marsuillani ei ole mitään "minimikokoja" joissa marsuilla ei le tilaa!
- ...
tassutin kirjoitti:
Ymmärrän toki teitä, joilla on vain muutamia marsuja, ja pidätte niitä mahdottoman isoissa häkeissä/aitauksissa, ja onhan se hyvä juttu.
Itse kasvatan marsuja pienimuotoisesti (vielä ilman kasvattajanimeä) ja jos marsuja on 10 ja tilaa kuitenkin "rajallisesti" ...kun en haluaisi tunkea marsujani mihinkään ulkorakennukseen keskenään töllistelemään, (vaikka sekin mahdollisuus olisi) vaan haluan pitää ne täällä meidän ihmisten keskuudessa :)
Meillä valmistui juuri kerroshäkki marsula, jossa on 4kpl 80*60cm bokseja ja jokaisessa niistä asuu 2 marsua, lisäksi pari 100cm häkkiä.
Olen sitä mieltä, että parempi 2 marsua vaikka siinä minimi koon häkissä kuin yksi marsu hehtaarin kokoisessa häkissä ilman lajitoveria.
Ja minä olen pitänyt marsuharrastukseni kuitenkin sillain "käsissä" että meillä marsut pääsevät päivittäin jaloittelemaan, mikä monella kasvattajallakin on sivu seikka, jaloittelu mahdollisuutta ei ole.
Mielestäni täällä suomessa marsuilla on todella hyvät oltavat verrattuna moneen muuhun maahan (vaikka ruotsiin..) monessa maassa marsuja pidetään vielä ahtaammissa oloissa sekä akvaarioissa, joka siis ei ole marsulle sopiva koti..Siis mitä?En Tajua sinua tassutin,minä en todellakaan ole mikään tyhmä,vaikka mun marsuilla sattuu olemaan aika hyvän kokoiset häkit niin ei kai se sitä tarkoita että mulla olis pari marsua?Minulla sattuu olemaan 15 marsua,kolme naarasta ja 12 urosta,vai ei kai 15 marsun pitämiseen tarvitsisi olla mitään minimi kokoisia häkkejä?Minun marsuni osuvat myös talossani sisällä ja heillä on omat huoneet.En ymmärrä "ymmärrän toki teitä,joilla on vain muutamia marsuja" ja katin kontit!Kyllä minunkin marsujeni kasvattajalla on semmoiset oikein marsujen krtanot tavallaan ja tilaa paljon,myös marsuja.
- gesha ssama
gehsa kirjoitti:
ai anteeks ko meni pistää et mu 2 marsul 100x50 ja 140x60 mut ne oli tehdas valmisteisii mut nyt ko tein taika kuutioista niin saimn ísomman ja hienomman
- Piia
Piia kirjoitti:
Jos viittasin edellisella viestillä minuun, niin suurempia asumuksia ei ole mahdollista saada noille tässä vaiheessa. Meillä nuo eivät olekaan tehdasvalmisteisia, vaan vanerikaukaloita. Lisäksi kaukaloihin tulee kesällä vielä nikkaroitua kaikille yläkerrat.Marsut eivät meilläkään vietä kaikkea aikaansa asunnoissaan, toisessa huoneessa on niille vielä 200cm x 100cm aitaus, jossa laumat vuorotellen jaloittelee muutaman tunnin per ilta.
120cm x 60cm on todellakin liian pieni kolmelle, sen pohjapinta-ala on 0,72neliömetriä ja vähintään neliömetri on suositus kolmelle jonka mukaan meillä asumukset on valmistettu. Kolmella naaraalla 1neliömetri ja kolmella uroksella 1,2 neliömetriä.
On täysin kohtuutonta mennä silti selittämään vaikka jollekin kasvattajalle jolla on se parikymmentä marsua, että hei kahdelle pitää olla 150cm x 100cm.Ja lisäys vielä että meillä on 12marsua; 9-naarasta ja 3-urosta.
- grouel
Piia kirjoitti:
Jos viittasin edellisella viestillä minuun, niin suurempia asumuksia ei ole mahdollista saada noille tässä vaiheessa. Meillä nuo eivät olekaan tehdasvalmisteisia, vaan vanerikaukaloita. Lisäksi kaukaloihin tulee kesällä vielä nikkaroitua kaikille yläkerrat.Marsut eivät meilläkään vietä kaikkea aikaansa asunnoissaan, toisessa huoneessa on niille vielä 200cm x 100cm aitaus, jossa laumat vuorotellen jaloittelee muutaman tunnin per ilta.
On täysin kohtuutonta mennä silti selittämään vaikka jollekin kasvattajalle jolla on se parikymmentä marsua, että hei kahdelle pitää olla 150cm x 100cm.Tarkoitukseni ei ollut tuomita tai loukata millään tasolla. Olen itse pitänyt kolmea marsua hieman päälle vuoden häkissä, johon soisi laitettavan vain kaksi marsua, joten en tuomitse niitä, jotka pitävät esim. kahta marsua pienemmässä asumuksessa kuin sen 120x60cm. Haluaisin vain, että kukaan muu ei tekisi sitä virhettä, että laittaisi kolme marsua vakituisesti asumaan liian pieneen asumukseen, koska olen itse tehnyt sen virheen enkä halua, että kukaan tekee sitä ainakaan tiedon puutteessa.
Ymmärrän kyllä kasvattajia. On totta, että kasvattajat eivät voi yksinkertaisesti tarjota yhtä isoja tiloja marsuille, kuin mitä sellaiset voivat, jotka omistavat esimerkiksi vain kaksi marsua. On kuitenkin raaka totuus, että jotkut pitävät kahta marsua todella pienissä häkeissä vain sen takia, koska eivät ole hankkineet tietoa häkkien suositeltavista koista ja sanovat, että häkkien koot ovat mielipidekysymyksiä. Tämä on jossakin määrin tietysti totta, mutta jos joku sanoo yhden marsun häkin olevan aivan sopiva myös kahdelle, niin siinä on jo jotakin mätää. Tällä asialla en tarkoita ketään teistä, mutta minkä sanoin, sen sanoin.
- geiha
must 140x60[tehdasvalmisteinen on IHAN ok]
mut taikakuutios saa ismmoman mul 185x60
en suosittele taikakuutiota perheesee jossa on kissoi tai koirii!!!!!!!!
muuten hyvä vaitoehto!!!!- geiha
Siis toi 185x60...kun kävin mittaamassa sen niin se olikin 150*75 ja tossa häkissä on siis 2 marsua ettei kolmea.Ja sitten viellä tosta kun sanoin että en suosittele taikakuutio häkkejä taloon jossa on kissoja tai koiria,niin kyllä munkin talossa on,mutta marsuilla on oma huone,jonne kissat tai koirat eivät pääse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201737
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy441066Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?40910Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44792Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37750