Kaikki alkoi kun Omatalon rekka saapui pihaan.
Ajallaan.
Kaikki siitä eteenpäin onkin ollut tuskaa.
Kaksi elementti nippua tippui maahan ja nurkat meni viidestä elementistä rikki.
Kaiken lisäksi saimme odotella uusia elementtejä neljä päivää.
Kattoristikot tulivat viikon ennakoitua aiemmin, ja tontilla oli täyttötyöt kesken.
Kuski soitti meille illalla klo 18.40, ja meillä ei ollut pienintäkään mahdollisuutta ottaa kuormaa vastaan.Sanoinkin että emme pääse tontille, että vie ristikot takaisin.Seuraavana aamuna tontilla odotti yllätys.Ristikot olivat tontilla, ja juuri pahimmassa paikassa. Kaivinkone oli tulossa tekemään täyttöjä, eikä päässyt tontille, ennenkuin siirrettiin ristikot. Omatalo ei ottanut tähän minkäänlaista kantaa,eikä korvannut ristikoiden siirtoa.Vaikka sanoimme, ettemme ota ristikoita vastaan.
Tuosta vielä väännetään kättä ja kovasti.
Nyt alkaa olla aluskate asennettu ja ruoteet. toimituksesta 3 vk.110 m2 talo.
Tehtaan asennus,aluskateasennus.
Tehtaan asentajilta meni 3 viikkoa.
Käsittämätöntä. Kuulin jälkeenpäin että kyseiset asentajat olivat toista kertaa asentamassa elementtitaloa.
Tuulensuojalevy oli monesta kohtaa rikki,joitakin oli korjattu, mutta korjausjälki sellainen ettei voinut hyväksyä sellaisenaan.
Yksi kokonainen seinä vinossa 3 cm.
Mitähän tehdas mahtaa tehdä kun ristikot ja ruoteet on paikallaan. Meidän kirvesmies odottelee kärsimättömänä töihin pääsyä, kun tiilikatetta ei voi laittaa ennenkuin tehdas on korjannut elementit suoraan.
Vi*uttaa koko p*ska
Mikä meni pieleen Omatalon rakentamisessa?
18
7648
Vastaukset
- Ei kestä
Sun kattoristikkojakin on varmaan lempattu niin paljon edestakaisin että liitokset saattavat olla vääntyneet. Siis paarteet ja sauvat huonosti enää kiinní toisissaan. Tämä ei ole uutta talopaketin tilaajille, tuollaista se on usein.
- omistatte
Ko. talon. Kaikissa kahdessa omatalossa, jotka tiedän on päätyseinä kierossa hieman. Toisesta mainitsi omistaja pihalla, että "katso, tuosta kulmasta on kiero" (kulman näin, kieroutta en), toisesta talosta kertoili talkookaveri. Eikö nuo kuitenkin aivan normaalisti pystytetä?
- HÖPÖ, JÖPÖ
Olihan taas näitä höpö,höpöjuttuja.
- Vaan siten.
HÖPÖ, JÖPÖ kirjoitti:
Olihan taas näitä höpö,höpöjuttuja.
Sori. Olen pahoillani, jos kolahti.
- kaulaan
Miksi pitää aina tapella jokaisesta vastoinkäymisestä ja muutaman päivän viiveestä talon rakennuksessa??? Vetäkää naru kaulaan!
- kaulaan_
Niin, unohtu kysyä että tinkasitko, valitsitko halvimman?
- Virheitä olen.
kaulaan_ kirjoitti:
Niin, unohtu kysyä että tinkasitko, valitsitko halvimman?
Mutta virheitä voi sattua kenelle tahansa. Kävin lukemassa omatalon sivulta pystytyksestä. Seinä voidaan pystyttää jopa ilman nosturia ja näin säästää kustannuksissa. Eikö valmis iso seinä kuitenkin kannattaisi nostaa nosturilla? Jäisi rakennusmiehillä energiaa punnata seinä suoriksi.
- Tytyväinen Omataloasuja
Sellaista se rakentaminen on. Aina ei mene täysin suunnitelmien mukaan.
Elementtinipun tippuminenhan oli kuljettajan vika, joka luultavasti korvattiin rekkafirman vastuuvakuutuksesta. Talotehdashan hoiti asian parhaalla mahdollisella tavalla, jos kykeni valmistamaan ja järjestämään kuljetuksen neljässä päivässä.
Kattotuolit tulivat ainakin meille (153m2 talo) elementtikuorman mukana (yksi rekka). Toisena päivänä elementtikuorman saapumisesta kattoristikot olivat jo katolla aluskatteen alla. Täytöt ja tasoitustyöt tosin piti talotehtaan ohjeidenkin mukaan olla tehtynä jo ennen elementtikuorman saapumista, jotta asennus onnistuisi.
Pystytysporukoita on monenlaisia. Kaikki eivät suinkaan ole tehtaan porukoita, vaikka talomyyjän kautta otettaisiinkin. Itsekin luulin ensin tilanneeni tehtaan pystytyksen, mutta tarkemmin asiaa tutkittuani, pytytysporukka olikin talomyyjän (rautakaupan) järjestämä. Onnekseni hoitivat homman hyvin.
Itse olen ainakin ollut ihan tyytyväinen valintaani. Omatalossa ollaan asuttu jo vuodesta 2003. - Täysin
Olisit edes keksinyt hieman uskottavamman tarinan.
