Ostin itselleni kolariauton josta puuttuu kaikki verhoilut. Mistä kannattaisi tehdä kattoverhoilu?
Tarkoituksena saada äänet kuriin ja lämpö pysymään kopissa. Mielellään sellaista materiaalia joka olisi helppo laittaa ilman hirveitä liimasotkuja
Autoon kattoverhoilu
1
5079
Vastaukset
- Kareem
Onkohan autosi niin uutta mallia, että kattoverhous on alunperin kiinnitetty suoraan liimalla kattopeltiin? Siinä tapauksessa veikkaisin että helpoimmalla verhoilu syntyy kankaasta. Autoverhoomosta saat materiaalia, jossa kankaaseen on jo valmiiksi laminoitu taustaksi muutaman millin vaahtomuovi. Tuo pieni pehmuste antaa anteeksi alustan pienet epätasaisuudet, jolloin ne eivät heti näy kankaan pinnassa. Lisäksi materiaali on hyväksytty autokäyttöön (paloturvallisuus).
Lämmön- ja ääneneristeeksi tehdas yleensä liimaa kattopeltiin ensin n. 4-5 millisen tervapahvin tyyppisen materiaalin. Autohifiliikkeistä on saatavana myös tarkoitukseen erityisesti suunniteltua eristemateriaalia. Edullisena vaihtoehtona on mainittu myös rakennusalalta tuttu Pikipoika-tyyppinen bitumimatto.
Omassa autossani äänieristeen jälkeen tuli aaltopahvin tapainen, mutta muovista muotoon prässätty levy, joka seuraili katon ja reunapalkkien muotoja. Tämä muotolevy oli irrallaan varsinaisesta äänieristeestä ja liimattu kattoon (=reunakoteloihin) vain reunoistaan. Verhoilukangas oli sitten liimattu tähän muotolevyyn.
Mikäli tuollaista muotolevyä ei ole, sellaisen muotoonprässääminen kotikonstein lienee turhan työlästä. Siispä kannattaa luultavasti liimata verhoilukangas suoraan äänieristeen päälle. Kannattaa kuitenkin ensin varmistaa, että liima ottaa eristemateriaaliin kiinni. Lisäksi vaikka kankaan vaahtomuovitausta pehmentääkin pienet pohjan epätasaisuudet, pitää äänieristeen olla pinnaltaan mahdollisimman sileää ja mahdollisten saumojen tarkasti tehtyjä ei pahasti "porrastavia".
Varsinaisen verhoilukankaan liimaaminen kannattaa aloittaa "kuopan pohjalta" eli katon keskeltä. Siten kangasta ei tarvitse venyttää, mikä voisi heikentää liiman pysyvyyttä. Kankaan liimaamiseen kannattaa käyttäää suihkutettavaa sprayliimaa, helpottaa työtä huomattavasti ja vähentää siveltävään liimaan verrattuna vaaraa, että liikaa sivelty liima tulee näkyviin kankaan läpi. Haittapuolena sprayliiman kalleus. Itse sain nipinnapin liimattua sedanin kattokankaan yhdellä 400 ml spraypurkilla (n. 20 euroa), mutta kaksikaan ei olisi ollut pahitteeksi. Vaahtomuovi nimittäin imee liimaa aika lailla. Jos käytettävissä on paineilmalaitteet, halvemmaksi saattaa tulla ruiskuttaa "normaali" liima paineilmaruiskulla.
Vanhoissa autoissa on käytetty katon poikki pingotettuihin rautalankoihin ripustettua verhoilua, joka siis on irrallaan kattopellistä, reunat on yleensä tungettu kahden pellin väliin. Tällaisen tekeminen "tyhjästä" ilman mallia voi olla amatöörille turhan vaikea paikka, etnkin jos ei mallien teko ja ompelukoneen käyttö ole hallussa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232