Kattoristikoita ei talotehtaan taloihin tuoda erikseen. Kattotiilet tai -pellit kylläkin voidaan tuoda etukäteenkin.
Ei missään pystytyksessä voi mennä kolmea viikkoa! Jos homma oikein tökkii, voisi mennä kolme päivää. Jos elementtejä olisi rikkoutunut, pytytys olisi tietenkin siirretty siihen ajankohtaan, kun kaikki elementit olisi ollut paikalla ja asennus suoritettu säältä suojaan päivässä tai kahdessa.- Teija
Omatalon paketti ja kattoristikot tulivat kolme päivää etuajassa.
Olivat kuulema alihankkijan kattoristikot ja tulivat eri puolelta Suomea. - Matti Myöhäinen
Teija kirjoitti:
Omatalon paketti ja kattoristikot tulivat kolme päivää etuajassa.
Olivat kuulema alihankkijan kattoristikot ja tulivat eri puolelta Suomea.No eikö ole parempi, että tulee hieman etuajassa, kuin myöhässä?
- feikkaajalle
Meille tuli kattoristikot aivan samoin etukäteen. Sopimuksessakin todettiin, että näin tehdään.
Kuorma tuli lauantai-iltapäivän päätteeksi. Kuski oli aamupäivällä ilmoittanut tulostaan. Ristikot olivat niin painavia, ettei kuski aluksi saanut niitä nostettua valmisteltuun paikkaan. Kuskilla oli vosu autossa ja kiire.
Halusi jättää ristikot keskelle pihaa, johon piti ennen paketin tuloa ajaa hiekkaa..
Sanoin, että laitta talomyyjän kanssa sopimaamme paikkaan tai vie ristikot pois. Puolen tunnin vekslauksen jälkeen kuski sai autonsa niin, että ristikot voitiin purkaa siihen mihin pitikin. Vosu oli jo aika tympääntyneen näköinen ja kuskilla meni Norttia ketjussa.
Niiden kuskien kanssa kannattaa siis olla tiukkana.
- heitto
seinässä, kohta se unohtuu ja sitä tuskin kukaan oikoo tai korvaa.
Kattotuolit tulee rahtina tontille ja kuski ei varmasti vie niitä takaisin tehtaalle. Laskee ne vaikka ojaan tontin vierelle. Ja ne on heti rakentajan vastuulla ja jos on kuljetusvikaa niin rahtivakuutus korvaa.
Moniko muuten tietää että tehtaan vastuu tavarasta loppuu kun se kuormataan kuljetusliikkeen autoon, rahtivakuutus on silloin joka vastaa ja tontilla vastuussa on rakentaja.- maksaja
jos tilaan talon ja siitä maksan, (näillä hinnoilla melkoisesti) niin kyllä seinän tulee olla just suorassa eikä melkein. siksihän tilaisin valmiin ammattilaisten tekemän talon enkä tuherra itse juuri näitä vinoja seiniä... HEI HALOO!
- eli mikään
maksaja kirjoitti:
jos tilaan talon ja siitä maksan, (näillä hinnoilla melkoisesti) niin kyllä seinän tulee olla just suorassa eikä melkein. siksihän tilaisin valmiin ammattilaisten tekemän talon enkä tuherra itse juuri näitä vinoja seiniä... HEI HALOO!
ei ole ihan suorassa jos tarkasti mitataan.
Tuo 30 mm hipoo toleranssin ylärajoja mutta tuskin aiheuttaa mitään toimenpiteitä ja jos pakko korjata niin seinään tehdään kiilat sisäpuolelle ja levytetään uudestaan. - Millipelle
tarkoittaa että ovi on aina auki jos kallistus sattuu olemaan ulospäin.
JOs kallistus sisäänpäin, parimetrinen taulu roikkuu seinällä että taulun alareuna on parisenttiä irti seinästä, jos ei talon ylipaine jaksa pitää sitä tiiviisti seinää vasten.
Ja harvemmin talossa on ylipaine. - tahtomattaan?
Millipelle kirjoitti:
JOs kallistus sisäänpäin, parimetrinen taulu roikkuu seinällä että taulun alareuna on parisenttiä irti seinästä, jos ei talon ylipaine jaksa pitää sitä tiiviisti seinää vasten.
Ja harvemmin talossa on ylipaine."taulun alareuna on parisenttiä irti seinästä, jos ei talon ylipaine jaksa pitää sitä tiiviisti seinää vasten. "
Mahtaako olla noin... Vai oletatko että se ylipaine virtaa seinän läpi ja paine-ero aiheuttaa taulun imeytymisen seinään?
Mun arvio on että näkyvin/tuntuvin haitta olisi jos noille vinoille seinille haluaisi laittaa kuviotapettia...jokainen sen kokenut tietää ne tuskat:) - noin
Millipelle kirjoitti:
Ja harvemmin talossa on ylipaine.Taulun kiinnityspiste on yleensä niin, että alareuna puristuu seinää vasten. Varmasti enemmän kuin 3cm. Voit kokeilla pitää taulua ripustettuna sormeen.
Tuo 3cm heitto saattaa tulla talon ulkopäädyssä, toivottavasti sisäseinät hoidetaan -5mm toleransiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197